Vader Alex en dochter Manouk Schakel over het afscheid van hun dealerbedrijf

Interview Familie Schakel | Na 95 jaar Ford tijd voor nieuw hoofdstuk

Interview • Begin dit jaar verkocht de familie Schakel zijn Ford-dealerbedrijf aan Zeeuw&Zeeuw. Daarmee kwam een eind aan 95 jaar Ford-dealerschap. Vader Alex en dochter Manouk leggen uit waarom dit de beste keuze was, voor het bedrijf maar ook voor henzelf. “Opgroeien in een familiebedrijf is de best denkbare leerschool.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vader Alex en dochter Manouk Schakel. (Foto: Pim Mul)

De consolidatie in dealerland zette ook dit jaar onverminderd voort. Een van de grootste overnames van het jaar kwam op naam van Zeeuw&Zeeuw dat Ford-dealer Schakel Autogroep kocht. Daarmee kwam er een einde aan 95 jaar lang Ford-dealerschap. Het was een bewust, weloverwogen besluit van de hele familie, vertellen vader Alex (60) en dochter Manouk (24) in een interview met Automotive. Maar wel een besluit waardoor Manouk, werkzaam als consultant corporate finance binnen het M&A-team bij Baker Tilly, definitief niet de vierde generatie in het dealerbedrijf werd. “Ik was altijd veel te vinden in het bedrijf en kreeg dan ook vaak de vraag of ik het bedrijf zou overnemen. Ik dacht dat met de verkoop die vraag niet meer gesteld zou worden, maar het tegendeel is waar. De buitenwereld zag een mooi, succesvol bedrijf met veel panden en zij vroegen: “Waarom heb je het niet gedaan, Manouk?”. Aan de verkoop is een proces van jaren voorafgegaan, maar dat leg je niet zomaar even uit.”

Alles heeft een begin en een eind

Alex Schakel

Voor vader Alex was het al twee jaar duidelijk dat een singlebrand-dealer in de Randstad twee keuzes heeft: vol investeren in andere merken en enorm groeien of de zaak overdragen. “Ik was al van plan om het wat rustiger aan te gaan doen en bij mijn kinderen Manouk en Jasper was er geen brandende ambitie om de zaak over te nemen.” In een markt die in toenemende mate wordt gedomineerd door een steeds kleiner aantal bedrijven dat een steeds groter deel van de koek pakt, was verkoop dan ook de beste optie, stelt hij. “Ondernemer zijn is fantastisch, maar in dealerland is de eigenaar steeds minder ondernemer en is het steeds lastiger zaken naar je hand te zetten. De franchise wordt harder, fabrikanten krijgen meer grip op de eindgebruiker en er gaat steeds meer geld in een dealerbedrijf om, maar tegelijkertijd lukt het niet om voldoende marge voor de dealer over te houden, zoals bij een McDonalds of Jumbo wel lukt. Door de verschuiving van bezit naar gebruik en de elektrificering gaan marges nog verder verschralen. Door te verkopen, geven we de volgende generatie de mogelijkheid om te gaan ondernemen en zijn eigen keuzes te maken.”

Contact

Met de verkoop aan Zeeuw&Zeeuw werd de toekomst van het bedrijf geborgd, maar de naam Schakel verdween van de gevel. Is de familie nog emotioneel betrokken bij het bedrijf? “Alles heeft een begin en een eind”, vertelt Alex. “Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de beste keuze was. Het gaf onze mensen zekerheid en de kans om zich door te ontwikkelen. Wij trokken altijd jonge mensen aan die moesten zich kunnen ontwikkelen. Binnen de nieuwe groep zijn die mogelijkheden er zeker. Al zijn er ook mensen vertrokken na de verkoop. Ieder bedrijf heeft zijn eigen dna. Soms past iemand daar niet bij.”

Manouk stelt dat ze nooit heeft wakker gelegen van het feit dat ze het bedrijf niet heeft voortgezet. “Ik stond helemaal achter de beslissing. Daarbij weet ik vanuit mijn studie dat niet alle bedrijfsopvolgingstrajecten een succesverhaal zijn, dus de keuze was weloverwogen. Maar dat maakt me niet minder trots op wat er in al die jaren was opgebouwd.”

