Importbedrijven zien handel in ‘Amerikaanse’ elektrische Fiat 500

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

Ze worden in ons land al een paar maanden aangeboden: exemplaren van de Amerikaanse Fiat 500E. De elektrische variant van de populaire 500 kan volgens Amerikaanse verbruikstesten 135 kilometer rijden. De nieuwprijs van de auto’s is 33.600 dollar, maar door de lage vraag op de occasionmarkt zakt de handelsprijs in sommige gevallen al tot enkele duizenden dollars. En dat maakt ze interessant voor de Nederlandse markt. Veel van de Fiats zijn ingezet in 2014 en 2015 en kunnen dus met 4% bijtelling worden aangeboden.

De eerste exemplaren zijn al op Nederlandse bodem gearriveerd. Sterker nog, garagehouder Willem Ton uit Culemborg heeft al enkele exemplaren verkocht. “Eind maart heb ik vijf exemplaren binnengekregen van bouwjaar 2015 en 2014. In mijn bedrijf loop ik ze helemaal na, de voorbanden vervang ik en de auto’s worden natuurlijk aangepast aan de Europese eisen.” Dat houdt in dat er een mistachterlicht gemonteerd wordt en dat onderdelen als koplampen voorzien moeten zijn van een E-keurmerk.
Willem Ton richt zijn bedrijf Auto Ton helemaal in op elektrische auto’s. Zijn ‘gewone’ klanten heeft hij overgedaan aan een collega in de buurt. “Ik ga me specialiseren in elektrische auto’s, maar vooralsnog zal de Fiat 500E mijn belangrijkste product zijn.” Ton verwacht niet dat het erg druk zal worden in zijn werkplaats. “De Fiats worden afgeleverd na een grondige controlebeurt. Er is verder weinig onderhoud aan, je moet de remmen en de airco controleren en na een paar jaar zijn ze aan hun eerste apk toe. De airco is hetzelfde als in de gewone Fiat 500, maar dan natuurlijk aangedreven door een elektromotor.”

Een moetje

De Fiat 500E is een ‘compliance car’. De staat Californië eist van autofabrikanten dat 15 procent van hun aanbod bestaat uit zero emission vehicles. De 500E was dus een moetje en kwam in 2013 op de markt in Californië, in 2015 ook in Oregon. De 500E gebruikt techniek van Bosch, maar de auto is ontwikkeld bij Chrysler in de Verenigde Staten en wordt geproduceerd in Toluca, Mexico. Het is dus een Amerikaans product. De 500E is te herkennen aan de luchtinlaat voor en achter in de bumpers en de zijskirts. Die maskeren het feit dat de bodem lager is komen te liggen. Daar zitten namelijk de accu’s in. Maar door die luchtgeleiders is de luchtweerstand met 13 procent verbeterd, zegt FCA.
In Californië is de auto een groot succes. De nieuwprijs van $ 32.000 is weliswaar het dubbele van het goedkoopste benzinemodel, maar dankzij allerlei subsidies kunnen leasemaatschappijen de auto’s aanbieden voor onwaarschijnlijk lage prijzen, tot wel $ 69 per maand. Logisch dus, dat er sinds 2013 in Californië al zo’n 16.000 exemplaren op de weg zijn gezet.

Ik schat dat de Nederlandse markt misschien wel duizend Fiats 500E per jaar kan absorberen.

Garagehouder Willem Ton

Maar bij zulke grote aantallen ontstaat er ook een probleem in de occasionmarkt. Amerikaanse consumenten staan niet te trappelen om een tweedehands elektrische auto te kopen. Bovendien, je kunt ze nog steeds leasen voor een klein prijsje. De vraag naar tweedehands 500E’s is daardoor klein en de handelsprijzen zijn gedaald tot pakweg $ 8.000 en soms zelfs $ 4.000. In Nederland worden de auto’s nu aangeboden voor prijzen van zo’n € 16.000. Daar zit genoeg marge op om de kosten van transport en aanpassing aan de Europese markt – ongeveer € 3.300 – te dekken. Bij die kosten gaat het onder meer om transport en laad- en loskosten, maar ook TüV-keuring, invoerrechten en verzekering tijdens het transport.

