Nederlandse Volvo-dealers naar kwart minder salesvestingen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het aantal salesvestigingen van Volvo-dealers is dit jaar teruggebracht van 87 naar 56. Bijna alle dealers hebben het aantal salesvestigingen zien afnemen. Dat blijkt uit een rondgang van Automotive. Importeur Volvo Nederland wil niet reageren.

In de praktijk is er nog niet zo heel veel veranderd, zegt Jan van Roosmalen, die als voorzitter van de dealervereniging hierover overleg voerde met de importeur (Van Roosmalen droeg recent het stokje over aan Peter Nieuwenhuijse). Van Roosmalen is zelf teruggegaan van vijf naar drie salesvestigingen. De andere twee zijn servicevestigingen geworden. Volgens Van Roosmalen heeft de importeur de dealers meer keuzevrijheid gegeven. “Het komt erop neer dat we per vestiging kunnen kiezen of we als full service-dealer of alleen als servicedealer doorgaan”, vertelt Van Roosmalen. Door recent – vaak niet publiekelijk – aangekondigde netwerkherstructureringen gaat de afbouw van dealernetwerken de komende periode veel sneller dan begin dit jaar was voorzien. Dat staat in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60.

Investeringen

De servicedealer is niet een veel voorkomend fenomeen bij de importeur, tot eind vorig jaar waren er slechts een handjevol servicevestigingen. Om de animo te vergroten geldt voor de servicevestigingen dat er lagere corporate identity-kosten zijn en dat er wel jong gebruikte Volvo’s verkocht mogen worden. Ook het afleveren van nieuwe Volvo’s kan op deze locaties, meldt Van Roosmalen. “Samen met de importeur zijn we gaan kijken naar de inrichting van het salesnetwerk. We moeten de kosten verlagen en dat kan alleen door naar minder salesvestigingen te gaan, waardoor er minder CI-investeringen vereist zijn. Door het nieuwe beleid krijgt de dealer meer keuzevrijheid. Overigens blijft er op alle strategisch belangrijke locaties een fullservice dealer.”

Woningbouw

Grote dealers als Stern (van 7 naar 4 salesvestigingen), Jacob Schaap (van 7 naar 3) leverden de meeste salespunten in. De hoofdstedelijke Volvo-dealer Bangarage gaat terug naar één fullservice-vestiging. DGA Theo Mulder stelt dat het voor hem een eenvoudige keuze was. “Op de plek waar nu onze vestiging in Amstelveen staat, gaan we woningen bouwen. Dan is het niet renderend om eerst vol te investeren in nieuwe CI-eisen. Maar op termijn overwegen we zeker om weer een tweede fullservice-vestiging te openen. Er komt een nieuw industrieterrein en daar wil ik eventueel wel een vestiging bouwen.”

Aantal salesvestigingen van Nederlandse Volvo-dealers:

Volvo-dealers Januari  2021 December 2020
Broekhuis Groep 5 6
Stern Groep  4 7
Autobedrijf Jacob Schaap 3 7
Harrie Arendsen 3 4
Autobedrijf Rutten 3 4
Autobedrijf Bluekens 3 4
Henk Scholten 3 5
Serva en Reede 3 4
Autobedrijf Nieuwenhuijse 3 6
Mobility Centre 3 3
Van Roosmalen Automotive Group 3 5
Garage Buitenweg 2 2
Verkerk 2 4
Ton van Kuyk 2 4
Hooftman 2 4
Auto Biermans 2 2
Autobedrijf Gebr. Vos 2 4
Autobedrijf van der Wulp 2 2
Cappendijk Auto’s 1 2
NIHAM 1 3
Amega Groep (Svenscar) 1 1
Bangroep Automotive (Bangarage) 1 2
Auto Kallen 1 1
Autohuis Bouwsema 1 1
Totaal 56 87

Bron: Automotive Dealerholding Top 60, Volvo Nederland

Op termijn is het niet uitgesloten dat het netwerk ook daadwerkelijk naar minder vestigingen zal gaan, maar dat zal op het niveau van de individuele dealers bekeken worden. Van Roosmalen: “Als autobranche leren we nu noodgedwongen snel werken zonder dat we een showroom kunnen gebruiken. Dan valt op hoe snel blijkt dat we alle diensten kunnen blijven leveren, zelfs zonder dat we de klant op de vestiging kunnen ontvangen. Proefritten aan huis, haal- en brengservices en goed vervangend vervoer en de inzet van de digitale verkooptools verkleint de afhankelijkheid van fysieke showrooms. We hebben nu een stap gezet, maar er volgen er ongetwijfeld nog meer.” In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 is een overzicht opgenomen van alle salescontractanten in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nederlandse Volvo-dealers naar kwart minder salesvestingen | Automotive Online

Nederlandse Volvo-dealers naar kwart minder salesvestingen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Het aantal salesvestigingen van Volvo-dealers is dit jaar teruggebracht van 87 naar 56. Bijna alle dealers hebben het aantal salesvestigingen zien afnemen. Dat blijkt uit een rondgang van Automotive. Importeur Volvo Nederland wil niet reageren.

