Interview met H.J. Dekker en Michiel Sterk van Dekkerautogroep

Interview | DGA H.J. Dekker (90) van Dekkerautogroep: Geduld en geld om te bouwen

Interview • Iets meer dan 67 jaar geleden stapte H.J. Dekker binnen bij het autobedrijf dat hij later, beetje voor beetje, overnam. Twee derde eeuw later stapt hij nog steeds iedere ochtend bij het bedrijf binnen. De dagelijkse leiding is in handen van Michiel Sterk. Samen sturen ze het Ford-dealerbedrijf aan. “Er is geld nodig om geduldig te kunnen blijven.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
H.J. Dekker en Michiel Sterk. (Foto's: Cindy Bakker)

Mijnheer H.J. Dekker is met zijn negentig jaar zonder twijfel de oudste nog actieve directeur binnen het Nederlandse dealerlandschap. Samen met zijn adjunct directeur Michiel Sterk runnen ze het Ford-dealerbedrijf Dekkerautogroep. En vooralsnog zijn er geen plannen om deze structuur te wijzigen. Automotive sprak beide heren over heden, verleden en toekomst.

“Ik heb er nooit een dag aan gedacht om te stoppen”, zegt Dekker. “Sinds ik hier in 1954 begon, ben ik hier bijna elke dag geweest.” Wat hem betreft is één van de grootste voordelen van het hebben van een eigen bedrijf dat hij kan gaan werken wanneer hij wil. “Als ik een baas had gehad, dan had dit niet gekund. Dan was ik allang met pensioen geweest”, lacht Dekker. “En ik heb het geluk dat ik een goede gezondheid heb en dat ik nog steeds plezier haal uit mijn werk.”

Dekkerautogroep

Dekkerautogroep komt voort uit Autobedrijf Steemeijer, dat in 1923 begon als Ford-dealer. Het bedrijf groeide door overnames van onder meer Willem Schmidt, B&K Autocentrum en een vestiging van Ardea (Stern) uit tot één van de grootste dealerholdings van Nederland. Dit jaar werd Molenaar in Volendam gekocht. Het bedrijf verkoopt op jaarbasis zo’n twee en een half duizend nieuwe Fords, waarvan iets meer dan de helft personenwagens. Er werken 150 mensen op de 9 vestigingen van het bedrijf.

Familiebedrijf

Michiel Sterk startte zijn carrière bij Dekkerautogroep begin deze eeuw. “Ik kwam binnen als verkoopleider en groeide uiteindelijk door naar een directiefunctie en uiteindelijk werd ik adjunct-directeur. In onderling overleg hebben we toen de taken verdeeld. Ik doe de dagelijkse operatie en de werkvloer, de heer Dekker de strategie en overkoepelende projecten. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze functieverdeling ons prima past. We zijn een familiebedrijf, waarin niet alles gehaast en snel hoeft te gaan. Wij nemen de tijd als het nodig is. En die tijd is er bij een familiebedrijf. En we zijn veel meer dan alleen een autobedrijf. We hebben ook benzinestations, een verzekeringsportefeuille, een eigen leasebedrijf en schadeherstelbedrijf en de heer Dekker is nu bezig met een groot vastgoedproject.”

Versterken

Dekkerautogroep draait om Ford. Daarover mag geen misverstand bestaan, zeggen zowel Dekker als Sterk. “Maar om een gezonde business te kunnen hebben, is verbreding noodzakelijk. Bijzaken zijn hoofdzaken geworden, zoals de verkoop van occasions, import- en exportactiviteiten en vooral ook de bedrijfswagenverkoop”, zegt Sterk. Die laatste twee activiteiten groeien al jaren sterk en compenseren het magere verdienmodel rond de personenwagens. “In elke tijd zijn er bedrijfsonderdelen die het beter doen en die het minder doen. De activiteiten die nu goed gaan, proberen we te versterken, daarop ligt onze focus. En dat werkt voor ons goed”, stelt Dekker.

