Het autobedrijf in Ochten geniet van 'bijzonder spul'

Onder Managers | Occasionspecialist Hazet blijft het liefst in Nederland

Onder managers • Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. In de derde editie van deze rubriek gaat hij op bezoek bij het onafhankelijke Autobedrijf Hazet in Ochten (bij Tiel).
Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Johan en Arnoud den Hartog van Hazet (Foto's: Bastiaan van der Hulst)

Vader en zoon Den Hartog bestieren samen het universele Autobedrijf Hazet in Ochten in de Betuwe. Met 15.000 vierkante meter straatwerk en zo’n 600 auto’s op voorraad is het bedrijf een van de grootste universele retailers in het land. De voorraad is uniek: van Focus tot Ferrari. Hazet verkoopt ruim 1.000 auto’s per jaar. Met een gemiddelde verkoopwaarde van 12 mille levert dat een omzet van 12 miljoen euro.

Zo’n 350 auto’s stromen snel door, maar de gemiddelde statijd wordt negatief beïnvloed door de 150 bedrijfswagens en zo’n 80 young- en oldtimers. Johan: “Vroeger was het: je verkoopt binnen zes weken of na zes maanden.” Arnoud: “Nu is het zo dat de eerste twee dagen allesbepalend zijn. We zijn niet bang om een bedrijfswagen met kraan op voorraad te zetten, maar daar moet je wel de tijd voor nemen. Ook een klassieker moet je niet onder druk zetten. Reken dat je op bijzondere auto’s twee- tot driemaal zoveel verdient.”

7536Hoeveel dat dan is, zeggen de heren liever niet. Maar wij becijferen een verkoopmarge van zo’n 2 miljoen euro. Arnoud: “De hogere marge op klassiek compenseert de statijd, we hebben veel aparte auto’s omdat we dat leuk vinden. We maken er naam mee en verhuren ze ook voor trouwpartijen en aan de filmindustrie. De auto’s uit TV-serie Soof komen bijvoorbeeld van ons.” Johan: “We verdienen een goede boterham, maar we zijn er dan ook altijd mee bezig. Hazet is vijf dagen in de week tot 21:00 uur open en dat loont.”

Hazet

Omzet: 12 miljoen euro
Aantal medewerkers: 25
Aantal vestigingen: 1
Directie: Johan en Arnoud den Hartog
Verkoop gebruikt: 1.000
Strategie: verkoop en handel in gebruikte auto’s in alle soorten en maten.

Kort op de kar

De mannen van Hazet hebben 20 FTE-ers in dienst en 5 parttimers. Arnoud en Remco doen de hoofdmoot van de verkoop. Ze schrijven ieder zo’n 450 tot 500 auto’s per jaar. Dat kan omdat ze twee verkoopassistenten hebben voor de rompslomp eromheen. Het klaarzetten voor een proefrit, het vrijwaren, enzovoort. “Het zakelijk aandeel groeit snel” zegt Arnoud, “met name door de zzp-ers”. Bizar noemt hij het zelfs: de verhouding zakelijk/particulier is nu al 40/60. Daar zit veel financial lease bij via Alphera (de financieringsmaatschappij van BMW, red.) en Santander.

Een diesel is nu 6.000 euro minder waard

“Operational lease doen we alleen voor bekende klanten. Dat zijn zo’n 50 contracten in eigen beheer.” Op vrijdagmiddag draait de boekhouding lijsten uit met verkoopaantallen en marges en een keer per kwartaal is er een tussentijdse balans voor het totale financiële overzicht. Arnoud: “Als je de verkochte aantallen en de marges weet, is dat voldoende. In een overzicht van 10 jaar volgen we de seizoenspatronen.”

Logisch nadenken

De diversiteit van het aanbod roept de vraag op hoe alles onderhouden wordt; een Ferrari 612 Scaglietti is wel wat anders dan een Golf. Johan den Hartog: “Het gros is een kwestie van logisch nadenken, je moet het gewoon durven en als we vastlopen gaan we naar de dealer.” Arnoud: “En we investeren veel in software. Staadegaard, Fource, Bosch, Würth: je kunt overal terecht. De scholing doen we via Innovam, Tech360 en GMTO (specifiek motoren, red.).”
Een formule zien vader en zoon niet zitten; dat heeft alles te maken met het feit dat ze geen inmenging willen in de bedrijfsvoering. Arnoud: “Drie van de zes monteurs zijn continu bezig met het afleveringsklaarmaken.” En onderdelen? Junior: “De grossiers rijden elk uur en de dealers tweemaal per dag, ook dat is geen reden om zo’n formule binnen te halen.”

