LIV en RDW na tsunami Spaanse wrakken: ‘Europese registratie moet beter’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een aantal van de Spaanse wrakken die in 2019 getroffen werden door overstromingen. (Foto: Shutterstock)

De RDW en het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) willen een Europees registratiesysteem voor voertuigen die total loss zijn. Dat melden ze in een interview met het Verbond van Verzekeraars. Aanleiding zijn de 800 Spaanse wrakken die in Nederland opdoken. Hele dorpen overstroomden in september 2019 en zo’n 1.200 auto’s liepen onder water. Deze auto’s werden vervolgens allemaal total loss verklaard. Lees hier terug hoe een van de grootste schandalen met onveilige auto’s ooit, de Swalmense autozwendel, plaatsvond.

De handelaar die de autowrakken verkoopt, handelt niet onrechtmatig, stellen het LIV en de RDW. “Degene die ’m koopt en vervolgens omkat wel”, zegt Hendrik Steller, manager van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Hij juicht toe dat er jaarlijks tienduizenden wrakken een nieuwe bestemming in Europa vinden. “Dat is goed voor de circulaire economie, maar Europa biedt ook mogelijkheden voor criminelen. Zo’n total loss auto wordt ingekocht voor grofweg 2.000 euro, maar (in onderdelen) verkocht voor misschien wel 6.000 euro. De koper koopt ook geen auto, maar een identiteit.”

Het probleem is volgens Steller dat Nederland geen onderzoek mag doen naar de technische staat van een importauto. Verschillende bedrijven, zoals Carfax, spelen hier op in door van importauto’s de geschiedenis in kaart te brengen.

25 tot 28 miljoen euro

Zolang wrakken en total loss voertuigen niet goed en volgens dezelfde definities worden geregistreerd, kunnen ze heel makkelijk de landsgrenzen over stellen LIV en RDW in het interview. Steller: “De schade van de total loss voertuigen bedroeg alleen in Spanje al tussen de 25 en 28 miljoen euro; daar zit eventuele vervolgschade nog niet bij. Wij denken dat er maar één remedie is om dit soort praktijken te stoppen en dat is een brede vuist van Europa. We zullen Europa-breed moeten zorgen dat we die wrakken beter uniform kunnen registreren, zodat we ze ook beter kunnen volgen.”

‘Oud probleem’

Frank Bolsenbroek van importdienstverlener Bolsenbroek & Partners vindt het prima dat justitie en RDW toegang krijgen tot een beveiligd EU-registratiesysteem van van schadeauto’s en total loss-voertuigen. Alhoewel hij denkt dat de meest probleemgevallen nu al worden afgevangen. “In de pré-coronatijd werden importauto’s fysiek gecontroleerd en de RDW had écht wel een fijne neus voor fraudegevallen. Zélfs nu met de digitale procedure halen ze er nog regelmatig wat uit. Digitaal aangemelde voertuigen worden met regelmaat opgeroepen voor een fysieke controle en de RDW-ers weten dat prima uit te voeren”, complimenteert hij de dienst. “Dat is niet altijd fijn voor importeurs, maar het blijkt soms noodzakelijk en dus goed. Verder is het probleem ‘zo oud als Methusalem’ en vinden de échte boefjes altijd wel weer ‘oplossingen’ om de boel om de tuin te leiden. Heel kwalijk natuurlijk, maar niets nieuws.”

Bolsenbroek maakt zich wel zorgen over een mogelijk openbaar register. “Er lijkt een onbedwingbaar verlangen binnen Nederland te bestaan om schadehistorie openbaar te maken. Bij de WOK-publicatie en discussie daarover zijn we tot de conclusie gekomen dat digitaal inzicht in een schadehistorie leidt tot onwenselijke interpretaties en vermogensschade bij eigenaren van dergelijke auto’s.”

Paul Dietz, divisiemanager Toelating en Beoordeling bij de RDW, stelt dat de Nederlandse werkwijze in Europa uitzonderlijk is. “Bij ons is er sprake van een publiek-private samenwerking. De RDW en verzekeraars werken immers nauw met elkaar samen. Als in ons land een auto onder water heeft gestaan, wordt die door de verzekeraar total loss verklaard en gaat het wrak naar de sloop. In veel andere Europese landen ‘bemoeien’ verzekeraars zich er niet of nauwelijks mee. IJsland heeft, net als wij, een goede schadekeuring, maar Duitsland bijvoorbeeld weer totaal niet. Duitse verzekeraars laten alles over aan de schadeherstellers.”

Veiligheid

De wens van zowel Steller als Dietz is dat er uniforme Europese definities komen, dat er op nationaal niveau wordt geregistreerd en dat de informatie goed kan worden uitgewisseld. Idealiter worden in de toekomst alle total loss-voertuigen per lidstaat in Europa geregistreerd, zodat verzekeraars en registrerende instanties het schadeverleden van auto’s beter kunnen volgen. ”Alleen als we het schadeverleden van auto’s internationaal beter kunnen volgen, kunnen we ervoor zorgen dat er geen onveilige en omgekatte auto’s meer op de weg komen”, besluit Steller het interview. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.