Schaalvergroting

Naast de overname van Schakel Autogroep door Zeeuw & Zeeuw waren er nog enkele opvallende transacties binnen de Top 60-dealerholdings. Zo nam Louwman het overgebleven deel van Automotions over, ging Segerink & Wolbers naar Bochane en lijfde Pon zowel Century als Muntstad in. De nieuwe Dealerholding Top 60 is nu verkrijgbaar in de Automotive shop.

Familiebedrijven

Manouk werkte in haar jeugd veel in het bedrijf. Naarmate ze ouder werd en ging studeren, werd ze ook betrokken bij de koop en verkoop van bedrijfsonderdelen. Schakel Autogroep kocht in de afgelopen jaren onder meer een vestiging van Ford Van Bunningen, Roeleveld Nieuwegein en Vink & Evag Autobedrijven. Tegelijkertijd werden er ook delen verkocht, zo deed het bedrijf zijn Mazda-dealervestigingen weer van de hand. Het bleek de basis onder haar studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. “Mijn vader dacht altijd al dat corporate finance mij goed zou liggen. Ik wilde dat uiteraard niet zomaar aannemen, maar het bleek te kloppen. In aan- en verkooptrajecten komt alles samen, van HR tot finance en geen traject is hetzelfde.”

Ik sta nu, letterlijk en figuurlijk, weer aan het roer

Alex Schakel

Baker Tilly Corporate Finance heeft geen specifieke automotive-focus. “We richten ons op grotere mkb-familiebedrijven. Door mijn achtergrond kan ik mij goed inleven. Opgroeien in een familiebedrijf is de best denkbare leerschool. Een ondernemer maakt maar een paar van deze trajecten mee. Het heeft grote invloed op het gezin en de familie. Uiteraard hoop ik een dergelijk traject ook eens te kunnen doen voor een autobedrijf, daar ligt toch mijn hart.”

Tiende generatie

Manouk en Jasper, afgestudeerd aan de TU/Delft en werkzaam in Ghana aan waterzuiveringsprojecten, worden ondanks de verkoop van de auto-activiteiten waarschijnlijk toch de tiende generatie ondernemer in de familie. De eerste drie generaties waren landarbeider, de volgende drie generaties waren grofsmid en dat ging over in drie generaties Ford-dealerschap. Manouk: “Het is aan ons om de basis te leggen voor de volgende generaties.” Het familiebedrijf bezit vastgoed in de regio Utrecht en heeft nog een tankstation. In welke tak van sport nieuwe activiteiten ontplooid gaan worden, is nog afwachten. “Dat kan vastgoed-gerelateerd zijn, of in de vorm van het opbouwen van (minderheids)belangen in bedrijven of wellicht in de zuiveringsbranche, via Jasper.” Of broer en zus dat samen gaan doen, weten ze nog niet. “We zouden elkaar goed aanvullen. Maar ik heb wel meegekregen dat familie belangrijker is dan het bedrijf. Dus daar moet je goed over nadenken”, zegt Manouk. “Succes delen is gemakkelijk, maar bij tegenvallers ligt dat echt anders”, vult Alex aan.

Achtergrond

Vader Alex zal zijn kinderen op de achtergrond steunen bij hun keuzes, al is hij nog steeds druk met het familiebedrijf. “Na de verkoop heb ik zelf zaken als de administratie op me genomen. Het is erg prettig dat ik nu vanaf onze zeilboot leiding kan geven aan het bedrijf”, zegt hij glimlachend. “Ik rolde op mijn 23e in het bedrijf. Ik was de – beruchte – derde generatie. Gelukkig bestond het bedrijf uit één vestiging en kon ik het bedrijf uitbouwen. Daarbij vond ik het spel met de importeur, ik heb twintig jaar in de dealervereniging gezeten, interessant. Ford is een Amerikaans bedrijf met Amerikaanse genen waar het motto toch vaak was dat de dealers het onderling maar moesten oplossen. Dat heeft zijn voor- en nadelen maar het paste mij goed want ik kon de zaken vaak naar mijn hand zetten. De laatste jaren stond ik echter steeds minder aan het roer, dat beviel me matig. Ik sta nu, letterlijk en figuurlijk, weer aan het roer en daar geniet ik volop van.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Interview Familie Schakel | Na 95 jaar Ford tijd voor nieuw hoofdstuk | Automotive Online
Vader Alex en dochter Manouk Schakel over het afscheid van hun dealerbedrijf

