Occasionmarkt staat als een duur huis

Jaar in Beeld Occasions | De gunfactor is verdwenen

Jaar in Beeld • De productieproblemen bij autofabrikanten hebben een enorme impact op de occasionmarkt. Zowel de verkoop als de prijzen liggen dit jaar op recordniveau. Maar een oververhitte markt brengt ook risico’s met zich mee. “De occasionmarkt begint op de huizenmarkt te lijken.”
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Schaarste heeft ook zo zijn voordelen. Dat viel dit jaar te merken op de occasionmarkt. Door het tekort aan nieuwe auto’s, gevolgd door het verlengen van leasecontracten, was het dit jaar dringen op de occasionmarkt. De occasionprijzen namen dit jaar met 6 tot 9 procent toe, becijferde Autodata, een ongekende stijging. De grote uitdaging voor iedere retailer is nu de inkoop. De enorme concurrentie zet de verhoudingen tussen voorheen (soms) goede partners onder druk. Er werden dit jaar al 270 duizend occasions geïmporteerd, veruit het hoogste aantal ooit. Maar ook in het buitenland wordt de krapte steeds meer gevoeld.

Duitsland

De handel boerde goed, vertelt Corné Seldenrijk van het gelijknamige handels- en occasionbedrijf. Wat hem betreft scoort de occasionbranche een dikke 9, en ook voor 2022 is hij hoopvol gestemd. “De grootste uitdaging voor de komende jaren is het tekort aan nieuwe auto’s”, aldus Seldenrijk, die verwacht dat de occasionverkopen aan particulieren volgend jaar verder zullen stijgen, waarbij de prijzen stabiliseren.

Sander de Jong van autogroothandelsbedrijf Bleeker & de Jong uit Hardenberg, zegt een goed jaar achter de rug te hebben. “We stevenen af op een verkoop van 8 duizend stuks. Wij moeten het ook hebben van de massa, hierdoor kunnen we de kosten per auto laag houden. De omloopsnelheid, die momenteel erg hoog is in combinatie met de lage voorraadwaarde, geeft het rendement per transactie een duwtje in de rug en zorgt voor een financieel prima jaar.”

Zodra nieuwe auto’s weer worden geleverd, zullen de prijzen gaan dalen

Martijn van den Boogaard, Multi Auto

Bleeker & de Jong opende dit jaar een filiaal in Duitsland en dat heeft goed uitgepakt, zegt De Jong. “Klanten waarderen dat enorm: we kunnen onze kopers uit het buitenland in enkele dagen voorzien van de auto met alle papieren en ze worden behandeld op de manier die ze van ons gewend zijn. Voor een aantal Nederlandse klanten doen wij de ondersteuning bij import vanuit Duitsland. Het was een heel avontuur om het Duitse bedrijf op de goede manier uit de startblokken te laten komen; het is net over de grens, maar toch een compleet andere wereld.”

Zonde

Ook Seldenrijk kent de Duitse markt – hij verkoopt veel auto’s over de grens – en ziet dat de schaarste daar nog groter is dan in Nederland. Het valt hem op dat juist in een markt waarin de tussenhandel echt van toegevoegde waarde blijkt, steeds meer bedrijven – leasemaatschappijen en grote dealerholdings – liever zelf op zoek gaan naar occasions. “Ze hebben alleen het netwerk niet dat wij hebben. Dus kopen ze auto’s veelal te duur in, of ze kunnen niet de juiste auto vinden. Ze gebruiken allemaal dezelfde grote remarketingplatforms en bieden tegen elkaar op. Zonde, want zo ontnemen ze zichzelf marge. Wij doen daar ook niet aan mee. Dan verkopen we of in het buitenland, aan kleinere dealers of zelf aan consumenten.”

