Automotive Remarketing Network: Wantrouwige overheid belemmert autobranche

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Het event trok 160 brancheprofessionals. (Foto's: Van der Vaart Fotografie)

Deze keer ging het eens niet over import, export en bpm-aangifte. De honderdvijftig bezoekers werden vooral bijgepraat over binnenlandse zaken, zoals btw-fraude. Want de inval van de Fiod bij vier autobedrijven afgelopen zomer was een schok voor de autobranche en die trilt nog altijd na. Voorzitter Gerard ten Buuren van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en Groothandels en voormalig Officier van Justitie Wim Bollen bogen zich over de vraag hoe het nu verder moet, want de overheid lijkt de autobranche volstrekt niet te vertrouwen. “BTW-fraude blijft een speerpunt bij de Belastingdienst”, zegt Bollen. “Logisch ook, er gaat naar schatting jaarlijks 50 miljard euro in om. Daarbij blijft de focus van de Belastingdienst ook gericht op de autobranche.”

Schrikeffect

Nog onlangs heeft de Belastingdienst na een jarenlang onderzoek in de zaak tegen autobedrijf Tonny Keijzers besloten om te schikken. Gespreksleider Bart Kuijpers vraagt zich af of dat na al die jaren geen anticlimax is. “Je moet niet vergeten dat bij zo’n onderzoek veel landen betrokken zijn”, legt Wim Bollen uit. Hoe langer een onderzoek duurt, hoe lager de mogelijke straf. “We moesten bij al die landen verzoeken doen om onderzoek te verrichten en dat geeft een enorm lange doorlooptijd.”

Wij willen helemaal geen contante betalingen meer

Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven

 vdv4570Ook het onderzoek bij de vier autobedrijven waar de Fiod deze zomer binnenviel, loopt nog altijd.  Maar Gerard ten Buuren hoopt dat het snel kan worden afgerond. “Bij de inval stonden de tv-ploegen al klaar, die ondernemers zijn daardoor eigenlijk al veroordeeld. Het wordt ook moeilijker voor ze om zaken te doen want de bank trekt zich terug, of eist extra garanties.” Die tv-ploegen waren echter een bewuste keuze van de Fiod, denkt Wim Bollen. “De Fiod wil een schrikeffect bereiken en kiest er dan voor om veel publiciteit te maken.”

Geen contante betalingen

En er worden meer autobedrijven door de Fiod onderzocht dan alleen deze vier. Tegelijk worden ook de regels aangescherpt. De meldingsplicht voor contante betalingen geldt voortaan niet meer voor bedragen vanaf 10.000 euro maar 3.000 euro. Bovag meldde al nog verder te willen gaan. “Wij willen helemaal geen contante betalingen meer”, zegt Ten Buuren. “Alleen nog maar bankbetalingen.” En Bovag pleit er er zelfs voor om de Belastingdienst automatisch inzage te geven in de online systemen met data en alle export-dossiers van aangesloten autobedrijven. Maar daar zijn de ambtenaren van Financiën toch weer beducht voor. “De Belastingdienst is bang dat er dan in de dagelijkse praktijk andere dingen gebeuren dan wat er in de boeken staat”, aldus Bollen. Of het wantrouwen ooit weggenomen kan worden, valt te betwijfelen, zo lijkt het. 

Primeur

 vdv5018Gisteren was ook de dag dat staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer meldde hoe hij de RDW wil betrekken bij de bpm-aangifte op import-occasions. André Nijboer, manager Beoordelingen  bij RDW, schuift om die reden wat later aan in het ADO-station. Volgens Nijboer hem is het plan van Snel verklaarbaar. “RDW het proces van de bpm-aangifte versnellen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we dat kunnen.”

