Autotrack en Autoscout24 voeren prijsverhogingen door

Advertentietarieven | Armpje drukken voor gevorderden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Na een paar jaar van relatieve stabiliteit hebben twee van de drie grootste occasionportalen hun prijzen verhoogd. Autotrack, onderdeel van Automotive Mediaventions, verhoogde als eerste zijn prijzen. In maart volgde grote concurrent Autoscout24. Bij Marktplaats, de grootste speler, zijn er naar eigen zeggen geen plannen om de prijzen aan te passen. De vorige ronde prijsverhogingen, in 2017/2018, deed veel stof opwaaien. De boosheid was groot, bij zowel kleine als grote autobedrijven.

Corona-update 25 maart

Dit artikel is begin maart geschreven, toen nog onbekend was dat de uitbraak grote gevolgen zou gaan hebben voor de markt. Door de uitbraak van het coronavirus hebben alle grote portalen besloten hun tarieven voor de komende tijd aan te passen. Lees daar alles over in onze liveblogs

Zowel bij Marktplaats, als Autoscout24 gingen toen de tarieven met tientallen procent omhoog en dat waren (en zijn) de twee grootste spelers op de markt, al denkt Autotrack dankzij de fusie met Gaspedaal op termijn aan te kunnen haken. De onvrede vertaalde zich op twee manieren. Voor de grote dealers en hun brancheorganisatie was het reden om Viabovag.nl door te drukken. Met een groot eigen portal moest de branche weer grip krijgen op de advertentiemarkt. De kleinere bedrijven verenigden zich in Facebook-platform Autobedrijven Samen Sterk, dat inmiddels omgebouwd is tot een vereniging: Vereniging Autobedrijven Samen Sterk (VASS).

Protestbrieven

De hoop om zelf een occasionportal te bouwen bleek al snel onhaalbaar, maar wel wist VASS de veel bekritiseerde Prijscheck van Autoscout24 (tijdelijk) offline te krijgen. Inmiddels telt de vereniging 137 leden, vertelt directeur Mirjam van der Rijt. Het collectief is een inkoop- en kennisplatform, maar blijft opkomen voor de belangen van de onafhankelijke autobedrijven en ageren tegen prijsverhogingen. “Wij vinden een prijsverhoging van 20 procent absurd (zie kader Tarieven)”, zegt Van der Rijt.

De vereniging heeft een advocaat ingeschakeld om te kijken welke juridische mogelijkheden er zijn. Ook is er melding gestuurd naar de ACM. “Autoscout24 is een machtige en grote speler. Wij willen van de ACM weten of een bedrijf zomaar zijn prijzen kan blijven verhogen.” Van der Rijt verwacht er vooralsnog niet al te veel van, maar ze wil wel duidelijk maken dat VASS niet zomaar prijsverhogingen accepteert. “In samenspraak met de VASS-leden hebben we besloten om klachtenbrieven te sturen. We wachten we op een reactie.”

Nog steeds goedkoop

schermafbeelding 2020 03 23 om 12.57.18

Bij Autoscout24 gaat de prijsverhoging samen met een complete rebranding (zie kader Van blauw-oranje naar geel). Rachel Gómez y Maseland, countrymanager van Autoscout24, vindt het jammer dat de prijsdiscussie telkens weer opspeelt. Zij stelt dat er vorig jaar 21 procent meer bezoek op het platform was en er tien procent meer leads werden geleverd. “Wij zijn het beste marketinginstrument voor het autobedrijf. Als een autobedrijf goed naar zijn return on investment kijkt, dan zou er geen enkele discussie moeten zijn. Als wij ons geld niet zouden opleveren, hadden we al lang geen bestaansrecht meer gehad. Ik begrijp dat het niet leuk is, maar adverteren in de krant, zoals vroeger, was aanzienlijk duurder en minder efficiënt”, zegt Gómez y Maseland.

