Halfjaarbericht occasions | Alle ballen op online

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Als je aanvullende garantie op een auto aanbiedt, verkoop je eigenlijk een verzekering.

Tekst Freek van Leeuwen, met medewerking van Bart Kuijpers

De online verkoop van auto’s is nog steeds beperkt. Er zijn geen cijfers voorhanden, maar in de b2c-verkoop gaat het slechts om enkele auto’s per jaar. Maar dat gaat veranderen, als het aan een paar grote automotive spelers ligt. In Nederland lanceerde Autobinck in maart Bynco, een honderd procent online platform om occasions te kopen. De Britse online autoverkoopsite Carspring is in gesprek met Nederlandse partners over een start in Nederland en Louwman Groep blaast Auto.nl nieuw leven in als online occasionsite (al meldt Louwman ook nieuwe auto’s te verkopen via de site). De toverwoorden: transparantie en garantie. Alle onzekerheid moet bij de consument worden weggehaald. Allemaal geïnspireerd door het Amerikaanse Carvana, maar stiekem ook door Hans Engelsma, die met Qoets in Nederland een voortrekkersrol vervult als het gaat om online verkoop. De verwachting is dat er later dit jaar meer online verkoopplatforms worden gelanceerd. De parallel met private lease dringt zich dan ook op. Dat leidde ook een sluimerend bestaan, tot ineens een paar grote leasemaatschappijen (Van Mossel en Leaseplan) vol op die markt doken en daarmee een groot aantal nieuwe initiatieven wisten uit te lokken.

Ietsjes minder

Cijfermatig is 2017 helemaal geen slecht jaar. De totale b2c-verkoop van gebruikte auto’s was in de eerste zes maanden van dit jaar 572.901 (en in juli werd alweer een klein plusje geboekt). Ten opzichte van het vorig jaar is dat een daling van 1,8 procent of 10.560 stuks. Dat is een klein verschil, al kun je 10.560 auto’s vergelijken met de totale occasionverkoop van tien flinke autobedrijven en dan is het toch best weer veel. Of anders gezegd, bij een marge van 1.000 euro per auto is de branche hier dik tien miljoen misgelopen. 

Carsontheweb verkocht

De investeringstak van ABN Amro en durfinvesteerder Vortex Capital Partners (VCP) namen eind vorig jaar gezamenlijk een meerderheidsbelang in het online veilinghuis Carsontheweb (COTW). Oprichter Steven Lismont blijft als aandeelhouder aan het bedrijf verbonden. De nieuwe eigenaren melden dit jaar in een interview met Automotive te willen groeien van 40 naar 100 duizend verkochte occasions op jaarbasis in de Europese markt. Onlangs werd Richard Buss aangesteld als nieuwe directeur, hij volgt Remco Otte op.

Als we kijken naar de aantallen per maand, dan boekt 2017 alleen een plusje in maart (+2,2%) en mei (+4,7%). De sterkste daling was in februari van dit jaar, toen er 89.443 occasions werden verkocht tegen 94.113 in februari 2016. Maar misschien is er van een echte daling geen sprake en is het alleen maar een vertekend beeld. Eerder dit jaar verklaarde dataleverancier VWE het verschil namelijk mede uit het feit dat er begin 2016 flinke aantallen nieuwe auto’s met lage bijtelling uit 2015 zijn verkocht. Die auto’s tellen ook mee in de occasionstatistiek. Lees hier onze andere halfjaarberichten over het merkkanaal, leasing en de aftermarket.

Populariteitstest

Niettemin vertoont de lijst met registraties van b2c-verkopen per merk toch de nodige dalingen. Je kunt die lijst lezen als een populariteitstest. Welke merken waren het meest populair bij de occasionkoper? In de maanden mei en juni van dit jaar en vorig jaar zien we dat BMW onverminderd populair is met 4.282 en 4.476 b2c-verkopen in mei en juni van dit jaar, tegen 3.755 en 4.120 in dezelfde maanden van 2016. Zo zien we ook een plus(je) bij merken als Dacia, Ford, Citroën, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Suzuki, Toyota en Volvo. Licht dalende populariteit zien we bij onder meer Fiat, Nissan, Seat en Skoda. Maar dit zijn marginale verschillen in lage aantallen van soms nog geen 2.000 verkopen per maand. De echte verschillen worden zichtbaar bij de top 5-merken. Daar hebben Volkswagen en Ford een lichte plus genoteerd, terwijl Opel, Peugeot en Renault een lichte daling moeten incasseren.

