Diesels met hoge kilometrages vormen nu nog het grootste probleem

Thema Leasing & Finance | Leasemaatschappijen komen met de schrik vrij

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Veel bedrijven hielden half maart rekening met een ineenstorting van de restwaarden. De handelsprijzen daalden in de eerste twee weken met zo’n 7,5 procent (Bron: Xray). Problematischer voor de leasebranche was dat biedingen op ex-leaseauto’s harder onderuit gingen. Er werd op leaseauto’s veel lager geboden dan op vergelijkbare auto’s van andere aanbieders. Met maandelijks zo’n 20 duizend auto’s die uit contract lopen (alleen al in Nederland) en biedingen die duizenden euro’s lager lagen dan de boekwaarde, dreigde een maandelijkse schadepost van tientallen miljoenen euro’s. 

We krijgen in de tweede helft van dit jaar nog een overvloed aan fiscaal vriendelijke diesels terug

Omdat veel leasemaatschappijen geen heil zagen in het aanleggen van voorraden in afwachting van prijsstijgingen, werd het verlies veelal direct genomen. Bijvoorbeeld bij AA Lease. “Ondanks dat half maart het sentiment volledig draaide en we geconfronteerd werden met enorme prijsdalingen, hebben we besloten wel te blijven verkopen. Uiteraard probeerden we waar mogelijk leveringen uit te stellen en contracten te verlengen”, vertelt directeur Hans de Boer. Michel Akerboom, directeur van Hiltermann Lease, stelt dat ook zijn bedrijf een restwaardeverlies moest nemen. De winstverwachting van het bedrijf is iets naar beneden bijgesteld. De grootste leasemaatschappijen zagen zich gedwongen forse afschrijvingen te doen. ALD schreef 9 miljoen op zijn voorraad af, Leaseplan 37 miljoen en nog eens 50 miljoen op lopende contracten.

p33 grafieken

Prijsbubbel

Databedrijven als Autotelex en Indicata zagen in april een bubbel ontstaan. Enerzijds waren er de ingestorte handel en export, daar tegenover stond dat de consumentenvraagprijzen nauwelijks meebewogen. Leasemaatschappijen en andere vlootbezitters probeerden de – soms extreem – lage biedingen te negeren. Maar de snelle opleving van de occasionverkoop en het openen van de grenzen haalden in mei de druk van de ketel. Tot opluchting van leasemaatschappijen, maar zeker ook van de groothandel, die ook over grote voorraden beschikt.

“We zien een voorzichtig herstel”, zegt De Boer. “We zitten bijna op het oude niveau. Nu de exportmogelijkheden weer toenemen ziet het er rooskleuriger uit.”

De occasionverkoop in mei lag in Nederland op recordniveau en in heel Europa ligt de verkoop ook niet ver meer onder normale waarden, constateert Autorola-dochter Indicata. Sterker: er is inmiddels een schaarste aan benzineauto’s ontstaan. De import ligt bijna op het oude niveau, maar is onvoldoende om de lage nieuwverkoop en bijbehorende inruil op te vangen. Dat ziet ook remarketingbedrijf BCA: “In de veilingen die we deze week (derde week van juni, red) hebben gehouden zien we de prijzen van benzinemodellen boven corona-niveau liggen”, zegt directeur Iede Aukema.

Lastige diesels

Het herstel van de prijzen van diesels met hoge kilometrages (boven de 200 duizend kilometer) en duurdere EV’s verloopt langzamer. De handel met Zuid-Europa moet nog goed op gang komen. En zelfs typische diesellanden zoals Polen maken een enorm snelle verschuiving door naar benzine, ziet Indicata. En de euro heeft wat waarde verloren, waardoor euro-diesels circa vijf procent duurder zijn geworden voor onder meer Polen. En dus brengt de opstart van de export voor diesels met veel kilometers nog niet de nodige verlichting. “Deze diesels blijven een probleem zolang de export niet volledig op gang komt”, stelt Akerboom. De Boer maakt zich zorgen over de diesels die hij dit jaar nog terugkrijgt uit de lease. “We krijgen dit jaar nog een overvloed aan fiscaal vriendelijke diesels terug. Die zijn relatief lang ingezet en hebben hoge kilometrages. Om die voor een goede prijs te verkopen, wordt een uitdaging.” 

