'We anticiperen al zeker een half jaar op de gevolgen van het dieselschandaal'

Interview | Beukenkamp & Nijland (Biddo): Lief en leed tot op zekere hoogte

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Max de Krijger

Jullie remarketingbedrijven Indewal en NL Car Group zijn elkaars rivalen en toch werken jullie intensief samen in Biddo. Hoe doen jullie dat?

Jos Nijland: “Het belangrijkste is dat je altijd bereid moet zijn tot een open dialoog; je moet transparant zijn, ook al ben je elkaars concurrent. Je moet in staat zijn om soms over je eigen schaduw heen te stappen en het gemeenschappelijk belang te laten prevaleren boven je eigen bedrijfsbelang.”

Willem Beukenkamp: “Je moet kennis en ervaringen met elkaar willen delen. Het menselijke aspect is zeker ook belangrijk in deze samenwerking. We delen een gemeenschappelijk doel. We zitten nu met acht partners in Biddo en zijn daarmee in alle belangrijke segmenten van de markt vertegenwoordigd. We zijn allemaal gelijkgestemde ondernemers.”

Hoe is de samenwerking ontstaan?

WB: “De plannen voor een online biedingsplatform zijn uit praktische overwegingen ontstaan. We kenden elkaar via het bestuur van de Dutch Car Traders, waarin we allerlei branchezaken bespraken. Ook werd er bijvoorbeeld besproken dat onze klanten voor hun taxatie steeds bij onze bedrijven langs moesten. Daaruit ontstond al gauw het idee om één gezamenlijk platform te beginnen waar klanten terecht kunnen voor hun taxatie in hun eigen online omgeving.”

JN: “We zijn uiteindelijk een jaar intensief bezig geweest met het bedenken en ontwikkelen ervan. Het was meteen duidelijk dat het allemaal zo transparant mogelijk moest: we zijn toch handelaren in occasions en willen een goed en betrouwbaar imago opbouwen.”

Het dieselschandaal heeft de autobeleving geen goed gedaan.

 WB: “Dat eerste ontwikkelingsjaar van Biddo vond ik echt geweldig. We waren heel intensief met elkaar bezig: nieuwe ideeën uitwisselen, innovaties uitproberen. Ik kreeg er veel energie van, omdat we voortdurend bezig waren nieuwe dingen te onderzoeken. We hebben met elkaar toch echt iets wezenlijks gerealiseerd waar we allemaal beter van worden.”

JN: “Door Biddo hebben we een goede centrale inkoop. Daardoor zijn we altijd van voldoende auto’s voorzien en hebben we volume.”

Hoe zorgen jullie voor een evenwichtige verdeling van tijd en aandacht tussen Biddo en je eigen bedrijf?

WB: “Ik vind het soms best lastig om de juiste balans te vinden. Je wilt het namelijk allebei goed doen. In de praktijk betekent dit dat je vaak avonden achtereen weg bent.”

JN: “Bij mij is dat wat duidelijker: ik werk twee dagen voor Biddo en drie dagen voor mijn eigen bedrijf. Dat maakt het overzichtelijker om de aandacht te verdelen. De kunst van ondernemerschap is dat je zin en onzin goed van elkaar onderscheidt. En ik vind het belangrijk om problemen meteen op te lossen en niet onnodig te laten voortsudderen. ”

Hoe lossen jullie eventuele onderlinge problemen op?

WB: “Het is essentieel dat we elkaar bij Biddo openlijk kunnen en durven aanspreken als er iets mis is. Daar is veel onderling vertrouwen, integriteit en respect voor nodig. Je moet eerlijk tegenover elkaar zijn en blijven. Het verloopt tot nu toe allemaal vlot en vloeiend.”

JN: “Het enige waar wel eens wrijving over ontstaat, is het functioneren van een taxatieteam van een van onze bedrijven. Als dat niet helemaal goed functioneert, merken de andere partners dat ook. Hoe vervelend de boodschap dan ook is, je moet dat wel tegen elkaar kunnen zeggen. Vaak gaat het vooral om de manier waarop je iets zegt: daarover hebben we vooraf afspraken gemaakt. Als je vindt dat er iets mis is, dan is het niet de bedoeling dat je dat via een emotionele app of e-mail laat weten. Dan meld je dat er iets is en dat je dit graag wilt bespreken. Dan ondernemen we meteen actie en organiseren we nog dezelfde dag een conferencecall of een gezamenlijke meeting.”

WB: “Alleen op die manier kun je dingen direct uit de wereld helpen en houden we de onderlinge verhoudingen zuiver en gelijkwaardig. Het is trouwens nog maar één keer voorgekomen dat iemand zijn ongenoegen via een e-mail uitte. Dat is daarna nooit meer gebeurd.”