Ze raadt bedrijven aan om ook wat beter naar zichzelf te kijken. “Er wordt veel afgeprijsd door autobedrijven, maar dat zien ze niet als kosten. Wij investeren fors in ons product en hebben tien mensen in de buitendienst waarmee we onze klanten in staat stellen meer auto’s te verkopen, tegen betere prijzen. Zij opereren als consultants en kunnen ook personeel trainen. Wij leveren de bedrijven veel data, daar kan en moet meer mee gedaan worden.”

Samengaan

Ten opzichte van 2017 is er nog één grote verandering: Autotrack en Gaspedaal gingen vorig jaar samen. Met een gezamenlijke omzet van rond de 10 miljoen euro zijn ze nog altijd fors kleiner dan Autoscout24 (circa 30 miljoen omzet), maar denken ze wel fors te kunnen groeien. Ten tijde van de vorige prijsverhogingenronde werd Autotrack nog niet beschouwd als goed alternatief. Dat is nu wel het geval. Commercieel directeur Rico van der Vies snapt dat de tariefwijzigingen niet met gejuich zijn ontvangen bij de klanten. “In de afgelopen jaren zijn onze tarieven ver achtergebleven bij die van onze concurrenten. We hebben sinds het samengaan van de portalen enorm geïnvesteerd in ons product. We zijn enorm gegroeid in bereik en zijn substantieel meer leads gaan leveren. Die groei is veel hoger dan deze prijsverhoging. We leveren meer en daar past een kleine inhaalslag met onze tarieven bij.” 

Volgens Van der Vies is er nog een belangrijke reden om de prijzen te verhogen. “Alleen door een goed rendement kunnen wij de concurrentieslag aangaan en zelfstandig blijven. Door het samengaan met Gaspedaal zijn wij een goed alternatief geworden en hebben autobedrijven weer keuze. Zonder ons bestond de markt uit twee partijen. We hebben in andere landen gezien wat dat doet met de tarieven, die liggen daar nog veel hoger dan in Nederland.” Van der Rijt kan Van der Vies op dit punt volgen. “Wij moeten er niet aan denken dat ze elkaar gaan overnemen. Dan zijn we echt aan de goden overgeleverd, dat leren de ervaringen in het buitenland. In dat opzicht is het een goede zaak dat Autotrack/Gaspedaal weer een serieuze speler aan het worden is”, zegt Van der Rijt.

Stijgingen voorkomen

Viabovag.nl werd mede opgericht uit onvrede over de prijsverhogingen. In eerste instantie meldde Bovag dat het portal moest gaan concurreren met de grote portalen. Dat doel werd al snel bijgesteld; het is nu een breed mobiliteitsplatform. Viabovag-directeur Wouter van Kesteren bereikte vorig jaar wel een ander doel met zijn portal. “Na onze entree zijn de tarieven twee jaar niet meer substantieel verhoogd. De positie van Bovag-leden is beter geworden. Dat andere portalen de prijzen nu weer verhogen, is vervelend voor het aanbiedende bedrijf, maar komt voort uit de belangen die de moederbedrijven achter deze platformen hebben (Autoscout24 werd eind vorig jaar verkocht aan durfinvesteerders en Marktplaats zou door Ebay in de etalage zijn gezet, red)”, stelt Van Kesteren.

Viabovag.nl introduceerde zelf een pay per lead-model. Autobedrijven kunnen onbeperkt adverteren voor een laag basisbedrag en betalen vervolgens alleen als een lead ook daadwerkelijk een verkoopkans oplevert. “Pay per lead is een veel eerlijker tariefmodel voor autobedrijven, want zij betalen alleen voor de geleverde waarde en zitten niet vast aan hoge advertentiekosten”, licht Van Kesteren toe.  “Natuurlijk is het even wennen als je van een vast abonnement naar een pay per lead factuur overgaat, maar onze adverteerders begrijpen heel goed hoe, en waar de bedragen vandaan komen.”

Kritischer kijken

Volgens Paul de Vries (#DCDW, Marktplaats) ligt het voor de hand dat de totale advertentie-omzet stijgt, in weerwil van wat bedrijven hopen. “In landen om ons heen zijn de tarieven hoger. De markt heeft het geluk dat er nu drie, in plaats van twee volwaardige partijen zijn waardoor ze een echte keuze hebben.” Vooral in België zijn de kosten hoger, daar is Autoscout24 veruit de grootste partij. De Vries vindt net als Gómez y Maseland dat bedrijven echt kritischer moeten kijken naar hun omgang met leads. “De economie komt tot stilstand, dus bedrijven zullen kritischer naar hun marketinguitgaven kijken. Dat kan, maar dan moet de leadopvolging echt beter. Nu blijven er veel te veel kansen liggen.”