De resultaten van de meest recente veilingen stellen Aukema echter gerust als het gaat om de prijzen van diesels. “We zien dat de prijzen van diesels ook weer op het niveau van vóór de crisis terechtkomen. Een aantal van onze kopers constateerde dat de prijzen voor de diesels in de veiling hoger liggen dan in de showroom, dus ik verwacht dat de retailprijzen ook gaan stijgen.”

EV’s

Autotelex wilde in het begin van de crisis niet te veel afschrijven op de restwaarden, in de overtuiging dat de prijzen snel weer zouden oppikken. Eigenlijk zijn het behalve de diesels met hoge kilometrages vooral enkele EV’s en vooral plug-ins zoals de Golf GTE en Audi A3 E-tron waarvan de prijs nog onder druk staat. En ook voor de Tesla Model S en de BMW i3 gold een hogere afschrijving dan gemiddeld. Met de net ingevoerde aanschafsubsidie van 2.000 euro voor een elektrische occasions, zou er ook voor die modellen echter herstel kunnen plaatsvinden. “Er is weinig aanbod aan gebruikte EV’s”, stelt Aukema. “Er worden er momenteel te weinig ingeruild omdat de nieuwverkoop eerst op gang moet komen. Sowieso wordt er weinig ingeruild en dat heeft invloed op de markt. En geen enkel land heeft momenteel voldoende binnenlands aanbod, dus het zou mij niet verbazen als de prijzen de komende tijd blijven stijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Thema Leasing & Finance | Leasemaatschappijen komen met de schrik vrij | Automotive Online
Diesels met hoge kilometrages vormen nu nog het grootste probleem

Thema Leasing & Finance | Leasemaatschappijen komen met de schrik vrij

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Veel bedrijven hielden half maart rekening met een ineenstorting van de restwaarden. De handelsprijzen daalden in de eerste twee weken met zo’n 7,5 procent (Bron: Xray). Problematischer voor de leasebranche was dat biedingen op ex-leaseauto’s harder onderuit gingen. Er werd op leaseauto’s veel lager geboden dan op vergelijkbare auto’s van andere aanbieders. Met maandelijks zo’n 20 duizend auto’s die uit contract lopen (alleen al in Nederland) en biedingen die duizenden euro’s lager lagen dan de boekwaarde, dreigde een maandelijkse schadepost van tientallen miljoenen euro’s. 

We krijgen in de tweede helft van dit jaar nog een overvloed aan fiscaal vriendelijke diesels terug

Omdat veel leasemaatschappijen geen heil zagen in het aanleggen van voorraden in afwachting van prijsstijgingen, werd het verlies veelal direct genomen. Bijvoorbeeld bij AA Lease. “Ondanks dat half maart het sentiment volledig draaide en we geconfronteerd werden met enorme prijsdalingen, hebben we besloten wel te blijven verkopen. Uiteraard probeerden we waar mogelijk leveringen uit te stellen en contracten te verlengen”, vertelt directeur Hans de Boer. Michel Akerboom, directeur van Hiltermann Lease, stelt dat ook zijn bedrijf een restwaardeverlies moest nemen. De winstverwachting van het bedrijf is iets naar beneden bijgesteld. De grootste leasemaatschappijen zagen zich gedwongen forse afschrijvingen te doen. ALD schreef 9 miljoen op zijn voorraad af, Leaseplan 37 miljoen en nog eens 50 miljoen op lopende contracten.

p33 grafieken

Prijsbubbel

Databedrijven als Autotelex en Indicata zagen in april een bubbel ontstaan. Enerzijds waren er de ingestorte handel en export, daar tegenover stond dat de consumentenvraagprijzen nauwelijks meebewogen. Leasemaatschappijen en andere vlootbezitters probeerden de – soms extreem – lage biedingen te negeren. Maar de snelle opleving van de occasionverkoop en het openen van de grenzen haalden in mei de druk van de ketel. Tot opluchting van leasemaatschappijen, maar zeker ook van de groothandel, die ook over grote voorraden beschikt.

