Autonieuws | Weinig winnaars in 2020
Wat zeggen de experts?
Marco Gorter, coördinator tests Autoweek
Wat is voor de Autoweekredactie dé auto van het jaar?
Echte innovaties ontbraken dit jaar. En dus kan een heel behoudende auto er met de winst vandoor gaan: de Hyundai i10. Deze auto heeft zo’n sterk totaalpakket dat de A-segmenter de B-segmenters had kunnen kloppen, al laat de basismotor te wensen over en is het een dure auto.
Welke nieuwe auto viel het meest tegen?
We hadden meer verwacht van de Van Volkswagen Golf VIII. Het is al decennialang een van de beste auto’s in het C-segment, dus van deze hadden we meer verwacht. Het is niet meer geworden dan een Golf VII met een gelikter maar aanzienlijk minder gebruiksvriendelijk multimediasysteem. Dat de auto nog altijd meedoet om de prijzen zegt vooral hoe goed z’n voorganger was.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
De MSN Leaseauto van het Jaar is de…?
Via onze website zakelijkelektrischleasen.nl krijgen wij veel data binnen. Daaruit destilleren wij de volgende Top 3: Op 1 staat de Tesla Model 3, op 2 de Hyundai Kona EV en de Kia e-Niro maakt het podium compleet.
Welke importeur zal het meest teleurgesteld zijn door het uitblijven van lease-orders?
Het niet kunnen leveren van de Mach-E voor het einde van dit jaar is een grote domper voor onze klanten. Deze auto had een geweldige potentie. Dat dit niet gelukt is, daarover zal ook Ford Nederland erg teleurgesteld zijn. Wij zijn dat in ieder geval wel.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Over welke nieuwe auto zijn bij jullie de minste zorgen over de restwaarde?
De Polestar 2. De belangstelling is enorm en hij wordt gezien als serieuze concurrent van de Tesla Model 3. Dat is een compliment, want de Model 3 was vorig jaar volgens Autotelex de restwaardetopper. Prijzig is de Polestar 2 wel, maar hij heeft dan alles mee, inclusief een actieradius van 500 kilometer (WLTP).
En wie gaat het heel moeilijk krijgen om zijn waarde op peil te houden?
Op dit moment is dat de Volvo V60 D Plug-in uit de bouwjaren 2013 t/m 2016. In de toekomst zullen meer plug-ins het lastig krijgen, omdat het MRB-voordeel wordt afgebouwd. Het enorme verschil tussen gebruik en verbruik is nog altijd een onzekere factor in de restwaardevoorspelling.
Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco
Welke auto’s en/of merken zien we niet meer terug in jullie bestellijst van 2021?
Door onderscheid te maken in leasebudgetten tussen ICE- en BEV-modellen ontmoedigen we actief de keuze voor brandstof. Het is een kwestie van tijd voordat elektrisch de enige optie wordt.
En welke ga je er absoluut aan toevoegen?
Omdat de elektrificatie nu op gang begint te komen, is er in 2021 veel meer te kiezen. In deze periode sturen we minder op ons beperkt merkenbeleid voor wat betreft de vol-elektrische modellen. De ID.4, de Model Y en de iX3 vind ik interessante toevoegingen in het komende jaar.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welke trend blijft jullie bij?
Het lijkt een kwestie van tijd voordat de verbrandingsmotor volledig wordt verbannen en wordt vervangen door de EV. Diverse fabrikanten hebben afgelopen jaren volledig nieuwe platforms ontwikkeld waarvan we nu de eerste modellen op de markt zien komen. Zoals de Opel Corsa/Peugeot 208, VAG-groep met de VW ID.3, ID.4 en Skoda Enyaq. En ook Volvo met de Polestar 2 en XC40. In 2021 zullen nog veel nieuwe varianten volgen.
Welke ontwikkeling roept vraagtekens op?
Een relatief goedkope en simpele toepassing die door veel merken wordt gebruikt is de zogenaamde ‘mild-hybrid’ techniek, waarbij een gecombineerde startmotor en dynamo voor elektrische ondersteuning en energieterugwinning zorgen. Het toepassen van dergelijke techniek zorgt voor een kleine reductie in de uitstoot. Maar fabrikanten willen een grotere uitstootreductie. De nieuwe generatie PHEV’s heeft een wat groter elektrisch bereik, waardoor een gemiddelde woon-werk-rit elektrisch afgelegd kan worden. Ook worden de nieuwste PHEV’s steeds slimmer, door bijvoorbeeld elektrische energie te bewaren voor het rijden door stedelijke gebieden. Wel is het zo dat de plug-ins op het gebied van onderhoud, reparatie en storingsgevoeligheid het slechtste van beide werelden combineren.