VASS ‘verbolgen’ over prijsverhoging Autoscout24

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock, bewerking Automotive

Belangenvereniging VASS is verbolgen over de tariefsverhogingen die occasionportal Autoscout24 heeft aangekondigd en per maart worden doorgevoerd. De portal heeft de prijzen van zijn negen Flex-abonnementen met gemiddeld rond de 18 procent verhoogd. Voor bedrijven die gemiddeld 15 auto’s per maand adverteren blijft de stijging beperkt tot 5 procent. Bij bedrijven die meer dan vijftig auto’s adverteren, is de stijging minimaal 20 procent. Geldende kortingsafspraken (over de brutoprijs) blijven bestaan.

Volgens VASS-oprichtster Mirjam van der Rijt is er veel onvrede bij leden. “Het gaat in onze app op dit moment nergens anders over”, zegt ze in een reactie aan Automotive. “We hebben enorm veel reacties van boze autobedrijven.”

Hele plaatje

“Ik begrijp dat een prijsverhoging niet leuk is, maar het is zaak om te blijven kijken naar het hele plaatje. Nog altijd is adverteren in de krant, zoals vroeger, duurder en minder effectief. Ik vind het jammer dat de prijsdiscussie eenzijdig lijkt op te spelen nu, zonder dat er zorgvuldig gekeken wordt naar de return on investment”, zegt countrymanager Dorianne Richelle in een reactie. “Het afgelopen jaar leverden onze websites en apps 40 procent meer leads aan, en zelfs 52 procent vergeleken met 2019. Dat komt, omdat we onder andere veel hebben geïnvesteerd in onze mobiele app. Ook is er een Whatsapp-service geïntroduceerd, nu al goed voor 10 procent van de leads van de consumenten. We weten de serieuze kopers te vinden voor de autobedrijven, in Nederland en daarbuiten”, stelt Richelle.

“Uiteraard begrijpen wij dat Autoscout24 moet investeren. En een prijsverhoging van bijvoorbeeld 5 procent hadden we ook wel begrepen”, zegt Van der Rijt. “Maar het is al een relatief duur portaal en nu staan de tarieven echt niet meer in verhouding tot wat het oplevert. Voor ons bedrijf (Autobedrijf Van der Rijt in Uden, red) is het reden om te stoppen met adverteren bij Autoscout24. En wij zijn zeker niet de enige als we alle reacties moeten geloven.”

Eerst zien, dan betalen

Richelle hamert erop dat Autoscout24, dat naar eigen zeggen wekelijks vijf miljoen consumenten bereikt, fors blijft investeren in zijn producten. “Vorige week is de nieuwe gepersonaliseerde homepage geïntroduceerd waarbij consumenten op basis van hun zoekgedrag en locatie een passender aanbod wordt getoond. Uit tests is gebleken dat dit zorgt voor een toename in leads van maar liefst 8 procent. Ook intensiveren we onze online en offline campagnes. Daarnaast laten we met regelmaat autobedrijven zonder extra kosten met hun aanbod ‘shinen’ op onze social media. We doen er alles aan om de business van onze partners te laten groeien.”

Van der Rijt is niet onder de indruk. “Wij zouden graag eerst deze innovaties zien en pas daarna er meer voor gaan betalen. Daarnaast kijken wij als autobedrijven niet alleen naar de leads, maar juist ook naar hoeveel sales het adverteren ons oplevert. En dan zien we over de jaren heen eigenlijk weinig verschil. Wij zijn als VASS geen klaagclub, we gaan juist met onze leden in gesprek over dit soort onderwerpen om goed de mogelijkheden te bekijken. Ik verwacht wel dat veel bedrijven, VASS-lid of niet, hun advertentiekeuzes goed heroverwegen.”Lees hier een interview met Van der Rijt. ‘Het kan geen kwaad als er soms even goed aan de boom wordt geschud.’

