‘Belastingdienst schrapt voor miljoenen aan bpm-boetes’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

In 2015 legde de Belastingdienst aan ongeveer vijftien bedrijven voor 2,5 miljoen aan naheffingen en boetes op omdat ze schadeauto’s zouden hebben geëxporteerd zonder de schades te verrekenen met de bpm. Verhoeven is deze week door de Belastingdienst verteld dat alle boetes nu zijn geseponeerd. Hij kreeg als opgaaf van reden “formeel rechtelijke argumenten”; de Belastingdienst twijfelt of de boetes en naheffing voor de rechter overeind kunnen blijven. Deze uitleg verbaast Verhoeven niet. “Er hebben veel experts naar de zaken gekeken en daaruit was ons al duidelijk dat het standpunt van de Belastingdienst onhoudbaar was.”

Hoog spel

De fiscus wil het nieuws niet bevestigen. In Automotive Management nummer 3 van dit jaar legt de Belastingdienst uit waarom er boetes zijn opgelegd. Het betrof auto’s die een WOK-status (auto’s met essentiële gebreken) hadden moeten hebben, maar die toch geëxporteerd werden met bpm-teruggave (wat niet kan bij een WOK-status). Juridische dienstverleners stelden dat de Belastingdienst al bij kleine deukjes en krasjes over grote schades spreekt, terwijl ze dit bij import dan gebruikssporen noemt (hierover voert bijvoorbeeld taxateur Frank Bolsenbroek al jaren strijd met Belastingdienst en RDW). In maart stelde de Belastingdienst echter dat de exportauto’s “voertuigen betreft die een WOK-status hadden moeten hebben. Het is dan ook niet erg waarschijnlijk dat een voertuig met enkel een deukje of kras zal worden aangemerkt als schadevoertuig”.

Verhoeven liet in maart al weten dat hij dacht alle zaken te winnen. “De Belastingdienst heeft hoog spel gespeeld. Maar van de auto’s die wij extern hebben laten beoordelen was zonder meer duidelijk dat er niets aan de hand was en ze terecht geen WOK-status hadden. De Belastingdienst kan nu niet meer terug, terwijl het veel beter zou zijn om de zaak te seponeren.”

Dat de zaak nu alsnog geseponeerd is, stemt hem niet milder over de Belastingdienst. “De bedrijven zijn bezocht, kregen naheffingen. Het kost ze allemaal handenvol tijd en geld. En als de Belastingdienst deze zaken doorgezet en gewonnen had, dan was het hek van de dam en waren er nog veel meer bedrijven beboet. Ik vind het een zeer bedenkelijke werkwijze.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Belastingdienst schrapt voor miljoenen aan bpm-boetes’ | Automotive Online

‘Belastingdienst schrapt voor miljoenen aan bpm-boetes’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

In 2015 legde de Belastingdienst aan ongeveer vijftien bedrijven voor 2,5 miljoen aan naheffingen en boetes op omdat ze schadeauto’s zouden hebben geëxporteerd zonder de schades te verrekenen met de bpm. Verhoeven is deze week door de Belastingdienst verteld dat alle boetes nu zijn geseponeerd. Hij kreeg als opgaaf van reden “formeel rechtelijke argumenten”; de Belastingdienst twijfelt of de boetes en naheffing voor de rechter overeind kunnen blijven. Deze uitleg verbaast Verhoeven niet. “Er hebben veel experts naar de zaken gekeken en daaruit was ons al duidelijk dat het standpunt van de Belastingdienst onhoudbaar was.”

Hoog spel

De fiscus wil het nieuws niet bevestigen. In Automotive Management nummer 3 van dit jaar legt de Belastingdienst uit waarom er boetes zijn opgelegd. Het betrof auto’s die een WOK-status (auto’s met essentiële gebreken) hadden moeten hebben, maar die toch geëxporteerd werden met bpm-teruggave (wat niet kan bij een WOK-status). Juridische dienstverleners stelden dat de Belastingdienst al bij kleine deukjes en krasjes over grote schades spreekt, terwijl ze dit bij import dan gebruikssporen noemt (hierover voert bijvoorbeeld taxateur Frank Bolsenbroek al jaren strijd met Belastingdienst en RDW). In maart stelde de Belastingdienst echter dat de exportauto’s “voertuigen betreft die een WOK-status hadden moeten hebben. Het is dan ook niet erg waarschijnlijk dat een voertuig met enkel een deukje of kras zal worden aangemerkt als schadevoertuig”.

Verhoeven liet in maart al weten dat hij dacht alle zaken te winnen. “De Belastingdienst heeft hoog spel gespeeld. Maar van de auto’s die wij extern hebben laten beoordelen was zonder meer duidelijk dat er niets aan de hand was en ze terecht geen WOK-status hadden. De Belastingdienst kan nu niet meer terug, terwijl het veel beter zou zijn om de zaak te seponeren.”

Dat de zaak nu alsnog geseponeerd is, stemt hem niet milder over de Belastingdienst. “De bedrijven zijn bezocht, kregen naheffingen. Het kost ze allemaal handenvol tijd en geld. En als de Belastingdienst deze zaken doorgezet en gewonnen had, dan was het hek van de dam en waren er nog veel meer bedrijven beboet. Ik vind het een zeer bedenkelijke werkwijze.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.