Almar Gouweloos haalt het meeste voldoening uit 'exoten'

Onder managers | Gouweloos (autobedrijf Milano): te vrij voor een dealerschap

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Beeld: van der Vaart Fotografie

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. Deze keer gaat hij op bezoek bij Milano en spreekt hij eigenaar Almar Gouweloos.

Gouweloos zette op 21-jarige leeftijd een belangrijke stap: als DJ liet hij de muziek achter zich en koos voor het autovak. “Op mijn dertiende startte ik met een drive-in show. Omdat je er geld mee kon verdienen en het indruk maakte. Op mijn vijftiende kreeg ik ontheffing van de leerplicht en ging ik vol aan de bak met mixen in discotheken. In het weekend draaide ik plaatjes en door de week handelde ik wat in auto’s. Langzaamaan kreeg ik behoefte aan meer regelmaat en besloot ik om met het autobedrijf verder te gaan. In 1987 – ik was 21 – begon ik officieel met Milano.”

Milano

Omzet: 3,5 miljoen euro
Aantal medewerkers: 2
Aantal vestigingen: 1
Directie: Almar Gouweloos
Verkoop: 400 gebruikte auto’s per jaar
Strategie: Consolideren; de ondernemer combineert zijn passie voor bijzondere auto’s met de safe haven van onroerend goed.

Vanwaar de naam? Gouweloos: “Ik heb een passie voor Alfa Romeo. Maar ik wilde geen gedoe over mijn bedrijfsnaam met het officiële kanaal. Daarom koos ik als bedrijfsnaam voor de thuisbasis van Alfa (Milaan, red) en ontwierp mijn eigen logo mét de visconti erin: de slang die de fabrikant ook gebruikt. Sam van Lingen deed dat trouwens net zo. Hij is dealer geworden, maar dat past mij niet. Ik ben te veel een vrije jongen.”

Gevraagd naar de omzet, antwoordt Gouweloos: “Vroeger verkochten we 1.200 auto’s per jaar. Tegenwoordig 400. De winst was vijf ton in die goede jaren, nu ligt dat navenant lager. Ook de voorraad slonk van 200 naar zo’n 30 stuks.”

Die 1.200 auto’s verkocht de Dordtse ondernemer met 5 verkopers, nu heeft hij enkel Sven ’t Hart nog in de sales. Vanwaar die lagere aantallen? “Dat heeft te maken met mijn leeftijd en de behoefte om af te schalen. In plaats van te investeren in de groei van Milano – met de hele bedrijfsvoering die daarbij hoort – steek ik mijn geld liever in onroerend goed. Een verschuiving naar vastgoed maakt mij én het bedrijf minder kwetsbaar. Ik heb ook nooit een werkplaats met monteurs gehad. Ik ben geen bedrijfsleider: ik houd het graag overzichtelijk.”

Almar Gouweloos

GEBOREN 27 augustus 1965 / OPLEIDING mediastudies -DJ / WERKERVARING 1977 DJ Drive-in show Dynamite, 1981 DJ Discotheek Ace, 1982 DJ Discotheek Fame, 1987 Milano / PERSOONLIJK Almar Gouweloos woont in Breda en is gehuwd met Monique. Samen hebben ze 2 kinderen, Boudewijn van 14 en Rembrandt van 10. HOBBY’S muziek en componeren.

Aftersales doet het bedrijf niet en het rijklaarmaken wordt uitbesteed aan collega’s, zoals Auto Romeo in Nootdorp en Franco Auto in Kwintsheul. “Dat zijn gerenommeerde partijen. Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Daarom doe ik ook niet aan export. Al die verhalen over gesjoemel met belastinggeld; ik wil er niets mee te maken hebben. Ik doe ik al mijn business via de bank, ik houd niet van contant.”

p27 onder managers hanBij de inkoop volgt Gouweloos zijn hart, en dat leidt hem naar bijzondere auto’s. “Dat zijn speurtochten naar een mooie Lancia Aurelia of een Ferrari zoals de Mondial 3.2 waar de Paus ooit in reed. Die kocht ik van het veilinghuis Osenat in Fontainebleau.”

De ondernemer houdt de veilingen goed in de gaten en ook op bekende evenementen profileert hij zich graag. Bijvoorbeeld op de Zoute Grand-Prix in Knokke, Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië en op het Concours d’Elégance op Paleis Soestdijk in Baarn. Op internet presenteert hij zich steeds meer met video’s over z’n klassiekers en met interviews met bekenden als Gijs van Lennep, de Britse klassiekerverzamelaar Simon Kidston of zijn vriend Jan des Bouvrie.

