Grijs Verleden | Restwaardecrisis als waardevolle les
Iede Aukema begon in oktober 2008 bij BCA. De eerste maanden zal hij niet snel vergeten. “De crisis barstte in volle hevigheid los. Het leek me de slechtst denkbare tijd om te beginnen als directeur bij een veilinghuis, maar dat bleek niet het geval. Het aanbod was groot, mede door een reeks aan faillissementen”, aldus Aukema. Van paniek bij grote klanten, zoals leasemaatschappijen, was geen sprake. “Wel was er sprake van een enorme overreactie. Weliswaar zette in de tweede helft van 2009 het herstel weer in, maar het duurde jaren voordat de prijzen weer op normaal niveau waren.”
Eén van de leasemaatschappijen die zijn vloot snel minder waard zag worden was Arval. Remarketingdirecteur Dick Bakker herinnert zich de pittige gesprekken met aandeelhouder BNP Paribas. “Het was in die tijd al kommer en kwel bij de banken. Ze konden dit er eigenlijk niet bij hebben. Restwaarden vinden banken sowieso een moeilijk fenomeen.” Hoe hoog de verliezen opliepen, kan Bakker niet zeggen. “Een kleine twintig procent betrof open calculatiecontracten waarbij het risico bij de klant lag. En daarbij verschilde de opbrengsten per model, wij hadden door onze goede mix ook auto’s die het wel goed deden.”
Miljarden
Aukema haalde in 2009 de media met zijn uitspraak dat het totale Nederlandse wagenpark zo’n 8 miljard euro minder waard was geworden. “Dat was een schatting op basis van het feit dat de opbrengst per auto op dat moment duizend euro lager lag. Dat vermenigvuldigde ik met de grootte van het park.” Sowieso had Aukema over aandacht niet te klagen. “Wij mochten de auto’s van de failliete DSB-bank veilen, waaronder de auto van Dirk Scheringa Ik herinner me nog de complete verslagenheid bij enkele DSB-medewerkers.” De situatie nu is tegenovergesteld: de prijzen stijgen flink. Ook dat is een overreactie, stelt Aukema. “Die les hebben we van de crisis geleerd. Die overreactie kan twee kanten op gaan.
Ik krijg nog steeds een telefoontje wanneer ik drie Octavia’s verkoop tegen verschillende prijzen
Ik zou leasemaatschappijen in ieder geval afraden om de huidige waarden als uitgangspunt te pakken bij hun berekeningen.” Bakker – die nu goede opbrengsten realiseert – is dat met Aukema eens. Sowieso zijn na 2009 de procedures allemaal aangescherpt, ook op andere risicogebieden. “De bank wil meer controle. Nog steeds krijg ik telefoontjes als ik in een week drie Octavia’s verkoop tegen verschillende prijzen. Dat een zwarte dieselstation met veel kilometers minder oplevert dan een witte 4-deurs met panoramadak, moet ik elke keer opnieuw uitleggen.” Bakker stelt nog steeds behoudend te calculeren nog steeds. “Door de componenten- en grondstofproblemen blijft de occasionmarkt lucratief. Maar wil een consument in 2026 nog wel een brandstofauto kopen als in 2030 steden op slot gaan voor niet-elektrische auto’s?”
Model | 01-07-2008 | 01-01-2009 | 01-04-2009 | 01-07-2009 |
Peugeot 307 SW 1.6 HDi | € 10.474 | € 9.077 | € 7.376 | € 7.101 |
Volkswagen Polo 5-drs benzine | € 7.533 | € 6.852 | € 6.402 | € 6.320 |
Handelswaarde geel kenteken incl. btw en bpm. Bron: Autotelex |