Grote onzekerheid bij Nissan-dealers die geen Renault voeren
Het artikel in de Japanse krant Yomiuri over het inkrimpen van het Europese distributienetwerk veroorzaakt veel onrust onder de netwerkpartners in Nederland. In het betreffende artikel wordt gemeld dat Nissan alleen in de vijf grote Europese markten en de Scandinavische landen wil blijven werken met een lokale distributeur en dealers. In dertig andere markten zouden de salesactiviteiten worden ondergebracht bij het Renault-netwerk.
De noodzaak om de kosten te reduceren is bij alle drie de alliantie-partners (Renault, Nissan en Mitsubishi) duidelijk; het afgelopen jaar werden er recordverliezen geleden. Al eerder waren er plannen om de verantwoordelijkheid voor grote markten bij één van de alliantiepartners te leggen. Zo zou Nissan dan het leidende merk in Noord-Amerika worden, terwijl Renault dat in Europa moet zijn.
Niets wijzer
Nissan Nederland benadrukt dat Europa een belangrijk continent blijft voor de Japanse fabrikant, maar aan die boodschap hebben de dealers niet zo veel. Er is gisteren veel contact geweest tussen dealers en importeurs in heel Europa, maar niemand is veel wijzer geworden. Het is wachten op mededelingen vanuit Japan. De algemene verwachting is dat op 14 januari meer bekend wordt, als de nieuwe Renault-topman Luca de Meo zijn strategie ontvouwt. Weliswaar gaat De Meo niet over Nissan, maar als de Nissan-activiteiten worden toegevoegd aan het Renault-netwerk ligt dat anders.
In Nederland halveerde vorig jaar het EV-marktaandeel binnen de Nissan-verkoop.
Zowel de dealervereniging, als individuele dealers willen niet reageren op de geruchten. Maar dat neemt niet weg dat de 26 van de 33 Nissan-dealers die geen Renault voeren, zich grote zorgen maken. Veel dealers hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in de nieuwe corporate identity-eisen van het merk. Weliswaar stelt een aantal dealers de plannen rustig af te wachten, maar de voortekenen zijn niet goed. Een aantal heeft vorig jaar al hetzelfde proces doorlopen met de derde alliantiepartner, Mitsubishi. In totaal hebben vier Nissan-dealers dubbel pech als de plannen worden doorgezet: Autogroep Ursem Barten, Oostendorp Autogroep, Norbert Driessen en Boonstoppel jr. Zij voeren wél Mitsubishi en geen Renault.
Gunstig
Voor Renault-dealers is het scenario in alle opzichten gunstiger, een aantal zouden – als het plan wordt doorgezet – Nissan erbij krijgen en dat zonder dat ze daar standalone vestigingen voor moeten optuigen. Voor Renault-dealers die nog geen Nissan voeren – meerdere dealers stopten de afgelopen jaren met Nissan – krijgen het merk dan alsnog in de schoot geworpen. Nissan is inmiddels bezig om het dealernetwerk in te dikken (net als Renault). Onder meer Driessen Autogroep en Hoeke stopten als Nissan-dealer.
Nissan dealernetwerk:
Contractpartners | Sales-vestigingen | |||
2020 | 33 | 67 | ||
2019 | 40 | 72 | ||
2018 | 43 | 74 | ||
Dealers | Nissan-vestigingen | Renault-dealer | Mitsubishi-dealer | |
1 | Bochane Groep | 6 | ja | nee |
2 | Janssen Kerres Automotive | 7 | ja | nee |
3 | Van Mossel Automotive Groep incl. Dorzo | 6 | ja | nee |
4 | Herwers Groep | 4 | ja | ja |
5 | Autogroep Ursem Barten | 4 | nee | ja |
6 | Auto Sturm | 4 | nee | nee |
7 | Zeeuw & Zeeuw | 4 | ja | ja |
8 | Stern Groep | 2 | ja | ja |
9 | Autobedrijf Aben & van de Schelde | 2 | nee | nee |
10 | ABM Automotive | 2 | nee | nee |
11 | ABD Groep | 2 | ja | nee |
12 | Auto Heurkens (Auto Niroc) | 2 | (subdealer Janssen Kerres) | nee |
13 | Autobedrijf Norbert Driessen incl. Autobedrijf Mark van Leijden | 2 | nee | ja |
14 | Oostendorp Autogroep | 1 | nee | ja |
15 | Automobielbedrijf Leendert van den Born | 1 | nee | nee |
16 | Automobielbedrijf Boonstoppel Jr. | 1 | nee | ja |
17 | Automobielbedrijf Cas Lamens | 1 | nee | nee |
18 | Rustman’s Automobielbedrijf | 1 | nee | nee |
19 | AutoBrockhoff Noord | 1 | nee | nee |
20 | Content Autogroep | 1 | nee | nee |
21 | Smidts Autogroep (Boerhof) | 1 | nee | nee |
22 | Autobedrijf Luth-Tangenberg | 1 | nee | nee |
23 | Abswoude Autopromenade | 1 | nee | nee |
24 | Virena Autogroep (Van Staalduinen) | 1 | nee | nee |
25 | Automotive-centre Van Nieuwkerk | 1 | nee | nee |
26 | Autobedrijf Aantjes-Hofman | 1 | nee | nee |
27 | Autobedrijf Bogers | 1 | nee | nee |
28 | Automobielbedrijf Beltman | 1 | nee | nee |
29 | Autobedrijf Lesscher | 1 | nee | nee |
30 | Automobielbedrijf Manenschijn | 1 | nee | nee |
31 | Autobedrijf Roothans | 1 | nee | nee |
32 | Autobedrijf van de Bunte | 1 | nee | nee |
33 | Haaima (Engelsma & Wijnia) | 1 | nee | nee |
Bron: Automotive Dealerholding Top 60, editie 2020-2021
Nordics
Dat de Nordics een aparte status krijgen, ligt aan de snelgroeiende EV-markten. Nissan zet in Europa in op een snelle elektrificering van zijn gamma. En volgens de Japanse krant rechtvaardigen de ambities van de Noordelijke landen (waarvan de 2020-cijfers nog niet bekend zijn) een eigen salesnetwerk. Er is, beperkte, hoop dat de Nederlandse EV-infrastructuur Nissan zou kunnen doen laten besluiten de Nederlandse salesorganisatie te handhaven. Daarbij moet opgemerkt worden dat in Nederland de EV-registraties vorig jaar toenamen, maar dat de Leaf-registraties halveerden.
Verkoopcijfers Nissan (personenwagens en bedrijfswagens opgeteld):
Nissan-registraties | 2020 | 2019 | 2018 |
Totaal | 9.269 | 14.254 | 16.423 |
EV | |||
Leaf | 1.629 | 3.797 | 3.369 |
NV200 | 258 | 577 | 364 |
Percentage EV | 20,3% | 30,6% | 22,7% |
Bron: RDC, bewerking Automotive
Herstructurering
Nissan voerde in juni vorig jaar een nieuwe organisatiestructuur door in België, Nederland en Luxemburg. De Nissan Benelux-organisatie werd opgesplitst in twee aparte en onafhankelijk opererende onderdelen: Nissan Nederland en Nissan Belux. Tjalling Hollander werd aangesteld als countrydirector Nederland. De splitsing werd doorgevoerd om meer grip op de markt te krijgen, want de verschillen tussen België en Nederland bleken te groot, stelde Nissan.
Bij Renault is er juist wel sprake van een Benelux-organisatie.