We verkochten veel ’s avonds, totdat de tv zijn intrede deed

H.J. Dekker, eigenaar Dekkerautogroep

Zo is de specialisatie op het gebied van bedrijfswagens en de op- en aanbouw hiervan uitgegroeid tot een belangrijke pijler. “Dat onderdeel is enorm gegroeid. We leveren nu turn-key oplossingen.” Ook wordt er vol ingezet op financieringen en verzekeringen. Sterk: “De provisie is belangrijk, maar dat we grip houden op de gestuurde stromen nog belangrijker. Ons schadebedrijf komt deze crisis relatief goed door.”

hjdekker sterk dekkerautogroep 2021 cindy bakker 730 H.J. Dekker (1930), rechts op de foto, trad in 1954 in dienst. Hij begon als verkoper. In de jaren daarna werkte hij zichzelf op en kocht hij telkens plukjes aandelen. Hij werd in 1978 directeur en in die periode werd hij ook eigenaar van het bedrijf. H.J. Dekker heeft twee dochters waarvan de jongste, Ank, in het bedrijf werkzaam is.

Michiel Sterk (1977) links op de foto, startte zijn carrière bij Knaap Autobedrijven. Via onder andere Jacob Schaap kwam hij terecht bij Ford Amsterdam, dat toen nog eigendom was van Ford of Europe. Daarna stapte hij over naar Dekkerautogroep.

Vastgoedproject

Dekker is inmiddels ook druk bezig met het realiseren van een vastgoedproject. In de binnenstad van Zaandam heeft het bedrijf nu nog een vestiging en daar komen nu 90 woningen. “Je bent nooit te oud om te leren”, zegt hij. “Ik vind het heel leuk om te doen.”

Het bedrijf had in Zaandam nog een showroom en werkplaats. Dekker hield er altijd al rekening mee dat deze panden een woonbestemming zouden gaan krijgen. “Dat is één van de redenen dat we de panden altijd aangehouden hebben. Het was een kwestie van geduldig blijven. Maar er is geld nodig om geduldig te kunnen blijven”, stelt hij. “Niet veel dealerholdings hebben zelf nog vastgoed, maar juist omdat wij een familiebedrijf zijn konden we deze route kiezen.”  

In de weg

Hoewel de bijzaken inmiddels ook hoofdzaak zijn, mogen ze de kernactiviteit – het Ford-dealerschap – niet in de weg staan. “Uiteindelijk is dat de kurk waarop de andere activiteiten drijven”, zegt Sterk. Zorgen over de toekomst van Ford zijn er niet. Maar de Europese markt is voor veel fabrikanten een kostbare, nauwelijks renderende business. “Ook Ford heeft het moeilijk. We zijn erg blij dat er veel wordt geïnvesteerd in bedrijfswagens. Maar dan nog blijft het een drukbezette markt”, aldus Sterk. “Het aantal samenwerkingen, zoals met Volkswagen, zal verder toenemen. Maar dat Ford blijft, daarover is bij ons geen twijfel.”

Risicospreiding met andere merken is vooralsnog geen issue. “Alleen als we voldoende schaal kunnen genereren met een nieuw merk, kan het een opties zijn. Zonder schaalgrootte kopieer je alleen maar je problemen. Dan kunnen we beter onze tijd en energie besteden in het beter benutten van onze eigen sterke kanten.”

Over de extreem snelle consolidatie die momenteel plaatsvindt in dealerland, maken beide heren zich soms wel zorgen. “Als we zien hoeveel korting er gegeven kan worden, dan is dat wel een factor van belang. Maar we zijn een lokaal bedrijf dat de lokale markt bedient. En die markt kennen we door en door. Daarin schuilt onze kracht”, zegt Sterk. “Angst is een slechte geleider, zei mijn vader al”, vult Dekker aan. “Onze kracht zit in het kunnen bewerken van onze markt. We kijken naar wat we kunnen beetpakken.” Een voorbeeld daarvan is de overname van Molenaar in Volendam, vindt Sterk. In principe zien wij ook wel in dat we naar minder vestigingen gaan en die afbouw zet gewoon voort. Maar willen wij in Volendam goed kunnen presteren, dan moeten we daar vertegenwoordigd zijn met een vestiging die gerund wordt door iemand uit de lokale gemeenschap.”