Altijd op pad

Opvallend is het grote aantal Volvo’s XC60, waar komen die vandaan? Johan: “Ik heb een enorm netwerk in Nederland. Tot 10:00 uur ben ik op de zaak en daarna ga ik op pad om m’n relaties te onderhouden. Zes dagen per week. Natuurlijk komt er veel van leasemaatschappijen en veilingen. Het is belangrijk om creatief te zijn in de inkoop.” Arnoud is continu op de zaak en koopt ook online. “Mijn vader en ik zijn altijd bereikbaar. Dat is gemakkelijk voor dealers en omdat we alles verkopen, krijgen ze altijd een bod, of het nou een Up is of een 911.

Maar ook diesels kopen we in, omdat ze véél goedkoper zijn dan vergelijkbare benzineauto’s. Dat scheelt vier tot zes mille bij de volumemerken. Je kunt ze scherp wegzetten en toch een mooie marge maken.”
Import willen de Den Hartogs niet: dat is “risico en gedoe”, volgens Johan. Exporteren doet Hazet wel, zegt Arnoud. “De buitenlanders komen zelf hierheen, dat kost ons niet meer tijd dan een Nederlandse klant. Porsches, Ferrari’s en oldtimers gaan vaak de grens over, net als de bedrijfsauto’s. Met name naar Polen, Oekraïne, Roemenië, Hongarije en Noord Afrika. Maar we kopen niet specifiek voor export in.” De logistiek doet Hazet in eigen beheer.

Johan den Hartog (61)

30 onder managers 1Geboren: 23 januari 1958
Opleiding: mavo en middelbare landbouwschool
Werkervaring: 1973 Op 15 jarige leeftijd begon Johan voor eigen rekening te handelen in auto’s
Persoonlijk: Johan den Hartog is gehuwd met Jeannette, woont in Ochten en heeft vier kinderen waarvan er twee in de branche werken: Arnoud verkoopt bij Hazet en zoon Ruud heeft sinds 2015 zijn eigen bedrijf in Meteren. Johan houdt van mooie auto’s: hij rijdt met een nieuwe Mercedes AMG G 63. Ook belegt hij in onroerend goed.

Jong geleerd

Van kinds af aan handelde Den Hartog senior in auto’s, maar voor de start van Hazet rekent hij vanaf ’81. Hij was 23 en kocht zijn eerste bedrijfspand in Ochten. Aanvankelijk zou hij met collega Zeeman beginnen (de Z van Hazet, red.), maar uiteindelijk stak hij toch alleen van wal. Om zijn zoon voor te bereiden op een carrière in de zaak, stuurde hij hem naar Amerika. “Daar nemen ze gewoon tien Murano’s op voorraad in verschillende kleuren en alles draait om maandbedragen in plaats van korting”, zegt Arnoud. “Het feit dat je een auto voor de vraagprijs verkoopt, zie je hier ook steeds meer.” In 1999 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie met 15.000 m2 oppervlak. Johan daarover: “We vernieuwen wel, verhuizen doen we niet meer. We hoeven niet op dure grond aan de snelweg; dat levert geen extra verkoop op.”

Arnoud den Hartog (32)

30 onder managers 2Geboren: 23 januari 1987
Opleiding: 2008 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen HAN, Small business en retail-management
Werkervaring: 2008 sales en marketing bij Hazet / 2006 stage bij Nissan Zeisloft in Selingsgrove, Pennsylvania USA
Persoonlijk: Arnoud den Hartog is gehuwd met Samantha, woont ook in Ochten en heeft één kind. Het echtpaar houdt een kudde van 13 Alpaca’s.