VASS, dat voort is gekomen uit onvrede over prijsstijgingen bij Marktplaats en Autoscout24, wil zo snel mogelijk met Autoscout24 om tafel. “We duiken hier zeker nog dieper op in. Dit is een vervelende verrassing, maar dat neemt niet weg dat we in wel gesprek willen blijven.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

VASS ‘verbolgen’ over prijsverhoging Autoscout24 | Automotive Online

VASS ‘verbolgen’ over prijsverhoging Autoscout24

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock, bewerking Automotive

Belangenvereniging VASS is verbolgen over de tariefsverhogingen die occasionportal Autoscout24 heeft aangekondigd en per maart worden doorgevoerd. De portal heeft de prijzen van zijn negen Flex-abonnementen met gemiddeld rond de 18 procent verhoogd. Voor bedrijven die gemiddeld 15 auto’s per maand adverteren blijft de stijging beperkt tot 5 procent. Bij bedrijven die meer dan vijftig auto’s adverteren, is de stijging minimaal 20 procent. Geldende kortingsafspraken (over de brutoprijs) blijven bestaan.

Volgens VASS-oprichtster Mirjam van der Rijt is er veel onvrede bij leden. “Het gaat in onze app op dit moment nergens anders over”, zegt ze in een reactie aan Automotive. “We hebben enorm veel reacties van boze autobedrijven.”

Hele plaatje

“Ik begrijp dat een prijsverhoging niet leuk is, maar het is zaak om te blijven kijken naar het hele plaatje. Nog altijd is adverteren in de krant, zoals vroeger, duurder en minder effectief. Ik vind het jammer dat de prijsdiscussie eenzijdig lijkt op te spelen nu, zonder dat er zorgvuldig gekeken wordt naar de return on investment”, zegt countrymanager Dorianne Richelle in een reactie. “Het afgelopen jaar leverden onze websites en apps 40 procent meer leads aan, en zelfs 52 procent vergeleken met 2019. Dat komt, omdat we onder andere veel hebben geïnvesteerd in onze mobiele app. Ook is er een Whatsapp-service geïntroduceerd, nu al goed voor 10 procent van de leads van de consumenten. We weten de serieuze kopers te vinden voor de autobedrijven, in Nederland en daarbuiten”, stelt Richelle.

“Uiteraard begrijpen wij dat Autoscout24 moet investeren. En een prijsverhoging van bijvoorbeeld 5 procent hadden we ook wel begrepen”, zegt Van der Rijt. “Maar het is al een relatief duur portaal en nu staan de tarieven echt niet meer in verhouding tot wat het oplevert. Voor ons bedrijf (Autobedrijf Van der Rijt in Uden, red) is het reden om te stoppen met adverteren bij Autoscout24. En wij zijn zeker niet de enige als we alle reacties moeten geloven.”

Eerst zien, dan betalen

Richelle hamert erop dat Autoscout24, dat naar eigen zeggen wekelijks vijf miljoen consumenten bereikt, fors blijft investeren in zijn producten. “Vorige week is de nieuwe gepersonaliseerde homepage geïntroduceerd waarbij consumenten op basis van hun zoekgedrag en locatie een passender aanbod wordt getoond. Uit tests is gebleken dat dit zorgt voor een toename in leads van maar liefst 8 procent. Ook intensiveren we onze online en offline campagnes. Daarnaast laten we met regelmaat autobedrijven zonder extra kosten met hun aanbod ‘shinen’ op onze social media. We doen er alles aan om de business van onze partners te laten groeien.”

Van der Rijt is niet onder de indruk. “Wij zouden graag eerst deze innovaties zien en pas daarna er meer voor gaan betalen. Daarnaast kijken wij als autobedrijven niet alleen naar de leads, maar juist ook naar hoeveel sales het adverteren ons oplevert. En dan zien we over de jaren heen eigenlijk weinig verschil. Wij zijn als VASS geen klaagclub, we gaan juist met onze leden in gesprek over dit soort onderwerpen om goed de mogelijkheden te bekijken. Ik verwacht wel dat veel bedrijven, VASS-lid of niet, hun advertentiekeuzes goed heroverwegen.”Lees hier een interview met Van der Rijt. ‘Het kan geen kwaad als er soms even goed aan de boom wordt geschud.’

VASS, dat voort is gekomen uit onvrede over prijsstijgingen bij Marktplaats en Autoscout24, wil zo snel mogelijk met Autoscout24 om tafel. “We duiken hier zeker nog dieper op in. Dit is een vervelende verrassing, maar dat neemt niet weg dat we in wel gesprek willen blijven.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.