Interview Familie Schakel | Na 95 jaar Ford tijd voor nieuw hoofdstuk

Interview • Begin dit jaar verkocht de familie Schakel zijn Ford-dealerbedrijf aan Zeeuw&Zeeuw. Daarmee kwam een eind aan 95 jaar Ford-dealerschap. Vader Alex en dochter Manouk leggen uit waarom dit de beste keuze was, voor het bedrijf maar ook voor henzelf. “Opgroeien in een familiebedrijf is de best denkbare leerschool.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vader Alex en dochter Manouk Schakel. (Foto: Pim Mul)

De consolidatie in dealerland zette ook dit jaar onverminderd voort. Een van de grootste overnames van het jaar kwam op naam van Zeeuw&Zeeuw dat Ford-dealer Schakel Autogroep kocht. Daarmee kwam er een einde aan 95 jaar lang Ford-dealerschap. Het was een bewust, weloverwogen besluit van de hele familie, vertellen vader Alex (60) en dochter Manouk (24) in een interview met Automotive. Maar wel een besluit waardoor Manouk, werkzaam als consultant corporate finance binnen het M&A-team bij Baker Tilly, definitief niet de vierde generatie in het dealerbedrijf werd. “Ik was altijd veel te vinden in het bedrijf en kreeg dan ook vaak de vraag of ik het bedrijf zou overnemen. Ik dacht dat met de verkoop die vraag niet meer gesteld zou worden, maar het tegendeel is waar. De buitenwereld zag een mooi, succesvol bedrijf met veel panden en zij vroegen: “Waarom heb je het niet gedaan, Manouk?”. Aan de verkoop is een proces van jaren voorafgegaan, maar dat leg je niet zomaar even uit.”

Alles heeft een begin en een eind

Alex Schakel

Voor vader Alex was het al twee jaar duidelijk dat een singlebrand-dealer in de Randstad twee keuzes heeft: vol investeren in andere merken en enorm groeien of de zaak overdragen. “Ik was al van plan om het wat rustiger aan te gaan doen en bij mijn kinderen Manouk en Jasper was er geen brandende ambitie om de zaak over te nemen.” In een markt die in toenemende mate wordt gedomineerd door een steeds kleiner aantal bedrijven dat een steeds groter deel van de koek pakt, was verkoop dan ook de beste optie, stelt hij. “Ondernemer zijn is fantastisch, maar in dealerland is de eigenaar steeds minder ondernemer en is het steeds lastiger zaken naar je hand te zetten. De franchise wordt harder, fabrikanten krijgen meer grip op de eindgebruiker en er gaat steeds meer geld in een dealerbedrijf om, maar tegelijkertijd lukt het niet om voldoende marge voor de dealer over te houden, zoals bij een McDonalds of Jumbo wel lukt. Door de verschuiving van bezit naar gebruik en de elektrificering gaan marges nog verder verschralen. Door te verkopen, geven we de volgende generatie de mogelijkheid om te gaan ondernemen en zijn eigen keuzes te maken.”

Contact

Met de verkoop aan Zeeuw&Zeeuw werd de toekomst van het bedrijf geborgd, maar de naam Schakel verdween van de gevel. Is de familie nog emotioneel betrokken bij het bedrijf? “Alles heeft een begin en een eind”, vertelt Alex. “Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dit de beste keuze was. Het gaf onze mensen zekerheid en de kans om zich door te ontwikkelen. Wij trokken altijd jonge mensen aan die moesten zich kunnen ontwikkelen. Binnen de nieuwe groep zijn die mogelijkheden er zeker. Al zijn er ook mensen vertrokken na de verkoop. Ieder bedrijf heeft zijn eigen dna. Soms past iemand daar niet bij.”

Manouk stelt dat ze nooit heeft wakker gelegen van het feit dat ze het bedrijf niet heeft voortgezet. “Ik stond helemaal achter de beslissing. Daarbij weet ik vanuit mijn studie dat niet alle bedrijfsopvolgingstrajecten een succesverhaal zijn, dus de keuze was weloverwogen. Maar dat maakt me niet minder trots op wat er in al die jaren was opgebouwd.”