Waar ligt de grens tussen wat je wel en niet met elkaar deelt?

WB: “We delen echt heel veel met elkaar, maar dat betekent natuurlijk niet dat je altijd alles moet vertellen. Ik laat bijvoorbeeld wel in grote lijnen weten waar ik mee bezig ben voor de
toekomst, maar hoe dat er inhoudelijk precies uitziet, dat houd ik voor mezelf. Mijn partners van Biddo horen niet van anderen waar ik met mijn bedrijf mee bezig ben, maar altijd van mij persoonlijk.”

JN: “Wat we ook voor onszelf houden zijn de bedrijfsresultaten. We delen wel software en it-systemen met elkaar voor de Biddo-activiteiten, maar geen individuele harde cijfers.”

Beukenkamp in ’t kort

Naam: Willem Beukenkamp / Geboortedatum: 19-8-1975 te Avereest / Woonplaats: Zwolle / Opleiding: commerciële technische bedrijfskunde aan Hogeschool Saxion in Enschede / Carrière: sinds 1999: diverse functies bij Indewal, 2010-2011: financieel directeur, 2012 tot heden: algemeen directeur Indewal, 2015: oprichting Biddo / Relatie: samenwonend met Inge / Kinderen: Sterre van 11 jaar en Fleur van 9 jaar / Hobby’s: skiën, wielrennen en samenzijn met het gezin.

Nijland in ’t kort

Naam: Jos Nijland / Geboortedatum: 18-2-1958 te Oldenzaal /Woonplaats:
Boekelo / Opleiding: MTS, Koninklijke Militaire School / Carrière: 1977 – 1985: instructeur onderofficieren bij Defensie, 1985-1990: salesmanager bij Renault, 1990-1994: vestigingsmanager Alfa Romeo, 1995: oprichting NL Car Group, 2015: oprichting Biddo / Relatie: getrouwd met Dea / Kinderen: Bart en Tim van 31 en Sofie van 28 jaar / Hobby’s: golfen, tennis en culinaire activiteiten.

Jullie komen maandelijks bij elkaar. Blijft zo’n overleg beperkt tot Biddo-agendapunten of wisselen jullie ook andere dingen uit?

WB: “Het komt regelmatig voor dat we tegen elkaar zeggen: we moeten weer even een avondje afspreken. Dan kunnen we het ook over allerlei trends en ontwikkelingen in de markt hebben. Er gebeurt genoeg in de branche waar je als ondernemer over na moet denken en dat bepalend is voor de toekomst van je eigen bedrijf.”

JN: “Als ondernemer ben je altijd bezig om beter en scherper te worden en algemene trends te vertalen naar je eigen bedrijfsvoering. We hebben allemaal last van dezelfde zaken. Zo merken we dat de aantrekkingskracht van het product auto veel kleiner is geworden. De status is eraf. Als je met een grote auto komt aanrijden, vragen ze of het wel goed met je gaat.”

WB: “Het dieselschandaal heeft de autobeleving geen goed gedaan. We anticiperen al zeker een half jaar op de gevolgen van het dieselschandaal. Dieselauto’s zijn nu gewoonweg veel moelijker in de verkoop, de prijzen zijn gedaald en fleetowners kampen met lagere restwaarden.”

JN: “Ik ben er trouwens van overtuigd dat consumenten straks toch weer voor hun portemonnee zullen kiezen in plaats van duurzaamheid en het milieu. Het algemene sentiment zit nu misschien nog niet mee, maar dat buigt over een tijdje zeker weer een andere kant op. Er komt echt weer een moment dat consumenten een rekensom voor zichzelf gaan maken. Dan is een tweedehands dieselauto weer een prima alternatief, omdat die zo voordelig geprijsd is.”

Als je met een grote auto komt aanrijden, vragen ze of het wel goed met je gaat.

WB: “Het probleem is nu vooral dat er weinig variatie is in het aanbod van occasions. We hebben te veel 14 procent-auto’s, zoals de Renault Mégane, en kunnen ons daardoor veel moeilijker onderscheiden van de rest. Van echt bijzondere exemplaren, zoals sportauto’s, auto’s uit het hogere segment of gezinsauto’s met een lage kilometerstand, zijn er nu veel te weinig.”

JN: “Nu zijn bijzondere auto’s nog maar goed voor 5 procent van het totale aanbod, terwijl dat enkele jaren geleden nog 20 procent was. Dat betekent voor onze branche dat het veel meer om handel en geld gaat: het kost gewoon meer inspanning. Daarnaast is het particuliere wagenpark nu gemiddeld ouder. Het is nog maar de vraag wat die auto’s straks in de occasionwereld gaan opbrengen.”

