NL Car Group na 25 jaar failliet: ‘Het ging niet meer’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Jos Nijland in 2011. (Foto: Larsfotografie)

NL Car Group, 25 jaar geleden opgericht als Nijland & Leussink, houdt op te bestaan. Directeur en oprichter Jos Nijland heeft het faillissement voor zijn auto-exportbedrijf aangevraagd. Vandaag is het faillissement uitgesproken, bevestigt hij aan Automotive. Voor de 5 medewerkers is ontslag aangevraagd. Met het sluiten van de grenzen door de lockdown viel de export volledig stil. Dat was de finale klap voor het autobedrijf, vertelt Nijland aan Automotive.

“Ik heb er de eerste week slecht van geslapen. Als je geld leent van een bank, wil je dat terugbetalen. Maar belangrijker nog: er werken hier elke dag fantastische mensen met ziel en zaligheid in dit bedrijf. Vooral voor hen vind ik het vervelend dat het nu zo is gelopen”, zegt Nijland.

Verwachte toename export

Nijland zette samen met compagnon Leussink in 1995 het autobedrijf Nijland & Leussink op, groothandel van personenauto’s. Wat volgde waren “22 mooie jaren en 3 slechte”, zegt Nijland. “We hadden in 2008 besloten om ons ook op de export van auto’s te richten. Er was bij autobedrijven weinig kennis van hoe dat administratief werkt, met bijvoorbeeld de bpm, en wij sprongen in dat gat. Met de verwachte toename van de export zagen wij omzetgroei van 18 miljoen naar 45 miljoen. We verhuisden in 2014 van Hengelo naar Enschede: naar een groter pand, dat we grondig verbouwden, op basis van de verwachte groei. De eerste streep door de rekening was het dieselschandaal in 2017. We hadden 400 auto’s op voorraad staan, die ineens veel minder waard waren.”Lees ook het dubbelinterview met Jos Nijland en Willem Beukenkamp (Biddo): ‘Lief en leed tot op zekere hoogte’

Prima jaren

Datzelfde jaar verlaat Hans Leussink het bedrijf, dat vervolgens wordt omgedoopt tot NL Car Group. Het uitkopen van Leussink en de verbouwing van het bedrijf hakten er financieel stevig in, terwijl de handelswaarde van een deel van de voorraad kelderde. “We hadden daarvoor echt prima jaren gehad. Vanaf 2016 zagen we het minder worden.” Naast het dieselschandaal liep de handelsbranche ook een flinke deuk op door invallen bij meerdere handelsbedrijven door de FIOD, vanwege vermeende btw-carrousels. “Dat was niet goed voor het imago van onze sector en daarnaast zorgde het voor aangescherpte regels en dus hogere administratieve last om die btw-fraude te voorkomen.”

Verhuizing

Omdat het economisch minder gaat besluit het bedrijf in 2019 opnieuw te verhuizen, maar dan kleiner. Van de 15 mensen blijven er 5. De nieuwe locatie: Staalsteden 34, eveneens in Enschede, bij collega-handelsbedrijf Axero (voorheen Beernink & De Bekker). Beide bedrijven zijn lid van handelsplatform Biddo. Dit handelsplatform werd in 2014 opgericht en de taxatietak van NL Car Group werd er in ondergebracht. Het afschalen in het aantal medewerkers en de lagere bedrijfskosten zorgden voor een opleving, maar de markt zelf trok nog niet echt aan, zegt Nijland. “En toen in maart de grenzen dichtgingen en de internationale handel stopte, kon ik niet langer aan mijn financiële verplichtingen voldoen. Ik ben naar de bank gegaan en heb gezegd: het gaat niet meer. Ik moet daarbij zeggen dat de bank, ING,  prima heeft meegedacht en gewerkt.”

Ik ben naar de bank gegaan en heb gezegd: het gaat niet meer

Jos Nijland, NL Car Group

Op de vraag of hij zaken wellicht anders had moeten doen, moet Nijland nadenken. “Dat vind ik altijd zo’n rare vraag. Ja, met de kennis van nu misschien, maar achteraf is het makkelijk beslissingen nemen. Een dieselschandaal, de lockdown: we hebben aardig wat voor onze kiezen gehad. Ik heb nergens spijt van, vind dat we goed hebben gehandeld. Natuurlijk moet je je op groei richten in een opkomende markt. Het heeft helaas verkeerd uitgepakt. Dat vind ik echt zonde – voor mij, maar vooral voor mijn medewerkers.”