Van blauw-oranje naar geel

Autoscout 24 verraste deze maand met de presentatie van een nieuw merkimago. De kleuren blauw en oranje zijn vervangen door geel, de kleur van concurrent Autotrack. Gómez y Maseland stelt dat het nieuwe logo symbool staat voor het nieuwe Autoscout24. “Het is een fris en transparant logo dat snelheid uitstraalt en ons zal helpen om nog meer bezoekers en jongeren te bereiken.” Om consumenten niet te vervreemden, verandert er in eerste instantie niets aan de functionaliteiten. “Maar daarna willen we snel nieuwe features introduceren”, zegt de countrymanager. Consumenten krijgen dit jaar onder meer de mogelijkheid om via het portal een auto te kopen. Ze maken dan een reservering, waarna Autoscout24 de deal afrondt.

Ook start Autoscout24 dit jaar al met een verkoopservice waarbij particulieren die hun auto op het platform zetten de mogelijkheid krijgen om de auto direct aan autobedrijven aan te bieden. “We willen zowel consument, als autobedrijf meer toegevoegde waarde bieden. Nu hebben we weinig inzicht in de uitkomst van het proces. Wij sturen een lead door, maar daarna zijn wij het zicht kwijt. Door nieuwe producten en het slimmer omgaan met data denken we die koper veel beter te leren kennen. En die data kunnen we inzetten voor het autobedrijf”, zegt Gómez y Maseland. “Nu koopt een consument gemiddeld eens per vier jaar een auto. Bedrijven krijgen dan de mogelijkheid om consumenten vaker dan eens per vier jaar te benaderen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Advertentietarieven | Armpje drukken voor gevorderden | Automotive Online
Autotrack en Autoscout24 voeren prijsverhogingen door

Advertentietarieven | Armpje drukken voor gevorderden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Na een paar jaar van relatieve stabiliteit hebben twee van de drie grootste occasionportalen hun prijzen verhoogd. Autotrack, onderdeel van Automotive Mediaventions, verhoogde als eerste zijn prijzen. In maart volgde grote concurrent Autoscout24. Bij Marktplaats, de grootste speler, zijn er naar eigen zeggen geen plannen om de prijzen aan te passen. De vorige ronde prijsverhogingen, in 2017/2018, deed veel stof opwaaien. De boosheid was groot, bij zowel kleine als grote autobedrijven.

Corona-update 25 maart

Dit artikel is begin maart geschreven, toen nog onbekend was dat de uitbraak grote gevolgen zou gaan hebben voor de markt. Door de uitbraak van het coronavirus hebben alle grote portalen besloten hun tarieven voor de komende tijd aan te passen. Lees daar alles over in onze liveblogs

Zowel bij Marktplaats, als Autoscout24 gingen toen de tarieven met tientallen procent omhoog en dat waren (en zijn) de twee grootste spelers op de markt, al denkt Autotrack dankzij de fusie met Gaspedaal op termijn aan te kunnen haken. De onvrede vertaalde zich op twee manieren. Voor de grote dealers en hun brancheorganisatie was het reden om Viabovag.nl door te drukken. Met een groot eigen portal moest de branche weer grip krijgen op de advertentiemarkt. De kleinere bedrijven verenigden zich in Facebook-platform Autobedrijven Samen Sterk, dat inmiddels omgebouwd is tot een vereniging: Vereniging Autobedrijven Samen Sterk (VASS).

