NOS: Kabinet overweegt bpm te verdubbelen

BPM •
Er ligt een plan om de bpm op benzine- en dieselmodellen te verdubbelen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het rijden in een benzine- of dieselauto wordt vanaf volgend jaar waarschijnlijk flink duurder voor particulieren. Minister Jetten voor Klimaat en Energie heeft het kabinet twee lastenverhogingen voorgelegd om de klimaatdoelen te halen. Dat bevestigen bronnen uit coalitiekringen aan de NOS.

Jetten wil verplichten om duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen waardoor benzine en diesel zo’n vijf tot tien cent per liter duurder worden. Dat moet leiden tot minder gereden kilometers. Deze maatregel kan al vanaf 2024 ingevoerd worden.

Verder wordt een verhoging van de aanschafbelasting op nieuwe benzine- en dieselauto’s (bpm) vanaf 2025 besproken. Het gaat waarschijnlijk om een verdubbeling van de bpm per auto, aldus de NOS. Dit moet de schatkist miljarden euro’s opleveren. Daar staat een lastenverlichting tegenover voor kopers van tweedehands elektrische auto’s. Zakelijke leaseauto’s moeten vanaf 2025 allemaal elektrisch zijn, een wetsvoorstel daartoe is in de maak.

Het kabinet zou met de maatregel het verlies aan inkomsten als gevolg van de elektrificering willen opvangen. Vanaf 2030 moet het verlies aan inkomsten gecompenseerd worden door het nieuw in te voeren rekeningrijden voor alle auto’s.

Het AD meldt dat coalitiepartijen VVD en CDA de verhoging van de bpm willen blokkeren.

Deze week stelde de VNA dat een elektrische auto voor steeds meer zakelijke rijders niet langer haalbaar is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

NOS: Kabinet overweegt bpm te verdubbelen | Automotive Online

NOS: Kabinet overweegt bpm te verdubbelen

BPM •
Er ligt een plan om de bpm op benzine- en dieselmodellen te verdubbelen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het rijden in een benzine- of dieselauto wordt vanaf volgend jaar waarschijnlijk flink duurder voor particulieren. Minister Jetten voor Klimaat en Energie heeft het kabinet twee lastenverhogingen voorgelegd om de klimaatdoelen te halen. Dat bevestigen bronnen uit coalitiekringen aan de NOS.

Jetten wil verplichten om duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen waardoor benzine en diesel zo’n vijf tot tien cent per liter duurder worden. Dat moet leiden tot minder gereden kilometers. Deze maatregel kan al vanaf 2024 ingevoerd worden.

Verder wordt een verhoging van de aanschafbelasting op nieuwe benzine- en dieselauto’s (bpm) vanaf 2025 besproken. Het gaat waarschijnlijk om een verdubbeling van de bpm per auto, aldus de NOS. Dit moet de schatkist miljarden euro’s opleveren. Daar staat een lastenverlichting tegenover voor kopers van tweedehands elektrische auto’s. Zakelijke leaseauto’s moeten vanaf 2025 allemaal elektrisch zijn, een wetsvoorstel daartoe is in de maak.

Het kabinet zou met de maatregel het verlies aan inkomsten als gevolg van de elektrificering willen opvangen. Vanaf 2030 moet het verlies aan inkomsten gecompenseerd worden door het nieuw in te voeren rekeningrijden voor alle auto’s.

Het AD meldt dat coalitiepartijen VVD en CDA de verhoging van de bpm willen blokkeren.

Deze week stelde de VNA dat een elektrische auto voor steeds meer zakelijke rijders niet langer haalbaar is.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.