Wat heeft prioriteit binnen jullie eigen bedrijf Indewal en NL Car Group?

WB: “Ook remarketingbedrijven moeten zich meer omvormen naar mobility as a service (MaaS, red). Het is voor ons een dilemma of we bijvoorbeeld ook consumenten moeten gaan bedienen. Dat zijn nu tenslotte de eindklanten van onze klanten, de dealers. Voor al die vraagstukken proberen we een toekomststrategie te vinden. Met Indewal investeren we in schaalgrootte en moeten we het hebben van grote volumes, hightech digitale processen en online sales. In omvang zijn wij bij Biddo toch de grotere broer, omringd door kleinere broers.”

JN: “Ik ben me ook meer gaan richten op internationaal zakendoen en wil niet meer alleen van eigen land afhankelijk zijn. Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af of het in de toekomst nog verstandig is om als separate bedrijven te blijven functioneren onder Biddo. Wie weet komt dat ooit allemaal samen. Nu ligt dat allemaal nog heel emotioneel, maar voor de verre toekomst is het wellicht veel verstandiger om samen te gaan. Als je gezamenlijk sterker en veel innovatiever kunt zijn, moet je je toch afvragen wat die zelfstandigheid je waard is. Zo ver is het nog lang niet, maar soms speelt het zeker door mijn hoofd.”

Over Biddo

Het online biedingsplatform Biddo is in 2015 geïntroduceerd en telt acht partners: Indewal, NL Car Group, Beernink & Bekker, Bleeker & De Jong, Seldenrijk, Johan Meure, Europe Vans en Ruinemans Bedrijfswagens. De vier eerstgenoemde bedrijven zijn aandeelhouder en initiatiefnemer. Gezamenlijk doen de 8 bedrijven jaarlijks zo’n 11 duizend auto’s. Bij Biddo werken 3 fte’s en 2 part-timers. Het taxatieteam bestaat uit 20 mensen (waarin alle 8 bedrijven vertegenwoordigd zijn) en werkt vanuit het ‘4 ogen principe’ (meestal kijken 2 taxateurs naar een auto). 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Beukenkamp & Nijland (Biddo): Lief en leed tot op zekere hoogte | Automotive Online
'We anticiperen al zeker een half jaar op de gevolgen van het dieselschandaal'

Interview | Beukenkamp & Nijland (Biddo): Lief en leed tot op zekere hoogte

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Max de Krijger

Jullie remarketingbedrijven Indewal en NL Car Group zijn elkaars rivalen en toch werken jullie intensief samen in Biddo. Hoe doen jullie dat?

Jos Nijland: “Het belangrijkste is dat je altijd bereid moet zijn tot een open dialoog; je moet transparant zijn, ook al ben je elkaars concurrent. Je moet in staat zijn om soms over je eigen schaduw heen te stappen en het gemeenschappelijk belang te laten prevaleren boven je eigen bedrijfsbelang.”

Willem Beukenkamp: “Je moet kennis en ervaringen met elkaar willen delen. Het menselijke aspect is zeker ook belangrijk in deze samenwerking. We delen een gemeenschappelijk doel. We zitten nu met acht partners in Biddo en zijn daarmee in alle belangrijke segmenten van de markt vertegenwoordigd. We zijn allemaal gelijkgestemde ondernemers.”

Hoe is de samenwerking ontstaan?

WB: “De plannen voor een online biedingsplatform zijn uit praktische overwegingen ontstaan. We kenden elkaar via het bestuur van de Dutch Car Traders, waarin we allerlei branchezaken bespraken. Ook werd er bijvoorbeeld besproken dat onze klanten voor hun taxatie steeds bij onze bedrijven langs moesten. Daaruit ontstond al gauw het idee om één gezamenlijk platform te beginnen waar klanten terecht kunnen voor hun taxatie in hun eigen online omgeving.”

JN: “We zijn uiteindelijk een jaar intensief bezig geweest met het bedenken en ontwikkelen ervan. Het was meteen duidelijk dat het allemaal zo transparant mogelijk moest: we zijn toch handelaren in occasions en willen een goed en betrouwbaar imago opbouwen.”

Het dieselschandaal heeft de autobeleving geen goed gedaan.

 WB: “Dat eerste ontwikkelingsjaar van Biddo vond ik echt geweldig. We waren heel intensief met elkaar bezig: nieuwe ideeën uitwisselen, innovaties uitproberen. Ik kreeg er veel energie van, omdat we voortdurend bezig waren nieuwe dingen te onderzoeken. We hebben met elkaar toch echt iets wezenlijks gerealiseerd waar we allemaal beter van worden.”

