5 Vragen aan Eric Berkhof, ceo Van Mossel, over MG, occasions, Europa en corona

Eric Berkhof (Van Mossel) onderzoekt mogelijkheden voor Europese expansie

5 vragen aan • Na de overname van de Indumij Groep deze week, is “het Benelux-plaatje” van Van Mossel zo goed als ingekleurd. Er volgen nog enkele overnames en er zijn plannen met MG en de occasioncentra, maar voor de verdere toekomst is de blik nu voorzichtig op Europa gericht. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Van Mossel

Indumij werd dus die nog ene, grote, overname die Van Mossel-topman Eric Berkhof vorig jaar aankondigde. Door de overnames van Fidenco en Autopolis (600 miljoen euro omzet), Rogam BW en Hogenbirk (150 miljoen euro omzet) en Indumij Groep (100 miljoen euro) nadert de dealerholding de afronding van zijn Benelux-strategie. Het bedrijf heeft nu 250 dealervestigingen in de Benelux en de omzet nadert de 3,5 miljard euro.

Automotive vroeg Berkhof naar de overname, de retailstrategie en de gevolgen van de coronamaatregelen.

Is de overname van Indumij echt de laatste grote overname in Nederland van de Van Mossel Groep?

“In principe wel. Er gaat dit jaar nog wel een kleinere overname volgen. In principe is onze strategie met betrekking tot de dealerbedrijven dan afgerond. Bij veel merken, zoals bij Renault, wordt het netwerk momenteel ingekrompen. Het is niet uitgesloten dat we in overleg en samenwerking met importeurs daar een rol in spelen en derhalve alsnog nieuwe overnames doen. Maar dan moet het ons passen.”

Ook in België lijken jullie vergevorderd. Wat is dan de volgende stap?  

“In België zal er dit jaar ook nog een grote overname volgen, plus wat kleinere. We verwachten medio volgend jaar het Benelux-plaatje ingekleurd te hebben. We hebben dan een marktaandeel in de nieuwverkoop van rond de 14 á 15 procent. Door deze overnames groeien we als groep naar een omzet van rond de 3,5 miljard euro (in 2020 kwam de omzet uit op 2,6 miljard euro, red).

We zien geen redenen om onze prognoses voor dit jaar bij te stellen en rekenen op een winstgroei.

We zijn nu met onze leasedivisie al actief in Duitsland. Over verdere Europese expansie hebben we nog geen besluit genomen. Dat gaan we eerst onderzoeken. In de loop van volgend jaar zal er meer duidelijk worden.”

Jullie zijn dealer/importeur voor MG. Hoe bevalt dat?

“MG doet het erg goed, we zijn er erg tevreden over. Vorig jaar verkochten we er ruim tweeduizend en dit jaar verwachten we verder te groeien. MG presenteert dit jaar twee nieuwe modellen en wij openen nog twee nieuwe vestigingen (het bedrijf opende vorig jaar in Rotterdam zijn derde vestiging, red). De dubbelrol die wij voor het merk hebben, betekent dat we snel kunnen besluiten, bijvoorbeeld met acties. Verder is er niet veel verschil met onze andere dealeractiviteiten. Ik geloof er niet in dat nieuwe merken voldoende marktaandeel kunnen opbouwen zonder fysieke vestingen; niet voor niets breidt ook Tesla het aantal vestigingen uit.”

Jullie openen dit jaar ook meerdere occasioncentra, zoals recent in Utrecht aan de A2. Zijn deze centra primair als afzetkanaal bedoeld voor ex-leaseauto’s van leasedochter ICLH?

“De occasioncentra zijn een businesscase op zich. We verkopen daar de geschikte auto’s uit de leasevloot en de goede vreemd-merk inruilers. Maar we kopen ook actief auto’s bij. Door deze centra denken we meer synergie binnen het bedrijf te realiseren. Verkopen we in Utrecht een auto aan een klant in Groningen, dan koppelen we een van onze serviceadviseurs in Groningen aan deze klant om hem binnenboord te houden. We verkopen steeds meer service, financieringen en verzekeringen en daarbij is de occasionverkoop erg belangrijk. “Van Mossel voert de Automotive Dealerholding Top 60 aan. In de Automotive Leasemaatschappij staat het met leasedivisie International Car Lease Holding op plek 4. Bestel beide uitgaves hier.

U meldde eerder dat het resultaat over 2020 ondanks corona op niveau is gebleven. Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar?

