Het dealerbedrijf wil een brede mobiliteitsaanbieder worden

Jos Sollie (M. de Koning): ‘We staan voor een ingrijpende verandering’

5 vragen aan • Directeur Jos Sollie trad eerder dit jaar als aandeelhouder toe tot dealerholding M. de Koning. Samen met de broers De Koning, die een strategische rol houden, moet het bedrijf verder uitgebouwd worden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: M. de Koning / Jan Kok

Voor Jos Sollie is het een mooie stap; van directeur tot directeur-aandeelhouder van dealerholding M. de Koning. Als operationeel verantwoordelijke zal hij het bedrijf veilig de toekomst in moeten loodsen. In dit interview vertelt hij aan Automotive hoe hij dat denkt te realiseren. “We zijn inmiddels meer dan een leverancier van auto’s. We willen graag uitgroeien tot het mobiliteitscentrum van de regio.”

Waarom bent u naast directeur ook aandeelhouder geworden?

“In het licht van de belangrijke markttrends is er een meerjarenplan opgesteld en daarbij zijn aanzienlijke investeringen gedaan. Door als aandeelhouder in te stappen onderstreep ik nadrukkelijk dat ik veel vertrouwen heb in onze toekomstplannen.

EV’s waren vorig jaar al goed voor 20 procent van onze omzet en dit jaar stijgt dat percentage naar 30 procent

Door de constructie met drie aandeelhouders (Hans en Wim de Koning zijn niet operationeel actief, maar houden zich wel actief bezig met de strategie van het bedrijf, red) denken we nog slagvaardiger te kunnen zijn in het realiseren van onze ambities.”

Hoe ziet u de toekomst van het bedrijf?

“Mijn inziens staan we staan voor een ingrijpende verandering in de automotive. Dat gaat heel snel: over vijf jaar ziet het retailnetwerk er anders uit. Veel veranderingen zijn simpelweg een gegeven. De overheid wijzigt zijn beleid, de CO2-uitstoot moet worden gereduceerd en de elektrische auto is aan een opmars bezig. Daarnaast verandert de vraag van de klant. Reeds eerder ingezette ontwikkelingen en trends op het gebied van elektrificering en digitalisering worden door corona versneld. Op de winkel passen volstaat niet in deze tijd.”

Hoe kan een dealerbedrijf op deze ontwikkelingen inspelen?

“We zien onszelf in de toekomst als totaalleverancier en ideale meedenker voor de klant in mobiliteit. De basis van ons beleid is dat we de klant willen ontzorgen. De klant kan bij ons voor alles terecht op het gebied van mobiliteit: een nieuwe auto, occasion, leasing, verhuur, onderhoud en schadeherstel. Allereerst is dit beleid mogelijk door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie, online sales en digitalisering. Onze fabrikant heeft geïnvesteerd in een lijn met echte EV’s, dus geen omgebouwde brandstofauto’s. Deze ontwikkeling stelt ons in staat om ons marktaandeel verder te vergroten. EV’s waren vorig jaar al goed voor 20 procent van onze omzet en dit jaar stijgt dat percentage naar 30 procent. We zijn op weg naar een hybride organisatie met zowel online als offline sales, die naast elkaar bestaan en voor de klant naadloos in elkaar overgaan.”

Hoe vertaalt deze strategie zich in services en diensten?

“We zijn inmiddels meer dan puur leverancier van auto’s. Zo zijn we vorig jaar gestart met ons Business Center en zijn we servicedealer voor Skoda geworden. En we hebben nieuwe services en mobiliteitsdiensten toegevoegd aan ons dienstenaanbod (het bedrijf bracht zijn private leaseactiviteiten onder bij VWPFS, red). Services die gericht zijn op het leveren van mobiliteitsoplossingen zoals advies op het gebied van laadinfrastructuur, deelmobiliteit, fietsen en een mobiliteitskaart waarin we openbaar vervoer, fiets en auto combineren. Zo worden we meer en meer een wendbare organisatie. Het is onze ambitie om voorop te blijven lopen in ontwikkelingen en op die manier interessant te blijven voor ons klanten. We willen graag uitgroeien tot het mobiliteitscentrum van de regio. We zetten daarbij heel bewust het persoonlijke contact centraal. We zijn sinds 1964 geworteld in de regio, we werken dicht bij de klant en spreken dus de taal van onze klant.”

Er komt nu zoveel tegelijk op het autobedrijf af, van elektrificering tot corona. Hoe houden jullie het hoofd koel?

“Door alle onzekerheid is het lastig te voorspellen hoe de directe toekomst eruit ziet. Wij houden vast aan onze eigen strategie, waarmee we denken een blijvend winstgevend businessmodel te hebben. Deze strategie heeft als pijlers processen, klantcontact en klantpropositie en het zijn van een aantrekkelijke werkgever. In deze vier pijlers moeten we blijven investeren om ze verder te optimaliseren. Op korte termijn geldt dat het uitdagende tijden blijven door alle beperkende corona-maatregelen. Gelukkig is er door het vaccineren voorzichtig licht aan het einde van de tunnel. Onder deze omstandigheden proberen wij flexibel te blijven en mee te bewegen met trends en ontwikkelingen zodat we er straks klaar voor zijn als alles weer normaal wordt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Jos Sollie (M. de Koning): ‘We staan voor een ingrijpende verandering’ | Automotive Online
Het dealerbedrijf wil een brede mobiliteitsaanbieder worden