Niet gerust op 2022

Martijn van den Boogaard van autobedrijf Multi Auto is heel positief over dit jaar, maar is niet gerust op 2022. “Het opstarten van de verkoop van nieuwe auto’s zal een hele uitdaging zijn, maar als de afleveringen op gang komen, zullen de occasionprijzen substantieel dalen. Zeker als de nieuwverkoop als correctie op dit jaar enorm stijgt. Verder is het nu heel moeilijk om aan goede auto’s te komen. Daardoor zijn occasions nu overgewaardeerd. Zodra de nieuwe auto’s weer worden geleverd en er meer occasions de markt op komen, zullen de prijzen gaan dalen.”schermafbeelding 2021 12 21 om 15.20.02

Volgens Autotelex bieden autohandelaren nu dezelfde prijzen als waarvoor de auto’s te koop staan op internet. Hiermee anticiperen de autohandelaren op verder stijgende occasionprijzen in binnen- en buitenland. De Jong ziet deze trend ook. Hij verwacht dat de markt de eerste helft van het volgende jaar zeer gespannen blijft. “Je kunt de situatie in de occasionmarkt vergelijken met de huizenmarkt: het aanbod zal de vraag nog lange tijd niet kunnen bijhouden, maar er is wel een grens aan wat je voor een occasion kunt vragen.”

Data

Frank Tanke van informatieleverancier Autorola, zag door de overspannen markt een aantal trends ontstaan. “Er werd bijvoorbeeld anders ingekocht: meer in het buitenland of, in het geval van grote dealers, uit de eigen leasevloot. Ook werd er meer rechtstreeks aan particulieren verkocht in plaats van via de handel en werden er internationale kopers gezocht. Dat sprak ons natuurlijk vooral aan, omdat wij via data inzicht bieden in die internationale markt.”

Het elkaar gunnen is uit de markt

Corné Seldenrijk

Corné Seldenrijk ziet deze trends ook. Het bedrijf verkocht dit jaar zelf ook meer aan particulieren. “In voorgaande jaren verkochten we zo’n 50 tot 60 procent rechtstreeks aan particulieren, dit jaar zo’n 85 procent. Hoe dat komt? Het elkaar gunnen is eruit in de handel. Het was altijd zo dat als een autobedrijf een goede prijs voor een b2b auto gaf, wij hen tipten als we weer een mooi en fris exemplaar binnenkregen. Maar vooral grote dealerholdings denken dat ze de markt moeten uitknijpen en zien weinig in de wisselwerking. We kregen op de consumentenmarkt gewoon betere prijzen voor de auto’s.”

Vraagprijzen

De schaarste aan occasions was lange tijd niet terug te zien in de showroomvraagprijzen. Maar de laatste maanden schoot de Autodata Occasion Index (AOX) omhoog. Erik van den Heuvel van Autodata zag iets opvallends in de data. “De showroomvraagprijzen restwaarde is over dit jaar gemiddeld tussen de 6 en 9 procent gestegen, waar dat normaliter misschien enkele tienden zijn. Ook neemt de interesse in diesels weer toe”, ziet Van den Heuvel. Wat hem verder opvalt, is dat de prijsverschillen tussen de dealer en het universele kanaal kleiner worden. “Dit betekent dat de universele aanbieder hogere prijzen durft te vragen en dat dit door de consument wordt geaccepteerd. Het verschil lag altijd rond de 10 procent, nu zie je de prijzen naar elkaar toe kruipen. Dat is ook een teken dat de universele markt steeds meer professionaliseert.”

Ook restwaardebepaler Autotelex deelde via Automotive nog een bijzondere ontwikkeling: er is volgens het bedrijf een fundamentele wijziging in het zoekgedrag van consument en bedrijf aan het ontstaan. Het bouwjaar is in toenemende mate van ondergeschikt belang aan een mooie kilometerstand.

Enquête

Autobedrijven verkochte in de eerste elf maanden 1,28 miljoen occasions, een absoluut record. Zulke resultaten leveren natuurlijk een mooi rapportcijfer op in de Automotive Enquête. Die kwam voor de occasionmarkt dan ook uit op een 8. Wel worden er kanttekeningen geplaatst. De meeste respondenten (52%) verwachten een stabilisatie in prijzen en een minderheid van 33 procent verwacht een verdere verkoopstijging (vooral omdat de markt voor nieuwe auto’s als gevolg van leveringsproblemen nog niet los zal komen); de overige respondenten verwachten een verkoopdaling.

Bekijk hieronder de eindejaarsaflevering van het Restwaardejournaal met Gerard ten Buuren, Fred Hoogewoning (VDS) en Rico van der Vies (Automotive Mediaventions).


Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Jaar in Beeld Occasions | De gunfactor is verdwenen | Automotive Online
Occasionmarkt staat als een duur huis

Jaar in Beeld Occasions | De gunfactor is verdwenen

Jaar in Beeld • De productieproblemen bij autofabrikanten hebben een enorme impact op de occasionmarkt. Zowel de verkoop als de prijzen liggen dit jaar op recordniveau. Maar een oververhitte markt brengt ook risico’s met zich mee. “De occasionmarkt begint op de huizenmarkt te lijken.”
Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Schaarste heeft ook zo zijn voordelen. Dat viel dit jaar te merken op de occasionmarkt. Door het tekort aan nieuwe auto’s, gevolgd door het verlengen van leasecontracten, was het dit jaar dringen op de occasionmarkt. De occasionprijzen namen dit jaar met 6 tot 9 procent toe, becijferde Autodata, een ongekende stijging. De grote uitdaging voor iedere retailer is nu de inkoop. De enorme concurrentie zet de verhoudingen tussen voorheen (soms) goede partners onder druk. Er werden dit jaar al 270 duizend occasions geïmporteerd, veruit het hoogste aantal ooit. Maar ook in het buitenland wordt de krapte steeds meer gevoeld.

Duitsland

De handel boerde goed, vertelt Corné Seldenrijk van het gelijknamige handels- en occasionbedrijf. Wat hem betreft scoort de occasionbranche een dikke 9, en ook voor 2022 is hij hoopvol gestemd. “De grootste uitdaging voor de komende jaren is het tekort aan nieuwe auto’s”, aldus Seldenrijk, die verwacht dat de occasionverkopen aan particulieren volgend jaar verder zullen stijgen, waarbij de prijzen stabiliseren.

Sander de Jong van autogroothandelsbedrijf Bleeker & de Jong uit Hardenberg, zegt een goed jaar achter de rug te hebben. “We stevenen af op een verkoop van 8 duizend stuks. Wij moeten het ook hebben van de massa, hierdoor kunnen we de kosten per auto laag houden. De omloopsnelheid, die momenteel erg hoog is in combinatie met de lage voorraadwaarde, geeft het rendement per transactie een duwtje in de rug en zorgt voor een financieel prima jaar.”

Zodra nieuwe auto’s weer worden geleverd, zullen de prijzen gaan dalen

Martijn van den Boogaard, Multi Auto

Bleeker & de Jong opende dit jaar een filiaal in Duitsland en dat heeft goed uitgepakt, zegt De Jong. “Klanten waarderen dat enorm: we kunnen onze kopers uit het buitenland in enkele dagen voorzien van de auto met alle papieren en ze worden behandeld op de manier die ze van ons gewend zijn. Voor een aantal Nederlandse klanten doen wij de ondersteuning bij import vanuit Duitsland. Het was een heel avontuur om het Duitse bedrijf op de goede manier uit de startblokken te laten komen; het is net over de grens, maar toch een compleet andere wereld.”

Zonde

Ook Seldenrijk kent de Duitse markt – hij verkoopt veel auto’s over de grens – en ziet dat de schaarste daar nog groter is dan in Nederland. Het valt hem op dat juist in een markt waarin de tussenhandel echt van toegevoegde waarde blijkt, steeds meer bedrijven – leasemaatschappijen en grote dealerholdings – liever zelf op zoek gaan naar occasions. “Ze hebben alleen het netwerk niet dat wij hebben. Dus kopen ze auto’s veelal te duur in, of ze kunnen niet de juiste auto vinden. Ze gebruiken allemaal dezelfde grote remarketingplatforms en bieden tegen elkaar op. Zonde, want zo ontnemen ze zichzelf marge. Wij doen daar ook niet aan mee. Dan verkopen we of in het buitenland, aan kleinere dealers of zelf aan consumenten.”