En dan komt er ook nog een primeur uit de hoge hoed. De (semi-) overheid doet zijn uiterste best om de branche wél meer vertrouwen te geven. Want Nijboer meldt dat de RDW een pilot gaat doen waarbij autobedrijven worden ingeschakeld om bij import de VIA-aanmelding van een voertuig te doorlopen. Even ophalen? VIA = Versnelde Individuele Aanvraag. “Een aantal autobedrijven gaan in deze pilot het VIA-proces doorlopen en wij kijken dan over hun schouder mee.” Het is niet de eerste keer dat RDW een deel van zijn taken bij de autobranche neerlegt. Eerder dit jaar werd bekend dat in het kader van de WOK-melding RDW samen wil werken met de autoschadebranche bij het beoordelen van schadereparaties. Snelheid is ook wat de Bovag wil, zegt Gerard ten Buuren. “De regels bij import zijn toegesneden op het importeren van één auto. Als we die regels kunnen veranderen, gaat het hele proces sneller.”

BPM-teruggaaf

Ten Buuren gaf ook nog zijn mening over een ‘foutje’ eind oktober op de site van De Belastingdienst. De dienst meldde dat er bij export alleen bpm-teruggaaf verleend wordt als het voertuig de inschrijving volgt. Daarmee wil de Belastingdienst voorkomen dat auto’s op een bijvoorbeeld Duitse inschrijving naar buiten de EU worden geëxporteerd. Maar de Belastingdienst haalde de melding binnen één dag weer weg. Ten Buuren erkent dat het een lastig dossier is, dat inmiddels al lange tijd voor veel gedoe zorgt. “Maar wat Bovag betreft laat de Belastingdienst de voorwaarde van een duurzame inschrijving in een EU-land los. De factuur en vervoersbrief (CMR, red) volstaan. Een auto wordt vaak meerdere malen verhandeld voor die bij een eindgebruiker is.”

Ten Buuren is niet bang dat dit fraude in de hand werkt, bijvoorbeeld met vervalste CMR’s. Die vormen sowieso een probleem voor de branche, bleek gisteren. Wellicht biedt de blockchain een oplossing, meldde Jon Kuiper (ex-ceo Koopman Logistics). Met het blockchainplatform Vinturas moet een waterdichte supplychain kunnen worden opgezet.  

Elektrische occasions

 vdv4504Maar het ging niet alleen over btw en bpm in het ADO-stadion. Alba Abiega is bij BCA Europa verantwoordelijk voor de wekelijkse veilingen van elektrische auto’s en stekker-hybrides. Ze legde uit wat we van die markt kunnen verwachten. Intussen moet de markt nog ontgonnen worden. Voor de meeste occasionkopers is een elektrische auto immers nog iets nieuws. Belangrijk is daarom dat het autobedrijf de aspirant-kopers voorlicht. Abiega adviseert om die voorlichting in drie stappen te verdelen: eerst wijzen op het comfort van elektrisch rijden, dan op de kosten en pas dan op de milieuaspecten.

De vooruitzichten voor de elektrische occasion zijn echter gunstig, zegt Abiega. Want de restwaardes van EV’s zijn nu op hetzelfde niveau als van auto’s met verbrandingsmotoren. De verwachting is dat ze nog beter worden. Vuistregel daarbij is: hoe hoger de actieradius van een auto, hoe hoger de waarde. Alles bij elkaar zijn EV’s een veilige investering, aldus Abiega: “EV’s are a secure bet.”

Frictieloos winkelen

En over ‘secure bet’ gesproken, wie nog niet weet hoe hij zijn online handel moet inrichten, moet beslist eens op studiereis naar China. Dat kwam John Lin vertellen. Hij is business developer bij Bol.com en heeft een studie gemaakt van de rol van internet in de Chinese economie. Wat daar het meest in het oog springt is hoe online en offline handel met elkaar verweven zijn. “Daarbij worden ook platforms als Wechat gebruikt, waar je online kunt chatten, spullen kunt kopen, eten kunt bestellen en betalingen kunt doen, zonder dat je de app verlaat. Tegelijkertijd helpen die bedrijven kleine ondernemers met fysieke winkels om zich aan te passen aan deze tijd, zodat ze ook een impact hebben op de winkelstaat. Zonder winkels kan online nooit een succes zijn, is het motto.”

Frictieloos winkelen, wordt dat genoemd. Een mooie opdracht voor de autobranche in 2020.

