Van Mossel realiseert recordwinst in 2020
De Van Mossel Automotive Groep heeft in 2020 een winst voor belastingen gerealiseerd van 63 miljoen euro, 21 procent meer dan in 2019. De omzet groeide in coronajaar 2020 met 14,4 procent naar 2,58 miljard euro. Dat meldt het bedrijf aan Automotive. Het bedrijf vermeldt geen nettoresultaat. Van Mossel publiceert ieder jaar de belangrijkste geconsolideerde cijfers, die zijn gebaseerd op de goedgekeurde jaarrekeningen van de verschillende bv’s.
De autonome omzet groeide in 2020 met 2,5 procent. De rest van de groei kwam uit de acquisities. Zo nam Van Mossel in België dealerbedrijven Pans en Van Kelst over en kocht het grote delen van Fidenco en Autopolis van Alcopa. In Nederland werden onder meer bedrijfswagen- en truckactiviteiten toegevoegd (Rogam en Hogenbirk).
Top 10
Dit jaar verwacht het bedrijf door te groeien naar een omzet van 3 miljard euro. Daarmee nadert Van Mossel de (nog niet gepubliceerde) top 10 van grootste dealerbedrijven in Europa, waarbij opgemerkt moet worden dat vier van de bedrijven boven Van Mossel grotere importeursactiviteiten hebben.
De drie divisies – autobedrijven, leasing en schade – zagen alle drie de omzet en winst toenemen, blijkt uit de cijfers. Zelfs de schadetak wist ondanks de teruglopende schadelast de omzet iets te verhogen, terwijl het resultaat zelfs fors hoger was.
Kerncijfers:
2020 | 2019 | +/- (in%) | |
Omzet | 2,58 mld | 2,25 mld | 14,4 |
Winst voor belasting* | 63 mln | 52,2 mln | 20,7 |
Autobedrijven | 2020 | 2019 | +/- (in%) |
Omzet | 1,76 mld | 1,55 mld | 13,6 |
(nieuw) | 1,09 mld | 969 mln | 11,9 |
(gebruikt) | 459 mln | 365 mln | 25,8 |
(aftersales) | 214 mln | 214 mln | 0,1 |
Winst voor belasting | 20,6 mln | 17,2 mln | 20,1 |
Eigen vermogen | 279 mln | 244 mln | 14,2 |
Balanstotaal | 700 mln | 649 mln | 7,9 |
Leasebedrijven | 2020 | 2019 | +/- (in%) |
Omzet | 753 mln | 639 mln | 17,8 |
Winst voor belasting | 37,1 mln | 31,7 mln | 62,2 |
Eigen vermogen | 234 mln | 211 mln | 10,6 |
Balanstotaal | 1,5 mld | 1.39 mld | 9,4 |
Schadebedrijven | 2020 | 2019 | +/- (in%) |
Omzet | 69 mln | 68 mln | 1,2 |
Winst voor belasting | 5,3 mln | 3,3 mln | 16,7 |
Eigen vermogen | 17,5 mln | 13,9 mln | 26,1 |
Balanstotaal | 30 mln | 28,1 mln | 7,0 |
Bron: Van Mossel Automotive Groep, bewerking Automotive. *Betreft de winst voor belasting en afschrijving goodwill (de goodwill bedraagt in totaal 71 miljoen euro). |
“We zijn trots op ons resultaat”, zegt topman Eric Berkhof. Hij meldt dat de ontvangen NOW-bedragen (circa 4 miljoen euro) gelijk zijn aan de verhoging van de voorzieningen en dus niet meegerekend zijn in het resultaat. Het bedrijf maakte verder geen aanspraak op de NOW-regelingen na NOW-1. “We hebben alleen in het tweede kwartaal een kleine dip gehad omdat toen de fabrieken dicht waren en we een deel van de orders niet konden uitleveren. Deze achterstand is in het derde kwartaal weer ingehaald en zo zijn we toch uitgekomen op een prachtig resultaat”, aldus Berkhof.
Vooral de resultaten van de schadedivisie stemmen hem trots. “Ook daar hebben we autonome groei gerealiseerd. We weten de synergievoordelen steeds beter te benutten”, stelt hij. Van Mossel voert ook dit jaar de lijst met grootste schadebedrijven aan.
Chiptekort
Voor 2021 is Berkhof eveneens positief. “Tot en met april 2021 zijn de omzetten en resultaten rond budget. Zowel autonoom als door de recente acquisities denken we de stijgende lijn in volume en resultaat verder te kunnen doorzetten in 2021. We hopen alleen dat er niet teveel vertraging komt in uitleveringen door het tekort aan chips“, aldus Berkhof. Van Mossel voert de Automotive Dealerholding Top 60 aan en staat op plek vier in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. Bestel de uitgaves hier.
Berkhof stelde eerder dat het netwerk in de Benelux bijna voltooid is. Los van enkele leaseactiviteiten in Duitsland is het bedrijf verder niet actief buiten de Benelux. Momenteel laat Berkhof onderzoek doen naar Europese expansie. Het is volgens hem nog te vroeg om daar op vooruit te lopen. “Er zijn al een paar interessante opportuniteiten boven gekomen, maar er is nog niks concreet.” Het bedrijf beschikt in ieder geval over voldoende financiële kracht om verdere stappen te zetten. “We staan er uitstekend voor, maar we nemen geen overhaaste beslissingen.”