Grote terugroepactie Citroën Nederland om airbags

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De airbags van Citroën zouden defecten vertonen. (Foto: Shutterstock)

Meerdere modellen van Citroën hebben mogelijk een defecte airbag en moeten worden teruggeroepen. Dat bevestigt Stellantis op vragen van Automotive naar aanleiding van een melding in het RDW Terugroepregister. Bij langdurige blootstelling aan een hoge vochtigheidsgraad en hoge temperatuur kan de airbag scheuren, waarbij metaaldeeltjes vrijkomen die voor verwondingen kunnen zorgen.

Stellantis is op de hoogte van de recall en stelt bij navraag door Automotive dat het de nodige maatregelen zal treffen, maar gaat bij monde van woordvoerder Ellis Blase niet verder in op details. Stellantis wil niet zeggen om welke modeljaren het precies gaat en om wat voor aantallen. De terugroepactie is op 16 augustus al gemeld. Uit het RDW-terugroepregister blijkt dat het gaat om de modellen C3 en DS 3 (waarbij de bestuurdersairbag en de passagiersairbag worden gecontroleerd en waar nodig vervangen) en de C4, DS 4 en DS 5 (waarbij uitsluitend de bestuurdersairbag wordt gecontroleerd en indien nodig vervangen).

Verhoogde kans op letsel

Volgens het RDW vormt het defect “een verhoogde kans op letsel tijdens een ongeval. Het drijfgas van de airbags is mogelijk door een langdurige blootstelling aan een hoge vochtigheidsgraad en een hoge temperatuur aangetast. Hierdoor kunnen de gasgeneratoren van de airbag mogelijk overmatige interne druk creëren. Deze overmatige druk kan er voor zorgen dat het inflatorlichaam scheurt en bij activatie kunnen metaaldeeltjes uit de behuizing vrijkomen.”

Eigenaren zullen worden geïnformeerd met een brief, meldt RDW. Het defect doet sterk denken aan die van de Takata-airbags, waarvoor al meerdere terugroepacties zijn geweest.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

Grote terugroepactie Citroën Nederland om airbags | Automotive Online

Grote terugroepactie Citroën Nederland om airbags

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
De airbags van Citroën zouden defecten vertonen. (Foto: Shutterstock)

Meerdere modellen van Citroën hebben mogelijk een defecte airbag en moeten worden teruggeroepen. Dat bevestigt Stellantis op vragen van Automotive naar aanleiding van een melding in het RDW Terugroepregister. Bij langdurige blootstelling aan een hoge vochtigheidsgraad en hoge temperatuur kan de airbag scheuren, waarbij metaaldeeltjes vrijkomen die voor verwondingen kunnen zorgen.

Stellantis is op de hoogte van de recall en stelt bij navraag door Automotive dat het de nodige maatregelen zal treffen, maar gaat bij monde van woordvoerder Ellis Blase niet verder in op details. Stellantis wil niet zeggen om welke modeljaren het precies gaat en om wat voor aantallen. De terugroepactie is op 16 augustus al gemeld. Uit het RDW-terugroepregister blijkt dat het gaat om de modellen C3 en DS 3 (waarbij de bestuurdersairbag en de passagiersairbag worden gecontroleerd en waar nodig vervangen) en de C4, DS 4 en DS 5 (waarbij uitsluitend de bestuurdersairbag wordt gecontroleerd en indien nodig vervangen).

Verhoogde kans op letsel

Volgens het RDW vormt het defect “een verhoogde kans op letsel tijdens een ongeval. Het drijfgas van de airbags is mogelijk door een langdurige blootstelling aan een hoge vochtigheidsgraad en een hoge temperatuur aangetast. Hierdoor kunnen de gasgeneratoren van de airbag mogelijk overmatige interne druk creëren. Deze overmatige druk kan er voor zorgen dat het inflatorlichaam scheurt en bij activatie kunnen metaaldeeltjes uit de behuizing vrijkomen.”

Eigenaren zullen worden geïnformeerd met een brief, meldt RDW. Het defect doet sterk denken aan die van de Takata-airbags, waarvoor al meerdere terugroepacties zijn geweest.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.