Dit vind ik echt zonde – voor mij, maar vooral voor mijn medewerkers

Jos Nijland, NL Car Group

Nijland weet nog niet wat hij nu gaat doen. “Een faillissement is niet zomaar afgewikkeld, dus daar zal ik ook nog wel even mee bezig zijn. Daarna wil ik rustig bekijken wat ik ga doen. De autohandel? Dat niet meer, nee. De toekomst zit in mobiliteit, in veel bredere zin. Wellicht zoek ik mijn toekomst in die hoek.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

NL Car Group na 25 jaar failliet: ‘Het ging niet meer’ | Automotive Online

NL Car Group na 25 jaar failliet: ‘Het ging niet meer’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Jos Nijland in 2011. (Foto: Larsfotografie)

NL Car Group, 25 jaar geleden opgericht als Nijland & Leussink, houdt op te bestaan. Directeur en oprichter Jos Nijland heeft het faillissement voor zijn auto-exportbedrijf aangevraagd. Vandaag is het faillissement uitgesproken, bevestigt hij aan Automotive. Voor de 5 medewerkers is ontslag aangevraagd. Met het sluiten van de grenzen door de lockdown viel de export volledig stil. Dat was de finale klap voor het autobedrijf, vertelt Nijland aan Automotive.

“Ik heb er de eerste week slecht van geslapen. Als je geld leent van een bank, wil je dat terugbetalen. Maar belangrijker nog: er werken hier elke dag fantastische mensen met ziel en zaligheid in dit bedrijf. Vooral voor hen vind ik het vervelend dat het nu zo is gelopen”, zegt Nijland.

Verwachte toename export

Nijland zette samen met compagnon Leussink in 1995 het autobedrijf Nijland & Leussink op, groothandel van personenauto’s. Wat volgde waren “22 mooie jaren en 3 slechte”, zegt Nijland. “We hadden in 2008 besloten om ons ook op de export van auto’s te richten. Er was bij autobedrijven weinig kennis van hoe dat administratief werkt, met bijvoorbeeld de bpm, en wij sprongen in dat gat. Met de verwachte toename van de export zagen wij omzetgroei van 18 miljoen naar 45 miljoen. We verhuisden in 2014 van Hengelo naar Enschede: naar een groter pand, dat we grondig verbouwden, op basis van de verwachte groei. De eerste streep door de rekening was het dieselschandaal in 2017. We hadden 400 auto’s op voorraad staan, die ineens veel minder waard waren.”Lees ook het dubbelinterview met Jos Nijland en Willem Beukenkamp (Biddo): ‘Lief en leed tot op zekere hoogte’

Prima jaren

Datzelfde jaar verlaat Hans Leussink het bedrijf, dat vervolgens wordt omgedoopt tot NL Car Group. Het uitkopen van Leussink en de verbouwing van het bedrijf hakten er financieel stevig in, terwijl de handelswaarde van een deel van de voorraad kelderde. “We hadden daarvoor echt prima jaren gehad. Vanaf 2016 zagen we het minder worden.” Naast het dieselschandaal liep de handelsbranche ook een flinke deuk op door invallen bij meerdere handelsbedrijven door de FIOD, vanwege vermeende btw-carrousels. “Dat was niet goed voor het imago van onze sector en daarnaast zorgde het voor aangescherpte regels en dus hogere administratieve last om die btw-fraude te voorkomen.”

Verhuizing

Omdat het economisch minder gaat besluit het bedrijf in 2019 opnieuw te verhuizen, maar dan kleiner. Van de 15 mensen blijven er 5. De nieuwe locatie: Staalsteden 34, eveneens in Enschede, bij collega-handelsbedrijf Axero (voorheen Beernink & De Bekker). Beide bedrijven zijn lid van handelsplatform Biddo. Dit handelsplatform werd in 2014 opgericht en de taxatietak van NL Car Group werd er in ondergebracht. Het afschalen in het aantal medewerkers en de lagere bedrijfskosten zorgden voor een opleving, maar de markt zelf trok nog niet echt aan, zegt Nijland. “En toen in maart de grenzen dichtgingen en de internationale handel stopte, kon ik niet langer aan mijn financiële verplichtingen voldoen. Ik ben naar de bank gegaan en heb gezegd: het gaat niet meer. Ik moet daarbij zeggen dat de bank, ING,  prima heeft meegedacht en gewerkt.”

Ik ben naar de bank gegaan en heb gezegd: het gaat niet meer

Jos Nijland, NL Car Group

Op de vraag of hij zaken wellicht anders had moeten doen, moet Nijland nadenken. “Dat vind ik altijd zo’n rare vraag. Ja, met de kennis van nu misschien, maar achteraf is het makkelijk beslissingen nemen. Een dieselschandaal, de lockdown: we hebben aardig wat voor onze kiezen gehad. Ik heb nergens spijt van, vind dat we goed hebben gehandeld. Natuurlijk moet je je op groei richten in een opkomende markt. Het heeft helaas verkeerd uitgepakt. Dat vind ik echt zonde – voor mij, maar vooral voor mijn medewerkers.”

Dit vind ik echt zonde – voor mij, maar vooral voor mijn medewerkers

Jos Nijland, NL Car Group

Nijland weet nog niet wat hij nu gaat doen. “Een faillissement is niet zomaar afgewikkeld, dus daar zal ik ook nog wel even mee bezig zijn. Daarna wil ik rustig bekijken wat ik ga doen. De autohandel? Dat niet meer, nee. De toekomst zit in mobiliteit, in veel bredere zin. Wellicht zoek ik mijn toekomst in die hoek.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.