JN: “Door Biddo hebben we een goede centrale inkoop. Daardoor zijn we altijd van voldoende auto’s voorzien en hebben we volume.”

Hoe zorgen jullie voor een evenwichtige verdeling van tijd en aandacht tussen Biddo en je eigen bedrijf?

WB: “Ik vind het soms best lastig om de juiste balans te vinden. Je wilt het namelijk allebei goed doen. In de praktijk betekent dit dat je vaak avonden achtereen weg bent.”

JN: “Bij mij is dat wat duidelijker: ik werk twee dagen voor Biddo en drie dagen voor mijn eigen bedrijf. Dat maakt het overzichtelijker om de aandacht te verdelen. De kunst van ondernemerschap is dat je zin en onzin goed van elkaar onderscheidt. En ik vind het belangrijk om problemen meteen op te lossen en niet onnodig te laten voortsudderen. ”

Hoe lossen jullie eventuele onderlinge problemen op?

WB: “Het is essentieel dat we elkaar bij Biddo openlijk kunnen en durven aanspreken als er iets mis is. Daar is veel onderling vertrouwen, integriteit en respect voor nodig. Je moet eerlijk tegenover elkaar zijn en blijven. Het verloopt tot nu toe allemaal vlot en vloeiend.”

JN: “Het enige waar wel eens wrijving over ontstaat, is het functioneren van een taxatieteam van een van onze bedrijven. Als dat niet helemaal goed functioneert, merken de andere partners dat ook. Hoe vervelend de boodschap dan ook is, je moet dat wel tegen elkaar kunnen zeggen. Vaak gaat het vooral om de manier waarop je iets zegt: daarover hebben we vooraf afspraken gemaakt. Als je vindt dat er iets mis is, dan is het niet de bedoeling dat je dat via een emotionele app of e-mail laat weten. Dan meld je dat er iets is en dat je dit graag wilt bespreken. Dan ondernemen we meteen actie en organiseren we nog dezelfde dag een conferencecall of een gezamenlijke meeting.”

WB: “Alleen op die manier kun je dingen direct uit de wereld helpen en houden we de onderlinge verhoudingen zuiver en gelijkwaardig. Het is trouwens nog maar één keer voorgekomen dat iemand zijn ongenoegen via een e-mail uitte. Dat is daarna nooit meer gebeurd.”

Waar ligt de grens tussen wat je wel en niet met elkaar deelt?

WB: “We delen echt heel veel met elkaar, maar dat betekent natuurlijk niet dat je altijd alles moet vertellen. Ik laat bijvoorbeeld wel in grote lijnen weten waar ik mee bezig ben voor de
toekomst, maar hoe dat er inhoudelijk precies uitziet, dat houd ik voor mezelf. Mijn partners van Biddo horen niet van anderen waar ik met mijn bedrijf mee bezig ben, maar altijd van mij persoonlijk.”

JN: “Wat we ook voor onszelf houden zijn de bedrijfsresultaten. We delen wel software en it-systemen met elkaar voor de Biddo-activiteiten, maar geen individuele harde cijfers.”

Beukenkamp in ’t kort

Naam: Willem Beukenkamp / Geboortedatum: 19-8-1975 te Avereest / Woonplaats: Zwolle / Opleiding: commerciële technische bedrijfskunde aan Hogeschool Saxion in Enschede / Carrière: sinds 1999: diverse functies bij Indewal, 2010-2011: financieel directeur, 2012 tot heden: algemeen directeur Indewal, 2015: oprichting Biddo / Relatie: samenwonend met Inge / Kinderen: Sterre van 11 jaar en Fleur van 9 jaar / Hobby’s: skiën, wielrennen en samenzijn met het gezin.

Nijland in ’t kort

Naam: Jos Nijland / Geboortedatum: 18-2-1958 te Oldenzaal /Woonplaats:
Boekelo / Opleiding: MTS, Koninklijke Militaire School / Carrière: 1977 – 1985: instructeur onderofficieren bij Defensie, 1985-1990: salesmanager bij Renault, 1990-1994: vestigingsmanager Alfa Romeo, 1995: oprichting NL Car Group, 2015: oprichting Biddo / Relatie: getrouwd met Dea / Kinderen: Bart en Tim van 31 en Sofie van 28 jaar / Hobby’s: golfen, tennis en culinaire activiteiten.

Jullie komen maandelijks bij elkaar. Blijft zo’n overleg beperkt tot Biddo-agendapunten of wisselen jullie ook andere dingen uit?

