Impact restwaardecrisis van 2008 nog altijd voelbaar

Grijs Verleden | Restwaardecrisis als waardevolle les

Grijs verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek ‘Grijs verleden’ terug op bepalende gebeurtenissen in de geschiedenis van de autobranche. Deze editie: De restwaardecrisis van 2008, waarbij het wagenpark in één klap miljarden euro’s minder waard werd.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: BCA

Iede Aukema begon in oktober 2008 bij BCA. De eerste maanden zal hij niet snel vergeten. “De crisis barstte in volle hevigheid los. Het leek me de slechtst denkbare tijd om te beginnen als directeur bij een veilinghuis, maar dat bleek niet het geval. Het aanbod was groot, mede door een reeks aan faillissementen”, aldus Aukema. Van paniek bij grote klanten, zoals leasemaatschappijen, was geen sprake. “Wel was er sprake van een enorme overreactie. Weliswaar zette in de tweede helft van 2009 het herstel weer in, maar het duurde jaren voordat de prijzen weer op normaal niveau waren.”

Eén van de leasemaatschappijen die zijn vloot snel minder waard zag worden was Arval. Remarketingdirecteur Dick Bakker herinnert zich de pittige gesprekken met aandeelhouder BNP Paribas. “Het was in die tijd al kommer en kwel bij de banken. Ze konden dit er eigenlijk niet bij hebben. Restwaarden vinden banken sowieso een moeilijk fenomeen.” Hoe hoog de verliezen opliepen, kan Bakker niet zeggen. “Een kleine twintig procent betrof open calculatiecontracten waarbij het risico bij de klant lag. En daarbij verschilde de opbrengsten per model, wij hadden door onze goede mix ook auto’s die het wel goed deden.”

Miljarden

Aukema haalde in 2009 de media met zijn uitspraak dat het totale Nederlandse wagenpark zo’n 8 miljard euro minder waard was geworden. “Dat was een schatting op basis van het feit dat de opbrengst per auto op dat moment duizend euro lager lag. Dat vermenigvuldigde ik met de grootte van het park.” Sowieso had Aukema over aandacht niet te klagen. “Wij mochten de auto’s van de failliete DSB-bank veilen, waaronder de auto van Dirk Scheringa Ik herinner me nog de complete verslagenheid bij enkele DSB-medewerkers.” De situatie nu is tegenovergesteld: de prijzen stijgen flink. Ook dat is een overreactie, stelt Aukema. “Die les hebben we van de crisis geleerd. Die overreactie kan twee kanten op gaan.

Ik krijg nog steeds een telefoontje wanneer ik drie Octavia’s verkoop tegen verschillende prijzen

Ik zou leasemaatschappijen in ieder geval afraden om de huidige waarden als uitgangspunt te pakken bij hun berekeningen.” Bakker – die nu goede opbrengsten realiseert – is dat met Aukema eens. Sowieso zijn na 2009 de procedures allemaal aangescherpt, ook op andere risicogebieden. “De bank wil meer controle. Nog steeds krijg ik telefoontjes als ik in een week drie Octavia’s verkoop tegen verschillende prijzen. Dat een zwarte dieselstation met veel kilometers minder oplevert dan een witte 4-deurs met panoramadak, moet ik elke keer opnieuw uitleggen.” Bakker stelt nog steeds behoudend te calculeren nog steeds. “Door de componenten- en grondstofproblemen blijft de occasionmarkt lucratief. Maar wil een consument in 2026 nog wel een brandstofauto kopen als in 2030 steden op slot gaan voor niet-elektrische auto’s?”

