Onder managers: Han Terneldeli spreekt Frank Beelen van Autogroep Beelen

Onder managers | Beelen groeit op golf van schaalvergroting

Onder managers • Han Terneldeli is voormalig interimmanager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. In de eerste editie van deze rubriek spreekt hij met Frank Beelen, directeur van De Beelen Groep met vestigingen in Lisserboek, Rotterdam, Amsterdam en Almere. “Als je volume brengt, rolt iedere importeur de rode loper uit.”
Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Beeld: Bastiaan van der Hulst

Beelen Autogroep

Omzet: 24 miljoen euro
Rendement: 7,9%
Aantal medewerkers: 130
Aantal vestigingen: 3
Directie: Frank Beelen (dga), Richard Koster (adjunct-directeur), Perry Versluis (financieel directeur)
Verkoop gebruikt: 250 per jaar (grijs en geel)
Verkoop nieuw: 750 (grijs en geel)
Strategie: Mobiliteitspartner op het gebied van aftersales voor de zakelijke markt

Ondernemer Frank Beelen, eigenaar van drie autobedrijven, nam vorig jaar afscheid van zijn showrooms en stortte zich volledig op aftersales en bemiddeling bij aanschaf van auto’s. Han Terneldeli ging namens Automotive op bezoek om te horen hoe die nieuwe strategie uitpakt. 

In 1987 begon Frank Beelen met de handel in gebruikte auto’s. Door de jaren heen groeide zijn bedrijf uit tot een universele aanbieder van mobiliteitsdiensten met 130 medewerkers op de payroll. De groep heeft vestigingen in Lisserbroek, Almere en Rotterdam. In 2018 kocht Beelen de bekende autobekleder en -aanpasser Ellermeyer in Amsterdam en nam hij afscheid van zijn showrooms. Beelen vindt dat een achterhaald concept. De groep heeft een omzet van 24 miljoen euro, met een stevig rendement van 7,9 procent.

DNA is werkplaatsuren

Frank Beelen is enig aandeelhouder van de Beelen autogroep, een bedrijf dat hij aanstuurt met Richard Koster (adjunct-directeur) en Perry Versluis (financieel directeur). Daarnaast heeft iedere locatie – in totaal 3 – een vestigingsmanager. “Volgens de geldende criteria is het een familiebedrijf – mijn oudste zoon en broer werken er ook – maar door de managementstructuur voelt het voor mij niet zo. Nu is het van mij en op termijn verkoop ik het misschien”, zegt Beelen.
In totaal heeft De Beelen Groep 130 medewerkers in dienst, waarvan 90 procent verantwoordelijk is voor aftersales. De overige zijn direct (vier accountmanagers) of indirect bezig met acquisitie. Het dna van de Beelen Groep is het vullen van de werkplaatsen, zegt Beelen. “Als een accountmanager een skibox verkoopt, word ik daar niet blij van. We meten op klantentevredenheid, rendement in zijn totaliteit en op monteursniveau. Iedere ochtend zie ik dat op mijn dashboard.”

Weg met de showroom

De Beelen Groep bestaat uit Autocentrum Beelen voor aftersales en Beelen Mobility voor sales. In september vorig jaar gaf Beelen die laatste tak een andere invulling: hij besloot om zijn showrooms te sluiten en enkel nog te bemiddelen in de verkoop. Waar hij eerst 400 gebruikte auto’s per jaar deed, verwacht hij in 2019 zo’n 250 gebruikte auto’s en 750 nieuwe personen- en bedrijfsauto’s weg te zetten. Daarbij maakt het Beelen niet uit of die wielen via koop, huur of (private)lease de deur uitgaan. Beelen Mobility bemiddelt tegen een fee met als énige doel de werkplaatsvulling. Ook aan nieuwe auto’s komen is, ondanks het dichtgetimmerde netwerk, geen probleem. “Als ik zoals vorige week 140 nieuwe auto’s nodig heb, dan rolt iedere importeur de loper uit. Als je volume brengt, kun je overal zaken doen.”
Ook het partnership met Athlon (de groep bestiert drie van de acht Athlon Servicecenters in Nederland) is aftersales in eigen beheer, met voor iedere reparatie een factuur aan de lessor. “Samen met Athlon bedenken we hoe zo’n aftersalesstroom efficiënter kan verlopen. Maar ik ben onafhankelijk. Toen ik in 1987 voor mezelf begon, nam ik me voor om nóóit dealer te worden of mijn zelfstandigheid anderszins in te laten perken. Ik luister naar mijn klanten, niet naar wat een of andere hoge baas in een ver kantoor vertelt.”

