Dusseldorp Automotive herlanceert Alpina in Nederland

Op bezoek | Klassiek verkoopmodel voor nieuwe Alpina

Op bezoek • Het Duitse automerk Alpina wordt nieuw leven ingeblazen door BMW- en Mini-dealer Dusseldorp, sinds april dealer van het merk dat exclusieve uitvoeringen van BMW aanbiedt. “Het is echt een nichemarkt voor liefhebbers”, aldus de commercieel directeur Arie Ruitenbeek van het dealerbedrijf.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
BMW- en Mini-dealer Dusseldorp heeft het merk Alpina toegevoegd aan zijn assortiment. (Foto: Dusseldorp Automotive)

Dealerbedrijf Dusseldorp Automotive bracht vorige week tijdens een zogenoemd persevent diverse modellen van Alpina, dat exclusieve uitvoeringen van BMW verkoopt, onder de aandacht bij de nationale pers. Naast Automotive Online was bijvoorbeeld het tijdschrift Top Gear aanwezig, maar ook tijdschrift Elsevier en het Financieel Dagblad en Dusseldorp-ambassadeur en influencer/oud-voetballer Andy van der Meyde. Het gezelschap kreeg de kans om te rijden in een stationwagon BMW Alpina B3, met een vanafprijs van 129 duizend euro, suv XB7 (waarbij het dealerbedrijf liever spreekt van een sav: sports activity vehicle, red.) en sedan B8 gran coupe in de omgeving van Apeldoorn. De XB7 heeft concurrentie van de Mercedes-Benz GLS en de Cadillac Escalade, terwijl de andere modellen later verkrijgbaar worden op de Nederlandse markt.

Toevoeging

Dat de BMW-dealer er voor heeft gekozen ook Alpina te gaan voeren, is volgens Arie Ruitenbeek, commercieel directeur van Dusseldorp Automotive, een logisch vervolg op de keuze om het volledige portfolio van BMW te verkopen. “Naast Mini, bieden wij met de motorfietsverkoop het volledige assortiment van de fabrikant aan. De toevoeging van Alpina past in die lijn”, aldus Ruitenbeek. Alpina werd in 1965 opgericht en bouwt op basis van BMW-producten exclusieve uitvoeringen. De fabrikant had tot april in Nederland nog geen dealers.

Het verkrijgen van het dealerschap was nog niet zo eenvoudig, zegt Ruitenbeek. “Wij begrepen van Alpina dat er drie partijen in de race waren om het merk binnen te halen. Ik weet niet welke dat waren, maar het ligt voor de hand dat daar twee andere BMW-dealers bij zijn geweest. Het duurde een half jaar voor wij van Alpina het dealerschap gegund kregen, waarna vervolgens ook importeur BMW Nederland groen licht gaf”, aldus Ruitenbeek. Hierbij merkt hij op dat het akkoord van de importeur niet zo logisch is als het wellicht lijkt, omdat Alpina een op zichzelf staand merk is dat feitelijk concurreert met BMW.

Meerwaarde

Naast de uitbreiding van salesactiviteiten van de vestigingen Den Haag en Apeldoorn, dat de beschikking heeft over twee Alpina salesdeskundigen, zijn de auto’s ook verkrijgbaar bij de andere vestigingen (in totaal 8, red) van het dealerbedrijf. Exclusieve uitvoeringen zijn uitgerust met onderdelen van fabrikant Alpina en hebben daardoor een extra meerwaarde voor de liefhebbers. Afhankelijk van het model en de productieaantallen spreekt Ruitenbeek over waardevermeerdering over de tijd. “Liefhebbers zijn bereid meer te betalen voor een gebruikte Alpina in vergelijking met een ander premium merk met een vergelijkbare oorspronkelijke consumentenprijs”, stelt de commercieel directeur.

