Restant EV-subsidiepot schuift door naar 2021, Bovag tevreden

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van IenW, meldt dat 4 tot 4,5 miljoen euro EV-subsidie doorschuift naar 2021. (Foto: Ministerie van IenW).

Zo’n 4 tot 4,5 miljoen euro voor de EV-subsidieregeling voor particulieren, die terug dreigde te vloeien naar de algemene middelen, blijft toch behouden. Dat heeft staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven de Tweede kamer laten weten. Zo zit er nog ongeveer 1 miljoen euro in de pot voor de EV-occasionsubsidie; normaliter vloeit geldt dat na een subsidieperiode overblijft, terug de staatskas in. Bovag drong aan op het doorschuiven van deze gelden naar 2021.

Bovag meldt in een reactie tevreden te zijn met de beslissing, maar de branchevereniging roept de staatssecretaris tegelijkertijd op opnieuw flexibel om te gaan met de jaarbudgetten zodat de doorbraak van elektrisch rijden niet stagneert.

Van Veldhoven maakte bekend dat in totaal zo’n 4 tot 4,5 miljoen euro doorschuift naar 2021: 3,4 miljoen aan de private leaseverplichtingen uit dit jaar en één miljoen aan overgebleven subsidies in 2020 voor gebruikte auto’s.

“Het zou opmerkelijk zijn geweest als het geld was verdwenen, want dan was het totaalbudget lager uitgevallen, terwijl het afgelopen jaar heeft uitgewezen dat er juist veel belangstelling is voor elektrisch rijden. Zoveel zelfs dat de pot voor 2021 al zo goed als leeg is. De 4,5 miljoen euro subsidie uit 2020 die nu doorschuift, maakt daarin weinig verschil verwachten we”, reageert Rogier Kuin, manager public affairs bij Bovag.

Niet de bedoeling

Daarom roept de brancheorganisatie de staatssecretaris op op flexibel om te gaan met de financiële ruimte in de regeling, bijvoorbeeld door toekomstige budgetten naar voren te halen. “Per jaar zou dan gemonitord moeten worden of het budget toereikend is voor de vraag”, aldus Kuin. “Overtreft de vraag het budget, dan zou je budget van het jaar erna naar voren kunnen halen. Gebeurt dat niet, dan bestaat het risico dat particulieren met de aanschaf van een elektrische auto wachten tot 2022. Dan stagneert de doorbraak van elektrisch rijden die dit jaar duidelijk in gang is gezet. Dat kan niet de bedoeling zijn.”

Voor de EV-subsidieregeling is een totaalbedrag van 252 miljoen euro beschikbaar, verdeeld over vijf jaar. Een deel van het geld voor dit jaar dreigde te verdwijnen. Zo zouden private leaseverplichtingen die het ministerie  in 2020 is aangegaan, maar die voor een groot deel pas in de komende jaren worden uitbetaald, zouden aan het eind van 2020 terugvloeien naar de algemene middelen. Eerder dit jaar bleek er een groot verschil tussen de stormloop aan subsidies voor nieuwe auto’s en het aantal subsidieaanvragen voor tweedehands EV’s. 

Tabel-SEPP.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.