In de praktijk is er nog niet zo heel veel veranderd, zegt Jan van Roosmalen, die als voorzitter van de dealervereniging hierover overleg voerde met de importeur (Van Roosmalen droeg recent het stokje over aan Peter Nieuwenhuijse). Van Roosmalen is zelf teruggegaan van vijf naar drie salesvestigingen. De andere twee zijn servicevestigingen geworden. Volgens Van Roosmalen heeft de importeur de dealers meer keuzevrijheid gegeven. “Het komt erop neer dat we per vestiging kunnen kiezen of we als full service-dealer of alleen als servicedealer doorgaan”, vertelt Van Roosmalen. Door recent – vaak niet publiekelijk – aangekondigde netwerkherstructureringen gaat de afbouw van dealernetwerken de komende periode veel sneller dan begin dit jaar was voorzien. Dat staat in de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60.

Investeringen

De servicedealer is niet een veel voorkomend fenomeen bij de importeur, tot eind vorig jaar waren er slechts een handjevol servicevestigingen. Om de animo te vergroten geldt voor de servicevestigingen dat er lagere corporate identity-kosten zijn en dat er wel jong gebruikte Volvo’s verkocht mogen worden. Ook het afleveren van nieuwe Volvo’s kan op deze locaties, meldt Van Roosmalen. “Samen met de importeur zijn we gaan kijken naar de inrichting van het salesnetwerk. We moeten de kosten verlagen en dat kan alleen door naar minder salesvestigingen te gaan, waardoor er minder CI-investeringen vereist zijn. Door het nieuwe beleid krijgt de dealer meer keuzevrijheid. Overigens blijft er op alle strategisch belangrijke locaties een fullservice dealer.”

Woningbouw

Grote dealers als Stern (van 7 naar 4 salesvestigingen), Jacob Schaap (van 7 naar 3) leverden de meeste salespunten in. De hoofdstedelijke Volvo-dealer Bangarage gaat terug naar één fullservice-vestiging. DGA Theo Mulder stelt dat het voor hem een eenvoudige keuze was. “Op de plek waar nu onze vestiging in Amstelveen staat, gaan we woningen bouwen. Dan is het niet renderend om eerst vol te investeren in nieuwe CI-eisen. Maar op termijn overwegen we zeker om weer een tweede fullservice-vestiging te openen. Er komt een nieuw industrieterrein en daar wil ik eventueel wel een vestiging bouwen.”

Aantal salesvestigingen van Nederlandse Volvo-dealers:

Volvo-dealers Januari  2021 December 2020
Broekhuis Groep 5 6
Stern Groep  4 7
Autobedrijf Jacob Schaap 3 7
Harrie Arendsen 3 4
Autobedrijf Rutten 3 4
Autobedrijf Bluekens 3 4
Henk Scholten 3 5
Serva en Reede 3 4
Autobedrijf Nieuwenhuijse 3 6
Mobility Centre 3 3
Van Roosmalen Automotive Group 3 5
Garage Buitenweg 2 2
Verkerk 2 4
Ton van Kuyk 2 4
Hooftman 2 4
Auto Biermans 2 2
Autobedrijf Gebr. Vos 2 4
Autobedrijf van der Wulp 2 2
Cappendijk Auto’s 1 2
NIHAM 1 3
Amega Groep (Svenscar) 1 1
Bangroep Automotive (Bangarage) 1 2
Auto Kallen 1 1
Autohuis Bouwsema 1 1
Totaal 56 87

Bron: Automotive Dealerholding Top 60, Volvo Nederland

Op termijn is het niet uitgesloten dat het netwerk ook daadwerkelijk naar minder vestigingen zal gaan, maar dat zal op het niveau van de individuele dealers bekeken worden. Van Roosmalen: “Als autobranche leren we nu noodgedwongen snel werken zonder dat we een showroom kunnen gebruiken. Dan valt op hoe snel blijkt dat we alle diensten kunnen blijven leveren, zelfs zonder dat we de klant op de vestiging kunnen ontvangen. Proefritten aan huis, haal- en brengservices en goed vervangend vervoer en de inzet van de digitale verkooptools verkleint de afhankelijkheid van fysieke showrooms. We hebben nu een stap gezet, maar er volgen er ongetwijfeld nog meer.” In de nieuwe Automotive Dealerholding Top 60 is een overzicht opgenomen van alle salescontractanten in Nederland.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.