Als wij 1 procent van de jaarproductie verkopen, doen we het heel goed

Ruitenbeek merkt daarbij op dat juist door de exclusiviteit van de modellen – er worden wereldwijd per jaar tweeduizend Alpina’s geproduceerd – voor een hoge restwaarde zorgt, die zelfs hoger kan liggen dan de oorspronkelijke waarde. “Dit maakt het voor ons interessant om ze ook weer terug te kopen van onze klanten, bijvoorbeeld via een leaseconstructie. Na 3 jaar kun je rekenen op een restwaarde van 50 procent van de oorspronkelijke consumentenprijs”, stelt de commercieel directeur. De exclusiviteit van het merk maakt het lastig om een inschatting te maken van het verdienpotentieel, zegt Ruitenbeek. “Als wij 1 procent van de jaarlijks geproduceerde tweeduizend auto’s kunnen verkopen, dan doen we het heel goed. Het is echt een nichemarkt voor klanten die nog meer verfijning op het gebied van motorisering en in- en exterieur verwachten.”

Onze doelgroep bestaat uit liefhebbers die niet uit de folder kopen

De komende tijd zet Dusseldorp flink in op de marketing van het merk en is er, volgens Ruitenbeek, geen grens is gesteld aan het daarvoor beschikbare budget. “Dat is het voordeel van een familiebedrijf. Als wij kansen zien, dan kijken wij of het mogelijk is. Zo ondersteunt Andy van der Meyde de Alpina-activiteiten via zijn social media-kanalen, waarbij wij inspelen op zijn netwerk van vermogende profvoetballers en oud-voetballers. Daarnaast denken we aan sponsoring van verschillende evenementen, zoals klassieke concerten en aan een workshop bij een exclusief diamantenhuis”, aldus Ruitenbeek.Dealerholdig Dusseldorp staat op plaats 18 in de Automotive Dealerholding Top 60, die hier te bestellen is.

Dat er flink wat geld in de promotie van het merk moet worden gestoken, weer Ruitenbeek uit ervaring met een eerdere lancering van hetzelfde merk, in 2001. “Toen werd het merk passief in de markt gezet en kwam de positionering in Nederland niet goed uit de verf. We verkochten mondjesmaat nieuwe auto’s, maar zijn wel altijd doorgegaan met het leveren van onderdelen en accessoires”, aldus Ruitenbeek.

Ouderwetse manier

Naast de marketingcampagne lanceert het dealerbedrijf de website www.dusseldorpexclusief.nl. Ook is er een door Dusseldorp ontwikkelde carfigurator voor de adviseurs van het dealerbedrijf, waarmee zij de mogelijke opties kunnen tonen aan de klant en onder andere de bpm kunnen berekenen. Wel voegt Ruitenbeek daar aan toe dat dergelijke exclusieve modellen voornamelijk op de ouderwetse manier verkocht worden: in de showroom dus. “Onze doelgroep bestaat uit liefhebbers die bij voorkeur niet vanuit de folder of online kopen. Juist vanwege de gelimiteerde oplage zal de levertijd ook langer zijn; zeker 5 tot 6 maanden. Hoewel wij er voor zorgen dat de pijplijn met 20 voertuigen, verdeeld over twee vestigingen, goed gevuld zal zijn, is dat iets om als koper rekening mee te houden”, aldus Ruitenbeek.

Dusseldorp is sinds 1959 BMW-dealer. Het bedrijf begon in Apeldoorn. In de afgelopen jaren groeide het bedrijf uit tot één van de grootste BMW-dealers van Nederland, met vestigingen van Hoorn tot Deventer en Hoogeveen. Dusseldorp Automotive nam in de afgelopen jaren onder meer BMW Den Haag over van BMW Nederland.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Alpina Persevent / Waar: Dusseldorp Automotive Apeldoorn / Aantal bezoekers: 18 / Doelgroep: Journalisten

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Op bezoek | Klassiek verkoopmodel voor nieuwe Alpina | Automotive Online
Dusseldorp Automotive herlanceert Alpina in Nederland

