BMW stapt over op agentuurmodel

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
BMW Nederland stapt over op het agentuurmodel. (Foto: BMW)

BMW introduceert het agentuurmodel op alle Europese markten en dus ook in Nederland. Zo bevestigt BMW Nederland desgevraagd aan Automotive. Een tijdslijn wordt daarbij niet genoemd.

“Terwijl de verwachtingen van klanten veranderen, de digitalisering toeneemt en de online verkoop van voertuigen zich uitbreidt, ziet BMW Group een agentschapmodel als de toekomst voor Europa”, aldus Andrew Mason, woordvoerder BMW Nederland. “De herstructurering maakt onderdeel uit van de sales- en marketingstrategie, waarin we focussen op klantloyaliteit en een naadloze, end-to-end digitale en fysieke premium klantervaring. Dit komt iedereen ten goede: BMW Group, de dealers en onze klanten.” 

In het nieuwe model hebben dealers geen voorraden meer. De dealers krijgen vanaf dan een vergoeding per transactie. Ook de marketingkosten zouden in het nieuwe model lager zijn, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor het online verkopen van auto’s.

Cruciale rol dealer

“BMW heeft altijd gezegd dat de dealers een centrale rol zullen blijven vervullen binnen zijn retailstrategie. Tegelijkertijd sijpelt door dat ook BMW werkt aan een agentuurmodel. BMW verkent wel de opties die er zijn voor het retail- en dealermodel”, zei BMW-directeur Anne Brons onlangs in een interview aan Automotive. Zowel Brons als Mason benadrukken dat de dealer een cruciale rol behoudt. Lees ook: BMW Nederland-baas Anne Brons over de gidsland-functie van Nederland (premium)

Andere autofabrikanten, waaronder Mercedes en Stellantis kondigden eerder al aan over te stappen op het agentuurmodel. Stellantis zegde vorig jaar alle dealercontracten op.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

BMW stapt over op agentuurmodel | Automotive Online

BMW stapt over op agentuurmodel

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
BMW Nederland stapt over op het agentuurmodel. (Foto: BMW)

BMW introduceert het agentuurmodel op alle Europese markten en dus ook in Nederland. Zo bevestigt BMW Nederland desgevraagd aan Automotive. Een tijdslijn wordt daarbij niet genoemd.

“Terwijl de verwachtingen van klanten veranderen, de digitalisering toeneemt en de online verkoop van voertuigen zich uitbreidt, ziet BMW Group een agentschapmodel als de toekomst voor Europa”, aldus Andrew Mason, woordvoerder BMW Nederland. “De herstructurering maakt onderdeel uit van de sales- en marketingstrategie, waarin we focussen op klantloyaliteit en een naadloze, end-to-end digitale en fysieke premium klantervaring. Dit komt iedereen ten goede: BMW Group, de dealers en onze klanten.” 

In het nieuwe model hebben dealers geen voorraden meer. De dealers krijgen vanaf dan een vergoeding per transactie. Ook de marketingkosten zouden in het nieuwe model lager zijn, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor het online verkopen van auto’s.

Cruciale rol dealer

“BMW heeft altijd gezegd dat de dealers een centrale rol zullen blijven vervullen binnen zijn retailstrategie. Tegelijkertijd sijpelt door dat ook BMW werkt aan een agentuurmodel. BMW verkent wel de opties die er zijn voor het retail- en dealermodel”, zei BMW-directeur Anne Brons onlangs in een interview aan Automotive. Zowel Brons als Mason benadrukken dat de dealer een cruciale rol behoudt. Lees ook: BMW Nederland-baas Anne Brons over de gidsland-functie van Nederland (premium)

Andere autofabrikanten, waaronder Mercedes en Stellantis kondigden eerder al aan over te stappen op het agentuurmodel. Stellantis zegde vorig jaar alle dealercontracten op.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.