VZR pleit voor koopdatum als grondslag voor bijtelling, Bovag acht plan onhaalbaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Elektrische auto's die dit jaar zijn besteld, worden pas volgend jaar geleverd. (Foto: Shutterstock)

Leaserijdersvereniging VZR vindt dat het moment dat een auto is gekocht, bepalend moet zijn voor de hoogte van de bijtelling. Evenals leasebedrijven en wagenparkbeheerders voorziet de branchevereniging dat veel auto’s door het chiptekort niet dit jaar, maar pas volgend jaar geleverd zullen worden. Dan gaat voor elektrische auto’s de bijtelling omhoog van 12 naar 16 procent, met een plafond van 35 duizend euro (daarboven geldt het generieke tarief van 22%) in plaats van de huidige 40 duizend.Uit een analyse die Autodisk uitvoerde voor Automotive, blijkt dat het bijtellingvoordeel volgend jaar halveert.

“Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben”, stelt VZR. Volgens de vereniging die opkomt voor de belangen van zakelijk rijders, staat het afschalen van het bijtellingsvoordeel ook haaks op het klimaatakkoord en de actuele klimaatdiscussie. “Stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie.”

Oplopende levertijden

De levertijd kan in deze tijd oplopen tot wel 18 maanden. Volgens VZR betekent dit dat slechts in enkele gevallen het nog mogelijk is om nog te profiteren van de EV-bijtelling voor dit jaar. Dealers en leasemaatschappijen erkennen dit probleem, blijkt uit een analyse in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Het grootste probleem is dat voor veel auto’s niet bekend is wanneer ze worden geleverd.Lees ook: Leasebranche van slag door langere levertijden.

Om problemen te voorkomen, pleit VZR er voor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. “Op onze website worden er 160 procent meer bijtellingsberekeningen uitgevoerd dan normaal gesproken”, zegt Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit. “Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”

Bovag: Onhaalbaar

“Het is een mooie gedachte, maar praktisch lijkt het binnen de huidige wetgeving in ieder geval niet haalbaar”, aldus woordvoerder Tom Huyskens van branchevereniging Bovag. “Een bestelling valt namelijk onder het privaatrecht (waarin bijvoorbeeld geschillen tussen particulieren en bedrijven worden beslecht, red), terwijl de belastingheffing een publiekrechtelijke grondslag heeft; via dat recht wordt immers de juridische relatie tussen overheid en burger bepaald.”

VNA: Kritisch punt

De VNA herkent het probleem, zegt voorzitter Renate Hemerik. “Wij hebben het inmiddels aangekaart in Den Haag. We zien dat door de latere levering veel leaserijders die dit jaar hebben besteld, toch een bijtelling van 16 procent voor hun kiezen krijgen, met een lagere cap. De verschillen met de bijtelling op een brandstofauto zijn in sommige gevallen dermate klein dat de kans groot is dat veel mensen die nu nog moeten beslissen, voor een brandstofauto kiezen. Van 12 naar 16 procent is echt een kritiek omslagpunt.”

De VNA is op verzoek van de overheid nu bezig de omvang van het probleem in kaart te brengen. “Op basis daarvan hopen we dat we met de overheid tot een oplossing kunnen komen. Bijvoorbeeld in de vorm van een overgangsregeling. Uiteindelijk zijn we er allemaal bij gebaat dat er weer méér elektrische kilometers worden gereden, in plaats van minder.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

VZR pleit voor koopdatum als grondslag voor bijtelling, Bovag acht plan onhaalbaar | Automotive Online

VZR pleit voor koopdatum als grondslag voor bijtelling, Bovag acht plan onhaalbaar

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Elektrische auto's die dit jaar zijn besteld, worden pas volgend jaar geleverd. (Foto: Shutterstock)

Leaserijdersvereniging VZR vindt dat het moment dat een auto is gekocht, bepalend moet zijn voor de hoogte van de bijtelling. Evenals leasebedrijven en wagenparkbeheerders voorziet de branchevereniging dat veel auto’s door het chiptekort niet dit jaar, maar pas volgend jaar geleverd zullen worden. Dan gaat voor elektrische auto’s de bijtelling omhoog van 12 naar 16 procent, met een plafond van 35 duizend euro (daarboven geldt het generieke tarief van 22%) in plaats van de huidige 40 duizend.Uit een analyse die Autodisk uitvoerde voor Automotive, blijkt dat het bijtellingvoordeel volgend jaar halveert.

“Berijders zijn de dupe en krijgen te maken met een hogere bijtelling dan waar zij voor gekozen hebben”, stelt VZR. Volgens de vereniging die opkomt voor de belangen van zakelijk rijders, staat het afschalen van het bijtellingsvoordeel ook haaks op het klimaatakkoord en de actuele klimaatdiscussie. “Stimulering van elektrisch rijden levert immers een grote bijdrage aan de CO2-reductie.”

Oplopende levertijden

De levertijd kan in deze tijd oplopen tot wel 18 maanden. Volgens VZR betekent dit dat slechts in enkele gevallen het nog mogelijk is om nog te profiteren van de EV-bijtelling voor dit jaar. Dealers en leasemaatschappijen erkennen dit probleem, blijkt uit een analyse in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Het grootste probleem is dat voor veel auto’s niet bekend is wanneer ze worden geleverd.Lees ook: Leasebranche van slag door langere levertijden.

Om problemen te voorkomen, pleit VZR er voor om de datum van bestelling te laten gelden voor de bijtellingskorting. “Op onze website worden er 160 procent meer bijtellingsberekeningen uitgevoerd dan normaal gesproken”, zegt Jan van Delft, voorzitter VZR legt uit. “Iedereen wil weten waar hij aan toe is en dat is met de huidige situatie niet duidelijk. VZR pleit er dan ook voor om de besteldatum leidend te laten zijn voor de bijtelling.”

Bovag: Onhaalbaar

“Het is een mooie gedachte, maar praktisch lijkt het binnen de huidige wetgeving in ieder geval niet haalbaar”, aldus woordvoerder Tom Huyskens van branchevereniging Bovag. “Een bestelling valt namelijk onder het privaatrecht (waarin bijvoorbeeld geschillen tussen particulieren en bedrijven worden beslecht, red), terwijl de belastingheffing een publiekrechtelijke grondslag heeft; via dat recht wordt immers de juridische relatie tussen overheid en burger bepaald.”

VNA: Kritisch punt

De VNA herkent het probleem, zegt voorzitter Renate Hemerik. “Wij hebben het inmiddels aangekaart in Den Haag. We zien dat door de latere levering veel leaserijders die dit jaar hebben besteld, toch een bijtelling van 16 procent voor hun kiezen krijgen, met een lagere cap. De verschillen met de bijtelling op een brandstofauto zijn in sommige gevallen dermate klein dat de kans groot is dat veel mensen die nu nog moeten beslissen, voor een brandstofauto kiezen. Van 12 naar 16 procent is echt een kritiek omslagpunt.”

De VNA is op verzoek van de overheid nu bezig de omvang van het probleem in kaart te brengen. “Op basis daarvan hopen we dat we met de overheid tot een oplossing kunnen komen. Bijvoorbeeld in de vorm van een overgangsregeling. Uiteindelijk zijn we er allemaal bij gebaat dat er weer méér elektrische kilometers worden gereden, in plaats van minder.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.