5 vragen aan Carlo Bloemberg, directeur Toyota Bloemberg

Carlo Bloemberg: ‘Dit is anticyclisch ondernemen’

5 vragen aan • Samen met zijn broer Roy, is Carlo Bloemberg directeur-eigenaar van dealerbedrijf Toyota Bloemberg dat eerder deze maand Hakkers Autoschade in Duiven kocht. Familiebedrijf Bloemberg wil zijn klanten graag alles rondom mobiliteit kunnen aanbieden bij één bedrijf: Autobedrijf Bloemberg.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Carlo Bloemberg: " Het voelt prettig en vertrouwd voor mensen als ze bij hetzelfde, vertrouwde adres terecht kunnen". (Foto: Bloemberg)

De Toyota-dealer Bloemberg in Zevenaar nam onlangs Hakkers Autoschade over. Bloemberg kende het herstelbedrijf al jaren en werkte er intensief mee samen. Behalve het dealerbedrijf, heeft Bloemberg ook een occasioncenter en nu dus ook een eigen herstelbedrijf.

Waarom heb je juist in deze coronatijd het schadebedrijf overgenomen, terwijl met name de schadesector het nu zwaar heeft?

“Het blijft natuurlijk altijd de vraag wanneer het ideale moment is voor een overname. Dit is anticyclisch ondernemen. Overigens verwacht ik dat de markt zich na dit coronajaar redelijk snel zal herstellen en dat er wellicht een behoorlijke inhaalvraag in mobiliteit ontstaat als alle maatregelen zijn versoepeld. Mensen zijn er lang niet uit geweest en hebben nu waarschijnlijk ook weer geld om uit te geven.”

Waarom wilde je de bedrijfsactiviteiten uitbreiden met schadeherstel?

“Het voelt voor mensen prettig en vertrouwd als ze voor alles bij hetzelfde, vertrouwde adres in de regio terecht kunnen die hen in alles ontzorgt. We zijn typisch een informeel familiebedrijf waar mensen vaak al jarenlang vaste klant zijn. Onlangs bleek nog uit onderzoek dat Toyota-kopers enorm loyaal zijn aan het merk en graag weer een auto van het merk terugkopen. Wij willen onze klanten zoveel mogelijk kunnen bieden: een nieuwe auto bij ons dealerbedrijf of een gebruikte auto bij ons occasioncenter. Voor alles rondom die auto kunnen ze bij ons terecht: van onderhoud tot reparatie en herstel.”

Je werkte al lang samen met herstelbedrijf Hakkers. Waarom kozen jullie toch voor een overname?

“Het grote voordeel is dat we al acht jaar met elkaar samenwerkten. Alle zes personeelsleden en de voormalige eigenaar Danny Sanders zijn ook meegegaan in de overname. Het bedrijf blijft ook op dezelfde locatie. Wij vonden het erg belangrijk dat hun kennis en kunde behouden blijft voor het schadebedrijf. De overname is voortgekomen uit een jarenlange samenwerking. Voor ons is het belangrijk dat we zelf de regie over alle bedrijfsactiviteiten kunnen voeren. Op die manier kunnen we het proces optimaal inrichten, zodat de wisselwerking maximaal. Komen we in de werkplaats ook een schade tegen, dan kunnen we dat nu veel sneller doorspelen naar het schadebedrijf, en omgekeerd.”

Ga je als Toyota-dealer het merk ook voeren als merkerkenning in het schadebedrijf?

“Ik denk dat merkerkenning steeds belangrijker zal worden in schadeherstel. De auto’s worden technisch ingewikkelder en het herstel wordt daardoor complexer en vergt ook meer specifieke merkkennis. Wij zijn nu druk bezig met merkerkenning van Toyota en gaan het nodige investeren in training en techniek.

Komen er nog meer merkerkenningen bij?