Automotive Remarketing Network: Wantrouwige overheid belemmert autobranche | Automotive Online

Automotive Remarketing Network: Wantrouwige overheid belemmert autobranche

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Het event trok 160 brancheprofessionals. (Foto's: Van der Vaart Fotografie)

Deze keer ging het eens niet over import, export en bpm-aangifte. De honderdvijftig bezoekers werden vooral bijgepraat over binnenlandse zaken, zoals btw-fraude. Want de inval van de Fiod bij vier autobedrijven afgelopen zomer was een schok voor de autobranche en die trilt nog altijd na. Voorzitter Gerard ten Buuren van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven en Groothandels en voormalig Officier van Justitie Wim Bollen bogen zich over de vraag hoe het nu verder moet, want de overheid lijkt de autobranche volstrekt niet te vertrouwen. “BTW-fraude blijft een speerpunt bij de Belastingdienst”, zegt Bollen. “Logisch ook, er gaat naar schatting jaarlijks 50 miljard euro in om. Daarbij blijft de focus van de Belastingdienst ook gericht op de autobranche.”

Schrikeffect

Nog onlangs heeft de Belastingdienst na een jarenlang onderzoek in de zaak tegen autobedrijf Tonny Keijzers besloten om te schikken. Gespreksleider Bart Kuijpers vraagt zich af of dat na al die jaren geen anticlimax is. “Je moet niet vergeten dat bij zo’n onderzoek veel landen betrokken zijn”, legt Wim Bollen uit. Hoe langer een onderzoek duurt, hoe lager de mogelijke straf. “We moesten bij al die landen verzoeken doen om onderzoek te verrichten en dat geeft een enorm lange doorlooptijd.”

Wij willen helemaal geen contante betalingen meer

Gerard ten Buuren, voorzitter Bovag Onafhankelijke Autobedrijven

 vdv4570Ook het onderzoek bij de vier autobedrijven waar de Fiod deze zomer binnenviel, loopt nog altijd.  Maar Gerard ten Buuren hoopt dat het snel kan worden afgerond. “Bij de inval stonden de tv-ploegen al klaar, die ondernemers zijn daardoor eigenlijk al veroordeeld. Het wordt ook moeilijker voor ze om zaken te doen want de bank trekt zich terug, of eist extra garanties.” Die tv-ploegen waren echter een bewuste keuze van de Fiod, denkt Wim Bollen. “De Fiod wil een schrikeffect bereiken en kiest er dan voor om veel publiciteit te maken.”

Geen contante betalingen

En er worden meer autobedrijven door de Fiod onderzocht dan alleen deze vier. Tegelijk worden ook de regels aangescherpt. De meldingsplicht voor contante betalingen geldt voortaan niet meer voor bedragen vanaf 10.000 euro maar 3.000 euro. Bovag meldde al nog verder te willen gaan. “Wij willen helemaal geen contante betalingen meer”, zegt Ten Buuren. “Alleen nog maar bankbetalingen.” En Bovag pleit er er zelfs voor om de Belastingdienst automatisch inzage te geven in de online systemen met data en alle export-dossiers van aangesloten autobedrijven. Maar daar zijn de ambtenaren van Financiën toch weer beducht voor. “De Belastingdienst is bang dat er dan in de dagelijkse praktijk andere dingen gebeuren dan wat er in de boeken staat”, aldus Bollen. Of het wantrouwen ooit weggenomen kan worden, valt te betwijfelen, zo lijkt het. 

Primeur

 vdv5018Gisteren was ook de dag dat staatssecretaris Menno Snel van Financiën aan de Tweede Kamer meldde hoe hij de RDW wil betrekken bij de bpm-aangifte op import-occasions. André Nijboer, manager Beoordelingen  bij RDW, schuift om die reden wat later aan in het ADO-station. Volgens Nijboer hem is het plan van Snel verklaarbaar. “RDW het proces van de bpm-aangifte versnellen. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we dat kunnen.”