Protestbrieven

De hoop om zelf een occasionportal te bouwen bleek al snel onhaalbaar, maar wel wist VASS de veel bekritiseerde Prijscheck van Autoscout24 (tijdelijk) offline te krijgen. Inmiddels telt de vereniging 137 leden, vertelt directeur Mirjam van der Rijt. Het collectief is een inkoop- en kennisplatform, maar blijft opkomen voor de belangen van de onafhankelijke autobedrijven en ageren tegen prijsverhogingen. “Wij vinden een prijsverhoging van 20 procent absurd (zie kader Tarieven)”, zegt Van der Rijt.

De vereniging heeft een advocaat ingeschakeld om te kijken welke juridische mogelijkheden er zijn. Ook is er melding gestuurd naar de ACM. “Autoscout24 is een machtige en grote speler. Wij willen van de ACM weten of een bedrijf zomaar zijn prijzen kan blijven verhogen.” Van der Rijt verwacht er vooralsnog niet al te veel van, maar ze wil wel duidelijk maken dat VASS niet zomaar prijsverhogingen accepteert. “In samenspraak met de VASS-leden hebben we besloten om klachtenbrieven te sturen. We wachten we op een reactie.”

Nog steeds goedkoop

schermafbeelding 2020 03 23 om 12.57.18

Bij Autoscout24 gaat de prijsverhoging samen met een complete rebranding (zie kader Van blauw-oranje naar geel). Rachel Gómez y Maseland, countrymanager van Autoscout24, vindt het jammer dat de prijsdiscussie telkens weer opspeelt. Zij stelt dat er vorig jaar 21 procent meer bezoek op het platform was en er tien procent meer leads werden geleverd. “Wij zijn het beste marketinginstrument voor het autobedrijf. Als een autobedrijf goed naar zijn return on investment kijkt, dan zou er geen enkele discussie moeten zijn. Als wij ons geld niet zouden opleveren, hadden we al lang geen bestaansrecht meer gehad. Ik begrijp dat het niet leuk is, maar adverteren in de krant, zoals vroeger, was aanzienlijk duurder en minder efficiënt”, zegt Gómez y Maseland.

Ze raadt bedrijven aan om ook wat beter naar zichzelf te kijken. “Er wordt veel afgeprijsd door autobedrijven, maar dat zien ze niet als kosten. Wij investeren fors in ons product en hebben tien mensen in de buitendienst waarmee we onze klanten in staat stellen meer auto’s te verkopen, tegen betere prijzen. Zij opereren als consultants en kunnen ook personeel trainen. Wij leveren de bedrijven veel data, daar kan en moet meer mee gedaan worden.”

Samengaan

Ten opzichte van 2017 is er nog één grote verandering: Autotrack en Gaspedaal gingen vorig jaar samen. Met een gezamenlijke omzet van rond de 10 miljoen euro zijn ze nog altijd fors kleiner dan Autoscout24 (circa 30 miljoen omzet), maar denken ze wel fors te kunnen groeien. Ten tijde van de vorige prijsverhogingenronde werd Autotrack nog niet beschouwd als goed alternatief. Dat is nu wel het geval. Commercieel directeur Rico van der Vies snapt dat de tariefwijzigingen niet met gejuich zijn ontvangen bij de klanten. “In de afgelopen jaren zijn onze tarieven ver achtergebleven bij die van onze concurrenten. We hebben sinds het samengaan van de portalen enorm geïnvesteerd in ons product. We zijn enorm gegroeid in bereik en zijn substantieel meer leads gaan leveren. Die groei is veel hoger dan deze prijsverhoging. We leveren meer en daar past een kleine inhaalslag met onze tarieven bij.” 

Volgens Van der Vies is er nog een belangrijke reden om de prijzen te verhogen. “Alleen door een goed rendement kunnen wij de concurrentieslag aangaan en zelfstandig blijven. Door het samengaan met Gaspedaal zijn wij een goed alternatief geworden en hebben autobedrijven weer keuze. Zonder ons bestond de markt uit twee partijen. We hebben in andere landen gezien wat dat doet met de tarieven, die liggen daar nog veel hoger dan in Nederland.” Van der Rijt kan Van der Vies op dit punt volgen. “Wij moeten er niet aan denken dat ze elkaar gaan overnemen. Dan zijn we echt aan de goden overgeleverd, dat leren de ervaringen in het buitenland. In dat opzicht is het een goede zaak dat Autotrack/Gaspedaal weer een serieuze speler aan het worden is”, zegt Van der Rijt.

