Gouden tijden met een zwart randje

‘WLTP maakt occasionprijzen ongrijpbaar’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
'De branche kan beter maar snel wennen aan hogere prijzen', aldus Rob Henneveld.

Er gaat gevochten worden om jong gebruikte benzineauto’s van een half jaar oud die nog zijn getest volgens de oude NEDC-emissietest. Dat is de voorspelling van diverse holdingdirecties en occasionexperts. Tegelijkertijd is de bodem van de dieselprijzen nog niet in zicht. Brancheanalist Eric Vousten denkt dat de climax van het dieseldrama in 2019 wordt bereikt.Bij veel autobedrijven zijn geluiden te horen dat jong gebruikte benzineauto’s bijna worden gehamsterd, voordat de prijzen verder stijgen. Dat zou onder andere kunnen doordat in andere Europese landen het dieselaandeel vaak groter is dan in Nederland en het aanbod benzine auto’s te laag. Enerzijds dus snel veel inkopen, anderzijds de juiste prijs vragen, weet occasionmarktexpert Rob Henneveld. “Iedereen is blij dat het aantal stadagen zakt. Maar jong gebruikte benzineauto’s worden nu gemiddeld na 43 dagen verkocht: dan kun je ook stellen dat de prijs te laag is. Snelheid is goed, maar misschien wordt er nu te veel marge weggegeven.” De branche kan beter maar snel wennen aan hogere prijzen, denkt hij.

Ongrijpbaar

Naast de dieselcrisis, die dus zorgt voor een enorme prijsdaling (leasediesels leveren gemiddeld ruim 500 euro minder op dan vier jaar geleden verwacht), is er nog een reden dat er naarstig gezocht wordt naar benzineauto’s: de WLTP. Uit diverse analyses blijkt dat de prijzen van nieuwe auto’s over de gehele linie stijgen, omdat de WLTP een hogere uitstootwaarde kent dan de NEDC en de bpm grotendeels op basis van CO2-uitstoot wordt berekend. Dat politiek Den Haag de hogere CO2 in de bpm gaat compenseren, wordt betwijfeld. En hogere nieuwprijzen betekenen traditioneel hogere occasionprijzen. Maar dat geldt niet voor iedere auto, stelt Henneveld. “Straks heb je twee min of meer gelijke occasions. Een met NEDC-waarden en een met WLTP-waarden. Door de WLTP – waarbij ook de uitrusting per auto meetelt voor de CO2-grondslag – ontstaat er op individueel autoniveau een prijs en dat maakt het ongrijpbaar. De WLTP is een enorme disruptor. Bij de inkoop van nieuwe auto’s of de import van jong gebruikt moet er goed gekeken worden naar de gebruikte testmethodiek. Ik verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren als bij de plug-ins en 14-procentsmodellen, namelijk dat specifieke modellen massaal uit het buitenland gehaald gaan worden.”

Duidelijkheid

Een ander effect van de WLTP, die in september ingaat met een overgangsperiode tot 1 januari 2019, is dat grote fleetowners een bestelstop overwegen of hebben ingevoerd in afwachting van meer duidelijkheid over de leaseprijzen. Als daar bovenop ook een kopersstaking volgt omdat particulieren onzeker zijn over de prijzen, betekent dit nog meer vraag en dus krapte op de occasionmarkt. “Het zijn gouden tijden voor groothandelaren die nog aan voldoende auto’s weten te komen”, denkt Henneveld dan ook. Toch is er nog wel een kanttekening te plaatsen bij de stijgende prijzen van benzineauto’s, stelt Frank Alofs, operationeel directeur van Leasemaatschappij ALD Automotive. “Het feit dat we nu zoveel private leaseauto’s op de weg zetten, betekent dat er een kopersgroep voor gebruikt wegvalt.” Aan voorspellingen over de prijsontwikkeling waagt hij zich niet. “Door de combinatie van diverse dieselmaatregelen, de invoering van de WLTP en de overgang naar EV’s is het correct inschatten van de prijsontwikkeling momenteel best uitdagend.”

Benzineauto’s worden nu te goedkoop verkocht.

Of de prijzen van diesels hun dieptepunt hebben bereikt, is punt van discussie. Enerzijds is er al behoorlijk afgeprijsd, anderzijds komen er nog miljoenen Euro5-diesels op de markt, terwijl de vraag naar diesels historisch laag is. “Dieselverkoop wordt daghandel”, voorspelt Henneveld. “Nu lijkt het een bodemloze put, maar uiteindelijk wordt er altijd een evenwicht gevonden. Maar ik zou niet te veel diesels op voorraad houden, daarvoor fluctueert de prijs te veel. De aankondiging van een nieuwe milieuzone zorgt direct voor een nieuwe dip.”

Oude diesel

Er zijn, concludeert restwaardebepaler Autotelex, ook dieselmodellen die nu meer opleveren dan vier jaar geleden werd gedacht, vooral bij diesels onder de 8 á 9 duizend euro. “Daarvan zien we dat de restwaarde nu soms hoger is dan we hadden voorzien. Een particuliere koper kan nu heel goede zaken doen, want een oudere diesel is vanuit kostenoogpunt zeer interessant”, aldus Henneveld.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Dirk Ruigrok

    Interessant

‘WLTP maakt occasionprijzen ongrijpbaar’ | Automotive Online
Gouden tijden met een zwart randje

‘WLTP maakt occasionprijzen ongrijpbaar’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
'De branche kan beter maar snel wennen aan hogere prijzen', aldus Rob Henneveld.