Local hero zonder magazijn

Beelen conformeert hij zich evenmin aan aftersalesformules, al deed hij in het verleden wel mee aan ABC Autoservice van Profile. “Ketens zorgen voor technische kennis bij universele garagebedrijven én ze zorgen voor een sterke inkooppositie, maar daarna schiet het vaak door. Ze verworden bijna allemaal tot marketingmachines die zoveel mogelijk onderdelen willen verkopen. Maar die local hero heeft gewoon zijn vaste klanten en die vinden het raar dat ze ineens een folder krijgen met schokbrekers tegen 50 procent korting. Dat wil ik niet aan meedoen. We hebben zelf een Beelen College en daarvoor kopen wij de kennis onder meer in bij Innovam. Om te weten wat er speelt, draai ik iedere winter zes weken mee op de werkvloer. Dan barst ik weer van de ideeën. Een voorbeeld? Al die jonge gasten zijn opgegroeid met playstations en dan moeten ze hier met papieren werkorders aan de slag, dat staat haaks op elkaar. Daarom krijgen ze bij ons allemaal een eigen laptop waarmee ze hun eigen KPI’s kunnen zien. Een ander idee: we werken met een online planner voor onze klanten. Aan de hand van hun auto en de kilometerstand worden de onderdelen op voorhand besteld bij Fource zodat die just in time geleverd worden; we hebben namelijk geen magazijnen.”

Achterhaald concept

Het in- en verkopen van gebruikte auto’s typeert de Lisserbroekse ondernemer als een achterhaald concept. Beelen: “Het is net als met de verkoop van keukens; er zijn te veel aanbieders en tegen de groten kun je niet op. Per saldo zijn de marges laag en je vult er je werkplaats niet mee. De tijd dat de koper uit je eigen regio komt, ligt ver achter ons. In onze groep is het omgekeerde wereld: mijn kracht zit in mijn grote netwerk én de klantenbinding in de werkplaats. Die klantenbinding genereert vraag naar auto’s, zowel naar gebruikt als naar nieuw. Ik verwijs liever naar een partij als Athlon, waarbij ik een fee van 250 euro krijg.  Zo heb ik géén gedoe en wél vulling voor mijn werkplaats.”
Volgens Beelen zouden gebruikte auto’s door een paar grote partijen aangeboden moeten worden. “Leaseplan begrijpt dat met Carnext waarbij ze via vier delivery stores hun gebruikte auto’s aan de man brengen. Geen tussenstations, scherpe prijzen, duidelijkheid. In mijn ogen is het dealerbedrijf óók een achterhaald fenomeen. Online sales, een financieringsmaatschappij en een onderhoudspartij: meer heb je niet nodig. Nieuwe toetreders zoals het Amerikaanse Amazon en het Chinese SAIC doen dat dan ook. De distributie van Maxus EV 80 – de elektrische bestelwagen van SAIC – neemt Leaseplan in Europa voor zijn rekening en de aftersales doen wij in ons verzorgingsgebied. Daar ben ik dan als de kippen bij. Ik schat in dat we over vijf jaar tweemaal zo groot zijn.”