Internet maakt alles anders

Gevraagd naar concurrenten, antwoord Arnoud den Hartog dat de dealers steeds meer in beeld komen. “Bedrijven als Broekhuis en VKV adverteren tegenwoordig veel scherper dan vroeger. De tijd dat een dealer meer vroeg, is voorbij.” Johan noemt de opkomst van Carnext, dat ook scherp prijst en voor de vraagprijs verkoopt en bedrijven als Smeeing, Meure, Vlastuin in Scherpenzeel en Schouten in Ermelo. Met name die laatste twee zijn op dezelfde leest geschoeid, al zijn ze kleiner van omvang. Johan: “De markt is enorm veranderd, vroeger oriënteerden klanten zich in de showroom. Je sprak ze zelf aan en ze kwamen nog eens terug. Maar dat contact is er niet meer; negentig procent zoekt op internet en komt gericht kopen. Of je ziet ze helemaal niet. Je moet meteen schrijven anders ben je je klant kwijt. Ook private lease zorgt dat er minder volk over de vloer komt.”

Links beleid voor rechtse mensen

Over de toekomst maakt Johan den Hartog zich geen zorgen; “Natuurlijk komen er meer EV’s en deeltijdauto’s, maar dat speelt in de drukbevolkte gebieden. Hier in de Betuwe draait alles gewoon op de oude voet door.” Arnoud: “De effecten van private lease zien we zeker wel en tegen kortingen van 25 of 30 procent kunnen wij niet op.” Ten aanzien van de politiek merkt Johan op dat iedere prikkel vanuit Den Haag of Brussel invloed heeft op de handel. “Neem de diesels: strikt genomen is er niets mis met een diesel vanaf 2005 want die mogen Arnhem in, maar de prijzen kelderen.” Arnoud: “Het EV-beleid is groen en links, maar het is rechts dat ermee rondrijdt omdat de gewone man het niet kan betalen. Die heeft geen alternatief. Gebruikte Tesla’s zijn veel te duur en bovendien gaan ze naar het buitenland. Naar Portugal, Spanje, Noorwegen en Hongarije. Ze gaan overal heen, maar niet naar Nederland.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder Managers | Occasionspecialist Hazet blijft het liefst in Nederland | Automotive Online
Het autobedrijf in Ochten geniet van 'bijzonder spul'

Onder Managers | Occasionspecialist Hazet blijft het liefst in Nederland

Onder managers • Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. In de derde editie van deze rubriek gaat hij op bezoek bij het onafhankelijke Autobedrijf Hazet in Ochten (bij Tiel).
Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Johan en Arnoud den Hartog van Hazet (Foto's: Bastiaan van der Hulst)

Vader en zoon Den Hartog bestieren samen het universele Autobedrijf Hazet in Ochten in de Betuwe. Met 15.000 vierkante meter straatwerk en zo’n 600 auto’s op voorraad is het bedrijf een van de grootste universele retailers in het land. De voorraad is uniek: van Focus tot Ferrari. Hazet verkoopt ruim 1.000 auto’s per jaar. Met een gemiddelde verkoopwaarde van 12 mille levert dat een omzet van 12 miljoen euro.

Zo’n 350 auto’s stromen snel door, maar de gemiddelde statijd wordt negatief beïnvloed door de 150 bedrijfswagens en zo’n 80 young- en oldtimers. Johan: “Vroeger was het: je verkoopt binnen zes weken of na zes maanden.” Arnoud: “Nu is het zo dat de eerste twee dagen allesbepalend zijn. We zijn niet bang om een bedrijfswagen met kraan op voorraad te zetten, maar daar moet je wel de tijd voor nemen. Ook een klassieker moet je niet onder druk zetten. Reken dat je op bijzondere auto’s twee- tot driemaal zoveel verdient.”

7536Hoeveel dat dan is, zeggen de heren liever niet. Maar wij becijferen een verkoopmarge van zo’n 2 miljoen euro. Arnoud: “De hogere marge op klassiek compenseert de statijd, we hebben veel aparte auto’s omdat we dat leuk vinden. We maken er naam mee en verhuren ze ook voor trouwpartijen en aan de filmindustrie. De auto’s uit TV-serie Soof komen bijvoorbeeld van ons.” Johan: “We verdienen een goede boterham, maar we zijn er dan ook altijd mee bezig. Hazet is vijf dagen in de week tot 21:00 uur open en dat loont.”

