Achtergrond | Hyundai-dealers wacht mega-operatie door recall Kona

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het – inmiddels bevestigde – nieuws dat Hyundai en batterijfabrikant LG Chem zo’n 800 miljoen euro uittrekken om wereldwijd de batterijpakketten van zo’n tachtigduizend Hyundai’s Kona en Ioniq te vervangen, is bij Nederlandse dealers voorzichtig positief ontvangen.

De Nederlandse impact van de recall is nog onbekend. De Hyundai-importeur laat weten nog uit te zoeken of de berichtgeving klopt en om hoeveel voertuigen het gaat. Uit cijfers van RDC blijkt dat er in Nederland ongeveer 15.000 Kona’s EV en 4.600 Ioniqs rondrijden (meting: eind januari 2021). De op handen zijnde recall treft met name voertuigen die voor maart 2020 zijn geproduceerd.

4.000 werkdagen werk

Een groot deel van de rijdende vloot lijkt daarmee in aanmerking te komen voor de recall, die feitelijk een vervolg is van een eerdere terugroepactie die vorig jaar is gestart. Hierbij werden er Kona-EV’s en Ioniqs vanwege batterijproblemen teruggeroepen naar de dealer. Volgens de importeur ging het in Nederland om zo’n 9 duizend voertuigen, waarbij een batterijcel vervangen in verband met brandgevaar. Nu blijkt dat deze vervanging de stabiliteit van de batterij kan verzwakken. Meerdere dealers melden derhalve dat inmiddels het hele batterijpakket vervangen wordt.

In de afgelopen maanden vlogen er wereldwijd zo’n 15 Hyundai’s met het LG-batterijpakket in brand. In één geval gebeurde dit nadat de auto al terug geweest was voor een recall.

Dieselschandaal

Als er daadwerkelijke duizenden batterijpakketten vervangen moeten worden, dan lijkt de impact van deze recall vergelijkbaar met die vanwege het dieselschandaal of voor de Takata-airbags. Daarbij ging het weliswaar om grotere aantallen, maar relatief minder ingrijpende aanpassingen. Het vervangen van een batterijpakket (die volgens ingewijden zijn geprijsd op 21 duizend euro) is een hels karwei. Dealers kunnen 3,6 uur aan garantiewerk claimen. Als bij alle 9 duizend voertuigen, voor wie de eerste recall geldt, de batterijen vervangen moeten worden, dan levert dat al zo’n 4.000 werkdagen werk op voor de dealers. Maar dan moeten er bij de overige 11 duizend EV’s in het Nederlandse park – waarvan een deel niet door de importeur is geïmporteerd – geen extra auto’s zitten die moeten worden teruggeroepen.

Heftrucks

Vooral grote dealers lijken te kunnen profiteren van een terugroepactie. Voor het vervangen is gespecialiseerde apparatuur en equipment nodig. Een batterijpakket weegt zo’n 500 kilogram en kan alleen met een speciale heftafel in en uit de auto worden getakeld. Dealers laten aan Automotive weten al bezig zijn om het werkaanbod te clusteren, want alleen als een vestiging er volledig op is ingericht, kan het vervangen plaatsvinden binnen de uren die ze kunnen claimen.

Dealers melden wel wat telefoontjes te hebben gehad van verontruste klanten

Het is onbekend of alle dealers of de benodigde apparatuur beschikken. Daarbij is er ook nog een enorme logistieke operatie nodig om de batterijpakketten aan- en af te voeren. Sommige dealers zeggen te bekijken of er extra equipment, zoals heftrucks, moeten worden aanschaft. Wat er gebeurt met de vervangen batterijen is onbekend. Voor de importeur is dit ook een mega-operatie, want er moeten duizenden batterijpakketten bij de dealers worden afgeleverd.

Half jaar

Zelfs grote dealers denken dat ze niet meer dan een tiental voertuigen per dag van een nieuw batterijpakket te kunnen voorzien. De verwachting is dat de totale operatie wel tot een halfjaar in beslag kan nemen. In de tussentijd is het afwachten of er in Nederland problemen ontstaan met de rijdende auto’s. Dealers melden wel wat telefoontjes te hebben gehad van verontruste klanten, maar niemand zou zijn auto per direct hebben willen inleveren. Ze denken overigens niet dat er een acuut veiligheidsrisico is. Voor een batterijpakket ontbrandt, ontstaat er eerst rookontwikkeling en is er voldoende tijd voor de inzittenden om weg te komen van de auto.

Vooralsnog lijken andere auto’s die soortgelijke batterijpakketten gebruiken, zoals Kia in de Niro, niet met dezelfde problemen te kampen.