San Francisco

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om in een ander continent auto’s in te kopen. “Toen ik hier in januari aan begon, ben ik op internet gaan zoeken naar autobedrijven in Californië die deze auto’s aanbieden”, vertelt Willem Ton. “Met een bepaalde handelaar kreeg ik een goed contact en ik kocht drie 500’s van hem. Maar ik wilde er vijf, dus ik heb er bij een veiling in San Francisco nog twee uitgezocht, die hij voor me heeft gekocht.” 
Als je op afstand koopt, weet je niet of de auto’s goed zijn. “Het helpt als je een betrouwbare partner ter plaatse hebt, die de auto’s voor je kan controleren.”, aldus Ton. “Ik wil ook zelf binnenkort naar San Francisco gaan om auto’s te bekijken en contacten te leggen met bedrijven.” Het transport en de handling van de Amerikaanse Fiats heeft hij uitbesteedt aan SCL Rotterdam, dat in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden in Schiedam gevestigd is. “We kunnen ook zorgen dat auto’s in de VS voor aankoop worden geïnspecteerd”, vertelt accountmanager John Engels van SCL Rotterdam. “Zo verzorgen we ook betaling ter plaatse, met een cheque via onze Amerikaanse bankrekening.” 
De reis naar Nederland duurt vervolgens nog behoorlijk lang. “Het schip met de container is inclusief laden en lossen wel zes weken onderweg, omdat hij nog allerlei havens aandoet”, vertelt Willem Ton. “Vanaf het moment van aankoop tot het moment dat je de Nederlandse kentekenplaten op de auto schroeft, kun je wel drie maanden bezig zijn.”

Vijf in een container

Bij SCL Rotterdam hebben ze het de afgelopen maanden behoorlijk druk met de elektrische Fiats. John Engels verwacht dit jaar misschien wel enkele honderden elektrische Fiats te importeren. “Onze klanten kopen deze auto’s vaak bij veilingen in Californië. Veilinghuizen als Manheim hebben een groot aanbod aan Fiat 500E’s.” De Fiats 500 gaan met vijf stuks tegelijk in een zeecontainer. “We kunnen het transport daardoor voor een gunstige prijs aanbieden”, aldus Engels. “Als de auto’s hier aankomen zullen we in een aantal gevallen de auto’s ook in orde maken voor de Nederlandse wetgeving, maar ook voor de Duitse”, vertelt Engels “We verzorgen een RDW- of TüV-keuring en kunnen daarmee voorzien in een Nederlands of een Duits kenteken.”
Van alle 500E’s die naar Rotterdam komen, zal ongeveer de helft in ons land blijven, de andere helft gaat naar andere delen van Europa. “We importeren ze voor verschillende opdrachtgevers, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk”, aldus John Engels. De verwachting is dat er nog veel meer gaan komen. “De markt voor elektrische auto’s kan heel goed de 500E hebben”, vindt Willem Ton. “Het ligt voor de hand dat andere bedrijven zich er ook in gaan mengen, ik schat dat de Nederlandse markt misschien wel duizend Fiats 500E per jaar kan absorberen.”

Importbedrijven zien handel in ‘Amerikaanse’ elektrische Fiat 500 | Automotive Online

Importbedrijven zien handel in ‘Amerikaanse’ elektrische Fiat 500

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:

Ze worden in ons land al een paar maanden aangeboden: exemplaren van de Amerikaanse Fiat 500E. De elektrische variant van de populaire 500 kan volgens Amerikaanse verbruikstesten 135 kilometer rijden. De nieuwprijs van de auto’s is 33.600 dollar, maar door de lage vraag op de occasionmarkt zakt de handelsprijs in sommige gevallen al tot enkele duizenden dollars. En dat maakt ze interessant voor de Nederlandse markt. Veel van de Fiats zijn ingezet in 2014 en 2015 en kunnen dus met 4% bijtelling worden aangeboden.

De eerste exemplaren zijn al op Nederlandse bodem gearriveerd. Sterker nog, garagehouder Willem Ton uit Culemborg heeft al enkele exemplaren verkocht. “Eind maart heb ik vijf exemplaren binnengekregen van bouwjaar 2015 en 2014. In mijn bedrijf loop ik ze helemaal na, de voorbanden vervang ik en de auto’s worden natuurlijk aangepast aan de Europese eisen.” Dat houdt in dat er een mistachterlicht gemonteerd wordt en dat onderdelen als koplampen voorzien moeten zijn van een E-keurmerk.
Willem Ton richt zijn bedrijf Auto Ton helemaal in op elektrische auto’s. Zijn ‘gewone’ klanten heeft hij overgedaan aan een collega in de buurt. “Ik ga me specialiseren in elektrische auto’s, maar vooralsnog zal de Fiat 500E mijn belangrijkste product zijn.” Ton verwacht niet dat het erg druk zal worden in zijn werkplaats. “De Fiats worden afgeleverd na een grondige controlebeurt. Er is verder weinig onderhoud aan, je moet de remmen en de airco controleren en na een paar jaar zijn ze aan hun eerste apk toe. De airco is hetzelfde als in de gewone Fiat 500, maar dan natuurlijk aangedreven door een elektromotor.”

