FNV organiseert ontbijt als protest tegen massaontslag Mercedes-callcenter

Mercedes Benz • 380 banen staan op de tocht bij het callcenter in Maastricht.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Shutterstock)

Mercedes is van plan 380 banen te schrappen bij het het Customer Assistance Center (CAC) in Maastricht. FNV vindt dit massaontslag onnodig en roept het concern op geen mensen te ontslaan. Uit protest organiseren ze een ontbijtje voor de medewerkers. Dat maakt het FNV bekend via een persbericht.

“Er is een enorme actiebereidheid onder de medewerkers en dat is begrijpelijk. Zij hebben het gevoel alsof ze door hun werkgever op de keien worden gezet, terwijl er miljarden worden verdiend bij dit bedrijf. De slogan van Mercedes is ‘het beste of niets’. Blijkbaar gelden voor de eigen mensen andere normen”, aldus Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters.

De FNV eist dat Mercedes-Benz de banen behoudt voor de mensen bij het CAC en werkzekerheid garandeert voor tenminste twee jaar. Ook wil de vakbond een zogeheten plaatsmakersregeling in het sociaal plan voor wie weg wil en daarmee plaatsmaakt voor een ander.

Compensatie

Als medewerkers dan toch gedwongen ontslagen worden, eist FNV dat medewerkers minstens driemaal de transitievergoeding krijgen. Daar is geld voor, zegt de FNV, want Mercedes-Benz heeft vorig jaar zeker 15 miljard euro winst gemaakt. Ook moeten medewerkers van 55 jaar en ouder een compensatie krijgen voor het verlies van pensioen dat zij oplopen en het pensioengat dat ontstaat door hun vertrek bij het bedrijf. Het sociaal plan bij Mercedes-Benz moet bovendien van toepassing zijn op vaste en tijdelijke medewerkers.

FNV organiseert ontbijt als protest tegen massaontslag Mercedes-callcenter | Automotive Online

FNV organiseert ontbijt als protest tegen massaontslag Mercedes-callcenter

Mercedes Benz • 380 banen staan op de tocht bij het callcenter in Maastricht.
Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
(Foto: Shutterstock)

Mercedes is van plan 380 banen te schrappen bij het het Customer Assistance Center (CAC) in Maastricht. FNV vindt dit massaontslag onnodig en roept het concern op geen mensen te ontslaan. Uit protest organiseren ze een ontbijtje voor de medewerkers. Dat maakt het FNV bekend via een persbericht.

“Er is een enorme actiebereidheid onder de medewerkers en dat is begrijpelijk. Zij hebben het gevoel alsof ze door hun werkgever op de keien worden gezet, terwijl er miljarden worden verdiend bij dit bedrijf. De slogan van Mercedes is ‘het beste of niets’. Blijkbaar gelden voor de eigen mensen andere normen”, aldus Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters.

De FNV eist dat Mercedes-Benz de banen behoudt voor de mensen bij het CAC en werkzekerheid garandeert voor tenminste twee jaar. Ook wil de vakbond een zogeheten plaatsmakersregeling in het sociaal plan voor wie weg wil en daarmee plaatsmaakt voor een ander.

Compensatie

Als medewerkers dan toch gedwongen ontslagen worden, eist FNV dat medewerkers minstens driemaal de transitievergoeding krijgen. Daar is geld voor, zegt de FNV, want Mercedes-Benz heeft vorig jaar zeker 15 miljard euro winst gemaakt. Ook moeten medewerkers van 55 jaar en ouder een compensatie krijgen voor het verlies van pensioen dat zij oplopen en het pensioengat dat ontstaat door hun vertrek bij het bedrijf. Het sociaal plan bij Mercedes-Benz moet bovendien van toepassing zijn op vaste en tijdelijke medewerkers.