Volvo erbij

Gouweloos vestigde zijn naam in de jaren ’90 met Alfa Romeo. Hij adverteerde voor 3,5 ton per jaar in de Telegraaf en de Alfa’s vonden gretig aftrek. In 2004 – toen het met Alfa minder ging – koos Gouweloos voor Volvo als tweede merk. Dat was een gouden greep zegt de appassionato trots. “We hebben er tienduizenden verkocht in al die jaren. V40’s en V70’s, bijna allemaal particulier.”

Hoewel de aantallen nu lager liggen, vormt het Zweedse merk nog steeds de hoofdmoot, maar het plezier komt met name van de exoten. Auto’s die hij koopt in Duitsland, maar ook in Zweden en Denemarken omdat hij daar in de loop der jaren zijn contacten heeft opgebouwd bij Ferrari- en Maserati-dealers. “Het is prettig zakendoen in Scandinavië. De mentaliteit lijkt op die van ons en de kwaliteit van leven is erg goed.” 

De Volvo’s komen met name van Leaseplan, maar die aanvoer wordt minder nu z’n hofleverancier steeds vaker zelf de krenten uit de pap pikt met Carnext.

Het is prettig zakendoen in Scandinavië. De mentaliteit lijkt op die van ons”

Met de Volvo’s spreekt hij wel een andere klantgroep aan. “Volvo rijders zitten er wat anders in dan liefhebbers van dure Italianen. Maar uiteindelijk wil iedereen gewoon een fijne auto voor een goede prijs. Vandaar dat we werken met ‘Best Buy Now, de laagste prijs van Nederland’. Met internet is het aanbod prijstransparant en leasemaatschappijen verkopen steeds meer zelf. Dat zijn veranderingen waar we op schakelen.”

Marktontwikkelingen 

Voor de volumeauto’s moet het bedrijf tegenwoordig ook strijden met de leasemaatschappijen zelf, zegt Gouweloos. “Dat ligt bij de exoten anders. Een Fiat 600 Jolly is uniek, mijn Paus-Ferrari ook. Bij de klassiekers stijgen de marktprijzen inmiddels tot een onverantwoord hoog niveau. Ik verkocht een Lancia Aurelia Spider voor 475 duizend euro en anderhalf jaar later werd ie voor 1,8 miljoen dollar geveild. Een Ferrari F40 die ik voor 6 ton verkocht, werd een jaar later in Duitsland voor het dubbele aan de man gebracht. Als je die auto’s op voorraad hebt en de bubbel spat uiteen dan ben je alles kwijt. Dat risico wil ik niet lopen.”

Voorraadmix

De voorraadmix loopt ook uiteen van exoten tot en met volumemerken. De exoten zoekt hij specifiek op, met Volvo creëert hij volume en met regelmaat pakt hij er wat stadsauto’s bij. In lijn met z’n Italiaanse roots overwoog hij om elektrische Fiats 500 uit de VS te verkopen zoals bijvoorbeeld Wim Prins dat doet, maar de auto stelt teleur met z’n actieradius. Nu overweegt hij om een aantal conventionele 500’s aan te bieden. Gouweloos stuurt ook sterk op statijden. Met uitzondering van de klassiekers is 150 dagen het maximum. Na 30 dagen past hij het prijsniveau aan. “Ik wil geen verscholen verlies in mijn voorraad en neem liever afscheid dan dat ik op het einde van het jaar herwaardeer. Daarom bied ik mijn auto’s incidenteel aan via Cars on the Web (Adesa.eu, red).”

Verliefd op jou

Gouweloos staat zakelijk gezien dus zeker zijn mannetje, maar hij is bovenal een gevoelsmens, beaamt hij. Zo componeerde hij het nummer ‘Ik ben zo verliefd op jou’ voor zijn vrouw voor hun 25-jarige samenzijn en is hij sponsor van de Maarten Memorial: een jaarlijks terugkerende rally ter ere van zijn oud-medewerker Maarten van Sten, die op 27-jarige leeftijd overleed aan huidkanker. “Er is meer in het leven dan allen werken.” Maar uit het feit dat hij zijn bedrijf afschaalt in omvang en de focus verlegt naar onroerend goed, mogen we niet opmaken dat Milano geen lang leven meer beschoren is. “Zéker wel! Mijn hart ligt bij mooie auto’s en via Milano kan ik daar extra van genieten.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder managers | Gouweloos (autobedrijf Milano): te vrij voor een dealerschap | Automotive Online
Almar Gouweloos haalt het meeste voldoening uit 'exoten'

Onder managers | Gouweloos (autobedrijf Milano): te vrij voor een dealerschap

Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Beeld: van der Vaart Fotografie

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. Deze keer gaat hij op bezoek bij Milano en spreekt hij eigenaar Almar Gouweloos.

