Autonieuws | Polestar daagt Tesla uit
Wat zeggen de experts?
Marco Gorter, coördinator tests Autoweek
Wat spreekt in zijn voordeel?
Het feit dat het zowel een elektrische auto met aanzienlijke actieradius is, als een cross-over. Die combinatie kan bijna niet anders dan een schot in de roos worden.
Wat in zijn nadeel?
Dat er op het deel van de prijs boven de 45 duizend (de auto kost 60 duizend) de volle mep bijtelling moet worden betaald.
Consumentenpotentieel
Een 7,5.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
Wat spreekt in zijn voordeel?
De hoogwaardige afwerking en het moderne uiterlijk. De laadtechniek is bovengemiddeld, evenals de actieradius. De Tesla Model 3 krijgt concurrentie.
Wat in zijn nadeel?
Polestar is onbekend voor veel mensen, vooral de branche kent de link met Volvo. Het dealernetwerk is beperkt; voor service moet een stuk reizen.
Leasepotentieel:
Een 8,5. Op onze site zakelijkelektrischleasen.nl is de Polestar 2 één van de meest gevraagde EV’s. Qua service en gebruiksgemak moet het merk zich nog wel bewijzen. Daarnaast mist het merk de unieke laadinfrastructuur die Tesla met zijn superchargers wel heeft.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten?
De actieradius is vergelijkbaar met de Model 3. Het design en de afwerking liggen op een hoger niveau. Ook de trekhaak is aantrekkelijk.
En wat de zwakke?
Polestar is nog onbekend en heeft nog geen fanbase zoals Tesla. Technologisch/innovatief is er ook iets achterstand, denk aan Autopilot.
Restwaardepotentieel
Een 8,5. De Polestar 2 blijft vermoedelijk exclusiever blijft dan de Tesla Model 3. Vraag en aanbod zijn ook na 60 maanden beter op elkaar af te stemmen. We schatten de waarde bijna op het niveau van de Model 3.Lees ook de marketinganalyse over de introductie van de Polestar in Nederland.
Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco
Wat spreekt in zijn voordeel?
De Polestar 2 heeft alles om een concurrent te worden van Model 3. En Volvo staat al vaak op de keuzelijst.
Wat in zijn nadeel?
De rekensom van de bijtelling kan goed uitpakken ten opzichte van de fossiele concurrentie, wordt het verschil steeds kleiner. Een supercharger netwerk ontbreekt nog.
Fleetpotentieel
Een 8,5. De Polestar is een welkome aanvulling voor het premium EV-segment.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welke (nieuwe) technieken maken de Polestar interessant?
De Polestar 2 heeft een trekgewicht van 1.500 kg, waarbij het dus mogelijk is om een serieuze Tabbert naar de camping te slepen. Reken dan wel op een hoog stroomverbruik en veel laadstops.
Standaard is de auto uitgerust met aan Android-systeem met geïntegreerde Google-diensten. Naast de reguliere kofferbak is er ook een (kleine) bagageruimte aan de voorzijde voor het opbergen van een laadkabel.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
Vooralsnog is er weinig keuze in uitvoeringen en aandrijflijnen, alleen een 300 kW, AWD-versie is momenteel leverbaar.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Standaard wordt 3 jaar ‘routine’ onderhoud geleverd, dat is echter beperkt tot 50.000 km. Onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend, maar onderhoud bij een volledig elektrische auto beperkt zich tot een controlebeurt, eventueel een interieur filter en remvloeistof verversen. Bandenslijtage is sterk afhankelijk van het gebruik. Eenmaal aan vervanging toe zijn kosten voor de 19”-of 20”-banden bovengemiddeld.