Hazet

Omzet: 12 miljoen euro
Aantal medewerkers: 25
Aantal vestigingen: 1
Directie: Johan en Arnoud den Hartog
Verkoop gebruikt: 1.000
Strategie: verkoop en handel in gebruikte auto’s in alle soorten en maten.

Kort op de kar

De mannen van Hazet hebben 20 FTE-ers in dienst en 5 parttimers. Arnoud en Remco doen de hoofdmoot van de verkoop. Ze schrijven ieder zo’n 450 tot 500 auto’s per jaar. Dat kan omdat ze twee verkoopassistenten hebben voor de rompslomp eromheen. Het klaarzetten voor een proefrit, het vrijwaren, enzovoort. “Het zakelijk aandeel groeit snel” zegt Arnoud, “met name door de zzp-ers”. Bizar noemt hij het zelfs: de verhouding zakelijk/particulier is nu al 40/60. Daar zit veel financial lease bij via Alphera (de financieringsmaatschappij van BMW, red.) en Santander.

Een diesel is nu 6.000 euro minder waard

“Operational lease doen we alleen voor bekende klanten. Dat zijn zo’n 50 contracten in eigen beheer.” Op vrijdagmiddag draait de boekhouding lijsten uit met verkoopaantallen en marges en een keer per kwartaal is er een tussentijdse balans voor het totale financiële overzicht. Arnoud: “Als je de verkochte aantallen en de marges weet, is dat voldoende. In een overzicht van 10 jaar volgen we de seizoenspatronen.”

Logisch nadenken

De diversiteit van het aanbod roept de vraag op hoe alles onderhouden wordt; een Ferrari 612 Scaglietti is wel wat anders dan een Golf. Johan den Hartog: “Het gros is een kwestie van logisch nadenken, je moet het gewoon durven en als we vastlopen gaan we naar de dealer.” Arnoud: “En we investeren veel in software. Staadegaard, Fource, Bosch, Würth: je kunt overal terecht. De scholing doen we via Innovam, Tech360 en GMTO (specifiek motoren, red.).”
Een formule zien vader en zoon niet zitten; dat heeft alles te maken met het feit dat ze geen inmenging willen in de bedrijfsvoering. Arnoud: “Drie van de zes monteurs zijn continu bezig met het afleveringsklaarmaken.” En onderdelen? Junior: “De grossiers rijden elk uur en de dealers tweemaal per dag, ook dat is geen reden om zo’n formule binnen te halen.”

Altijd op pad

Opvallend is het grote aantal Volvo’s XC60, waar komen die vandaan? Johan: “Ik heb een enorm netwerk in Nederland. Tot 10:00 uur ben ik op de zaak en daarna ga ik op pad om m’n relaties te onderhouden. Zes dagen per week. Natuurlijk komt er veel van leasemaatschappijen en veilingen. Het is belangrijk om creatief te zijn in de inkoop.” Arnoud is continu op de zaak en koopt ook online. “Mijn vader en ik zijn altijd bereikbaar. Dat is gemakkelijk voor dealers en omdat we alles verkopen, krijgen ze altijd een bod, of het nou een Up is of een 911.

Maar ook diesels kopen we in, omdat ze véél goedkoper zijn dan vergelijkbare benzineauto’s. Dat scheelt vier tot zes mille bij de volumemerken. Je kunt ze scherp wegzetten en toch een mooie marge maken.”
Import willen de Den Hartogs niet: dat is “risico en gedoe”, volgens Johan. Exporteren doet Hazet wel, zegt Arnoud. “De buitenlanders komen zelf hierheen, dat kost ons niet meer tijd dan een Nederlandse klant. Porsches, Ferrari’s en oldtimers gaan vaak de grens over, net als de bedrijfsauto’s. Met name naar Polen, Oekraïne, Roemenië, Hongarije en Noord Afrika. Maar we kopen niet specifiek voor export in.” De logistiek doet Hazet in eigen beheer.

