Onderzoek: consument is klaar voor online aankoop gebruikte auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Gemak en betrouwbaarheid zijn belangrijke redenen om online een auto te kopen. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit onderzoek van Webwinkel voor Auto’s onder 319 particulieren. Het onderzoek is afgelopen zes maanden uitgevoerd door IVA-student Jurriaan Uijtewaal.
Van de respondenten geeft 21,9 procent aan zijn nieuwe occasion volledig online te willen kopen, 31,7 procent wil online kopen als de voorwaarden juist zijn.

Volgens Uijtewaal zijn vertrouwen, voordeel en gemak de belangrijkste redenen bij consumenten om online een auto te willen kopen. “Het belangrijkste is de zekerheid rond online kopen, 55 procent geeft aan de 14 dagen proefrit heel belangrijk te vinden. Daarna is financieel voordeel de belangrijkste reden om online te kopen. Bijna de helft (47%, red) gaf aan online te kopen als de prijs 500 euro lager is dan in de showroom”, aldus Uijtewaal. De derde reden is gemak. “De respondenten geven aan dat zij liever niet onderhandelen met een verkoper. Ook het thuis afleveren wordt hoog gewaardeerd.”

Geen haast

Het afleveren hoeft niet binnen 24 uur te gebeuren, zoals wel gebruikelijk is bij aanbieders van bijvoorbeeld elektronica. “Meer dan de helft hoeft niet binnen zeven dagen de auto geleverd te krijgen, slechts een klein percentage wil de auto binnen drie dagen geleverd krijgen.”

Lees hier alle resultaten uit het onderzoek.

Ook de maximum leeftijd van de auto ligt vrij hoog, een derde van de respondenten geeft aan dat de auto tien jaar of ouder mag zijn. Minder dan 1 procent wil dat de auto maximaal een jaar oud is en 3,2 procent gaat voor een maximaal twee jaar oude auto. “Leeftijd en levertijd spelen een veel minder belangrijke rol, dan gedacht werd”, stelt Uijtewaal. “En hetzelfde geldt voor de kilometerstand. Bijna de helft kiest voor een kilometerstand van tussen de 50 en 100 duizend, terwijl bij een kwart de kilometerstand maximaal 250 duizend kilometer bedraagt.”

Hoog opgeleid

De onderzoekspopulatie is relatief jong en hoog opgeleid, twee derde heeft minstens een hbo-opleiding afgerond. In totaal bezit 72 procent van de ondervraagden een auto. “Het is online minder gemakkelijk om oudere en lager opgeleide mensen te bereiken. Hij vindt desondanks de conclusies van zijn eigen onderzoek verbazingwekkend. “Er zijn slechts een paar aanbieders waar volledig online een occasion gekocht kan worden, dat suggereert dat de particuliere autokoper nog niet klaar is om een gebruikte auto online te kopen”, zegt Uijtewaal.

Van de mensen die aangeven nooit online een gebruikte auto te willen kopen, geeft 93 procent aan vooraf een proefrit te willen maken, ze willen eerst zien, voelen en zitten. Ruim 37 procent vindt een gebruikte auto een te grote aankoop om online te doen. Voor twintig procent biedt een webshop geen toegevoegde waarde en bijna twintig procent kiest bij de aankoop voor een bekend autobedrijf.

WWVA-eigenaar Rolf Westgeest heeft het onderzoek mede gefaciliteerd. “Voor ons is het van belang om te weten of het online kopen van een occasion gaat doorbreken. Dit onderzoek maakt duidelijk dat we aan de vooravond staan van de doorbraak van het online kopen van occasions. Het aanbod van ‘occasions webshops’ sluit nu blijkbaar nog onvoldoende aan op de vraag.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Onderzoek: consument is klaar voor online aankoop gebruikte auto | Automotive Online

Onderzoek: consument is klaar voor online aankoop gebruikte auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Gemak en betrouwbaarheid zijn belangrijke redenen om online een auto te kopen. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit onderzoek van Webwinkel voor Auto’s onder 319 particulieren. Het onderzoek is afgelopen zes maanden uitgevoerd door IVA-student Jurriaan Uijtewaal.
Van de respondenten geeft 21,9 procent aan zijn nieuwe occasion volledig online te willen kopen, 31,7 procent wil online kopen als de voorwaarden juist zijn.

Volgens Uijtewaal zijn vertrouwen, voordeel en gemak de belangrijkste redenen bij consumenten om online een auto te willen kopen. “Het belangrijkste is de zekerheid rond online kopen, 55 procent geeft aan de 14 dagen proefrit heel belangrijk te vinden. Daarna is financieel voordeel de belangrijkste reden om online te kopen. Bijna de helft (47%, red) gaf aan online te kopen als de prijs 500 euro lager is dan in de showroom”, aldus Uijtewaal. De derde reden is gemak. “De respondenten geven aan dat zij liever niet onderhandelen met een verkoper. Ook het thuis afleveren wordt hoog gewaardeerd.”

Geen haast

Het afleveren hoeft niet binnen 24 uur te gebeuren, zoals wel gebruikelijk is bij aanbieders van bijvoorbeeld elektronica. “Meer dan de helft hoeft niet binnen zeven dagen de auto geleverd te krijgen, slechts een klein percentage wil de auto binnen drie dagen geleverd krijgen.”

Lees hier alle resultaten uit het onderzoek.

Ook de maximum leeftijd van de auto ligt vrij hoog, een derde van de respondenten geeft aan dat de auto tien jaar of ouder mag zijn. Minder dan 1 procent wil dat de auto maximaal een jaar oud is en 3,2 procent gaat voor een maximaal twee jaar oude auto. “Leeftijd en levertijd spelen een veel minder belangrijke rol, dan gedacht werd”, stelt Uijtewaal. “En hetzelfde geldt voor de kilometerstand. Bijna de helft kiest voor een kilometerstand van tussen de 50 en 100 duizend, terwijl bij een kwart de kilometerstand maximaal 250 duizend kilometer bedraagt.”

Hoog opgeleid

De onderzoekspopulatie is relatief jong en hoog opgeleid, twee derde heeft minstens een hbo-opleiding afgerond. In totaal bezit 72 procent van de ondervraagden een auto. “Het is online minder gemakkelijk om oudere en lager opgeleide mensen te bereiken. Hij vindt desondanks de conclusies van zijn eigen onderzoek verbazingwekkend. “Er zijn slechts een paar aanbieders waar volledig online een occasion gekocht kan worden, dat suggereert dat de particuliere autokoper nog niet klaar is om een gebruikte auto online te kopen”, zegt Uijtewaal.

Van de mensen die aangeven nooit online een gebruikte auto te willen kopen, geeft 93 procent aan vooraf een proefrit te willen maken, ze willen eerst zien, voelen en zitten. Ruim 37 procent vindt een gebruikte auto een te grote aankoop om online te doen. Voor twintig procent biedt een webshop geen toegevoegde waarde en bijna twintig procent kiest bij de aankoop voor een bekend autobedrijf.

WWVA-eigenaar Rolf Westgeest heeft het onderzoek mede gefaciliteerd. “Voor ons is het van belang om te weten of het online kopen van een occasion gaat doorbreken. Dit onderzoek maakt duidelijk dat we aan de vooravond staan van de doorbraak van het online kopen van occasions. Het aanbod van ‘occasions webshops’ sluit nu blijkbaar nog onvoldoende aan op de vraag.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.