Gouweloos zette op 21-jarige leeftijd een belangrijke stap: als DJ liet hij de muziek achter zich en koos voor het autovak. “Op mijn dertiende startte ik met een drive-in show. Omdat je er geld mee kon verdienen en het indruk maakte. Op mijn vijftiende kreeg ik ontheffing van de leerplicht en ging ik vol aan de bak met mixen in discotheken. In het weekend draaide ik plaatjes en door de week handelde ik wat in auto’s. Langzaamaan kreeg ik behoefte aan meer regelmaat en besloot ik om met het autobedrijf verder te gaan. In 1987 – ik was 21 – begon ik officieel met Milano.”

Milano

Omzet: 3,5 miljoen euro
Aantal medewerkers: 2
Aantal vestigingen: 1
Directie: Almar Gouweloos
Verkoop: 400 gebruikte auto’s per jaar
Strategie: Consolideren; de ondernemer combineert zijn passie voor bijzondere auto’s met de safe haven van onroerend goed.

Vanwaar de naam? Gouweloos: “Ik heb een passie voor Alfa Romeo. Maar ik wilde geen gedoe over mijn bedrijfsnaam met het officiële kanaal. Daarom koos ik als bedrijfsnaam voor de thuisbasis van Alfa (Milaan, red) en ontwierp mijn eigen logo mét de visconti erin: de slang die de fabrikant ook gebruikt. Sam van Lingen deed dat trouwens net zo. Hij is dealer geworden, maar dat past mij niet. Ik ben te veel een vrije jongen.”

Gevraagd naar de omzet, antwoordt Gouweloos: “Vroeger verkochten we 1.200 auto’s per jaar. Tegenwoordig 400. De winst was vijf ton in die goede jaren, nu ligt dat navenant lager. Ook de voorraad slonk van 200 naar zo’n 30 stuks.”

Die 1.200 auto’s verkocht de Dordtse ondernemer met 5 verkopers, nu heeft hij enkel Sven ’t Hart nog in de sales. Vanwaar die lagere aantallen? “Dat heeft te maken met mijn leeftijd en de behoefte om af te schalen. In plaats van te investeren in de groei van Milano – met de hele bedrijfsvoering die daarbij hoort – steek ik mijn geld liever in onroerend goed. Een verschuiving naar vastgoed maakt mij én het bedrijf minder kwetsbaar. Ik heb ook nooit een werkplaats met monteurs gehad. Ik ben geen bedrijfsleider: ik houd het graag overzichtelijk.”

Almar Gouweloos

GEBOREN 27 augustus 1965 / OPLEIDING mediastudies -DJ / WERKERVARING 1977 DJ Drive-in show Dynamite, 1981 DJ Discotheek Ace, 1982 DJ Discotheek Fame, 1987 Milano / PERSOONLIJK Almar Gouweloos woont in Breda en is gehuwd met Monique. Samen hebben ze 2 kinderen, Boudewijn van 14 en Rembrandt van 10. HOBBY’S muziek en componeren.

Aftersales doet het bedrijf niet en het rijklaarmaken wordt uitbesteed aan collega’s, zoals Auto Romeo in Nootdorp en Franco Auto in Kwintsheul. “Dat zijn gerenommeerde partijen. Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Daarom doe ik ook niet aan export. Al die verhalen over gesjoemel met belastinggeld; ik wil er niets mee te maken hebben. Ik doe ik al mijn business via de bank, ik houd niet van contant.”

p27 onder managers hanBij de inkoop volgt Gouweloos zijn hart, en dat leidt hem naar bijzondere auto’s. “Dat zijn speurtochten naar een mooie Lancia Aurelia of een Ferrari zoals de Mondial 3.2 waar de Paus ooit in reed. Die kocht ik van het veilinghuis Osenat in Fontainebleau.”

De ondernemer houdt de veilingen goed in de gaten en ook op bekende evenementen profileert hij zich graag. Bijvoorbeeld op de Zoute Grand-Prix in Knokke, Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië en op het Concours d’Elégance op Paleis Soestdijk in Baarn. Op internet presenteert hij zich steeds meer met video’s over z’n klassiekers en met interviews met bekenden als Gijs van Lennep, de Britse klassiekerverzamelaar Simon Kidston of zijn vriend Jan des Bouvrie.