WB: “Het komt regelmatig voor dat we tegen elkaar zeggen: we moeten weer even een avondje afspreken. Dan kunnen we het ook over allerlei trends en ontwikkelingen in de markt hebben. Er gebeurt genoeg in de branche waar je als ondernemer over na moet denken en dat bepalend is voor de toekomst van je eigen bedrijf.”

JN: “Als ondernemer ben je altijd bezig om beter en scherper te worden en algemene trends te vertalen naar je eigen bedrijfsvoering. We hebben allemaal last van dezelfde zaken. Zo merken we dat de aantrekkingskracht van het product auto veel kleiner is geworden. De status is eraf. Als je met een grote auto komt aanrijden, vragen ze of het wel goed met je gaat.”

WB: “Het dieselschandaal heeft de autobeleving geen goed gedaan. We anticiperen al zeker een half jaar op de gevolgen van het dieselschandaal. Dieselauto’s zijn nu gewoonweg veel moelijker in de verkoop, de prijzen zijn gedaald en fleetowners kampen met lagere restwaarden.”

JN: “Ik ben er trouwens van overtuigd dat consumenten straks toch weer voor hun portemonnee zullen kiezen in plaats van duurzaamheid en het milieu. Het algemene sentiment zit nu misschien nog niet mee, maar dat buigt over een tijdje zeker weer een andere kant op. Er komt echt weer een moment dat consumenten een rekensom voor zichzelf gaan maken. Dan is een tweedehands dieselauto weer een prima alternatief, omdat die zo voordelig geprijsd is.”

Als je met een grote auto komt aanrijden, vragen ze of het wel goed met je gaat.

WB: “Het probleem is nu vooral dat er weinig variatie is in het aanbod van occasions. We hebben te veel 14 procent-auto’s, zoals de Renault Mégane, en kunnen ons daardoor veel moeilijker onderscheiden van de rest. Van echt bijzondere exemplaren, zoals sportauto’s, auto’s uit het hogere segment of gezinsauto’s met een lage kilometerstand, zijn er nu veel te weinig.”

JN: “Nu zijn bijzondere auto’s nog maar goed voor 5 procent van het totale aanbod, terwijl dat enkele jaren geleden nog 20 procent was. Dat betekent voor onze branche dat het veel meer om handel en geld gaat: het kost gewoon meer inspanning. Daarnaast is het particuliere wagenpark nu gemiddeld ouder. Het is nog maar de vraag wat die auto’s straks in de occasionwereld gaan opbrengen.”

Wat heeft prioriteit binnen jullie eigen bedrijf Indewal en NL Car Group?

WB: “Ook remarketingbedrijven moeten zich meer omvormen naar mobility as a service (MaaS, red). Het is voor ons een dilemma of we bijvoorbeeld ook consumenten moeten gaan bedienen. Dat zijn nu tenslotte de eindklanten van onze klanten, de dealers. Voor al die vraagstukken proberen we een toekomststrategie te vinden. Met Indewal investeren we in schaalgrootte en moeten we het hebben van grote volumes, hightech digitale processen en online sales. In omvang zijn wij bij Biddo toch de grotere broer, omringd door kleinere broers.”

JN: “Ik ben me ook meer gaan richten op internationaal zakendoen en wil niet meer alleen van eigen land afhankelijk zijn. Eerlijk gezegd vraag ik me wel eens af of het in de toekomst nog verstandig is om als separate bedrijven te blijven functioneren onder Biddo. Wie weet komt dat ooit allemaal samen. Nu ligt dat allemaal nog heel emotioneel, maar voor de verre toekomst is het wellicht veel verstandiger om samen te gaan. Als je gezamenlijk sterker en veel innovatiever kunt zijn, moet je je toch afvragen wat die zelfstandigheid je waard is. Zo ver is het nog lang niet, maar soms speelt het zeker door mijn hoofd.”

Over Biddo

Het online biedingsplatform Biddo is in 2015 geïntroduceerd en telt acht partners: Indewal, NL Car Group, Beernink & Bekker, Bleeker & De Jong, Seldenrijk, Johan Meure, Europe Vans en Ruinemans Bedrijfswagens. De vier eerstgenoemde bedrijven zijn aandeelhouder en initiatiefnemer. Gezamenlijk doen de 8 bedrijven jaarlijks zo’n 11 duizend auto’s. Bij Biddo werken 3 fte’s en 2 part-timers. Het taxatieteam bestaat uit 20 mensen (waarin alle 8 bedrijven vertegenwoordigd zijn) en werkt vanuit het ‘4 ogen principe’ (meestal kijken 2 taxateurs naar een auto). 

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.