Autotelex: Beperkte aanpassing restwaarden volstaat nu nog

Corona • De cruciale vraag volgens Autotelex is hoe lang bedrijven (te) lage biedingen kunnen weerstaan. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een aantal modellen zit wel in de gevarenzone, stelt Autotelex. (Foto: Shutterstock)

Het aantal biedingen en taxaties lag vorige week opnieuw hoger dan in de week ervoor. Dat meldt Autotelex in zijn derde coronabarometer. Ten opzichte van week 10 (laatste ‘normale’ week) ligt het aantal taxaties op 54 procent en het aantal biedingen op 51 procent. Ook het aantal bpm-aangiftes neemt weer toe, dat ligt inmiddels op een kwart van normaal. Autotelex baseert zich op data uit Autotelexpro.

Autotelex heeft van een aantal modellen (diesels D- en E-segment) de prijzen aangepast. “De aanpassingen zijn beperkt gebleven en marginaal ingegeven door de coronacrisis.” De restwaardebepaler ziet wel lagere biedingen, maar stelt dat er zeker nog geen sprake is van een vast patroon. “Zolang dat uitblijft zitten we goed en kunnen we proberen deze rit uit te zingen.”

Peugeot 308

Gisteren stelde Indicata, de datadochter van Autorola, dat er bubbels beginnen te ontstaan omdat handelsprijzen harder dalen dan de retailprijzen. Bij Autotelex zijn ze nog optimistisch, maar het stelt daarbij wel dat bedrijven niet in de paniekmodus moeten schieten. “Hoe lang nog kunnen bedrijven het volhouden om niet te gunnen bij (te) lage biedingen? Dat is bepalend voor de komende periode.” Bekijk de Coronabarometers van Autotelex in de Automotive Kennisbank.

In de barometer heeft Autotelex een lijst opgenomen met modellen waarvan de restwaarde in de gevarenzone zit. Net als de vorige keren wordt de lijst aangevoerd door de Peugeot 308. Daarna volgt de Renault Clio Estate en Renault Mégane Estate. En bij de plug-ins is het de Mercedes C350e,  die het grootste risico loopt. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autotelex: Beperkte aanpassing restwaarden volstaat nu nog | Automotive Online

Autotelex: Beperkte aanpassing restwaarden volstaat nu nog

Corona • De cruciale vraag volgens Autotelex is hoe lang bedrijven (te) lage biedingen kunnen weerstaan. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een aantal modellen zit wel in de gevarenzone, stelt Autotelex. (Foto: Shutterstock)

Het aantal biedingen en taxaties lag vorige week opnieuw hoger dan in de week ervoor. Dat meldt Autotelex in zijn derde coronabarometer. Ten opzichte van week 10 (laatste ‘normale’ week) ligt het aantal taxaties op 54 procent en het aantal biedingen op 51 procent. Ook het aantal bpm-aangiftes neemt weer toe, dat ligt inmiddels op een kwart van normaal. Autotelex baseert zich op data uit Autotelexpro.

Autotelex heeft van een aantal modellen (diesels D- en E-segment) de prijzen aangepast. “De aanpassingen zijn beperkt gebleven en marginaal ingegeven door de coronacrisis.” De restwaardebepaler ziet wel lagere biedingen, maar stelt dat er zeker nog geen sprake is van een vast patroon. “Zolang dat uitblijft zitten we goed en kunnen we proberen deze rit uit te zingen.”

Peugeot 308

Gisteren stelde Indicata, de datadochter van Autorola, dat er bubbels beginnen te ontstaan omdat handelsprijzen harder dalen dan de retailprijzen. Bij Autotelex zijn ze nog optimistisch, maar het stelt daarbij wel dat bedrijven niet in de paniekmodus moeten schieten. “Hoe lang nog kunnen bedrijven het volhouden om niet te gunnen bij (te) lage biedingen? Dat is bepalend voor de komende periode.” Bekijk de Coronabarometers van Autotelex in de Automotive Kennisbank.

In de barometer heeft Autotelex een lijst opgenomen met modellen waarvan de restwaarde in de gevarenzone zit. Net als de vorige keren wordt de lijst aangevoerd door de Peugeot 308. Daarna volgt de Renault Clio Estate en Renault Mégane Estate. En bij de plug-ins is het de Mercedes C350e,  die het grootste risico loopt. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.