Op bezoek | Klassiek verkoopmodel voor nieuwe Alpina

Op bezoek • Het Duitse automerk Alpina wordt nieuw leven ingeblazen door BMW- en Mini-dealer Dusseldorp, sinds april dealer van het merk dat exclusieve uitvoeringen van BMW aanbiedt. “Het is echt een nichemarkt voor liefhebbers”, aldus de commercieel directeur Arie Ruitenbeek van het dealerbedrijf.
Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
BMW- en Mini-dealer Dusseldorp heeft het merk Alpina toegevoegd aan zijn assortiment. (Foto: Dusseldorp Automotive)

Dealerbedrijf Dusseldorp Automotive bracht vorige week tijdens een zogenoemd persevent diverse modellen van Alpina, dat exclusieve uitvoeringen van BMW verkoopt, onder de aandacht bij de nationale pers. Naast Automotive Online was bijvoorbeeld het tijdschrift Top Gear aanwezig, maar ook tijdschrift Elsevier en het Financieel Dagblad en Dusseldorp-ambassadeur en influencer/oud-voetballer Andy van der Meyde. Het gezelschap kreeg de kans om te rijden in een stationwagon BMW Alpina B3, met een vanafprijs van 129 duizend euro, suv XB7 (waarbij het dealerbedrijf liever spreekt van een sav: sports activity vehicle, red.) en sedan B8 gran coupe in de omgeving van Apeldoorn. De XB7 heeft concurrentie van de Mercedes-Benz GLS en de Cadillac Escalade, terwijl de andere modellen later verkrijgbaar worden op de Nederlandse markt.

Toevoeging

Dat de BMW-dealer er voor heeft gekozen ook Alpina te gaan voeren, is volgens Arie Ruitenbeek, commercieel directeur van Dusseldorp Automotive, een logisch vervolg op de keuze om het volledige portfolio van BMW te verkopen. “Naast Mini, bieden wij met de motorfietsverkoop het volledige assortiment van de fabrikant aan. De toevoeging van Alpina past in die lijn”, aldus Ruitenbeek. Alpina werd in 1965 opgericht en bouwt op basis van BMW-producten exclusieve uitvoeringen. De fabrikant had tot april in Nederland nog geen dealers.

Het verkrijgen van het dealerschap was nog niet zo eenvoudig, zegt Ruitenbeek. “Wij begrepen van Alpina dat er drie partijen in de race waren om het merk binnen te halen. Ik weet niet welke dat waren, maar het ligt voor de hand dat daar twee andere BMW-dealers bij zijn geweest. Het duurde een half jaar voor wij van Alpina het dealerschap gegund kregen, waarna vervolgens ook importeur BMW Nederland groen licht gaf”, aldus Ruitenbeek. Hierbij merkt hij op dat het akkoord van de importeur niet zo logisch is als het wellicht lijkt, omdat Alpina een op zichzelf staand merk is dat feitelijk concurreert met BMW.

Meerwaarde

Naast de uitbreiding van salesactiviteiten van de vestigingen Den Haag en Apeldoorn, dat de beschikking heeft over twee Alpina salesdeskundigen, zijn de auto’s ook verkrijgbaar bij de andere vestigingen (in totaal 8, red) van het dealerbedrijf. Exclusieve uitvoeringen zijn uitgerust met onderdelen van fabrikant Alpina en hebben daardoor een extra meerwaarde voor de liefhebbers. Afhankelijk van het model en de productieaantallen spreekt Ruitenbeek over waardevermeerdering over de tijd. “Liefhebbers zijn bereid meer te betalen voor een gebruikte Alpina in vergelijking met een ander premium merk met een vergelijkbare oorspronkelijke consumentenprijs”, stelt de commercieel directeur.