Jos Sollie (M. de Koning): ‘We staan voor een ingrijpende verandering’

5 vragen aan • Directeur Jos Sollie trad eerder dit jaar als aandeelhouder toe tot dealerholding M. de Koning. Samen met de broers De Koning, die een strategische rol houden, moet het bedrijf verder uitgebouwd worden.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: M. de Koning / Jan Kok

Voor Jos Sollie is het een mooie stap; van directeur tot directeur-aandeelhouder van dealerholding M. de Koning. Als operationeel verantwoordelijke zal hij het bedrijf veilig de toekomst in moeten loodsen. In dit interview vertelt hij aan Automotive hoe hij dat denkt te realiseren. “We zijn inmiddels meer dan een leverancier van auto’s. We willen graag uitgroeien tot het mobiliteitscentrum van de regio.”

Waarom bent u naast directeur ook aandeelhouder geworden?

“In het licht van de belangrijke markttrends is er een meerjarenplan opgesteld en daarbij zijn aanzienlijke investeringen gedaan. Door als aandeelhouder in te stappen onderstreep ik nadrukkelijk dat ik veel vertrouwen heb in onze toekomstplannen.

EV’s waren vorig jaar al goed voor 20 procent van onze omzet en dit jaar stijgt dat percentage naar 30 procent

Door de constructie met drie aandeelhouders (Hans en Wim de Koning zijn niet operationeel actief, maar houden zich wel actief bezig met de strategie van het bedrijf, red) denken we nog slagvaardiger te kunnen zijn in het realiseren van onze ambities.”

Hoe ziet u de toekomst van het bedrijf?

“Mijn inziens staan we staan voor een ingrijpende verandering in de automotive. Dat gaat heel snel: over vijf jaar ziet het retailnetwerk er anders uit. Veel veranderingen zijn simpelweg een gegeven. De overheid wijzigt zijn beleid, de CO2-uitstoot moet worden gereduceerd en de elektrische auto is aan een opmars bezig. Daarnaast verandert de vraag van de klant. Reeds eerder ingezette ontwikkelingen en trends op het gebied van elektrificering en digitalisering worden door corona versneld. Op de winkel passen volstaat niet in deze tijd.”

Hoe kan een dealerbedrijf op deze ontwikkelingen inspelen?

“We zien onszelf in de toekomst als totaalleverancier en ideale meedenker voor de klant in mobiliteit. De basis van ons beleid is dat we de klant willen ontzorgen. De klant kan bij ons voor alles terecht op het gebied van mobiliteit: een nieuwe auto, occasion, leasing, verhuur, onderhoud en schadeherstel. Allereerst is dit beleid mogelijk door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van elektrificatie, online sales en digitalisering. Onze fabrikant heeft geïnvesteerd in een lijn met echte EV’s, dus geen omgebouwde brandstofauto’s. Deze ontwikkeling stelt ons in staat om ons marktaandeel verder te vergroten. EV’s waren vorig jaar al goed voor 20 procent van onze omzet en dit jaar stijgt dat percentage naar 30 procent. We zijn op weg naar een hybride organisatie met zowel online als offline sales, die naast elkaar bestaan en voor de klant naadloos in elkaar overgaan.”

Hoe vertaalt deze strategie zich in services en diensten?

“We zijn inmiddels meer dan puur leverancier van auto’s. Zo zijn we vorig jaar gestart met ons Business Center en zijn we servicedealer voor Skoda geworden. En we hebben nieuwe services en mobiliteitsdiensten toegevoegd aan ons dienstenaanbod (het bedrijf bracht zijn private leaseactiviteiten onder bij VWPFS, red). Services die gericht zijn op het leveren van mobiliteitsoplossingen zoals advies op het gebied van laadinfrastructuur, deelmobiliteit, fietsen en een mobiliteitskaart waarin we openbaar vervoer, fiets en auto combineren. Zo worden we meer en meer een wendbare organisatie. Het is onze ambitie om voorop te blijven lopen in ontwikkelingen en op die manier interessant te blijven voor ons klanten. We willen graag uitgroeien tot het mobiliteitscentrum van de regio. We zetten daarbij heel bewust het persoonlijke contact centraal. We zijn sinds 1964 geworteld in de regio, we werken dicht bij de klant en spreken dus de taal van onze klant.”

Er komt nu zoveel tegelijk op het autobedrijf af, van elektrificering tot corona. Hoe houden jullie het hoofd koel?

“Door alle onzekerheid is het lastig te voorspellen hoe de directe toekomst eruit ziet. Wij houden vast aan onze eigen strategie, waarmee we denken een blijvend winstgevend businessmodel te hebben. Deze strategie heeft als pijlers processen, klantcontact en klantpropositie en het zijn van een aantrekkelijke werkgever. In deze vier pijlers moeten we blijven investeren om ze verder te optimaliseren. Op korte termijn geldt dat het uitdagende tijden blijven door alle beperkende corona-maatregelen. Gelukkig is er door het vaccineren voorzichtig licht aan het einde van de tunnel. Onder deze omstandigheden proberen wij flexibel te blijven en mee te bewegen met trends en ontwikkelingen zodat we er straks klaar voor zijn als alles weer normaal wordt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.