Zonder schaalgrootte kopieer je alleen maar problemen

Michiel Sterk, directeur Dekkerautogroep

Verleden

Terugblikkend op zijn carrière wil Dekker niet de conclusie trekken dat vroeger alles beter was. “Iedere tijd heeft zijn eigen bijzonderheden. Vroeger was er meer tijd voor klantcontact. Verkopen deden we ‘s avonds, als de mensen thuis kwamen van werk. Ik moest overal heen, dat was een mooie tijd die ophield op toen de tv zijn intrede deed. Nu geniet ik van de mensen die hier werken, van de mensen om me heen. Mijn vrouw is vorig jaar overleden en dat is een extra reden om onder de mensen te willen blijven. Naar buiten treden doe ik niet meer zoveel; dat laat ik aan anderen over. Ik voel me ook niet meer op mijn gemak, de generatie met wie ik ben opgegroeid is inmiddels gestopt. Maar ik kom nog graag op onze eigen events, onze producten onder de aandacht brengen vind ik nog steeds leuk om te doen. En dan kan Michiel ook eens een rondje overslaan”, lacht hij. De Dekkerautogroep staat op plaats 40 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Dekker nam in de jaren ‘60 en ‘70 beetje bij beetje de aandelen over van de familie Steemeijer en de andere aandeelhouders. “Terugblikkend denk ik dat het hoogtepunt voor mij was toen ik 100 procent van de aandelen in bezit had. Daar werkte ik al jaren naartoe door steeds plukjes aandelen op te kopen.”

Ambities

Volgens Sterk en Dekker is er een structuur gekozen waarin het de bedoeling is dat het bedrijf wordt voortgezet volgens het bestaande gedachtegoed. “Mijn dochters hadden beide andere ambities, dus we slaan in ieder geval een generatie over; dat werk doe ik nu zelf. Misschien dat de volgende generatie wel een actieve leidinggevende rol in het bedrijf wil vervullen. Dat kan, zeker met een sterke directie aan hun zijde. Ik zal zolang het kan de directie met raad en daad terzijde staan. Zoals ik al zei, dat is het grote voordeel van het hebben van een eigen bedrijf. Ik kan blijven doen wat ik het leukst vind.”

Oorlog en avondklok

Weliswaar werkt de heer Dekker in een ander tempo dan 50 jaar geleden, hij kan de ontwikkelingen nog altijd prima bijbenen. De impact van de coronacrisis is enorm. De avondklok is vervelend. Maar als je de oorlog en de oliecrisis hebt meegemaakt dan is het wel eenvoudiger relativeren. “Tijdens de oorlog was ik één keer niet voor de avondklok thuis. Dat was behoorlijk spannend, want de sancties op het niet naleven van de avondklok waren heel zwaar. Ik voel geen emoties hoor bij deze avondklok, we moeten er samen doorheen komen. Ik heb inmiddels ook al mijn vaccinaties gehad.”
Dekker denkt wel dat de coronacrisis nog jaren gaat doorwerken. “We moeten rekening houden met zware economische jaren. Ik heb er geen slapeloze nachten van, maar het is moeilijk om nu vijf jaar voorruit te kijken.” Volgens Sterk zullen veranderingen stapje voor stapje gaan. “Wij moeten als Ford-dealer op een gezonde, sociale manier voortzetten waar we in 1923 mee begonnen zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview | DGA H.J. Dekker (90) van Dekkerautogroep: Geduld en geld om te bouwen | Automotive Online
Interview met H.J. Dekker en Michiel Sterk van Dekkerautogroep

