Autonieuws | Zware erfenis voor Nissan Ariya

Autonieuws • Nissan is met de Leaf zonder enige twijfel een van de EV-pioniers geweest. Eind vorig jaar presenteerde het merk de Ariya, een elektrische suv. De auto komt in een druk bezet segment terecht. Hoe zal de Ariya presteren ten opzichte van zijn concurrenten? Ons panel is gematigd optimistisch.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Nissan Ariya

 

nieuwe foto roland gorter 1

Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

De versie met grote 87 kWh-accu is er vanaf zo’n 56 duizend euro en dan is hij gelijk al heel redelijk uitgerust. Een grote actieradius, tot 22kW snelladen en 242 pk in een ruime verpakking is een goed aanbod.

Wat in zijn nadeel?

In verband met de steeds striktere bijtellingsregels is er juist behoefte aan elektrische auto’s die onder of rond de 35 duizend eurogrens blijven hangen. De basisversie komt daar met dik 47 duizend dichter in de buurt, maar die heeft fors minder actieradius en kan maar op één fase laden.

Consumentenpotentieel:

Een 6.

p50 Paul Harms

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Je moet van goeden huize komen als je de ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y of de Kia EV6 voorbij wil streven. Op papier lijkt de Ariya in ieder geval het overwegen waard. De Nissan is groot, heeft een modern interieur en (voor het eerst) een CCS-snellader. Dat de Duitse concurrentie momenteel veel leverproblemen ondervindt, kan grote invloed hebben.

Wat in zijn nadeel?

Met de laatste Nissan Leaf heeft het Japanse merk niet de beste indruk achtergelaten. Wat dat betreft is het merk de voorsprong op de elektrische markt verloren en zullen niet veel mensen ‘blind’ kiezen voor de Ariya.

Leasepotentieel:

Een 8.

autonieuws klaren

Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

In het restwaarderapport dat wij voor Nissan schreven waren we met name enthousiast over de value-for-money van de 87 kWh versie. Alle veiligheidsvoorzieningen en multimedia zijn van de laatste generatie.

En wat de zwakke?

De looks zijn nogal gemengd ontvangen en spelen nog altijd een grote rol in de (toekomstige) restwaarden. Nissans uitgebreide ervaring met elektrisch rijden vertaalt zich vreemd genoeg niet naar een laag verbruik. Het relatief hoge gewicht (vooral van de 87 kWh versie) kan hierin een rol spelen.

Restwaardepotentieel:

Een 6,5. De concurrentiepositie, vooral van de 63 kWh versie, kan nog iets beter en elk nieuw model maakt dat weer lastiger voor de Ariya.

fer derwort

Fer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Wat spreekt in zijn voordeel?

Technologisch hebben ze het goed voor elkaar. Dat geldt ook voor de uitvoeringen. De Advance krijgt al een complete standaard uitrusting mee. De stap naar de Evolve is groot, maar daar hoort het grote accupakket bij. Beschikbaarheid en levertijd kunnen een concurrentievoordeel opleveren.

Wat in zijn nadeel?

De Nissan zal het moeilijk krijgen met de concurrentie in deze doelgroep. De auto is fors geprijsd vergeleken met andere aansprekende merken en modellen zoals bijvoorbeeld de Renault Mégane e-Tech. Het is de vraag of dit echt de lease topper gaat worden.

Fleetpotentieel

Een 6,5.

autonieuws van den brink

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Ariya interessant?

Onderhuids wordt de techniek gedeeld met de Renault Mégane E-tech. Het toegewijde EV-platform zorgt veel binnenruimte voor de passagiers. Net als bij de Mégane E-tech draait het multimediasysteem op Google-software. Er zijn 2 verschillende accu’s leverbaar, 63kWh en 87 kWh. Die laatste is optioneel leverbaar met e-4ORCE (vierwielaandrijving).

Wat hadden jullie graag anders gezien?

De accucapaciteit en daarmee de actieradius alsmede de laadsnelheid zijn marktconform, maar niet grensverleggend. In tegenstelling tot de Leaf is de auto op te laden met een CCS2-stekker, wat nu de standaard is.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking met vergelijkbare modellen)?

Officiële onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. EV’s hebben in de regel weinig onderhoud nodig of het onderhoud is inclusief bij de aanschaf van de auto. Voor vergelijkbare auto’s bedragen de onderhoudskosten circa 15 tot 20 euro per maand, exclusief de banden.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 7,5.