Als wij 1 procent van de jaarproductie verkopen, doen we het heel goed

Ruitenbeek merkt daarbij op dat juist door de exclusiviteit van de modellen – er worden wereldwijd per jaar tweeduizend Alpina’s geproduceerd – voor een hoge restwaarde zorgt, die zelfs hoger kan liggen dan de oorspronkelijke waarde. “Dit maakt het voor ons interessant om ze ook weer terug te kopen van onze klanten, bijvoorbeeld via een leaseconstructie. Na 3 jaar kun je rekenen op een restwaarde van 50 procent van de oorspronkelijke consumentenprijs”, stelt de commercieel directeur. De exclusiviteit van het merk maakt het lastig om een inschatting te maken van het verdienpotentieel, zegt Ruitenbeek. “Als wij 1 procent van de jaarlijks geproduceerde tweeduizend auto’s kunnen verkopen, dan doen we het heel goed. Het is echt een nichemarkt voor klanten die nog meer verfijning op het gebied van motorisering en in- en exterieur verwachten.”

Onze doelgroep bestaat uit liefhebbers die niet uit de folder kopen

De komende tijd zet Dusseldorp flink in op de marketing van het merk en is er, volgens Ruitenbeek, geen grens is gesteld aan het daarvoor beschikbare budget. “Dat is het voordeel van een familiebedrijf. Als wij kansen zien, dan kijken wij of het mogelijk is. Zo ondersteunt Andy van der Meyde de Alpina-activiteiten via zijn social media-kanalen, waarbij wij inspelen op zijn netwerk van vermogende profvoetballers en oud-voetballers. Daarnaast denken we aan sponsoring van verschillende evenementen, zoals klassieke concerten en aan een workshop bij een exclusief diamantenhuis”, aldus Ruitenbeek.Dealerholdig Dusseldorp staat op plaats 18 in de Automotive Dealerholding Top 60, die hier te bestellen is.

Dat er flink wat geld in de promotie van het merk moet worden gestoken, weer Ruitenbeek uit ervaring met een eerdere lancering van hetzelfde merk, in 2001. “Toen werd het merk passief in de markt gezet en kwam de positionering in Nederland niet goed uit de verf. We verkochten mondjesmaat nieuwe auto’s, maar zijn wel altijd doorgegaan met het leveren van onderdelen en accessoires”, aldus Ruitenbeek.

Ouderwetse manier

Naast de marketingcampagne lanceert het dealerbedrijf de website www.dusseldorpexclusief.nl. Ook is er een door Dusseldorp ontwikkelde carfigurator voor de adviseurs van het dealerbedrijf, waarmee zij de mogelijke opties kunnen tonen aan de klant en onder andere de bpm kunnen berekenen. Wel voegt Ruitenbeek daar aan toe dat dergelijke exclusieve modellen voornamelijk op de ouderwetse manier verkocht worden: in de showroom dus. “Onze doelgroep bestaat uit liefhebbers die bij voorkeur niet vanuit de folder of online kopen. Juist vanwege de gelimiteerde oplage zal de levertijd ook langer zijn; zeker 5 tot 6 maanden. Hoewel wij er voor zorgen dat de pijplijn met 20 voertuigen, verdeeld over twee vestigingen, goed gevuld zal zijn, is dat iets om als koper rekening mee te houden”, aldus Ruitenbeek.

Dusseldorp is sinds 1959 BMW-dealer. Het bedrijf begon in Apeldoorn. In de afgelopen jaren groeide het bedrijf uit tot één van de grootste BMW-dealers van Nederland, met vestigingen van Hoorn tot Deventer en Hoogeveen. Dusseldorp Automotive nam in de afgelopen jaren onder meer BMW Den Haag over van BMW Nederland.

OP BEZOEK

De redactie van Automotive bezoekt tal van evenementen in de branche. In de online rubriek ‘Op bezoek’ leest u wat ons daarbij opviel. Wat: Alpina Persevent / Waar: Dusseldorp Automotive Apeldoorn / Aantal bezoekers: 18 / Doelgroep: Journalisten

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.