En dan komt er ook nog een primeur uit de hoge hoed. De (semi-) overheid doet zijn uiterste best om de branche wél meer vertrouwen te geven. Want Nijboer meldt dat de RDW een pilot gaat doen waarbij autobedrijven worden ingeschakeld om bij import de VIA-aanmelding van een voertuig te doorlopen. Even ophalen? VIA = Versnelde Individuele Aanvraag. “Een aantal autobedrijven gaan in deze pilot het VIA-proces doorlopen en wij kijken dan over hun schouder mee.” Het is niet de eerste keer dat RDW een deel van zijn taken bij de autobranche neerlegt. Eerder dit jaar werd bekend dat in het kader van de WOK-melding RDW samen wil werken met de autoschadebranche bij het beoordelen van schadereparaties. Snelheid is ook wat de Bovag wil, zegt Gerard ten Buuren. “De regels bij import zijn toegesneden op het importeren van één auto. Als we die regels kunnen veranderen, gaat het hele proces sneller.”

BPM-teruggaaf

Ten Buuren gaf ook nog zijn mening over een ‘foutje’ eind oktober op de site van De Belastingdienst. De dienst meldde dat er bij export alleen bpm-teruggaaf verleend wordt als het voertuig de inschrijving volgt. Daarmee wil de Belastingdienst voorkomen dat auto’s op een bijvoorbeeld Duitse inschrijving naar buiten de EU worden geëxporteerd. Maar de Belastingdienst haalde de melding binnen één dag weer weg. Ten Buuren erkent dat het een lastig dossier is, dat inmiddels al lange tijd voor veel gedoe zorgt. “Maar wat Bovag betreft laat de Belastingdienst de voorwaarde van een duurzame inschrijving in een EU-land los. De factuur en vervoersbrief (CMR, red) volstaan. Een auto wordt vaak meerdere malen verhandeld voor die bij een eindgebruiker is.”

Ten Buuren is niet bang dat dit fraude in de hand werkt, bijvoorbeeld met vervalste CMR’s. Die vormen sowieso een probleem voor de branche, bleek gisteren. Wellicht biedt de blockchain een oplossing, meldde Jon Kuiper (ex-ceo Koopman Logistics). Met het blockchainplatform Vinturas moet een waterdichte supplychain kunnen worden opgezet.  

Elektrische occasions

 vdv4504Maar het ging niet alleen over btw en bpm in het ADO-stadion. Alba Abiega is bij BCA Europa verantwoordelijk voor de wekelijkse veilingen van elektrische auto’s en stekker-hybrides. Ze legde uit wat we van die markt kunnen verwachten. Intussen moet de markt nog ontgonnen worden. Voor de meeste occasionkopers is een elektrische auto immers nog iets nieuws. Belangrijk is daarom dat het autobedrijf de aspirant-kopers voorlicht. Abiega adviseert om die voorlichting in drie stappen te verdelen: eerst wijzen op het comfort van elektrisch rijden, dan op de kosten en pas dan op de milieuaspecten.

De vooruitzichten voor de elektrische occasion zijn echter gunstig, zegt Abiega. Want de restwaardes van EV’s zijn nu op hetzelfde niveau als van auto’s met verbrandingsmotoren. De verwachting is dat ze nog beter worden. Vuistregel daarbij is: hoe hoger de actieradius van een auto, hoe hoger de waarde. Alles bij elkaar zijn EV’s een veilige investering, aldus Abiega: “EV’s are a secure bet.”

Frictieloos winkelen

En over ‘secure bet’ gesproken, wie nog niet weet hoe hij zijn online handel moet inrichten, moet beslist eens op studiereis naar China. Dat kwam John Lin vertellen. Hij is business developer bij Bol.com en heeft een studie gemaakt van de rol van internet in de Chinese economie. Wat daar het meest in het oog springt is hoe online en offline handel met elkaar verweven zijn. “Daarbij worden ook platforms als Wechat gebruikt, waar je online kunt chatten, spullen kunt kopen, eten kunt bestellen en betalingen kunt doen, zonder dat je de app verlaat. Tegelijkertijd helpen die bedrijven kleine ondernemers met fysieke winkels om zich aan te passen aan deze tijd, zodat ze ook een impact hebben op de winkelstaat. Zonder winkels kan online nooit een succes zijn, is het motto.”

Frictieloos winkelen, wordt dat genoemd. Een mooie opdracht voor de autobranche in 2020.