Interview | DGA H.J. Dekker (90) van Dekkerautogroep: Geduld en geld om te bouwen

Interview • Iets meer dan 67 jaar geleden stapte H.J. Dekker binnen bij het autobedrijf dat hij later, beetje voor beetje, overnam. Twee derde eeuw later stapt hij nog steeds iedere ochtend bij het bedrijf binnen. De dagelijkse leiding is in handen van Michiel Sterk. Samen sturen ze het Ford-dealerbedrijf aan. “Er is geld nodig om geduldig te kunnen blijven.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
H.J. Dekker en Michiel Sterk. (Foto's: Cindy Bakker)

Mijnheer H.J. Dekker is met zijn negentig jaar zonder twijfel de oudste nog actieve directeur binnen het Nederlandse dealerlandschap. Samen met zijn adjunct directeur Michiel Sterk runnen ze het Ford-dealerbedrijf Dekkerautogroep. En vooralsnog zijn er geen plannen om deze structuur te wijzigen. Automotive sprak beide heren over heden, verleden en toekomst.

“Ik heb er nooit een dag aan gedacht om te stoppen”, zegt Dekker. “Sinds ik hier in 1954 begon, ben ik hier bijna elke dag geweest.” Wat hem betreft is één van de grootste voordelen van het hebben van een eigen bedrijf dat hij kan gaan werken wanneer hij wil. “Als ik een baas had gehad, dan had dit niet gekund. Dan was ik allang met pensioen geweest”, lacht Dekker. “En ik heb het geluk dat ik een goede gezondheid heb en dat ik nog steeds plezier haal uit mijn werk.”

Dekkerautogroep

Dekkerautogroep komt voort uit Autobedrijf Steemeijer, dat in 1923 begon als Ford-dealer. Het bedrijf groeide door overnames van onder meer Willem Schmidt, B&K Autocentrum en een vestiging van Ardea (Stern) uit tot één van de grootste dealerholdings van Nederland. Dit jaar werd Molenaar in Volendam gekocht. Het bedrijf verkoopt op jaarbasis zo’n twee en een half duizend nieuwe Fords, waarvan iets meer dan de helft personenwagens. Er werken 150 mensen op de 9 vestigingen van het bedrijf.

Familiebedrijf

Michiel Sterk startte zijn carrière bij Dekkerautogroep begin deze eeuw. “Ik kwam binnen als verkoopleider en groeide uiteindelijk door naar een directiefunctie en uiteindelijk werd ik adjunct-directeur. In onderling overleg hebben we toen de taken verdeeld. Ik doe de dagelijkse operatie en de werkvloer, de heer Dekker de strategie en overkoepelende projecten. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze functieverdeling ons prima past. We zijn een familiebedrijf, waarin niet alles gehaast en snel hoeft te gaan. Wij nemen de tijd als het nodig is. En die tijd is er bij een familiebedrijf. En we zijn veel meer dan alleen een autobedrijf. We hebben ook benzinestations, een verzekeringsportefeuille, een eigen leasebedrijf en schadeherstelbedrijf en de heer Dekker is nu bezig met een groot vastgoedproject.”

Versterken

Dekkerautogroep draait om Ford. Daarover mag geen misverstand bestaan, zeggen zowel Dekker als Sterk. “Maar om een gezonde business te kunnen hebben, is verbreding noodzakelijk. Bijzaken zijn hoofdzaken geworden, zoals de verkoop van occasions, import- en exportactiviteiten en vooral ook de bedrijfswagenverkoop”, zegt Sterk. Die laatste twee activiteiten groeien al jaren sterk en compenseren het magere verdienmodel rond de personenwagens. “In elke tijd zijn er bedrijfsonderdelen die het beter doen en die het minder doen. De activiteiten die nu goed gaan, proberen we te versterken, daarop ligt onze focus. En dat werkt voor ons goed”, stelt Dekker.