Autonieuws | Zware erfenis voor Nissan Ariya | Automotive Online

Autonieuws | Zware erfenis voor Nissan Ariya

Autonieuws • Nissan is met de Leaf zonder enige twijfel een van de EV-pioniers geweest. Eind vorig jaar presenteerde het merk de Ariya, een elektrische suv. De auto komt in een druk bezet segment terecht. Hoe zal de Ariya presteren ten opzichte van zijn concurrenten? Ons panel is gematigd optimistisch.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Nissan Ariya

 

nieuwe foto roland gorter 1

Marco Gorter, coördinator tests Autoweek

Wat spreekt in zijn voordeel?

De versie met grote 87 kWh-accu is er vanaf zo’n 56 duizend euro en dan is hij gelijk al heel redelijk uitgerust. Een grote actieradius, tot 22kW snelladen en 242 pk in een ruime verpakking is een goed aanbod.

Wat in zijn nadeel?

In verband met de steeds striktere bijtellingsregels is er juist behoefte aan elektrische auto’s die onder of rond de 35 duizend eurogrens blijven hangen. De basisversie komt daar met dik 47 duizend dichter in de buurt, maar die heeft fors minder actieradius en kan maar op één fase laden.

Consumentenpotentieel:

Een 6.

p50 Paul Harms

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?

Je moet van goeden huize komen als je de ID.4, Skoda Enyaq, Tesla Model Y of de Kia EV6 voorbij wil streven. Op papier lijkt de Ariya in ieder geval het overwegen waard. De Nissan is groot, heeft een modern interieur en (voor het eerst) een CCS-snellader. Dat de Duitse concurrentie momenteel veel leverproblemen ondervindt, kan grote invloed hebben.

Wat in zijn nadeel?

Met de laatste Nissan Leaf heeft het Japanse merk niet de beste indruk achtergelaten. Wat dat betreft is het merk de voorsprong op de elektrische markt verloren en zullen niet veel mensen ‘blind’ kiezen voor de Ariya.

Leasepotentieel:

Een 8.

autonieuws klaren

Joost Klaren, restwaarde­specialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

In het restwaarderapport dat wij voor Nissan schreven waren we met name enthousiast over de value-for-money van de 87 kWh versie. Alle veiligheidsvoorzieningen en multimedia zijn van de laatste generatie.

En wat de zwakke?

De looks zijn nogal gemengd ontvangen en spelen nog altijd een grote rol in de (toekomstige) restwaarden. Nissans uitgebreide ervaring met elektrisch rijden vertaalt zich vreemd genoeg niet naar een laag verbruik. Het relatief hoge gewicht (vooral van de 87 kWh versie) kan hierin een rol spelen.

Restwaardepotentieel:

Een 6,5. De concurrentiepositie, vooral van de 63 kWh versie, kan nog iets beter en elk nieuw model maakt dat weer lastiger voor de Ariya.

fer derwort

Fer Derwort, eigenaar FDW Fleetmanagement

Wat spreekt in zijn voordeel?

Technologisch hebben ze het goed voor elkaar. Dat geldt ook voor de uitvoeringen. De Advance krijgt al een complete standaard uitrusting mee. De stap naar de Evolve is groot, maar daar hoort het grote accupakket bij. Beschikbaarheid en levertijd kunnen een concurrentievoordeel opleveren.

Wat in zijn nadeel?

De Nissan zal het moeilijk krijgen met de concurrentie in deze doelgroep. De auto is fors geprijsd vergeleken met andere aansprekende merken en modellen zoals bijvoorbeeld de Renault Mégane e-Tech. Het is de vraag of dit echt de lease topper gaat worden.

Fleetpotentieel

Een 6,5.

autonieuws van den brink

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Ariya interessant?

Onderhuids wordt de techniek gedeeld met de Renault Mégane E-tech. Het toegewijde EV-platform zorgt veel binnenruimte voor de passagiers. Net als bij de Mégane E-tech draait het multimediasysteem op Google-software. Er zijn 2 verschillende accu’s leverbaar, 63kWh en 87 kWh. Die laatste is optioneel leverbaar met e-4ORCE (vierwielaandrijving).

Wat hadden jullie graag anders gezien?

De accucapaciteit en daarmee de actieradius alsmede de laadsnelheid zijn marktconform, maar niet grensverleggend. In tegenstelling tot de Leaf is de auto op te laden met een CCS2-stekker, wat nu de standaard is.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking met vergelijkbare modellen)?

Officiële onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. EV’s hebben in de regel weinig onderhoud nodig of het onderhoud is inclusief bij de aanschaf van de auto. Voor vergelijkbare auto’s bedragen de onderhoudskosten circa 15 tot 20 euro per maand, exclusief de banden.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 7,5.