Model 01-07-2008 01-01-2009 01-04-2009 01-07-2009
Peugeot 307 SW 1.6 HDi € 10.474 € 9.077 € 7.376 € 7.101
Volkswagen Polo 5-drs benzine € 7.533 € 6.852 € 6.402 € 6.320
Handelswaarde geel kenteken incl. btw en bpm. Bron: Autotelex
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Grijs Verleden | Restwaardecrisis als waardevolle les | Automotive Online
Impact restwaardecrisis van 2008 nog altijd voelbaar

Grijs Verleden | Restwaardecrisis als waardevolle les

Grijs verleden • Wie het verleden niet kent, begrijpt heden noch toekomst. Daarom blikt Automotive in de rubriek ‘Grijs verleden’ terug op bepalende gebeurtenissen in de geschiedenis van de autobranche. Deze editie: De restwaardecrisis van 2008, waarbij het wagenpark in één klap miljarden euro’s minder waard werd.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: BCA

Iede Aukema begon in oktober 2008 bij BCA. De eerste maanden zal hij niet snel vergeten. “De crisis barstte in volle hevigheid los. Het leek me de slechtst denkbare tijd om te beginnen als directeur bij een veilinghuis, maar dat bleek niet het geval. Het aanbod was groot, mede door een reeks aan faillissementen”, aldus Aukema. Van paniek bij grote klanten, zoals leasemaatschappijen, was geen sprake. “Wel was er sprake van een enorme overreactie. Weliswaar zette in de tweede helft van 2009 het herstel weer in, maar het duurde jaren voordat de prijzen weer op normaal niveau waren.”

Eén van de leasemaatschappijen die zijn vloot snel minder waard zag worden was Arval. Remarketingdirecteur Dick Bakker herinnert zich de pittige gesprekken met aandeelhouder BNP Paribas. “Het was in die tijd al kommer en kwel bij de banken. Ze konden dit er eigenlijk niet bij hebben. Restwaarden vinden banken sowieso een moeilijk fenomeen.” Hoe hoog de verliezen opliepen, kan Bakker niet zeggen. “Een kleine twintig procent betrof open calculatiecontracten waarbij het risico bij de klant lag. En daarbij verschilde de opbrengsten per model, wij hadden door onze goede mix ook auto’s die het wel goed deden.”

Miljarden

Aukema haalde in 2009 de media met zijn uitspraak dat het totale Nederlandse wagenpark zo’n 8 miljard euro minder waard was geworden. “Dat was een schatting op basis van het feit dat de opbrengst per auto op dat moment duizend euro lager lag. Dat vermenigvuldigde ik met de grootte van het park.” Sowieso had Aukema over aandacht niet te klagen. “Wij mochten de auto’s van de failliete DSB-bank veilen, waaronder de auto van Dirk Scheringa Ik herinner me nog de complete verslagenheid bij enkele DSB-medewerkers.” De situatie nu is tegenovergesteld: de prijzen stijgen flink. Ook dat is een overreactie, stelt Aukema. “Die les hebben we van de crisis geleerd. Die overreactie kan twee kanten op gaan.

Ik krijg nog steeds een telefoontje wanneer ik drie Octavia’s verkoop tegen verschillende prijzen

Ik zou leasemaatschappijen in ieder geval afraden om de huidige waarden als uitgangspunt te pakken bij hun berekeningen.” Bakker – die nu goede opbrengsten realiseert – is dat met Aukema eens. Sowieso zijn na 2009 de procedures allemaal aangescherpt, ook op andere risicogebieden. “De bank wil meer controle. Nog steeds krijg ik telefoontjes als ik in een week drie Octavia’s verkoop tegen verschillende prijzen. Dat een zwarte dieselstation met veel kilometers minder oplevert dan een witte 4-deurs met panoramadak, moet ik elke keer opnieuw uitleggen.” Bakker stelt nog steeds behoudend te calculeren nog steeds. “Door de componenten- en grondstofproblemen blijft de occasionmarkt lucratief. Maar wil een consument in 2026 nog wel een brandstofauto kopen als in 2030 steden op slot gaan voor niet-elektrische auto’s?”

Model 01-07-2008 01-01-2009 01-04-2009 01-07-2009
Peugeot 307 SW 1.6 HDi € 10.474 € 9.077 € 7.376 € 7.101
Volkswagen Polo 5-drs benzine € 7.533 € 6.852 € 6.402 € 6.320
Handelswaarde geel kenteken incl. btw en bpm. Bron: Autotelex
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.