Duizenden dieselrijders onterecht aangeslagen voor roettax

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Sommige later geïmporteerde diesels blijken tóch een roetfilter te hebben (foto: Shutterstock)

Sinds 1 januari moeten eigenaren van dieselauto’s zonder roetfilter 15 procent extra motorrijtuigenbelasting betalen: de fijnstoftoeslag. De RDW bevestigt aan Automotive dat 5.590 mensen met een oudere dieselbus van één merk, één type en één bouwjaar de verhoogde aanslag hebben ontvangen, terwijl hun voertuig wel van een roetfilter is voorzien. Het gaat om busjes die particulier zijn geïmporteerd.

Om welk model het gaat wil de RDW niet bekendmaken, vertelt Koen Peeters, woordvoerder van de RDW. “Dan worden we bestookt met aanvragen van allemaal eigenaren van zo’n bestelbus uit andere bouwjaren”, verklaart Peeters. Volgens hem is het zeker mogelijk dat er nog meer fouten in de RDW-gegevens zitten, omdat bij particuliere import de gegevens van het land van herkomst worden gebruikt. Bij oudere auto’s staan de uitstoortgegevens daar niet altijd bij.

In december kregen 787 andere dieselrijders een brief van de RDW waarin gemeld werd dat de aangekondigde fijnstofaanslag niet doorging. Ze waren eerder wél aangeslagen omdat in de databank van RDW verkeerde gegevens stonden. De fijnstofuitstoot was vermeld in grammen, terwijl het milligram moest zijn.

Belastingdienst

Ook de Belastingdienst maakte een fout bij het innen van de fijnstofheffing, meldt het AD. Door problemen bij het importeren van data uit het kentekenregister kregen elfduizend dieselrijders eind vorig jaar ten onrechte een brief dat in 2020 fijnstofheffing betaald moet worden. De Belastingdienst had de fout snel hersteld. In totaal gaan circa een half miljoen eigenaren van oudere diesels de roettax betalen. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Duizenden dieselrijders onterecht aangeslagen voor roettax | Automotive Online

Duizenden dieselrijders onterecht aangeslagen voor roettax

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Sommige later geïmporteerde diesels blijken tóch een roetfilter te hebben (foto: Shutterstock)

Sinds 1 januari moeten eigenaren van dieselauto’s zonder roetfilter 15 procent extra motorrijtuigenbelasting betalen: de fijnstoftoeslag. De RDW bevestigt aan Automotive dat 5.590 mensen met een oudere dieselbus van één merk, één type en één bouwjaar de verhoogde aanslag hebben ontvangen, terwijl hun voertuig wel van een roetfilter is voorzien. Het gaat om busjes die particulier zijn geïmporteerd.

Om welk model het gaat wil de RDW niet bekendmaken, vertelt Koen Peeters, woordvoerder van de RDW. “Dan worden we bestookt met aanvragen van allemaal eigenaren van zo’n bestelbus uit andere bouwjaren”, verklaart Peeters. Volgens hem is het zeker mogelijk dat er nog meer fouten in de RDW-gegevens zitten, omdat bij particuliere import de gegevens van het land van herkomst worden gebruikt. Bij oudere auto’s staan de uitstoortgegevens daar niet altijd bij.

In december kregen 787 andere dieselrijders een brief van de RDW waarin gemeld werd dat de aangekondigde fijnstofaanslag niet doorging. Ze waren eerder wél aangeslagen omdat in de databank van RDW verkeerde gegevens stonden. De fijnstofuitstoot was vermeld in grammen, terwijl het milligram moest zijn.

Belastingdienst

Ook de Belastingdienst maakte een fout bij het innen van de fijnstofheffing, meldt het AD. Door problemen bij het importeren van data uit het kentekenregister kregen elfduizend dieselrijders eind vorig jaar ten onrechte een brief dat in 2020 fijnstofheffing betaald moet worden. De Belastingdienst had de fout snel hersteld. In totaal gaan circa een half miljoen eigenaren van oudere diesels de roettax betalen. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.