Nieuwe zoekservice Ubble omzeilt occasionportals

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Het team van Ubble

Nee, Ubble is geen occasionportal en ook geen bemiddelaar zoals het onlangs in Nederland geïntroduceerde Reezocar. Je vindt er geen honderdduizenden gebruikte auto’s. Er zijn namelijk consumenten die het helemaal niet leuk vinden om urenlang door duizenden occasions op internet heen te ploegen. Die consument kan op Ubble een uitvoerige vragenlijst invullen, waarmee hij kan aangeven wat voor auto hij zoekt. Of zij, want Ubble is met nadruk ook gericht op vrouwen. De site is twee maanden geleden stilletjes van start gegaan en draait nu nog in een beta-versie.

Het geheim van de smid is bij Ubble een speciaal algoritme dat de initiatiefnemers hebben ontwikkeld. “Daarmee selecteren we de auto’s die passen bij de zoekopdracht”, vertelt Juul Franssen, een van de initiatiefnemers van de nieuwe website. “De klant krijgt vervolgens van ons een Top 10 van auto’s die het beste bij zijn zoekopdracht passen. Daarbij passen we geen hard filter toe, maar we kijken welke auto’s het beste matchen bij de omschrijving die de klant heeft gegeven. Iemand die aangeeft dat hij een auto met luxe uitstraling wil, krijgt van ons vooral auto’s met bijvoorbeeld leren bekleding en panoramadak, ook als die opties niet specifiek in de zoekopdracht zijn vermeld.”

Verkoopfee

Volgens Franssen krijgt de zoekende consument zijn Top 10 nu dezelfde dag toegestuurd per e-mail. “Als het systeem helemaal is uitgewerkt, gebeurt dit zelfs direct.” Door middel van surveys wil Ubble volgen wat de consument doet met de verkregen informatie. “De klant kan zelf contact opnemen met het autobedrijf, of ze vragen ons om een proefrit in te plannen. Binnenkort zullen we in Ubble een module introduceren waarmee de klant zelf direct die afspraak met het autobedrijf kan maken.”

Ubble, dat deels gefund is door Ondernemerslift+ en op termijn wil uitbreiden naar andere landen, is geen internetcrawler, want de occasions worden niet op de bekende occasionportals gezocht, maar in de verschillende occasionbeheersystemen. “Autobedrijven kunnen Ubble.nl aanvinken in Wheelerdelta (Autodata), Advertentiemanager (VWE) en OBS-VM (RDC)”, zegt Franssen. De autobedrijven spelen dan ook een belangrijke rol in het concept. Op dit moment verleent Ubble zijn diensten nog kosteloos, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de autobedrijven gaan betalen. “Met ons systeem genereren we showroomtraffic”, zegt Franssen. “De autobedrijven gaan ons een fee betalen voor iedere verkoop die daadwerkelijk via Ubble is gerealiseerd.”

Het bedrijf zegt over voldoende middelen te beschikken om een marketingcampagne in gang te kunnen zetten. Franssen: “We hebben de middelen om het platform door te ontwikkelen en online campagne te voeren voor de Beta-fase, maar we zijn volop in gesprek met meerdere partijen voor verdere groeifinanciering. Dat hopen we in het vierde kwartaal rond te krijgen, dat zou een goed moment zijn gezien de verwachte technische ontwikkeling van de site.”

Nieuwe zoekservice Ubble omzeilt occasionportals | Automotive Online

Nieuwe zoekservice Ubble omzeilt occasionportals

Freek van Leeuwen Freek van Leeuwen
• Laatste update:
Het team van Ubble

Nee, Ubble is geen occasionportal en ook geen bemiddelaar zoals het onlangs in Nederland geïntroduceerde Reezocar. Je vindt er geen honderdduizenden gebruikte auto’s. Er zijn namelijk consumenten die het helemaal niet leuk vinden om urenlang door duizenden occasions op internet heen te ploegen. Die consument kan op Ubble een uitvoerige vragenlijst invullen, waarmee hij kan aangeven wat voor auto hij zoekt. Of zij, want Ubble is met nadruk ook gericht op vrouwen. De site is twee maanden geleden stilletjes van start gegaan en draait nu nog in een beta-versie.

Het geheim van de smid is bij Ubble een speciaal algoritme dat de initiatiefnemers hebben ontwikkeld. “Daarmee selecteren we de auto’s die passen bij de zoekopdracht”, vertelt Juul Franssen, een van de initiatiefnemers van de nieuwe website. “De klant krijgt vervolgens van ons een Top 10 van auto’s die het beste bij zijn zoekopdracht passen. Daarbij passen we geen hard filter toe, maar we kijken welke auto’s het beste matchen bij de omschrijving die de klant heeft gegeven. Iemand die aangeeft dat hij een auto met luxe uitstraling wil, krijgt van ons vooral auto’s met bijvoorbeeld leren bekleding en panoramadak, ook als die opties niet specifiek in de zoekopdracht zijn vermeld.”

Verkoopfee

Volgens Franssen krijgt de zoekende consument zijn Top 10 nu dezelfde dag toegestuurd per e-mail. “Als het systeem helemaal is uitgewerkt, gebeurt dit zelfs direct.” Door middel van surveys wil Ubble volgen wat de consument doet met de verkregen informatie. “De klant kan zelf contact opnemen met het autobedrijf, of ze vragen ons om een proefrit in te plannen. Binnenkort zullen we in Ubble een module introduceren waarmee de klant zelf direct die afspraak met het autobedrijf kan maken.”

Ubble, dat deels gefund is door Ondernemerslift+ en op termijn wil uitbreiden naar andere landen, is geen internetcrawler, want de occasions worden niet op de bekende occasionportals gezocht, maar in de verschillende occasionbeheersystemen. “Autobedrijven kunnen Ubble.nl aanvinken in Wheelerdelta (Autodata), Advertentiemanager (VWE) en OBS-VM (RDC)”, zegt Franssen. De autobedrijven spelen dan ook een belangrijke rol in het concept. Op dit moment verleent Ubble zijn diensten nog kosteloos, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat de autobedrijven gaan betalen. “Met ons systeem genereren we showroomtraffic”, zegt Franssen. “De autobedrijven gaan ons een fee betalen voor iedere verkoop die daadwerkelijk via Ubble is gerealiseerd.”

Het bedrijf zegt over voldoende middelen te beschikken om een marketingcampagne in gang te kunnen zetten. Franssen: “We hebben de middelen om het platform door te ontwikkelen en online campagne te voeren voor de Beta-fase, maar we zijn volop in gesprek met meerdere partijen voor verdere groeifinanciering. Dat hopen we in het vierde kwartaal rond te krijgen, dat zou een goed moment zijn gezien de verwachte technische ontwikkeling van de site.”