Dealerdirect: Meer aanbod particulieren, minder vraag autobedrijven

Coronavirus • Maar het aanbod is momenteel te groot voor de vraag.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Dealerdirect

Dealerdirect, moederbedrijf van Ikwilvanmijnautoaf.nl, heeft de afgelopen week het aantal particulieren dat een bieding heeft opgevraagd met ruim 25 procent zien toenemen. Dat zegt dga Niels Oude Luttikhuis in een interview met Automotive.

De gevolgen van de eerste week waarin Nederland deels in een lockdown zat, zijn ook bij het Enschedese bedrijf niet onopgemerkt voorbij gegaan. “Het aanbod stijgt, maar de vraag daalt. De conversie is gedaald. En zeker de export is behoorlijk teruggelopen, er wordt nog wel ingekocht maar beperkter en voorzichtiger. Autobedrijven zoeken nog wel naar mooie auto’s, maar zijn terughoudend.”

Volgens Oude Luttikhuis draaide zijn bedrijf – dat bemiddelt tussen particulieren die hun auto willen verkopen en autobedrijven – vorige week op 70 procent van zijn target – die hij uit concurrentieoverwegingen verder niet wil specificeren. “Daar zijn we gezien de omstandigheden erg tevreden mee.”

Platform

Het bezoek op de site en het aantal opgevraagde taxaties is met meer dan een kwart gestegen. Dat heeft twee oorzaken, denkt Oude Luttikhuis. Zo sloot concurrent Wijkopenauto’s vorige week zijn deuren. “En mensen willen toch graag geld vrij maken in deze onzekere tijden.” Het gevolg is wel dat Ikwilvanmijnautoaf.nl meer auto’s aanbiedt dan de markt nu kan verwerken.

We hebben iedereen gevraagd om filmpjes van zichzelf te maken, die we dan ook intern kunnen delen

“We hebben meer auto’s maar een lagere conversie. Wij hebben ons platform daarom opengesteld voor bedrijven waar we in het verleden al mee samenwerkten. Ook houden we auto’s langer dan 48 uur vast. Normaal gesproken verdwijnt de aangeboden auto dan weer uit onze veiling (waar de door consumenten aangeboden auto’s op staan, red), maar nu houden we de auto langer vast omdat zowel de consument als het bedrijf meer tijd nodig heeft om tot een deal te komen. En iedereen kan deze voorraad bekijken.” Net als andere partijen heeft ook Dealerdirect zijn prijsstelling aangepast, zo rekent het nu geen abonnements- en servicekosten voor zijn diensten.

Meer geld

Oude Luttikhuis denkt dat particulieren vanzelf weer auto’s gaan kopen. “Mensen willen liever niet mee met het OV, die zoeken een auto. En auto’s gaan nog steeds kapot, dan komt er gewoon een nieuwe auto. Dus ook op de korte termijn loopt het door.” Oude Luttikhuis denkt dat op de langere termijn mensen ook wel gaan wennen aan deze situatie. “En normaal gesproken geven we met zijn allen veel geld uit aan vakanties, concerten en events. Dit jaar niet, dus er is meer geld voor mobiliteit, zeker als de wereld weer in een wat rustiger vaarwater is gekomen.”

Betrokkenheid

Oude Luttikhuis werkt net als de rest van het bedrijf uit huis. “We zijn een online bedrijf. Maar dan nog is het wel even wennen. We hebben iedereen gevraagd om filmpjes van zichzelf te maken, die we dan ook intern kunnen delen. Zo willen we de betrokkenheid stimuleren. We proberen daarbij zo eerlijk mogelijk te zijn, bijvoorbeeld over van welke regelingen wij gebruik willen maken. In België hebben we alle activiteiten noodgedwongen moeten stoppen. Daar is echt alles stilgevallen. Laten we hopen dat we snel weer de draad op kunnen pakken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerdirect: Meer aanbod particulieren, minder vraag autobedrijven | Automotive Online

Dealerdirect: Meer aanbod particulieren, minder vraag autobedrijven

Coronavirus • Maar het aanbod is momenteel te groot voor de vraag.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Dealerdirect

Dealerdirect, moederbedrijf van Ikwilvanmijnautoaf.nl, heeft de afgelopen week het aantal particulieren dat een bieding heeft opgevraagd met ruim 25 procent zien toenemen. Dat zegt dga Niels Oude Luttikhuis in een interview met Automotive.