Een moetje

De Fiat 500E is een ‘compliance car’. De staat Californië eist van autofabrikanten dat 15 procent van hun aanbod bestaat uit zero emission vehicles. De 500E was dus een moetje en kwam in 2013 op de markt in Californië, in 2015 ook in Oregon. De 500E gebruikt techniek van Bosch, maar de auto is ontwikkeld bij Chrysler in de Verenigde Staten en wordt geproduceerd in Toluca, Mexico. Het is dus een Amerikaans product. De 500E is te herkennen aan de luchtinlaat voor en achter in de bumpers en de zijskirts. Die maskeren het feit dat de bodem lager is komen te liggen. Daar zitten namelijk de accu’s in. Maar door die luchtgeleiders is de luchtweerstand met 13 procent verbeterd, zegt FCA.
In Californië is de auto een groot succes. De nieuwprijs van $ 32.000 is weliswaar het dubbele van het goedkoopste benzinemodel, maar dankzij allerlei subsidies kunnen leasemaatschappijen de auto’s aanbieden voor onwaarschijnlijk lage prijzen, tot wel $ 69 per maand. Logisch dus, dat er sinds 2013 in Californië al zo’n 16.000 exemplaren op de weg zijn gezet.

Ik schat dat de Nederlandse markt misschien wel duizend Fiats 500E per jaar kan absorberen.

Garagehouder Willem Ton

Maar bij zulke grote aantallen ontstaat er ook een probleem in de occasionmarkt. Amerikaanse consumenten staan niet te trappelen om een tweedehands elektrische auto te kopen. Bovendien, je kunt ze nog steeds leasen voor een klein prijsje. De vraag naar tweedehands 500E’s is daardoor klein en de handelsprijzen zijn gedaald tot pakweg $ 8.000 en soms zelfs $ 4.000. In Nederland worden de auto’s nu aangeboden voor prijzen van zo’n € 16.000. Daar zit genoeg marge op om de kosten van transport en aanpassing aan de Europese markt – ongeveer € 3.300 – te dekken. Bij die kosten gaat het onder meer om transport en laad- en loskosten, maar ook TüV-keuring, invoerrechten en verzekering tijdens het transport.

San Francisco

Natuurlijk is het niet gemakkelijk om in een ander continent auto’s in te kopen. “Toen ik hier in januari aan begon, ben ik op internet gaan zoeken naar autobedrijven in Californië die deze auto’s aanbieden”, vertelt Willem Ton. “Met een bepaalde handelaar kreeg ik een goed contact en ik kocht drie 500’s van hem. Maar ik wilde er vijf, dus ik heb er bij een veiling in San Francisco nog twee uitgezocht, die hij voor me heeft gekocht.” 
Als je op afstand koopt, weet je niet of de auto’s goed zijn. “Het helpt als je een betrouwbare partner ter plaatse hebt, die de auto’s voor je kan controleren.”, aldus Ton. “Ik wil ook zelf binnenkort naar San Francisco gaan om auto’s te bekijken en contacten te leggen met bedrijven.” Het transport en de handling van de Amerikaanse Fiats heeft hij uitbesteedt aan SCL Rotterdam, dat in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden in Schiedam gevestigd is. “We kunnen ook zorgen dat auto’s in de VS voor aankoop worden geïnspecteerd”, vertelt accountmanager John Engels van SCL Rotterdam. “Zo verzorgen we ook betaling ter plaatse, met een cheque via onze Amerikaanse bankrekening.” 
De reis naar Nederland duurt vervolgens nog behoorlijk lang. “Het schip met de container is inclusief laden en lossen wel zes weken onderweg, omdat hij nog allerlei havens aandoet”, vertelt Willem Ton. “Vanaf het moment van aankoop tot het moment dat je de Nederlandse kentekenplaten op de auto schroeft, kun je wel drie maanden bezig zijn.”

Vijf in een container

Bij SCL Rotterdam hebben ze het de afgelopen maanden behoorlijk druk met de elektrische Fiats. John Engels verwacht dit jaar misschien wel enkele honderden elektrische Fiats te importeren. “Onze klanten kopen deze auto’s vaak bij veilingen in Californië. Veilinghuizen als Manheim hebben een groot aanbod aan Fiat 500E’s.” De Fiats 500 gaan met vijf stuks tegelijk in een zeecontainer. “We kunnen het transport daardoor voor een gunstige prijs aanbieden”, aldus Engels. “Als de auto’s hier aankomen zullen we in een aantal gevallen de auto’s ook in orde maken voor de Nederlandse wetgeving, maar ook voor de Duitse”, vertelt Engels “We verzorgen een RDW- of TüV-keuring en kunnen daarmee voorzien in een Nederlands of een Duits kenteken.”
Van alle 500E’s die naar Rotterdam komen, zal ongeveer de helft in ons land blijven, de andere helft gaat naar andere delen van Europa. “We importeren ze voor verschillende opdrachtgevers, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk”, aldus John Engels. De verwachting is dat er nog veel meer gaan komen. “De markt voor elektrische auto’s kan heel goed de 500E hebben”, vindt Willem Ton. “Het ligt voor de hand dat andere bedrijven zich er ook in gaan mengen, ik schat dat de Nederlandse markt misschien wel duizend Fiats 500E per jaar kan absorberen.”