‘In Litouwse occasions zaten airbags gevuld met Russische t-shirts’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat vertelde Frank Brüggink, managing director Carfax Europe, tijdens de gister gehouden Remarketing Lounge in Baarn.

Brüggink hield het 160-koppige publiek voor dat het vaak niet eenvoudig is om de oorsprong en staat van een occasion goed te kunnen controleren. Hij liet in zijn presentatie een aantal voorbeelden zien van auto’s die total loss waren en nu in Nederland te koop worden aangeboden, zonder dat het schadeverleden gemeld wordt. En dus is het opletten geblazen. “Wij hebben samen met de KBA (Duitse RDW, red.) onderzoek gedaan naar occasions die vanuit Litouwen naar Duitsland zijn geëxporteerd. Daarvan bleek er bij 90 procent sprake te zijn van serieuze problemen, zoals airbags die gevuld waren met Russische t-shirts. Deze auto’s worden vanuit Duitsland weer naar de rest van Europa geëxporteerd, zonder dat de geschiedenis van de auto bekend is.”

Zes miljard fraude

Litouwen is een probleemland (veel Amerikaanse occasions met total loss-verleden gaan daar heen), al neemt de controle daar wel toe. Duitsland, waar ook de auto’s in de Swalmense-affaire vandaan kwamen, heeft een ander groot probleem, namelijk kilometerfraude. “Wij schatten dat de fraude zo’n zes miljard euro per jaar bedraagt en dat er met zo’n dertig procent van de auto’s gefraudeerd is door middel van het terugdraaien van de tellerstanden.” Carfax wil de datahistorie van occasions in kaart brengen, iets dat in de VS inmiddels gelukt is. Maar Europa is veel minder transparant.

Het niet hebben van Duitse voertuiggegevens in de eigen database, doet Brüggink pijn. “Wij zijn koortsachtig in overleg met meerdere Duitse ministeries en instellingen om meer openheid te realiseren. Want als Duitsland overstag gaat, dan volgen andere Europese landen ook.” In Automotive Magazine 9 staat een uitgebreid verhaal over de import van schade-occasions.

In de afgelopen jaren nam de import vanuit Spanje ook fors toe. Daar is het probleem dat boetes altijd aan de auto gekoppeld zijn. “Ook na export. Dus als je in Nederland een Spaanse-occasion koopt waar een boete of inbeslagname voor geldt, dan wil je niet in Spanje aangehouden worden. En met de toename van import uit Spanje gaan we vaker zien dat mensen aangehouden worden en dan geconfronteerd worden met een boete of inbeslagname”, aldus Brüggink.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘In Litouwse occasions zaten airbags gevuld met Russische t-shirts’ | Automotive Online

‘In Litouwse occasions zaten airbags gevuld met Russische t-shirts’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat vertelde Frank Brüggink, managing director Carfax Europe, tijdens de gister gehouden Remarketing Lounge in Baarn.

Brüggink hield het 160-koppige publiek voor dat het vaak niet eenvoudig is om de oorsprong en staat van een occasion goed te kunnen controleren. Hij liet in zijn presentatie een aantal voorbeelden zien van auto’s die total loss waren en nu in Nederland te koop worden aangeboden, zonder dat het schadeverleden gemeld wordt. En dus is het opletten geblazen. “Wij hebben samen met de KBA (Duitse RDW, red.) onderzoek gedaan naar occasions die vanuit Litouwen naar Duitsland zijn geëxporteerd. Daarvan bleek er bij 90 procent sprake te zijn van serieuze problemen, zoals airbags die gevuld waren met Russische t-shirts. Deze auto’s worden vanuit Duitsland weer naar de rest van Europa geëxporteerd, zonder dat de geschiedenis van de auto bekend is.”

Zes miljard fraude

Litouwen is een probleemland (veel Amerikaanse occasions met total loss-verleden gaan daar heen), al neemt de controle daar wel toe. Duitsland, waar ook de auto’s in de Swalmense-affaire vandaan kwamen, heeft een ander groot probleem, namelijk kilometerfraude. “Wij schatten dat de fraude zo’n zes miljard euro per jaar bedraagt en dat er met zo’n dertig procent van de auto’s gefraudeerd is door middel van het terugdraaien van de tellerstanden.” Carfax wil de datahistorie van occasions in kaart brengen, iets dat in de VS inmiddels gelukt is. Maar Europa is veel minder transparant.

Het niet hebben van Duitse voertuiggegevens in de eigen database, doet Brüggink pijn. “Wij zijn koortsachtig in overleg met meerdere Duitse ministeries en instellingen om meer openheid te realiseren. Want als Duitsland overstag gaat, dan volgen andere Europese landen ook.” In Automotive Magazine 9 staat een uitgebreid verhaal over de import van schade-occasions.

In de afgelopen jaren nam de import vanuit Spanje ook fors toe. Daar is het probleem dat boetes altijd aan de auto gekoppeld zijn. “Ook na export. Dus als je in Nederland een Spaanse-occasion koopt waar een boete of inbeslagname voor geldt, dan wil je niet in Spanje aangehouden worden. En met de toename van import uit Spanje gaan we vaker zien dat mensen aangehouden worden en dan geconfronteerd worden met een boete of inbeslagname”, aldus Brüggink.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.