Volvo erbij

Gouweloos vestigde zijn naam in de jaren ’90 met Alfa Romeo. Hij adverteerde voor 3,5 ton per jaar in de Telegraaf en de Alfa’s vonden gretig aftrek. In 2004 – toen het met Alfa minder ging – koos Gouweloos voor Volvo als tweede merk. Dat was een gouden greep zegt de appassionato trots. “We hebben er tienduizenden verkocht in al die jaren. V40’s en V70’s, bijna allemaal particulier.”

Hoewel de aantallen nu lager liggen, vormt het Zweedse merk nog steeds de hoofdmoot, maar het plezier komt met name van de exoten. Auto’s die hij koopt in Duitsland, maar ook in Zweden en Denemarken omdat hij daar in de loop der jaren zijn contacten heeft opgebouwd bij Ferrari- en Maserati-dealers. “Het is prettig zakendoen in Scandinavië. De mentaliteit lijkt op die van ons en de kwaliteit van leven is erg goed.” 

De Volvo’s komen met name van Leaseplan, maar die aanvoer wordt minder nu z’n hofleverancier steeds vaker zelf de krenten uit de pap pikt met Carnext.

Het is prettig zakendoen in Scandinavië. De mentaliteit lijkt op die van ons”

Met de Volvo’s spreekt hij wel een andere klantgroep aan. “Volvo rijders zitten er wat anders in dan liefhebbers van dure Italianen. Maar uiteindelijk wil iedereen gewoon een fijne auto voor een goede prijs. Vandaar dat we werken met ‘Best Buy Now, de laagste prijs van Nederland’. Met internet is het aanbod prijstransparant en leasemaatschappijen verkopen steeds meer zelf. Dat zijn veranderingen waar we op schakelen.”

Marktontwikkelingen 

Voor de volumeauto’s moet het bedrijf tegenwoordig ook strijden met de leasemaatschappijen zelf, zegt Gouweloos. “Dat ligt bij de exoten anders. Een Fiat 600 Jolly is uniek, mijn Paus-Ferrari ook. Bij de klassiekers stijgen de marktprijzen inmiddels tot een onverantwoord hoog niveau. Ik verkocht een Lancia Aurelia Spider voor 475 duizend euro en anderhalf jaar later werd ie voor 1,8 miljoen dollar geveild. Een Ferrari F40 die ik voor 6 ton verkocht, werd een jaar later in Duitsland voor het dubbele aan de man gebracht. Als je die auto’s op voorraad hebt en de bubbel spat uiteen dan ben je alles kwijt. Dat risico wil ik niet lopen.”

Voorraadmix

De voorraadmix loopt ook uiteen van exoten tot en met volumemerken. De exoten zoekt hij specifiek op, met Volvo creëert hij volume en met regelmaat pakt hij er wat stadsauto’s bij. In lijn met z’n Italiaanse roots overwoog hij om elektrische Fiats 500 uit de VS te verkopen zoals bijvoorbeeld Wim Prins dat doet, maar de auto stelt teleur met z’n actieradius. Nu overweegt hij om een aantal conventionele 500’s aan te bieden. Gouweloos stuurt ook sterk op statijden. Met uitzondering van de klassiekers is 150 dagen het maximum. Na 30 dagen past hij het prijsniveau aan. “Ik wil geen verscholen verlies in mijn voorraad en neem liever afscheid dan dat ik op het einde van het jaar herwaardeer. Daarom bied ik mijn auto’s incidenteel aan via Cars on the Web (Adesa.eu, red).”

Verliefd op jou

Gouweloos staat zakelijk gezien dus zeker zijn mannetje, maar hij is bovenal een gevoelsmens, beaamt hij. Zo componeerde hij het nummer ‘Ik ben zo verliefd op jou’ voor zijn vrouw voor hun 25-jarige samenzijn en is hij sponsor van de Maarten Memorial: een jaarlijks terugkerende rally ter ere van zijn oud-medewerker Maarten van Sten, die op 27-jarige leeftijd overleed aan huidkanker. “Er is meer in het leven dan allen werken.” Maar uit het feit dat hij zijn bedrijf afschaalt in omvang en de focus verlegt naar onroerend goed, mogen we niet opmaken dat Milano geen lang leven meer beschoren is. “Zéker wel! Mijn hart ligt bij mooie auto’s en via Milano kan ik daar extra van genieten.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.