“We zien een voorzichtig herstel”, zegt De Boer. “We zitten bijna op het oude niveau. Nu de exportmogelijkheden weer toenemen ziet het er rooskleuriger uit.”

De occasionverkoop in mei lag in Nederland op recordniveau en in heel Europa ligt de verkoop ook niet ver meer onder normale waarden, constateert Autorola-dochter Indicata. Sterker: er is inmiddels een schaarste aan benzineauto’s ontstaan. De import ligt bijna op het oude niveau, maar is onvoldoende om de lage nieuwverkoop en bijbehorende inruil op te vangen. Dat ziet ook remarketingbedrijf BCA: “In de veilingen die we deze week (derde week van juni, red) hebben gehouden zien we de prijzen van benzinemodellen boven corona-niveau liggen”, zegt directeur Iede Aukema.

Lastige diesels

Het herstel van de prijzen van diesels met hoge kilometrages (boven de 200 duizend kilometer) en duurdere EV’s verloopt langzamer. De handel met Zuid-Europa moet nog goed op gang komen. En zelfs typische diesellanden zoals Polen maken een enorm snelle verschuiving door naar benzine, ziet Indicata. En de euro heeft wat waarde verloren, waardoor euro-diesels circa vijf procent duurder zijn geworden voor onder meer Polen. En dus brengt de opstart van de export voor diesels met veel kilometers nog niet de nodige verlichting. “Deze diesels blijven een probleem zolang de export niet volledig op gang komt”, stelt Akerboom. De Boer maakt zich zorgen over de diesels die hij dit jaar nog terugkrijgt uit de lease. “We krijgen dit jaar nog een overvloed aan fiscaal vriendelijke diesels terug. Die zijn relatief lang ingezet en hebben hoge kilometrages. Om die voor een goede prijs te verkopen, wordt een uitdaging.” 

De resultaten van de meest recente veilingen stellen Aukema echter gerust als het gaat om de prijzen van diesels. “We zien dat de prijzen van diesels ook weer op het niveau van vóór de crisis terechtkomen. Een aantal van onze kopers constateerde dat de prijzen voor de diesels in de veiling hoger liggen dan in de showroom, dus ik verwacht dat de retailprijzen ook gaan stijgen.”

EV’s

Autotelex wilde in het begin van de crisis niet te veel afschrijven op de restwaarden, in de overtuiging dat de prijzen snel weer zouden oppikken. Eigenlijk zijn het behalve de diesels met hoge kilometrages vooral enkele EV’s en vooral plug-ins zoals de Golf GTE en Audi A3 E-tron waarvan de prijs nog onder druk staat. En ook voor de Tesla Model S en de BMW i3 gold een hogere afschrijving dan gemiddeld. Met de net ingevoerde aanschafsubsidie van 2.000 euro voor een elektrische occasions, zou er ook voor die modellen echter herstel kunnen plaatsvinden. “Er is weinig aanbod aan gebruikte EV’s”, stelt Aukema. “Er worden er momenteel te weinig ingeruild omdat de nieuwverkoop eerst op gang moet komen. Sowieso wordt er weinig ingeruild en dat heeft invloed op de markt. En geen enkel land heeft momenteel voldoende binnenlands aanbod, dus het zou mij niet verbazen als de prijzen de komende tijd blijven stijgen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.