We verkochten veel ’s avonds, totdat de tv zijn intrede deed

H.J. Dekker, eigenaar Dekkerautogroep

Zo is de specialisatie op het gebied van bedrijfswagens en de op- en aanbouw hiervan uitgegroeid tot een belangrijke pijler. “Dat onderdeel is enorm gegroeid. We leveren nu turn-key oplossingen.” Ook wordt er vol ingezet op financieringen en verzekeringen. Sterk: “De provisie is belangrijk, maar dat we grip houden op de gestuurde stromen nog belangrijker. Ons schadebedrijf komt deze crisis relatief goed door.”

hjdekker sterk dekkerautogroep 2021 cindy bakker 730 H.J. Dekker (1930), rechts op de foto, trad in 1954 in dienst. Hij begon als verkoper. In de jaren daarna werkte hij zichzelf op en kocht hij telkens plukjes aandelen. Hij werd in 1978 directeur en in die periode werd hij ook eigenaar van het bedrijf. H.J. Dekker heeft twee dochters waarvan de jongste, Ank, in het bedrijf werkzaam is.

Michiel Sterk (1977) links op de foto, startte zijn carrière bij Knaap Autobedrijven. Via onder andere Jacob Schaap kwam hij terecht bij Ford Amsterdam, dat toen nog eigendom was van Ford of Europe. Daarna stapte hij over naar Dekkerautogroep.

Vastgoedproject

Dekker is inmiddels ook druk bezig met het realiseren van een vastgoedproject. In de binnenstad van Zaandam heeft het bedrijf nu nog een vestiging en daar komen nu 90 woningen. “Je bent nooit te oud om te leren”, zegt hij. “Ik vind het heel leuk om te doen.”

Het bedrijf had in Zaandam nog een showroom en werkplaats. Dekker hield er altijd al rekening mee dat deze panden een woonbestemming zouden gaan krijgen. “Dat is één van de redenen dat we de panden altijd aangehouden hebben. Het was een kwestie van geduldig blijven. Maar er is geld nodig om geduldig te kunnen blijven”, stelt hij. “Niet veel dealerholdings hebben zelf nog vastgoed, maar juist omdat wij een familiebedrijf zijn konden we deze route kiezen.”  

In de weg

Hoewel de bijzaken inmiddels ook hoofdzaak zijn, mogen ze de kernactiviteit – het Ford-dealerschap – niet in de weg staan. “Uiteindelijk is dat de kurk waarop de andere activiteiten drijven”, zegt Sterk. Zorgen over de toekomst van Ford zijn er niet. Maar de Europese markt is voor veel fabrikanten een kostbare, nauwelijks renderende business. “Ook Ford heeft het moeilijk. We zijn erg blij dat er veel wordt geïnvesteerd in bedrijfswagens. Maar dan nog blijft het een drukbezette markt”, aldus Sterk. “Het aantal samenwerkingen, zoals met Volkswagen, zal verder toenemen. Maar dat Ford blijft, daarover is bij ons geen twijfel.”

Risicospreiding met andere merken is vooralsnog geen issue. “Alleen als we voldoende schaal kunnen genereren met een nieuw merk, kan het een opties zijn. Zonder schaalgrootte kopieer je alleen maar je problemen. Dan kunnen we beter onze tijd en energie besteden in het beter benutten van onze eigen sterke kanten.”