Tesla zet restwaardestandaard

In het tweede Restwaardejournaal van dit jaar stond de vraag centraal: welke occasions kennen een goed jaar en welke occasions hebben het zwaar? Conclusie: vooral de mini-suv is populair terwijl diesels steeds verder wegzakken. Tesla daarentegen zet een nieuwe standaard op het gebied van restwaarden. Vooral het tempo waarin Tesla zijn rijdend park kan updaten, maakt dat de fabrikant waarde kan blijven toevoegen.

Dat de verliezen bij de top 5 merken het meest zichtbaar zijn, kan ook te maken hebben met de groei in export van juist de kleinere auto’s. De export als geheel nam dit jaar wat af, maar eerder dit jaar kwam VWE met het bericht dat juist in het A- en B-segment de export groeit. Het gaat dan vooral om de top 5-merken. Koplopers zijn de Volkswagen Polo en Opel Corsa en bij de mini-mpv’s de Opel Meriva. 

Explosieve groei import

Het meest opvallende feit is natuurlijk de sterke groei in import dit jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er 49.190 occasions ons land binnen, tegen 37.903 in Q1 van 2016. Op basis van de cijfers van Q1 heeft VWE becijferd dat de import van Audi het meest is gegroeid ten opzichte van 2016, namelijk 49,9%. En dan te bedenken dat de occasionmarkt bij de oosterburen aan het afvlakken is. Er zijn daar berichten over dalende showroomvraagprijzen en oplopende statijden. Dat biedt nog meer mogelijkheden voor de import van Duitse auto’s. Bekijk alle occasioncijfers in de Automotive Kennisbank.

Gaat Bovag een eigen Funda bouwen?

In maart werd bekend dat Bovag onderzoekt of het een eigen occasionportal gaat bouwen. Daarmee wil de Bovag een soort van Funda voor de autobranche bouwen. Het plan van de Bovag roept gemengde reacties op. De brancheorganisatie heeft nog geen definitief besluit genomen. Bij twee van de grote andere portals, Marktplaats Auto’s en Autoscout24 (inclusief Autotrader) werd de prijsstructuur veranderd. Marktplaats beet eind vorig jaar het spits af en Autoscout24 volgde dit jaar. Gemene deler: bij beide werd de prijs voor grote klanten iets aantrekkelijker, terwijl kleine partijen juist meer moeten gaan betalen. 

De schaduwzijde van import is dat er ook auto’s geïmporteerd worden met een (onbekend) schadeverleden. Vorig jaar was er een grote rel rond een bedrijf uit Swalmen. Het gevolg is dat bij zowel autobedrijven als consumenten de vraag naar informatie toeneemt. En dat heeft tot een reeks aan nieuwe producten geleid (die de online occasionverkopers overigens ook graag aanbieden). Voor Autoweek was het reden om WOK-schadedata toe te voegen aan de rapporten die zij aanbieden aan hun lezers. Autodata, dat al sinds vorig jaar inzicht geeft in het schadeverleden van Nederlandse auto’s, kondigde in juni aan ook het schadeverleden van Duitse auto’s aan te bieden aan de eigen klanten. Autotrack biedt sinds begin dit jaar occasionkopers de Carfax-historie en VWE levert via dochter Finnik eveneens autorapporten.

Los van een gebrek aan informatie over de te kopen auto’s, levert de import nog meer problemen op. Zoals de bpm-berekening. De Belastingdienst en dienstverleners liggen al jaren in de clinch. Eind vorig jaar schrapte de Belastingdienst voor miljoenen aan boetes. Om de onzekerheid weg te nemen, gaf Bolsenbroek & Partners in juni dit jaar een webinar over het onderwerp bpm-taxaties. Het webinar, dat donderdag 6 juli live is uitgezonden, bestaat uit twee delen:

01:27 Frank Bolsenbroek (dga bij Bolsenbroek & Partners) over de (on)mogelijkheden die er zijn bij de bpm-berekening bij de import van auto’s.
28:09 Tom Vriesema (jurist bij zusterbedrijf Euro Auto Logic) vertelt over de juridische praktijk, met name over de werkwijze van de Belastingdienst.

Ook interesse in het uitzenden van een webinar? Neem contact op met Marc Krijnen, salesmanager bij Mobility Media.