Schaalvergroting

Naast de overname van Schakel Autogroep door Zeeuw & Zeeuw waren er nog enkele opvallende transacties binnen de Top 60-dealerholdings. Zo nam Louwman het overgebleven deel van Automotions over, ging Segerink & Wolbers naar Bochane en lijfde Pon zowel Century als Muntstad in. De nieuwe Dealerholding Top 60 is nu verkrijgbaar in de Automotive shop.

Familiebedrijven

Manouk werkte in haar jeugd veel in het bedrijf. Naarmate ze ouder werd en ging studeren, werd ze ook betrokken bij de koop en verkoop van bedrijfsonderdelen. Schakel Autogroep kocht in de afgelopen jaren onder meer een vestiging van Ford Van Bunningen, Roeleveld Nieuwegein en Vink & Evag Autobedrijven. Tegelijkertijd werden er ook delen verkocht, zo deed het bedrijf zijn Mazda-dealervestigingen weer van de hand. Het bleek de basis onder haar studie bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit. “Mijn vader dacht altijd al dat corporate finance mij goed zou liggen. Ik wilde dat uiteraard niet zomaar aannemen, maar het bleek te kloppen. In aan- en verkooptrajecten komt alles samen, van HR tot finance en geen traject is hetzelfde.”

Ik sta nu, letterlijk en figuurlijk, weer aan het roer

Alex Schakel

Baker Tilly Corporate Finance heeft geen specifieke automotive-focus. “We richten ons op grotere mkb-familiebedrijven. Door mijn achtergrond kan ik mij goed inleven. Opgroeien in een familiebedrijf is de best denkbare leerschool. Een ondernemer maakt maar een paar van deze trajecten mee. Het heeft grote invloed op het gezin en de familie. Uiteraard hoop ik een dergelijk traject ook eens te kunnen doen voor een autobedrijf, daar ligt toch mijn hart.”

Tiende generatie

Manouk en Jasper, afgestudeerd aan de TU/Delft en werkzaam in Ghana aan waterzuiveringsprojecten, worden ondanks de verkoop van de auto-activiteiten waarschijnlijk toch de tiende generatie ondernemer in de familie. De eerste drie generaties waren landarbeider, de volgende drie generaties waren grofsmid en dat ging over in drie generaties Ford-dealerschap. Manouk: “Het is aan ons om de basis te leggen voor de volgende generaties.” Het familiebedrijf bezit vastgoed in de regio Utrecht en heeft nog een tankstation. In welke tak van sport nieuwe activiteiten ontplooid gaan worden, is nog afwachten. “Dat kan vastgoed-gerelateerd zijn, of in de vorm van het opbouwen van (minderheids)belangen in bedrijven of wellicht in de zuiveringsbranche, via Jasper.” Of broer en zus dat samen gaan doen, weten ze nog niet. “We zouden elkaar goed aanvullen. Maar ik heb wel meegekregen dat familie belangrijker is dan het bedrijf. Dus daar moet je goed over nadenken”, zegt Manouk. “Succes delen is gemakkelijk, maar bij tegenvallers ligt dat echt anders”, vult Alex aan.

Achtergrond

Vader Alex zal zijn kinderen op de achtergrond steunen bij hun keuzes, al is hij nog steeds druk met het familiebedrijf. “Na de verkoop heb ik zelf zaken als de administratie op me genomen. Het is erg prettig dat ik nu vanaf onze zeilboot leiding kan geven aan het bedrijf”, zegt hij glimlachend. “Ik rolde op mijn 23e in het bedrijf. Ik was de – beruchte – derde generatie. Gelukkig bestond het bedrijf uit één vestiging en kon ik het bedrijf uitbouwen. Daarbij vond ik het spel met de importeur, ik heb twintig jaar in de dealervereniging gezeten, interessant. Ford is een Amerikaans bedrijf met Amerikaanse genen waar het motto toch vaak was dat de dealers het onderling maar moesten oplossen. Dat heeft zijn voor- en nadelen maar het paste mij goed want ik kon de zaken vaak naar mijn hand zetten. De laatste jaren stond ik echter steeds minder aan het roer, dat beviel me matig. Ik sta nu, letterlijk en figuurlijk, weer aan het roer en daar geniet ik volop van.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.