Er gaat gevochten worden om jong gebruikte benzineauto’s van een half jaar oud die nog zijn getest volgens de oude NEDC-emissietest. Dat is de voorspelling van diverse holdingdirecties en occasionexperts. Tegelijkertijd is de bodem van de dieselprijzen nog niet in zicht. Brancheanalist Eric Vousten denkt dat de climax van het dieseldrama in 2019 wordt bereikt.Bij veel autobedrijven zijn geluiden te horen dat jong gebruikte benzineauto’s bijna worden gehamsterd, voordat de prijzen verder stijgen. Dat zou onder andere kunnen doordat in andere Europese landen het dieselaandeel vaak groter is dan in Nederland en het aanbod benzine auto’s te laag. Enerzijds dus snel veel inkopen, anderzijds de juiste prijs vragen, weet occasionmarktexpert Rob Henneveld. “Iedereen is blij dat het aantal stadagen zakt. Maar jong gebruikte benzineauto’s worden nu gemiddeld na 43 dagen verkocht: dan kun je ook stellen dat de prijs te laag is. Snelheid is goed, maar misschien wordt er nu te veel marge weggegeven.” De branche kan beter maar snel wennen aan hogere prijzen, denkt hij.

Ongrijpbaar

Naast de dieselcrisis, die dus zorgt voor een enorme prijsdaling (leasediesels leveren gemiddeld ruim 500 euro minder op dan vier jaar geleden verwacht), is er nog een reden dat er naarstig gezocht wordt naar benzineauto’s: de WLTP. Uit diverse analyses blijkt dat de prijzen van nieuwe auto’s over de gehele linie stijgen, omdat de WLTP een hogere uitstootwaarde kent dan de NEDC en de bpm grotendeels op basis van CO2-uitstoot wordt berekend. Dat politiek Den Haag de hogere CO2 in de bpm gaat compenseren, wordt betwijfeld. En hogere nieuwprijzen betekenen traditioneel hogere occasionprijzen. Maar dat geldt niet voor iedere auto, stelt Henneveld. “Straks heb je twee min of meer gelijke occasions. Een met NEDC-waarden en een met WLTP-waarden. Door de WLTP – waarbij ook de uitrusting per auto meetelt voor de CO2-grondslag – ontstaat er op individueel autoniveau een prijs en dat maakt het ongrijpbaar. De WLTP is een enorme disruptor. Bij de inkoop van nieuwe auto’s of de import van jong gebruikt moet er goed gekeken worden naar de gebruikte testmethodiek. Ik verwacht dat hetzelfde gaat gebeuren als bij de plug-ins en 14-procentsmodellen, namelijk dat specifieke modellen massaal uit het buitenland gehaald gaan worden.”

Duidelijkheid

Een ander effect van de WLTP, die in september ingaat met een overgangsperiode tot 1 januari 2019, is dat grote fleetowners een bestelstop overwegen of hebben ingevoerd in afwachting van meer duidelijkheid over de leaseprijzen. Als daar bovenop ook een kopersstaking volgt omdat particulieren onzeker zijn over de prijzen, betekent dit nog meer vraag en dus krapte op de occasionmarkt. “Het zijn gouden tijden voor groothandelaren die nog aan voldoende auto’s weten te komen”, denkt Henneveld dan ook. Toch is er nog wel een kanttekening te plaatsen bij de stijgende prijzen van benzineauto’s, stelt Frank Alofs, operationeel directeur van Leasemaatschappij ALD Automotive. “Het feit dat we nu zoveel private leaseauto’s op de weg zetten, betekent dat er een kopersgroep voor gebruikt wegvalt.” Aan voorspellingen over de prijsontwikkeling waagt hij zich niet. “Door de combinatie van diverse dieselmaatregelen, de invoering van de WLTP en de overgang naar EV’s is het correct inschatten van de prijsontwikkeling momenteel best uitdagend.”

Benzineauto’s worden nu te goedkoop verkocht.

Of de prijzen van diesels hun dieptepunt hebben bereikt, is punt van discussie. Enerzijds is er al behoorlijk afgeprijsd, anderzijds komen er nog miljoenen Euro5-diesels op de markt, terwijl de vraag naar diesels historisch laag is. “Dieselverkoop wordt daghandel”, voorspelt Henneveld. “Nu lijkt het een bodemloze put, maar uiteindelijk wordt er altijd een evenwicht gevonden. Maar ik zou niet te veel diesels op voorraad houden, daarvoor fluctueert de prijs te veel. De aankondiging van een nieuwe milieuzone zorgt direct voor een nieuwe dip.”

Oude diesel

Er zijn, concludeert restwaardebepaler Autotelex, ook dieselmodellen die nu meer opleveren dan vier jaar geleden werd gedacht, vooral bij diesels onder de 8 á 9 duizend euro. “Daarvan zien we dat de restwaarde nu soms hoger is dan we hadden voorzien. Een particuliere koper kan nu heel goede zaken doen, want een oudere diesel is vanuit kostenoogpunt zeer interessant”, aldus Henneveld.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Dirk Ruigrok

    Interessant