Kansloze situatie

Elektrische auto’s zitten die groeiambities niet in de weg. “De werkplaats loopt echt niet leeg door die verschuiving. We zijn toch al lang gewend aan zo’n onderhoudsinterval van 60 duizend kilometer? Ook bij een EV moeten er remmen, banden, draagarmen en een schokbreker vervangen worden. Ik heb nu al twee monteurs drie dagen in de week op die elektrische bestelauto’s staan. Dit is de harde werkelijkheid: iedereen denkt dat het minder wordt, maar we groeien alleen maar. Alle universelen zitten vol.”
Verder ziet hij de groei vooral in de zakelijke markt. “Particulieren shoppen voor de laagste prijs. Een kansloze situatie. Wij zijn liever mobiliteitspartner voor de zakelijke markt: zo’n 90 procent van de omzet komt uit die hoek. Ook leasemaatschappijen bedienen het liefst grote clubs en zoeken intermediairs voor hun aftersales. Die trend creëert bestaansrecht voor intermediairs, de local heroes die lid zijn van de businessclubs en die de plaatselijke sportvereniging sponsoren. Universelen dus.”

Frank Beelen (51)

frank beelen 1Geboren: 10 december 1967
Opleiding: MBO Motorvoertuigentechniek, RDC, patroonsexamen en middenstandsdiploma
Werkervaring: 1987 Frank Beelen’s Autobedrijf (later De Beelen Groep)
Frank Beelen woont in Nieuw Vennep met zijn vrouw Esther en haar kinderen. Hij gaat graag en veel met vakantie; dat verruimt z’n blik. Zijn eigen zoons Roy, Stefan en Kay zijn wat ouder en hebben het nest al verlaten.

Pasje en rijden

Beelen verwacht dat ook een deel van de particuliere markt uiteindelijk overgaat in de zakelijke, dankzij private lease en autodelen. “De jonge generatie wil gewoon een maandbedrag, een pasje en rijden. Ik denk dat het erop uitdraait dat grote partijen zoals pensioenfondsen of misschien de ANWB nieuwbouwwijken gaan claimen zoals Getsewoud in Nieuw Vennep waar dan per 100 huizen 10 parkeerplaatsen zijn voor deelauto’s. Wij willen wel graag zaken doen met zo’n deelautoconcept, voor het onderhoud. Dat betekent ook dat we als De Beelen Groep moeten uitbreiden in de Randstad om zulke clubs van dienst te zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder managers | Beelen groeit op golf van schaalvergroting | Automotive Online
Onder managers: Han Terneldeli spreekt Frank Beelen van Autogroep Beelen

Onder managers | Beelen groeit op golf van schaalvergroting

Onder managers • Han Terneldeli is voormalig interimmanager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. In de eerste editie van deze rubriek spreekt hij met Frank Beelen, directeur van De Beelen Groep met vestigingen in Lisserboek, Rotterdam, Amsterdam en Almere. “Als je volume brengt, rolt iedere importeur de rode loper uit.”
Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Beeld: Bastiaan van der Hulst

Beelen Autogroep

Omzet: 24 miljoen euro
Rendement: 7,9%
Aantal medewerkers: 130
Aantal vestigingen: 3
Directie: Frank Beelen (dga), Richard Koster (adjunct-directeur), Perry Versluis (financieel directeur)
Verkoop gebruikt: 250 per jaar (grijs en geel)
Verkoop nieuw: 750 (grijs en geel)
Strategie: Mobiliteitspartner op het gebied van aftersales voor de zakelijke markt

Ondernemer Frank Beelen, eigenaar van drie autobedrijven, nam vorig jaar afscheid van zijn showrooms en stortte zich volledig op aftersales en bemiddeling bij aanschaf van auto’s. Han Terneldeli ging namens Automotive op bezoek om te horen hoe die nieuwe strategie uitpakt. 

In 1987 begon Frank Beelen met de handel in gebruikte auto’s. Door de jaren heen groeide zijn bedrijf uit tot een universele aanbieder van mobiliteitsdiensten met 130 medewerkers op de payroll. De groep heeft vestigingen in Lisserbroek, Almere en Rotterdam. In 2018 kocht Beelen de bekende autobekleder en -aanpasser Ellermeyer in Amsterdam en nam hij afscheid van zijn showrooms. Beelen vindt dat een achterhaald concept. De groep heeft een omzet van 24 miljoen euro, met een stevig rendement van 7,9 procent.