“Wederom goed. We hebben een goede januari maand gehad en ook in februari verkopen we goed door. We zien geen redenen om onze prognoses voor dit jaar bij te stellen en rekenen op een winstgroei. Het enige punt dat zorgen baart is de leveringsbetrouwbaarheid bij fabrikanten. De levertijden nemen (als gevolg van het tekort aan microchips, red) toe.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Eric Berkhof (Van Mossel) onderzoekt mogelijkheden voor Europese expansie | Automotive Online
5 Vragen aan Eric Berkhof, ceo Van Mossel, over MG, occasions, Europa en corona

Eric Berkhof (Van Mossel) onderzoekt mogelijkheden voor Europese expansie

5 vragen aan • Na de overname van de Indumij Groep deze week, is “het Benelux-plaatje” van Van Mossel zo goed als ingekleurd. Er volgen nog enkele overnames en er zijn plannen met MG en de occasioncentra, maar voor de verdere toekomst is de blik nu voorzichtig op Europa gericht. 
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Van Mossel

Indumij werd dus die nog ene, grote, overname die Van Mossel-topman Eric Berkhof vorig jaar aankondigde. Door de overnames van Fidenco en Autopolis (600 miljoen euro omzet), Rogam BW en Hogenbirk (150 miljoen euro omzet) en Indumij Groep (100 miljoen euro) nadert de dealerholding de afronding van zijn Benelux-strategie. Het bedrijf heeft nu 250 dealervestigingen in de Benelux en de omzet nadert de 3,5 miljard euro.

Automotive vroeg Berkhof naar de overname, de retailstrategie en de gevolgen van de coronamaatregelen.

Is de overname van Indumij echt de laatste grote overname in Nederland van de Van Mossel Groep?

“In principe wel. Er gaat dit jaar nog wel een kleinere overname volgen. In principe is onze strategie met betrekking tot de dealerbedrijven dan afgerond. Bij veel merken, zoals bij Renault, wordt het netwerk momenteel ingekrompen. Het is niet uitgesloten dat we in overleg en samenwerking met importeurs daar een rol in spelen en derhalve alsnog nieuwe overnames doen. Maar dan moet het ons passen.”

Ook in België lijken jullie vergevorderd. Wat is dan de volgende stap?  

“In België zal er dit jaar ook nog een grote overname volgen, plus wat kleinere. We verwachten medio volgend jaar het Benelux-plaatje ingekleurd te hebben. We hebben dan een marktaandeel in de nieuwverkoop van rond de 14 á 15 procent. Door deze overnames groeien we als groep naar een omzet van rond de 3,5 miljard euro (in 2020 kwam de omzet uit op 2,6 miljard euro, red).

We zien geen redenen om onze prognoses voor dit jaar bij te stellen en rekenen op een winstgroei.

We zijn nu met onze leasedivisie al actief in Duitsland. Over verdere Europese expansie hebben we nog geen besluit genomen. Dat gaan we eerst onderzoeken. In de loop van volgend jaar zal er meer duidelijk worden.”

Jullie zijn dealer/importeur voor MG. Hoe bevalt dat?

“MG doet het erg goed, we zijn er erg tevreden over. Vorig jaar verkochten we er ruim tweeduizend en dit jaar verwachten we verder te groeien. MG presenteert dit jaar twee nieuwe modellen en wij openen nog twee nieuwe vestigingen (het bedrijf opende vorig jaar in Rotterdam zijn derde vestiging, red). De dubbelrol die wij voor het merk hebben, betekent dat we snel kunnen besluiten, bijvoorbeeld met acties. Verder is er niet veel verschil met onze andere dealeractiviteiten. Ik geloof er niet in dat nieuwe merken voldoende marktaandeel kunnen opbouwen zonder fysieke vestingen; niet voor niets breidt ook Tesla het aantal vestigingen uit.”

Jullie openen dit jaar ook meerdere occasioncentra, zoals recent in Utrecht aan de A2. Zijn deze centra primair als afzetkanaal bedoeld voor ex-leaseauto’s van leasedochter ICLH?

“De occasioncentra zijn een businesscase op zich. We verkopen daar de geschikte auto’s uit de leasevloot en de goede vreemd-merk inruilers. Maar we kopen ook actief auto’s bij. Door deze centra denken we meer synergie binnen het bedrijf te realiseren. Verkopen we in Utrecht een auto aan een klant in Groningen, dan koppelen we een van onze serviceadviseurs in Groningen aan deze klant om hem binnenboord te houden. We verkopen steeds meer service, financieringen en verzekeringen en daarbij is de occasionverkoop erg belangrijk. “Van Mossel voert de Automotive Dealerholding Top 60 aan. In de Automotive Leasemaatschappij staat het met leasedivisie International Car Lease Holding op plek 4. Bestel beide uitgaves hier.

U meldde eerder dat het resultaat over 2020 ondanks corona op niveau is gebleven. Wat zijn de verwachtingen voor dit jaar?

“Wederom goed. We hebben een goede januari maand gehad en ook in februari verkopen we goed door. We zien geen redenen om onze prognoses voor dit jaar bij te stellen en rekenen op een winstgroei. Het enige punt dat zorgen baart is de leveringsbetrouwbaarheid bij fabrikanten. De levertijden nemen (als gevolg van het tekort aan microchips, red) toe.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.