De gevolgen van de eerste week waarin Nederland deels in een lockdown zat, zijn ook bij het Enschedese bedrijf niet onopgemerkt voorbij gegaan. “Het aanbod stijgt, maar de vraag daalt. De conversie is gedaald. En zeker de export is behoorlijk teruggelopen, er wordt nog wel ingekocht maar beperkter en voorzichtiger. Autobedrijven zoeken nog wel naar mooie auto’s, maar zijn terughoudend.”

Volgens Oude Luttikhuis draaide zijn bedrijf – dat bemiddelt tussen particulieren die hun auto willen verkopen en autobedrijven – vorige week op 70 procent van zijn target – die hij uit concurrentieoverwegingen verder niet wil specificeren. “Daar zijn we gezien de omstandigheden erg tevreden mee.”

Platform

Het bezoek op de site en het aantal opgevraagde taxaties is met meer dan een kwart gestegen. Dat heeft twee oorzaken, denkt Oude Luttikhuis. Zo sloot concurrent Wijkopenauto’s vorige week zijn deuren. “En mensen willen toch graag geld vrij maken in deze onzekere tijden.” Het gevolg is wel dat Ikwilvanmijnautoaf.nl meer auto’s aanbiedt dan de markt nu kan verwerken.

We hebben iedereen gevraagd om filmpjes van zichzelf te maken, die we dan ook intern kunnen delen

“We hebben meer auto’s maar een lagere conversie. Wij hebben ons platform daarom opengesteld voor bedrijven waar we in het verleden al mee samenwerkten. Ook houden we auto’s langer dan 48 uur vast. Normaal gesproken verdwijnt de aangeboden auto dan weer uit onze veiling (waar de door consumenten aangeboden auto’s op staan, red), maar nu houden we de auto langer vast omdat zowel de consument als het bedrijf meer tijd nodig heeft om tot een deal te komen. En iedereen kan deze voorraad bekijken.” Net als andere partijen heeft ook Dealerdirect zijn prijsstelling aangepast, zo rekent het nu geen abonnements- en servicekosten voor zijn diensten.

Meer geld

Oude Luttikhuis denkt dat particulieren vanzelf weer auto’s gaan kopen. “Mensen willen liever niet mee met het OV, die zoeken een auto. En auto’s gaan nog steeds kapot, dan komt er gewoon een nieuwe auto. Dus ook op de korte termijn loopt het door.” Oude Luttikhuis denkt dat op de langere termijn mensen ook wel gaan wennen aan deze situatie. “En normaal gesproken geven we met zijn allen veel geld uit aan vakanties, concerten en events. Dit jaar niet, dus er is meer geld voor mobiliteit, zeker als de wereld weer in een wat rustiger vaarwater is gekomen.”

Betrokkenheid

Oude Luttikhuis werkt net als de rest van het bedrijf uit huis. “We zijn een online bedrijf. Maar dan nog is het wel even wennen. We hebben iedereen gevraagd om filmpjes van zichzelf te maken, die we dan ook intern kunnen delen. Zo willen we de betrokkenheid stimuleren. We proberen daarbij zo eerlijk mogelijk te zijn, bijvoorbeeld over van welke regelingen wij gebruik willen maken. In België hebben we alle activiteiten noodgedwongen moeten stoppen. Daar is echt alles stilgevallen. Laten we hopen dat we snel weer de draad op kunnen pakken.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.