“Ik sluit zeker niet uit dat we ook met andere merkerkenningen aan de slag gaan, maar daar zijn we nu niet mee bezig. Uitgangspunt blijft dat we een universeel schadeherstelbedrijf zijn waar mensen met al hun schades terecht kunnen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Carlo Bloemberg: ‘Dit is anticyclisch ondernemen’ | Automotive Online
5 vragen aan Carlo Bloemberg, directeur Toyota Bloemberg

Carlo Bloemberg: ‘Dit is anticyclisch ondernemen’

5 vragen aan • Samen met zijn broer Roy, is Carlo Bloemberg directeur-eigenaar van dealerbedrijf Toyota Bloemberg dat eerder deze maand Hakkers Autoschade in Duiven kocht. Familiebedrijf Bloemberg wil zijn klanten graag alles rondom mobiliteit kunnen aanbieden bij één bedrijf: Autobedrijf Bloemberg.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Carlo Bloemberg: " Het voelt prettig en vertrouwd voor mensen als ze bij hetzelfde, vertrouwde adres terecht kunnen". (Foto: Bloemberg)

De Toyota-dealer Bloemberg in Zevenaar nam onlangs Hakkers Autoschade over. Bloemberg kende het herstelbedrijf al jaren en werkte er intensief mee samen. Behalve het dealerbedrijf, heeft Bloemberg ook een occasioncenter en nu dus ook een eigen herstelbedrijf.

Waarom heb je juist in deze coronatijd het schadebedrijf overgenomen, terwijl met name de schadesector het nu zwaar heeft?

“Het blijft natuurlijk altijd de vraag wanneer het ideale moment is voor een overname. Dit is anticyclisch ondernemen. Overigens verwacht ik dat de markt zich na dit coronajaar redelijk snel zal herstellen en dat er wellicht een behoorlijke inhaalvraag in mobiliteit ontstaat als alle maatregelen zijn versoepeld. Mensen zijn er lang niet uit geweest en hebben nu waarschijnlijk ook weer geld om uit te geven.”

Waarom wilde je de bedrijfsactiviteiten uitbreiden met schadeherstel?

“Het voelt voor mensen prettig en vertrouwd als ze voor alles bij hetzelfde, vertrouwde adres in de regio terecht kunnen die hen in alles ontzorgt. We zijn typisch een informeel familiebedrijf waar mensen vaak al jarenlang vaste klant zijn. Onlangs bleek nog uit onderzoek dat Toyota-kopers enorm loyaal zijn aan het merk en graag weer een auto van het merk terugkopen. Wij willen onze klanten zoveel mogelijk kunnen bieden: een nieuwe auto bij ons dealerbedrijf of een gebruikte auto bij ons occasioncenter. Voor alles rondom die auto kunnen ze bij ons terecht: van onderhoud tot reparatie en herstel.”

Je werkte al lang samen met herstelbedrijf Hakkers. Waarom kozen jullie toch voor een overname?

“Het grote voordeel is dat we al acht jaar met elkaar samenwerkten. Alle zes personeelsleden en de voormalige eigenaar Danny Sanders zijn ook meegegaan in de overname. Het bedrijf blijft ook op dezelfde locatie. Wij vonden het erg belangrijk dat hun kennis en kunde behouden blijft voor het schadebedrijf. De overname is voortgekomen uit een jarenlange samenwerking. Voor ons is het belangrijk dat we zelf de regie over alle bedrijfsactiviteiten kunnen voeren. Op die manier kunnen we het proces optimaal inrichten, zodat de wisselwerking maximaal. Komen we in de werkplaats ook een schade tegen, dan kunnen we dat nu veel sneller doorspelen naar het schadebedrijf, en omgekeerd.”

Ga je als Toyota-dealer het merk ook voeren als merkerkenning in het schadebedrijf?

“Ik denk dat merkerkenning steeds belangrijker zal worden in schadeherstel. De auto’s worden technisch ingewikkelder en het herstel wordt daardoor complexer en vergt ook meer specifieke merkkennis. Wij zijn nu druk bezig met merkerkenning van Toyota en gaan het nodige investeren in training en techniek.

Komen er nog meer merkerkenningen bij?

“Ik sluit zeker niet uit dat we ook met andere merkerkenningen aan de slag gaan, maar daar zijn we nu niet mee bezig. Uitgangspunt blijft dat we een universeel schadeherstelbedrijf zijn waar mensen met al hun schades terecht kunnen.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.