Autotrack en Gaspedaal nemen Autowereld over

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Ons portfolio is compleet", zegt Sander van den Hout, directeur Automotive Mediaventions.

Automotive Mediaventions (AMV), het moederbedrijf van Autotrack en Gaspedaal.nl, neemt de resterende aandelen over van occasionportal Autowereld. Dat meldt Sander van den Hout, directeur AMV, vandaag aan Automotive.

AMV is een joint venture van Telegraaf Media Groep (49%) en DPG media (51%), dat in juni is ontstaan door het samengaan van Autotrack en Gaspedaal. TMG Groep was sinds 2011 minderheidsaandeelhouder in Autowereld.

Schaakspel compleet

“De drie portals behouden elk hun eigen propositie. Autowereld is voor ons een interessante toevoeging. In tegenstelling tot Autotrack en Gaspedaal, is Autowereld een site zonder abonnementskosten voor autobedrijven. Het plaatsen van aanbod kost niets. Wij willen graag dat autobedrijven ook echt iets te kiezen hebben. Met deze overname is ons portfolio compleet. We hebben nu alle stukken bij elkaar voor het schaakspel met de concurrenten”, zegt Van den Hout, die sinds juni leiding geeft aan Automotive Mediaventions. 

Behalve het gecombineerde bereik via de Telegraaf Media Groep en DPG Media (v/h De Persgroep, uitgever van o.a. Volkskrant, AD en Trouw), biedt vooral ook het gebruik van al die data veel mogelijkheden, aldus Van den Hout. “Dagelijks bezoeken zo’n 9 miljoen mensen één van de nieuwssites van TMG Groep en DPG Media. Wij kunnen al die zoekdata van onze bezoekers inzetten voor de portals. Het gebruik van die data vormt een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie. Daarmee hebben we de mogelijkheid om al die data te combineren en mensen heel gericht naar een site te sturen. Dat biedt flexibiliteit en kansen om creatief in te spelen op het veranderende koop- en zoekgedrag van consumenten.”

Gecombineerd bereik

Door de overname van Autowereld groeit het bereik maandelijks naar 6 miljoen bezoekers. Hierbij gaat het alleen om website verkeer, er kan namelijk geen app verkeer worden gemeten. Gezamenlijk bereiken Autotrack en Gaspedaal per maand al 4 miljoen bezoekers. “Voor de toekomst van Autowereld is dit een belangrijke stap”, aldus Rudy Kappert, directeur Autowereld. “Het gecombineerde bereik biedt de mogelijkheid versneld te groeien.” Uit een eerdere analyse bleek dat het bezoekersaantal van de grootste concurrent Autoscout24 op een kleine 5 miljoen bezoekers ligt; dit is inclusief het verwijsverkeer van Gaspedaal.Lees hier een analyse over de markt voor occasionportalen in ons land: Gaspedaal brengt Autotrack terug in de race.

Autowereld bestaat sinds 2009 en werd destijds opgericht door Amsterdamse Autodealers.nl. In 2011 namen TMG Groep en Inno Holding (ontwikkelaar van innovatieve internetconcepten) een belang in de occasionportal, die naar eigen zeggen maandelijks 1,3 miljoen bezoekers trekt. De overname van Autowereld gaat met terugwerkende kracht in per 1 juli. 

De markt voor occasionportalen is de laatste tijd volop in beweging. Begin deze zomer gingen Autotrack en Gaspedaal samen in ene joint venture. Drie jaar geleden werd Autotrader gekocht door Autoscout24. Om tegengas te geven tegen de toenemende macht van de grote occasionportals, lanceerde Bovag vorig jaar de portal Viabovag.nl

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Autotrack en Gaspedaal nemen Autowereld over | Automotive Online

Autotrack en Gaspedaal nemen Autowereld over

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
"Ons portfolio is compleet", zegt Sander van den Hout, directeur Automotive Mediaventions.

Automotive Mediaventions (AMV), het moederbedrijf van Autotrack en Gaspedaal.nl, neemt de resterende aandelen over van occasionportal Autowereld. Dat meldt Sander van den Hout, directeur AMV, vandaag aan Automotive.

AMV is een joint venture van Telegraaf Media Groep (49%) en DPG media (51%), dat in juni is ontstaan door het samengaan van Autotrack en Gaspedaal. TMG Groep was sinds 2011 minderheidsaandeelhouder in Autowereld.

Schaakspel compleet

“De drie portals behouden elk hun eigen propositie. Autowereld is voor ons een interessante toevoeging. In tegenstelling tot Autotrack en Gaspedaal, is Autowereld een site zonder abonnementskosten voor autobedrijven. Het plaatsen van aanbod kost niets. Wij willen graag dat autobedrijven ook echt iets te kiezen hebben. Met deze overname is ons portfolio compleet. We hebben nu alle stukken bij elkaar voor het schaakspel met de concurrenten”, zegt Van den Hout, die sinds juni leiding geeft aan Automotive Mediaventions. 

Behalve het gecombineerde bereik via de Telegraaf Media Groep en DPG Media (v/h De Persgroep, uitgever van o.a. Volkskrant, AD en Trouw), biedt vooral ook het gebruik van al die data veel mogelijkheden, aldus Van den Hout. “Dagelijks bezoeken zo’n 9 miljoen mensen één van de nieuwssites van TMG Groep en DPG Media. Wij kunnen al die zoekdata van onze bezoekers inzetten voor de portals. Het gebruik van die data vormt een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie. Daarmee hebben we de mogelijkheid om al die data te combineren en mensen heel gericht naar een site te sturen. Dat biedt flexibiliteit en kansen om creatief in te spelen op het veranderende koop- en zoekgedrag van consumenten.”

Gecombineerd bereik

Door de overname van Autowereld groeit het bereik maandelijks naar 6 miljoen bezoekers. Hierbij gaat het alleen om website verkeer, er kan namelijk geen app verkeer worden gemeten. Gezamenlijk bereiken Autotrack en Gaspedaal per maand al 4 miljoen bezoekers. “Voor de toekomst van Autowereld is dit een belangrijke stap”, aldus Rudy Kappert, directeur Autowereld. “Het gecombineerde bereik biedt de mogelijkheid versneld te groeien.” Uit een eerdere analyse bleek dat het bezoekersaantal van de grootste concurrent Autoscout24 op een kleine 5 miljoen bezoekers ligt; dit is inclusief het verwijsverkeer van Gaspedaal.Lees hier een analyse over de markt voor occasionportalen in ons land: Gaspedaal brengt Autotrack terug in de race.

Autowereld bestaat sinds 2009 en werd destijds opgericht door Amsterdamse Autodealers.nl. In 2011 namen TMG Groep en Inno Holding (ontwikkelaar van innovatieve internetconcepten) een belang in de occasionportal, die naar eigen zeggen maandelijks 1,3 miljoen bezoekers trekt. De overname van Autowereld gaat met terugwerkende kracht in per 1 juli. 

De markt voor occasionportalen is de laatste tijd volop in beweging. Begin deze zomer gingen Autotrack en Gaspedaal samen in ene joint venture. Drie jaar geleden werd Autotrader gekocht door Autoscout24. Om tegengas te geven tegen de toenemende macht van de grote occasionportals, lanceerde Bovag vorig jaar de portal Viabovag.nl

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.