Niet gerust op 2022

Martijn van den Boogaard van autobedrijf Multi Auto is heel positief over dit jaar, maar is niet gerust op 2022. “Het opstarten van de verkoop van nieuwe auto’s zal een hele uitdaging zijn, maar als de afleveringen op gang komen, zullen de occasionprijzen substantieel dalen. Zeker als de nieuwverkoop als correctie op dit jaar enorm stijgt. Verder is het nu heel moeilijk om aan goede auto’s te komen. Daardoor zijn occasions nu overgewaardeerd. Zodra de nieuwe auto’s weer worden geleverd en er meer occasions de markt op komen, zullen de prijzen gaan dalen.”schermafbeelding 2021 12 21 om 15.20.02

Volgens Autotelex bieden autohandelaren nu dezelfde prijzen als waarvoor de auto’s te koop staan op internet. Hiermee anticiperen de autohandelaren op verder stijgende occasionprijzen in binnen- en buitenland. De Jong ziet deze trend ook. Hij verwacht dat de markt de eerste helft van het volgende jaar zeer gespannen blijft. “Je kunt de situatie in de occasionmarkt vergelijken met de huizenmarkt: het aanbod zal de vraag nog lange tijd niet kunnen bijhouden, maar er is wel een grens aan wat je voor een occasion kunt vragen.”

Data

Frank Tanke van informatieleverancier Autorola, zag door de overspannen markt een aantal trends ontstaan. “Er werd bijvoorbeeld anders ingekocht: meer in het buitenland of, in het geval van grote dealers, uit de eigen leasevloot. Ook werd er meer rechtstreeks aan particulieren verkocht in plaats van via de handel en werden er internationale kopers gezocht. Dat sprak ons natuurlijk vooral aan, omdat wij via data inzicht bieden in die internationale markt.”

Het elkaar gunnen is uit de markt

Corné Seldenrijk

Corné Seldenrijk ziet deze trends ook. Het bedrijf verkocht dit jaar zelf ook meer aan particulieren. “In voorgaande jaren verkochten we zo’n 50 tot 60 procent rechtstreeks aan particulieren, dit jaar zo’n 85 procent. Hoe dat komt? Het elkaar gunnen is eruit in de handel. Het was altijd zo dat als een autobedrijf een goede prijs voor een b2b auto gaf, wij hen tipten als we weer een mooi en fris exemplaar binnenkregen. Maar vooral grote dealerholdings denken dat ze de markt moeten uitknijpen en zien weinig in de wisselwerking. We kregen op de consumentenmarkt gewoon betere prijzen voor de auto’s.”

Vraagprijzen

De schaarste aan occasions was lange tijd niet terug te zien in de showroomvraagprijzen. Maar de laatste maanden schoot de Autodata Occasion Index (AOX) omhoog. Erik van den Heuvel van Autodata zag iets opvallends in de data. “De showroomvraagprijzen restwaarde is over dit jaar gemiddeld tussen de 6 en 9 procent gestegen, waar dat normaliter misschien enkele tienden zijn. Ook neemt de interesse in diesels weer toe”, ziet Van den Heuvel. Wat hem verder opvalt, is dat de prijsverschillen tussen de dealer en het universele kanaal kleiner worden. “Dit betekent dat de universele aanbieder hogere prijzen durft te vragen en dat dit door de consument wordt geaccepteerd. Het verschil lag altijd rond de 10 procent, nu zie je de prijzen naar elkaar toe kruipen. Dat is ook een teken dat de universele markt steeds meer professionaliseert.”

Ook restwaardebepaler Autotelex deelde via Automotive nog een bijzondere ontwikkeling: er is volgens het bedrijf een fundamentele wijziging in het zoekgedrag van consument en bedrijf aan het ontstaan. Het bouwjaar is in toenemende mate van ondergeschikt belang aan een mooie kilometerstand.

Enquête

Autobedrijven verkochte in de eerste elf maanden 1,28 miljoen occasions, een absoluut record. Zulke resultaten leveren natuurlijk een mooi rapportcijfer op in de Automotive Enquête. Die kwam voor de occasionmarkt dan ook uit op een 8. Wel worden er kanttekeningen geplaatst. De meeste respondenten (52%) verwachten een stabilisatie in prijzen en een minderheid van 33 procent verwacht een verdere verkoopstijging (vooral omdat de markt voor nieuwe auto’s als gevolg van leveringsproblemen nog niet los zal komen); de overige respondenten verwachten een verkoopdaling.

Bekijk hieronder de eindejaarsaflevering van het Restwaardejournaal met Gerard ten Buuren, Fred Hoogewoning (VDS) en Rico van der Vies (Automotive Mediaventions).


Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.