Johan den Hartog (61)

30 onder managers 1Geboren: 23 januari 1958
Opleiding: mavo en middelbare landbouwschool
Werkervaring: 1973 Op 15 jarige leeftijd begon Johan voor eigen rekening te handelen in auto’s
Persoonlijk: Johan den Hartog is gehuwd met Jeannette, woont in Ochten en heeft vier kinderen waarvan er twee in de branche werken: Arnoud verkoopt bij Hazet en zoon Ruud heeft sinds 2015 zijn eigen bedrijf in Meteren. Johan houdt van mooie auto’s: hij rijdt met een nieuwe Mercedes AMG G 63. Ook belegt hij in onroerend goed.

Jong geleerd

Van kinds af aan handelde Den Hartog senior in auto’s, maar voor de start van Hazet rekent hij vanaf ’81. Hij was 23 en kocht zijn eerste bedrijfspand in Ochten. Aanvankelijk zou hij met collega Zeeman beginnen (de Z van Hazet, red.), maar uiteindelijk stak hij toch alleen van wal. Om zijn zoon voor te bereiden op een carrière in de zaak, stuurde hij hem naar Amerika. “Daar nemen ze gewoon tien Murano’s op voorraad in verschillende kleuren en alles draait om maandbedragen in plaats van korting”, zegt Arnoud. “Het feit dat je een auto voor de vraagprijs verkoopt, zie je hier ook steeds meer.” In 1999 verhuisde het bedrijf naar de huidige locatie met 15.000 m2 oppervlak. Johan daarover: “We vernieuwen wel, verhuizen doen we niet meer. We hoeven niet op dure grond aan de snelweg; dat levert geen extra verkoop op.”

Arnoud den Hartog (32)

30 onder managers 2Geboren: 23 januari 1987
Opleiding: 2008 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen HAN, Small business en retail-management
Werkervaring: 2008 sales en marketing bij Hazet / 2006 stage bij Nissan Zeisloft in Selingsgrove, Pennsylvania USA
Persoonlijk: Arnoud den Hartog is gehuwd met Samantha, woont ook in Ochten en heeft één kind. Het echtpaar houdt een kudde van 13 Alpaca’s.

Internet maakt alles anders

Gevraagd naar concurrenten, antwoord Arnoud den Hartog dat de dealers steeds meer in beeld komen. “Bedrijven als Broekhuis en VKV adverteren tegenwoordig veel scherper dan vroeger. De tijd dat een dealer meer vroeg, is voorbij.” Johan noemt de opkomst van Carnext, dat ook scherp prijst en voor de vraagprijs verkoopt en bedrijven als Smeeing, Meure, Vlastuin in Scherpenzeel en Schouten in Ermelo. Met name die laatste twee zijn op dezelfde leest geschoeid, al zijn ze kleiner van omvang. Johan: “De markt is enorm veranderd, vroeger oriënteerden klanten zich in de showroom. Je sprak ze zelf aan en ze kwamen nog eens terug. Maar dat contact is er niet meer; negentig procent zoekt op internet en komt gericht kopen. Of je ziet ze helemaal niet. Je moet meteen schrijven anders ben je je klant kwijt. Ook private lease zorgt dat er minder volk over de vloer komt.”

Links beleid voor rechtse mensen

Over de toekomst maakt Johan den Hartog zich geen zorgen; “Natuurlijk komen er meer EV’s en deeltijdauto’s, maar dat speelt in de drukbevolkte gebieden. Hier in de Betuwe draait alles gewoon op de oude voet door.” Arnoud: “De effecten van private lease zien we zeker wel en tegen kortingen van 25 of 30 procent kunnen wij niet op.” Ten aanzien van de politiek merkt Johan op dat iedere prikkel vanuit Den Haag of Brussel invloed heeft op de handel. “Neem de diesels: strikt genomen is er niets mis met een diesel vanaf 2005 want die mogen Arnhem in, maar de prijzen kelderen.” Arnoud: “Het EV-beleid is groen en links, maar het is rechts dat ermee rondrijdt omdat de gewone man het niet kan betalen. Die heeft geen alternatief. Gebruikte Tesla’s zijn veel te duur en bovendien gaan ze naar het buitenland. Naar Portugal, Spanje, Noorwegen en Hongarije. Ze gaan overal heen, maar niet naar Nederland.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.