RODI: BMW Nederland aan kop, Stellantis verdwijnt in zwart gat

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bert de Kroon (links) overhandigt de trofee aan BMW Nederland-directeur Stefanie Wurst en Martin Hegeman, voorzitter van de dealervereniging. (Foto: Bovag)

Dealers waardeerden in coronajaar 2020 de relatie met hun importeur gemiddeld met een 6,6. Dat is 0,1 procentpunt hoger dan in 2019. BMW- en Mini-dealers zijn met een rapportcijfer van een 9,2 het meest tevreden. Het minst tevreden zijn de dealers van de Stellantis-merken. Dat blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag. In totaal beoordelen ruim de helft van de dealers hun importeur. Bekijk de hele RODI in de Automotive Kennisbank.

Hoewel de stijging van de algemene waardering voor alle importeurs minimaal is, bestempeld Bovag dit als zeer positief. “2020 was een regelrechte achtbaan. Het doet me dan ook deugd om te zien dat er in de keten in veel gevallen goed is geanticipeerd en samengewerkt”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. “Het was voor de meeste importeurs en dealers direct duidelijk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dat we alleen door samen te werken en met oog voor eenieders belang en situatie het hoofd boven water kunnen houden.”

Deze vijf merken kregen de hoogste beoordeling:

Merk Rapportcijfer 2020 Rapportcijfer 2019
BMW/Mini 9,2 8,5
Volkswagen 8,9 8,1
Audi 8,6 8,2
Skoda 8,6 7,9
Volvo 8,1 6,7
Bron: Bovag

Hyundai, dat voor dit jaar nog geen commerciële afspraken met zijn dealers wist te maken, duikelt met een min van 1,6 procentpunt als grootste daler naar een 5,5 en voor een zestal merken wordt de samenwerking met een (dikke) onvoldoende beoordeeld.

Het zijn de Stellantis-merken (Alfa Romeo en Jeep zijn niet in de lijst opgenomen) die onderaan bungelen. Haast traditiegetrouw krijgt de Fiat-importeur een extreem laag cijfer en ook bij Citroën, Peugeot en Opel worden dikke onvoldoendes uitgedeeld. Onlangs meldde Bovag samen met de dealerverenigingen van PSA en Opel naar de rechter te stappen om zo Stellantis tot betere afspraken te dwingen.

“Helaas kunnen we hierbij niet meer van een incident spreken. Ik adviseer deze organisaties met klem om eens een voorbeeld te nemen aan andere importeurs en om te investeren in een betere relatie met hun netwerk. Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen”, aldus Bert de Kroon.

Plussen en minnen

In vergelijking met 2019 werd volgens Bovag onder andere veel vooruitgang geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 punt) en de betalingsregeling voor showroomauto’s en demo’s (plus 0,4). De grootste daling in waardering betrof de verkoopdocumentatie (min 0,5) en het occasionprogramma (min 0,4). Twee derde van de dealers geeft aan dat de salesstandards gelijk zijn gebleven; volgens ruim een kwart zijn deze ondanks corona toch verzwaard. De aftersales standards zijn bij 22 procent van de autodealers afgelopen jaar verzwaard en dat betreft voornamelijk de contractanten van Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda, schrijft Bovag.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

RODI: BMW Nederland aan kop, Stellantis verdwijnt in zwart gat | Automotive Online

RODI: BMW Nederland aan kop, Stellantis verdwijnt in zwart gat

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Bert de Kroon (links) overhandigt de trofee aan BMW Nederland-directeur Stefanie Wurst en Martin Hegeman, voorzitter van de dealervereniging. (Foto: Bovag)

Dealers waardeerden in coronajaar 2020 de relatie met hun importeur gemiddeld met een 6,6. Dat is 0,1 procentpunt hoger dan in 2019. BMW- en Mini-dealers zijn met een rapportcijfer van een 9,2 het meest tevreden. Het minst tevreden zijn de dealers van de Stellantis-merken. Dat blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag. In totaal beoordelen ruim de helft van de dealers hun importeur. Bekijk de hele RODI in de Automotive Kennisbank.

Hoewel de stijging van de algemene waardering voor alle importeurs minimaal is, bestempeld Bovag dit als zeer positief. “2020 was een regelrechte achtbaan. Het doet me dan ook deugd om te zien dat er in de keten in veel gevallen goed is geanticipeerd en samengewerkt”, zegt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers. “Het was voor de meeste importeurs en dealers direct duidelijk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dat we alleen door samen te werken en met oog voor eenieders belang en situatie het hoofd boven water kunnen houden.”

Deze vijf merken kregen de hoogste beoordeling:

Merk Rapportcijfer 2020 Rapportcijfer 2019
BMW/Mini 9,2 8,5
Volkswagen 8,9 8,1
Audi 8,6 8,2
Skoda 8,6 7,9
Volvo 8,1 6,7
Bron: Bovag

Hyundai, dat voor dit jaar nog geen commerciële afspraken met zijn dealers wist te maken, duikelt met een min van 1,6 procentpunt als grootste daler naar een 5,5 en voor een zestal merken wordt de samenwerking met een (dikke) onvoldoende beoordeeld.

Het zijn de Stellantis-merken (Alfa Romeo en Jeep zijn niet in de lijst opgenomen) die onderaan bungelen. Haast traditiegetrouw krijgt de Fiat-importeur een extreem laag cijfer en ook bij Citroën, Peugeot en Opel worden dikke onvoldoendes uitgedeeld. Onlangs meldde Bovag samen met de dealerverenigingen van PSA en Opel naar de rechter te stappen om zo Stellantis tot betere afspraken te dwingen.

“Helaas kunnen we hierbij niet meer van een incident spreken. Ik adviseer deze organisaties met klem om eens een voorbeeld te nemen aan andere importeurs en om te investeren in een betere relatie met hun netwerk. Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen”, aldus Bert de Kroon.

Plussen en minnen

In vergelijking met 2019 werd volgens Bovag onder andere veel vooruitgang geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 punt) en de betalingsregeling voor showroomauto’s en demo’s (plus 0,4). De grootste daling in waardering betrof de verkoopdocumentatie (min 0,5) en het occasionprogramma (min 0,4). Twee derde van de dealers geeft aan dat de salesstandards gelijk zijn gebleven; volgens ruim een kwart zijn deze ondanks corona toch verzwaard. De aftersales standards zijn bij 22 procent van de autodealers afgelopen jaar verzwaard en dat betreft voornamelijk de contractanten van Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda, schrijft Bovag.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.