DNA is werkplaatsuren

Frank Beelen is enig aandeelhouder van de Beelen autogroep, een bedrijf dat hij aanstuurt met Richard Koster (adjunct-directeur) en Perry Versluis (financieel directeur). Daarnaast heeft iedere locatie – in totaal 3 – een vestigingsmanager. “Volgens de geldende criteria is het een familiebedrijf – mijn oudste zoon en broer werken er ook – maar door de managementstructuur voelt het voor mij niet zo. Nu is het van mij en op termijn verkoop ik het misschien”, zegt Beelen.
In totaal heeft De Beelen Groep 130 medewerkers in dienst, waarvan 90 procent verantwoordelijk is voor aftersales. De overige zijn direct (vier accountmanagers) of indirect bezig met acquisitie. Het dna van de Beelen Groep is het vullen van de werkplaatsen, zegt Beelen. “Als een accountmanager een skibox verkoopt, word ik daar niet blij van. We meten op klantentevredenheid, rendement in zijn totaliteit en op monteursniveau. Iedere ochtend zie ik dat op mijn dashboard.”

Weg met de showroom

De Beelen Groep bestaat uit Autocentrum Beelen voor aftersales en Beelen Mobility voor sales. In september vorig jaar gaf Beelen die laatste tak een andere invulling: hij besloot om zijn showrooms te sluiten en enkel nog te bemiddelen in de verkoop. Waar hij eerst 400 gebruikte auto’s per jaar deed, verwacht hij in 2019 zo’n 250 gebruikte auto’s en 750 nieuwe personen- en bedrijfsauto’s weg te zetten. Daarbij maakt het Beelen niet uit of die wielen via koop, huur of (private)lease de deur uitgaan. Beelen Mobility bemiddelt tegen een fee met als énige doel de werkplaatsvulling. Ook aan nieuwe auto’s komen is, ondanks het dichtgetimmerde netwerk, geen probleem. “Als ik zoals vorige week 140 nieuwe auto’s nodig heb, dan rolt iedere importeur de loper uit. Als je volume brengt, kun je overal zaken doen.”
Ook het partnership met Athlon (de groep bestiert drie van de acht Athlon Servicecenters in Nederland) is aftersales in eigen beheer, met voor iedere reparatie een factuur aan de lessor. “Samen met Athlon bedenken we hoe zo’n aftersalesstroom efficiënter kan verlopen. Maar ik ben onafhankelijk. Toen ik in 1987 voor mezelf begon, nam ik me voor om nóóit dealer te worden of mijn zelfstandigheid anderszins in te laten perken. Ik luister naar mijn klanten, niet naar wat een of andere hoge baas in een ver kantoor vertelt.”

Local hero zonder magazijn

Beelen conformeert hij zich evenmin aan aftersalesformules, al deed hij in het verleden wel mee aan ABC Autoservice van Profile. “Ketens zorgen voor technische kennis bij universele garagebedrijven én ze zorgen voor een sterke inkooppositie, maar daarna schiet het vaak door. Ze verworden bijna allemaal tot marketingmachines die zoveel mogelijk onderdelen willen verkopen. Maar die local hero heeft gewoon zijn vaste klanten en die vinden het raar dat ze ineens een folder krijgen met schokbrekers tegen 50 procent korting. Dat wil ik niet aan meedoen. We hebben zelf een Beelen College en daarvoor kopen wij de kennis onder meer in bij Innovam. Om te weten wat er speelt, draai ik iedere winter zes weken mee op de werkvloer. Dan barst ik weer van de ideeën. Een voorbeeld? Al die jonge gasten zijn opgegroeid met playstations en dan moeten ze hier met papieren werkorders aan de slag, dat staat haaks op elkaar. Daarom krijgen ze bij ons allemaal een eigen laptop waarmee ze hun eigen KPI’s kunnen zien. Een ander idee: we werken met een online planner voor onze klanten. Aan de hand van hun auto en de kilometerstand worden de onderdelen op voorhand besteld bij Fource zodat die just in time geleverd worden; we hebben namelijk geen magazijnen.”