Over de extreem snelle consolidatie die momenteel plaatsvindt in dealerland, maken beide heren zich soms wel zorgen. “Als we zien hoeveel korting er gegeven kan worden, dan is dat wel een factor van belang. Maar we zijn een lokaal bedrijf dat de lokale markt bedient. En die markt kennen we door en door. Daarin schuilt onze kracht”, zegt Sterk. “Angst is een slechte geleider, zei mijn vader al”, vult Dekker aan. “Onze kracht zit in het kunnen bewerken van onze markt. We kijken naar wat we kunnen beetpakken.” Een voorbeeld daarvan is de overname van Molenaar in Volendam, vindt Sterk. In principe zien wij ook wel in dat we naar minder vestigingen gaan en die afbouw zet gewoon voort. Maar willen wij in Volendam goed kunnen presteren, dan moeten we daar vertegenwoordigd zijn met een vestiging die gerund wordt door iemand uit de lokale gemeenschap.”

Zonder schaalgrootte kopieer je alleen maar problemen

Michiel Sterk, directeur Dekkerautogroep

Verleden

Terugblikkend op zijn carrière wil Dekker niet de conclusie trekken dat vroeger alles beter was. “Iedere tijd heeft zijn eigen bijzonderheden. Vroeger was er meer tijd voor klantcontact. Verkopen deden we ‘s avonds, als de mensen thuis kwamen van werk. Ik moest overal heen, dat was een mooie tijd die ophield op toen de tv zijn intrede deed. Nu geniet ik van de mensen die hier werken, van de mensen om me heen. Mijn vrouw is vorig jaar overleden en dat is een extra reden om onder de mensen te willen blijven. Naar buiten treden doe ik niet meer zoveel; dat laat ik aan anderen over. Ik voel me ook niet meer op mijn gemak, de generatie met wie ik ben opgegroeid is inmiddels gestopt. Maar ik kom nog graag op onze eigen events, onze producten onder de aandacht brengen vind ik nog steeds leuk om te doen. En dan kan Michiel ook eens een rondje overslaan”, lacht hij. De Dekkerautogroep staat op plaats 40 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Dekker nam in de jaren ‘60 en ‘70 beetje bij beetje de aandelen over van de familie Steemeijer en de andere aandeelhouders. “Terugblikkend denk ik dat het hoogtepunt voor mij was toen ik 100 procent van de aandelen in bezit had. Daar werkte ik al jaren naartoe door steeds plukjes aandelen op te kopen.”

Ambities

Volgens Sterk en Dekker is er een structuur gekozen waarin het de bedoeling is dat het bedrijf wordt voortgezet volgens het bestaande gedachtegoed. “Mijn dochters hadden beide andere ambities, dus we slaan in ieder geval een generatie over; dat werk doe ik nu zelf. Misschien dat de volgende generatie wel een actieve leidinggevende rol in het bedrijf wil vervullen. Dat kan, zeker met een sterke directie aan hun zijde. Ik zal zolang het kan de directie met raad en daad terzijde staan. Zoals ik al zei, dat is het grote voordeel van het hebben van een eigen bedrijf. Ik kan blijven doen wat ik het leukst vind.”

Oorlog en avondklok

Weliswaar werkt de heer Dekker in een ander tempo dan 50 jaar geleden, hij kan de ontwikkelingen nog altijd prima bijbenen. De impact van de coronacrisis is enorm. De avondklok is vervelend. Maar als je de oorlog en de oliecrisis hebt meegemaakt dan is het wel eenvoudiger relativeren. “Tijdens de oorlog was ik één keer niet voor de avondklok thuis. Dat was behoorlijk spannend, want de sancties op het niet naleven van de avondklok waren heel zwaar. Ik voel geen emoties hoor bij deze avondklok, we moeten er samen doorheen komen. Ik heb inmiddels ook al mijn vaccinaties gehad.”
Dekker denkt wel dat de coronacrisis nog jaren gaat doorwerken. “We moeten rekening houden met zware economische jaren. Ik heb er geen slapeloze nachten van, maar het is moeilijk om nu vijf jaar voorruit te kijken.” Volgens Sterk zullen veranderingen stapje voor stapje gaan. “Wij moeten als Ford-dealer op een gezonde, sociale manier voortzetten waar we in 1923 mee begonnen zijn.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.