Stijgingen voorkomen

Viabovag.nl werd mede opgericht uit onvrede over de prijsverhogingen. In eerste instantie meldde Bovag dat het portal moest gaan concurreren met de grote portalen. Dat doel werd al snel bijgesteld; het is nu een breed mobiliteitsplatform. Viabovag-directeur Wouter van Kesteren bereikte vorig jaar wel een ander doel met zijn portal. “Na onze entree zijn de tarieven twee jaar niet meer substantieel verhoogd. De positie van Bovag-leden is beter geworden. Dat andere portalen de prijzen nu weer verhogen, is vervelend voor het aanbiedende bedrijf, maar komt voort uit de belangen die de moederbedrijven achter deze platformen hebben (Autoscout24 werd eind vorig jaar verkocht aan durfinvesteerders en Marktplaats zou door Ebay in de etalage zijn gezet, red)”, stelt Van Kesteren.

Viabovag.nl introduceerde zelf een pay per lead-model. Autobedrijven kunnen onbeperkt adverteren voor een laag basisbedrag en betalen vervolgens alleen als een lead ook daadwerkelijk een verkoopkans oplevert. “Pay per lead is een veel eerlijker tariefmodel voor autobedrijven, want zij betalen alleen voor de geleverde waarde en zitten niet vast aan hoge advertentiekosten”, licht Van Kesteren toe.  “Natuurlijk is het even wennen als je van een vast abonnement naar een pay per lead factuur overgaat, maar onze adverteerders begrijpen heel goed hoe, en waar de bedragen vandaan komen.”

Kritischer kijken

Volgens Paul de Vries (#DCDW, Marktplaats) ligt het voor de hand dat de totale advertentie-omzet stijgt, in weerwil van wat bedrijven hopen. “In landen om ons heen zijn de tarieven hoger. De markt heeft het geluk dat er nu drie, in plaats van twee volwaardige partijen zijn waardoor ze een echte keuze hebben.” Vooral in België zijn de kosten hoger, daar is Autoscout24 veruit de grootste partij. De Vries vindt net als Gómez y Maseland dat bedrijven echt kritischer moeten kijken naar hun omgang met leads. “De economie komt tot stilstand, dus bedrijven zullen kritischer naar hun marketinguitgaven kijken. Dat kan, maar dan moet de leadopvolging echt beter. Nu blijven er veel te veel kansen liggen.”

Van blauw-oranje naar geel

Autoscout 24 verraste deze maand met de presentatie van een nieuw merkimago. De kleuren blauw en oranje zijn vervangen door geel, de kleur van concurrent Autotrack. Gómez y Maseland stelt dat het nieuwe logo symbool staat voor het nieuwe Autoscout24. “Het is een fris en transparant logo dat snelheid uitstraalt en ons zal helpen om nog meer bezoekers en jongeren te bereiken.” Om consumenten niet te vervreemden, verandert er in eerste instantie niets aan de functionaliteiten. “Maar daarna willen we snel nieuwe features introduceren”, zegt de countrymanager. Consumenten krijgen dit jaar onder meer de mogelijkheid om via het portal een auto te kopen. Ze maken dan een reservering, waarna Autoscout24 de deal afrondt.

Ook start Autoscout24 dit jaar al met een verkoopservice waarbij particulieren die hun auto op het platform zetten de mogelijkheid krijgen om de auto direct aan autobedrijven aan te bieden. “We willen zowel consument, als autobedrijf meer toegevoegde waarde bieden. Nu hebben we weinig inzicht in de uitkomst van het proces. Wij sturen een lead door, maar daarna zijn wij het zicht kwijt. Door nieuwe producten en het slimmer omgaan met data denken we die koper veel beter te leren kennen. En die data kunnen we inzetten voor het autobedrijf”, zegt Gómez y Maseland. “Nu koopt een consument gemiddeld eens per vier jaar een auto. Bedrijven krijgen dan de mogelijkheid om consumenten vaker dan eens per vier jaar te benaderen.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.