Achterhaald concept

Het in- en verkopen van gebruikte auto’s typeert de Lisserbroekse ondernemer als een achterhaald concept. Beelen: “Het is net als met de verkoop van keukens; er zijn te veel aanbieders en tegen de groten kun je niet op. Per saldo zijn de marges laag en je vult er je werkplaats niet mee. De tijd dat de koper uit je eigen regio komt, ligt ver achter ons. In onze groep is het omgekeerde wereld: mijn kracht zit in mijn grote netwerk én de klantenbinding in de werkplaats. Die klantenbinding genereert vraag naar auto’s, zowel naar gebruikt als naar nieuw. Ik verwijs liever naar een partij als Athlon, waarbij ik een fee van 250 euro krijg.  Zo heb ik géén gedoe en wél vulling voor mijn werkplaats.”
Volgens Beelen zouden gebruikte auto’s door een paar grote partijen aangeboden moeten worden. “Leaseplan begrijpt dat met Carnext waarbij ze via vier delivery stores hun gebruikte auto’s aan de man brengen. Geen tussenstations, scherpe prijzen, duidelijkheid. In mijn ogen is het dealerbedrijf óók een achterhaald fenomeen. Online sales, een financieringsmaatschappij en een onderhoudspartij: meer heb je niet nodig. Nieuwe toetreders zoals het Amerikaanse Amazon en het Chinese SAIC doen dat dan ook. De distributie van Maxus EV 80 – de elektrische bestelwagen van SAIC – neemt Leaseplan in Europa voor zijn rekening en de aftersales doen wij in ons verzorgingsgebied. Daar ben ik dan als de kippen bij. Ik schat in dat we over vijf jaar tweemaal zo groot zijn.”

Kansloze situatie

Elektrische auto’s zitten die groeiambities niet in de weg. “De werkplaats loopt echt niet leeg door die verschuiving. We zijn toch al lang gewend aan zo’n onderhoudsinterval van 60 duizend kilometer? Ook bij een EV moeten er remmen, banden, draagarmen en een schokbreker vervangen worden. Ik heb nu al twee monteurs drie dagen in de week op die elektrische bestelauto’s staan. Dit is de harde werkelijkheid: iedereen denkt dat het minder wordt, maar we groeien alleen maar. Alle universelen zitten vol.”
Verder ziet hij de groei vooral in de zakelijke markt. “Particulieren shoppen voor de laagste prijs. Een kansloze situatie. Wij zijn liever mobiliteitspartner voor de zakelijke markt: zo’n 90 procent van de omzet komt uit die hoek. Ook leasemaatschappijen bedienen het liefst grote clubs en zoeken intermediairs voor hun aftersales. Die trend creëert bestaansrecht voor intermediairs, de local heroes die lid zijn van de businessclubs en die de plaatselijke sportvereniging sponsoren. Universelen dus.”

Frank Beelen (51)

frank beelen 1Geboren: 10 december 1967
Opleiding: MBO Motorvoertuigentechniek, RDC, patroonsexamen en middenstandsdiploma
Werkervaring: 1987 Frank Beelen’s Autobedrijf (later De Beelen Groep)
Frank Beelen woont in Nieuw Vennep met zijn vrouw Esther en haar kinderen. Hij gaat graag en veel met vakantie; dat verruimt z’n blik. Zijn eigen zoons Roy, Stefan en Kay zijn wat ouder en hebben het nest al verlaten.

Pasje en rijden

Beelen verwacht dat ook een deel van de particuliere markt uiteindelijk overgaat in de zakelijke, dankzij private lease en autodelen. “De jonge generatie wil gewoon een maandbedrag, een pasje en rijden. Ik denk dat het erop uitdraait dat grote partijen zoals pensioenfondsen of misschien de ANWB nieuwbouwwijken gaan claimen zoals Getsewoud in Nieuw Vennep waar dan per 100 huizen 10 parkeerplaatsen zijn voor deelauto’s. Wij willen wel graag zaken doen met zo’n deelautoconcept, voor het onderhoud. Dat betekent ook dat we als De Beelen Groep moeten uitbreiden in de Randstad om zulke clubs van dienst te zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.