VWE deelt WOK- en apk-verleden met autokoper

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

In het rapport is ook te zien of een auto ooit ‘vermist’ is geweest, mogelijk een ernstige schade (WOK-status) of bijzondere apk-reparatiepunten heeft gehad. Dat is volgens VWE geen overbodige luxe, aangezien er de afgelopen tien jaar ongeveer 120 duizend auto’s zijn gestolen en 250 duizend auto’s een WOK-status hebben gehad. VWE haalt de data van vele databronnen, zoals de RDW.

“De aanschaf van een auto is een hoge uitgave voor consumenten. Die willen meer zekerheid over het verleden van een auto. Als deze bijvoorbeeld een WOK-status heeft gehad, kan hij veel minder waard zijn, net als een auto met veel apk-reparatiepunten of een die al tientallen eigenaren heeft gehad. Als deze informatie bij de koper onbekend is, wordt al snel honderden tot duizenden euro’s te veel betaald. Met het autorapport in de hand kan de koper de juiste vragen stellen en de auto kopen voor de prijs die hij waard is”, zegt Thomas Edens, directeur van Finnik.

VWE vraagt drie euro per opgevraagd rapport.

Restwaardedaling

Edens denkt niet dat het uitgebreide autorapport veel stof zal doen opwaaien. “Voor autobedrijven met occasions die relatief veel historie hebben, is het wellicht even slikken. Maar dat is tijdelijk, uiteindelijk kan het bedrijf zelf inruilers checken. En bedrijven met goede occasions hebben er alleen maar voordeel bij”, aldus Edens. De vraag is of consumenten in staat zijn om zaken als apk-afkeurpunten en een WOK-melding op waarde te schatten. “Ik denk dat we de consument niet moeten onderschatten. Die is intelligent en verlangt steeds meer transparantie. Het gaat er om dat het bedrijf kan uitleggen wat er allemaal gedaan is om de auto goed te herstellen.” Volgens Edens zal het met een eventuele restwaardedaling wel meevallen. “Het is even wennen, maar in het verleden is nooit gebleken dat meer transparantie een negatieve invloed had op de restwaarden.”

Eerder dit jaar deed Autodata veel stof opwaaien door het schadeverleden toe te voegen aan de voertuiginformatie. Ook het Amerikaanse Carfax, dat onder andere samenwerkt met Autotrack, probeert de geschiedenis van occasions in kaart te brengen. Dit bedrijf meldde recentelijk dat het risico bij import van auto’s groter is dan gedacht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

VWE deelt WOK- en apk-verleden met autokoper | Automotive Online

VWE deelt WOK- en apk-verleden met autokoper

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

In het rapport is ook te zien of een auto ooit ‘vermist’ is geweest, mogelijk een ernstige schade (WOK-status) of bijzondere apk-reparatiepunten heeft gehad. Dat is volgens VWE geen overbodige luxe, aangezien er de afgelopen tien jaar ongeveer 120 duizend auto’s zijn gestolen en 250 duizend auto’s een WOK-status hebben gehad. VWE haalt de data van vele databronnen, zoals de RDW.

“De aanschaf van een auto is een hoge uitgave voor consumenten. Die willen meer zekerheid over het verleden van een auto. Als deze bijvoorbeeld een WOK-status heeft gehad, kan hij veel minder waard zijn, net als een auto met veel apk-reparatiepunten of een die al tientallen eigenaren heeft gehad. Als deze informatie bij de koper onbekend is, wordt al snel honderden tot duizenden euro’s te veel betaald. Met het autorapport in de hand kan de koper de juiste vragen stellen en de auto kopen voor de prijs die hij waard is”, zegt Thomas Edens, directeur van Finnik.

VWE vraagt drie euro per opgevraagd rapport.

Restwaardedaling

Edens denkt niet dat het uitgebreide autorapport veel stof zal doen opwaaien. “Voor autobedrijven met occasions die relatief veel historie hebben, is het wellicht even slikken. Maar dat is tijdelijk, uiteindelijk kan het bedrijf zelf inruilers checken. En bedrijven met goede occasions hebben er alleen maar voordeel bij”, aldus Edens. De vraag is of consumenten in staat zijn om zaken als apk-afkeurpunten en een WOK-melding op waarde te schatten. “Ik denk dat we de consument niet moeten onderschatten. Die is intelligent en verlangt steeds meer transparantie. Het gaat er om dat het bedrijf kan uitleggen wat er allemaal gedaan is om de auto goed te herstellen.” Volgens Edens zal het met een eventuele restwaardedaling wel meevallen. “Het is even wennen, maar in het verleden is nooit gebleken dat meer transparantie een negatieve invloed had op de restwaarden.”

Eerder dit jaar deed Autodata veel stof opwaaien door het schadeverleden toe te voegen aan de voertuiginformatie. Ook het Amerikaanse Carfax, dat onder andere samenwerkt met Autotrack, probeert de geschiedenis van occasions in kaart te brengen. Dit bedrijf meldde recentelijk dat het risico bij import van auto’s groter is dan gedacht.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.