Voor dit artikel spraken we meerdere dealers van het  merk. Zij werkten mee op basis van anonimiteit. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Achtergrond | Hyundai-dealers wacht mega-operatie door recall Kona | Automotive Online

Achtergrond | Hyundai-dealers wacht mega-operatie door recall Kona

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het – inmiddels bevestigde – nieuws dat Hyundai en batterijfabrikant LG Chem zo’n 800 miljoen euro uittrekken om wereldwijd de batterijpakketten van zo’n tachtigduizend Hyundai’s Kona en Ioniq te vervangen, is bij Nederlandse dealers voorzichtig positief ontvangen.

De Nederlandse impact van de recall is nog onbekend. De Hyundai-importeur laat weten nog uit te zoeken of de berichtgeving klopt en om hoeveel voertuigen het gaat. Uit cijfers van RDC blijkt dat er in Nederland ongeveer 15.000 Kona’s EV en 4.600 Ioniqs rondrijden (meting: eind januari 2021). De op handen zijnde recall treft met name voertuigen die voor maart 2020 zijn geproduceerd.

4.000 werkdagen werk

Een groot deel van de rijdende vloot lijkt daarmee in aanmerking te komen voor de recall, die feitelijk een vervolg is van een eerdere terugroepactie die vorig jaar is gestart. Hierbij werden er Kona-EV’s en Ioniqs vanwege batterijproblemen teruggeroepen naar de dealer. Volgens de importeur ging het in Nederland om zo’n 9 duizend voertuigen, waarbij een batterijcel vervangen in verband met brandgevaar. Nu blijkt dat deze vervanging de stabiliteit van de batterij kan verzwakken. Meerdere dealers melden derhalve dat inmiddels het hele batterijpakket vervangen wordt.

In de afgelopen maanden vlogen er wereldwijd zo’n 15 Hyundai’s met het LG-batterijpakket in brand. In één geval gebeurde dit nadat de auto al terug geweest was voor een recall.

Dieselschandaal

Als er daadwerkelijke duizenden batterijpakketten vervangen moeten worden, dan lijkt de impact van deze recall vergelijkbaar met die vanwege het dieselschandaal of voor de Takata-airbags. Daarbij ging het weliswaar om grotere aantallen, maar relatief minder ingrijpende aanpassingen. Het vervangen van een batterijpakket (die volgens ingewijden zijn geprijsd op 21 duizend euro) is een hels karwei. Dealers kunnen 3,6 uur aan garantiewerk claimen. Als bij alle 9 duizend voertuigen, voor wie de eerste recall geldt, de batterijen vervangen moeten worden, dan levert dat al zo’n 4.000 werkdagen werk op voor de dealers. Maar dan moeten er bij de overige 11 duizend EV’s in het Nederlandse park – waarvan een deel niet door de importeur is geïmporteerd – geen extra auto’s zitten die moeten worden teruggeroepen.

Heftrucks

Vooral grote dealers lijken te kunnen profiteren van een terugroepactie. Voor het vervangen is gespecialiseerde apparatuur en equipment nodig. Een batterijpakket weegt zo’n 500 kilogram en kan alleen met een speciale heftafel in en uit de auto worden getakeld. Dealers laten aan Automotive weten al bezig zijn om het werkaanbod te clusteren, want alleen als een vestiging er volledig op is ingericht, kan het vervangen plaatsvinden binnen de uren die ze kunnen claimen.

Dealers melden wel wat telefoontjes te hebben gehad van verontruste klanten

Het is onbekend of alle dealers of de benodigde apparatuur beschikken. Daarbij is er ook nog een enorme logistieke operatie nodig om de batterijpakketten aan- en af te voeren. Sommige dealers zeggen te bekijken of er extra equipment, zoals heftrucks, moeten worden aanschaft. Wat er gebeurt met de vervangen batterijen is onbekend. Voor de importeur is dit ook een mega-operatie, want er moeten duizenden batterijpakketten bij de dealers worden afgeleverd.

Half jaar

Zelfs grote dealers denken dat ze niet meer dan een tiental voertuigen per dag van een nieuw batterijpakket te kunnen voorzien. De verwachting is dat de totale operatie wel tot een halfjaar in beslag kan nemen. In de tussentijd is het afwachten of er in Nederland problemen ontstaan met de rijdende auto’s. Dealers melden wel wat telefoontjes te hebben gehad van verontruste klanten, maar niemand zou zijn auto per direct hebben willen inleveren. Ze denken overigens niet dat er een acuut veiligheidsrisico is. Voor een batterijpakket ontbrandt, ontstaat er eerst rookontwikkeling en is er voldoende tijd voor de inzittenden om weg te komen van de auto.

Vooralsnog lijken andere auto’s die soortgelijke batterijpakketten gebruiken, zoals Kia in de Niro, niet met dezelfde problemen te kampen.

Voor dit artikel spraken we meerdere dealers van het  merk. Zij werkten mee op basis van anonimiteit. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.