Halfjaarbericht occasions | Alle ballen op online | Automotive Online

Halfjaarbericht occasions | Alle ballen op online

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Als je aanvullende garantie op een auto aanbiedt, verkoop je eigenlijk een verzekering.

Tekst Freek van Leeuwen, met medewerking van Bart Kuijpers

De online verkoop van auto’s is nog steeds beperkt. Er zijn geen cijfers voorhanden, maar in de b2c-verkoop gaat het slechts om enkele auto’s per jaar. Maar dat gaat veranderen, als het aan een paar grote automotive spelers ligt. In Nederland lanceerde Autobinck in maart Bynco, een honderd procent online platform om occasions te kopen. De Britse online autoverkoopsite Carspring is in gesprek met Nederlandse partners over een start in Nederland en Louwman Groep blaast Auto.nl nieuw leven in als online occasionsite (al meldt Louwman ook nieuwe auto’s te verkopen via de site). De toverwoorden: transparantie en garantie. Alle onzekerheid moet bij de consument worden weggehaald. Allemaal geïnspireerd door het Amerikaanse Carvana, maar stiekem ook door Hans Engelsma, die met Qoets in Nederland een voortrekkersrol vervult als het gaat om online verkoop. De verwachting is dat er later dit jaar meer online verkoopplatforms worden gelanceerd. De parallel met private lease dringt zich dan ook op. Dat leidde ook een sluimerend bestaan, tot ineens een paar grote leasemaatschappijen (Van Mossel en Leaseplan) vol op die markt doken en daarmee een groot aantal nieuwe initiatieven wisten uit te lokken.

Ietsjes minder

Cijfermatig is 2017 helemaal geen slecht jaar. De totale b2c-verkoop van gebruikte auto’s was in de eerste zes maanden van dit jaar 572.901 (en in juli werd alweer een klein plusje geboekt). Ten opzichte van het vorig jaar is dat een daling van 1,8 procent of 10.560 stuks. Dat is een klein verschil, al kun je 10.560 auto’s vergelijken met de totale occasionverkoop van tien flinke autobedrijven en dan is het toch best weer veel. Of anders gezegd, bij een marge van 1.000 euro per auto is de branche hier dik tien miljoen misgelopen. 

Carsontheweb verkocht

De investeringstak van ABN Amro en durfinvesteerder Vortex Capital Partners (VCP) namen eind vorig jaar gezamenlijk een meerderheidsbelang in het online veilinghuis Carsontheweb (COTW). Oprichter Steven Lismont blijft als aandeelhouder aan het bedrijf verbonden. De nieuwe eigenaren melden dit jaar in een interview met Automotive te willen groeien van 40 naar 100 duizend verkochte occasions op jaarbasis in de Europese markt. Onlangs werd Richard Buss aangesteld als nieuwe directeur, hij volgt Remco Otte op.

Als we kijken naar de aantallen per maand, dan boekt 2017 alleen een plusje in maart (+2,2%) en mei (+4,7%). De sterkste daling was in februari van dit jaar, toen er 89.443 occasions werden verkocht tegen 94.113 in februari 2016. Maar misschien is er van een echte daling geen sprake en is het alleen maar een vertekend beeld. Eerder dit jaar verklaarde dataleverancier VWE het verschil namelijk mede uit het feit dat er begin 2016 flinke aantallen nieuwe auto’s met lage bijtelling uit 2015 zijn verkocht. Die auto’s tellen ook mee in de occasionstatistiek. Lees hier onze andere halfjaarberichten over het merkkanaal, leasing en de aftermarket.

Populariteitstest

Niettemin vertoont de lijst met registraties van b2c-verkopen per merk toch de nodige dalingen. Je kunt die lijst lezen als een populariteitstest. Welke merken waren het meest populair bij de occasionkoper? In de maanden mei en juni van dit jaar en vorig jaar zien we dat BMW onverminderd populair is met 4.282 en 4.476 b2c-verkopen in mei en juni van dit jaar, tegen 3.755 en 4.120 in dezelfde maanden van 2016. Zo zien we ook een plus(je) bij merken als Dacia, Ford, Citroën, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Suzuki, Toyota en Volvo. Licht dalende populariteit zien we bij onder meer Fiat, Nissan, Seat en Skoda. Maar dit zijn marginale verschillen in lage aantallen van soms nog geen 2.000 verkopen per maand. De echte verschillen worden zichtbaar bij de top 5-merken. Daar hebben Volkswagen en Ford een lichte plus genoteerd, terwijl Opel, Peugeot en Renault een lichte daling moeten incasseren.

Tesla zet restwaardestandaard

In het tweede Restwaardejournaal van dit jaar stond de vraag centraal: welke occasions kennen een goed jaar en welke occasions hebben het zwaar? Conclusie: vooral de mini-suv is populair terwijl diesels steeds verder wegzakken. Tesla daarentegen zet een nieuwe standaard op het gebied van restwaarden. Vooral het tempo waarin Tesla zijn rijdend park kan updaten, maakt dat de fabrikant waarde kan blijven toevoegen.

Dat de verliezen bij de top 5 merken het meest zichtbaar zijn, kan ook te maken hebben met de groei in export van juist de kleinere auto’s. De export als geheel nam dit jaar wat af, maar eerder dit jaar kwam VWE met het bericht dat juist in het A- en B-segment de export groeit. Het gaat dan vooral om de top 5-merken. Koplopers zijn de Volkswagen Polo en Opel Corsa en bij de mini-mpv’s de Opel Meriva. 

Explosieve groei import

Het meest opvallende feit is natuurlijk de sterke groei in import dit jaar. In het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er 49.190 occasions ons land binnen, tegen 37.903 in Q1 van 2016. Op basis van de cijfers van Q1 heeft VWE becijferd dat de import van Audi het meest is gegroeid ten opzichte van 2016, namelijk 49,9%. En dan te bedenken dat de occasionmarkt bij de oosterburen aan het afvlakken is. Er zijn daar berichten over dalende showroomvraagprijzen en oplopende statijden. Dat biedt nog meer mogelijkheden voor de import van Duitse auto’s. Bekijk alle occasioncijfers in de Automotive Kennisbank.

Gaat Bovag een eigen Funda bouwen?

In maart werd bekend dat Bovag onderzoekt of het een eigen occasionportal gaat bouwen. Daarmee wil de Bovag een soort van Funda voor de autobranche bouwen. Het plan van de Bovag roept gemengde reacties op. De brancheorganisatie heeft nog geen definitief besluit genomen. Bij twee van de grote andere portals, Marktplaats Auto’s en Autoscout24 (inclusief Autotrader) werd de prijsstructuur veranderd. Marktplaats beet eind vorig jaar het spits af en Autoscout24 volgde dit jaar. Gemene deler: bij beide werd de prijs voor grote klanten iets aantrekkelijker, terwijl kleine partijen juist meer moeten gaan betalen. 

De schaduwzijde van import is dat er ook auto’s geïmporteerd worden met een (onbekend) schadeverleden. Vorig jaar was er een grote rel rond een bedrijf uit Swalmen. Het gevolg is dat bij zowel autobedrijven als consumenten de vraag naar informatie toeneemt. En dat heeft tot een reeks aan nieuwe producten geleid (die de online occasionverkopers overigens ook graag aanbieden). Voor Autoweek was het reden om WOK-schadedata toe te voegen aan de rapporten die zij aanbieden aan hun lezers. Autodata, dat al sinds vorig jaar inzicht geeft in het schadeverleden van Nederlandse auto’s, kondigde in juni aan ook het schadeverleden van Duitse auto’s aan te bieden aan de eigen klanten. Autotrack biedt sinds begin dit jaar occasionkopers de Carfax-historie en VWE levert via dochter Finnik eveneens autorapporten.

Los van een gebrek aan informatie over de te kopen auto’s, levert de import nog meer problemen op. Zoals de bpm-berekening. De Belastingdienst en dienstverleners liggen al jaren in de clinch. Eind vorig jaar schrapte de Belastingdienst voor miljoenen aan boetes. Om de onzekerheid weg te nemen, gaf Bolsenbroek & Partners in juni dit jaar een webinar over het onderwerp bpm-taxaties. Het webinar, dat donderdag 6 juli live is uitgezonden, bestaat uit twee delen:

01:27 Frank Bolsenbroek (dga bij Bolsenbroek & Partners) over de (on)mogelijkheden die er zijn bij de bpm-berekening bij de import van auto’s.
28:09 Tom Vriesema (jurist bij zusterbedrijf Euro Auto Logic) vertelt over de juridische praktijk, met name over de werkwijze van de Belastingdienst.

Ook interesse in het uitzenden van een webinar? Neem contact op met Marc Krijnen, salesmanager bij Mobility Media.