BMW Nederland wint RODI voor vierde keer op rij

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
BMW Nederland wint voor de vierde keer de RODI. (Foto: Shutterstock)

Dealers waardeerden in 2019 de relatie met hun importeur gemiddeld met een 6,5. Dat is 0,1 procentpunt lager dan in 2018. Dat blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag. De beoordeling voor 2019 is het laagste waarderingscijfer in vijf jaar. Dealers hekelen vooral de magere vooruitzichten op winstgevendheid en op dat punt werd dan ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2018 genoteerd.

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, vestigt onder andere zijn hoop op de aanstaande nieuwe Franchisewet, die moet leiden tot meer beschaafd en eerlijk zakendoen: “Met deze woorden introduceerde staatssecretaris Keijzer haar wetsvoorstel en die wil ik graag herhalen. Vooral nu het coronavirus over ons land en over de hele wereld raast, is het zaak dat importeurs inzien dat we gezamenlijk deze grote uitdagingen het hoofd moeten bieden.” Lees het complete rapport RODI Personenauto’s 2019 in de Automotive Kennisbank.

De Kroon zag nog wel een lichtpuntje: “Vorig jaar was er meer waardering -hoewel nog steeds onvoldoende- van dealers voor de mate waarin geprofiteerd kon worden van afspraken tussen importeurs en leasemaatschappijen en fleetowners. De omgang met en de impact van klanttevredenheidsonderzoeken blijft echter een doorn in het oog van veel dealers, aangezien de meeste systemen totaal niet klantgericht, maar bonusgericht zijn. Het moet nu echt eens afgelopen zijn met importeurs die menen zelf wel winst te mogen maken, maar hun dealers niet.” 

Schouder aan schouder

De voorzitter benadrukt de penibele situatie in de branche, die ook duidelijk naar voren komt uit het gemiddelde rendement van 0,58 procent dat per vestiging in 2019 werd gedraaid: “Veel ondernemers staat het water aan de lippen. De importeur hoort schouder aan schouder te staan met zijn netwerk. Vooral nu de hele branche de coronacrisis het hoofd moet bieden, dient de onderlinge relatie te worden versterkt en verdiept. Deze crisistijd lijkt me een mooie kans om daar met oog voor ieders continuïteit echt inhoud aan te geven.”

Met een respons van ruim 57 procent geeft RODI 2019 een representatief beeld en het geeft tevens aan dat er veel behoefte onder autodealers is om hun mening te geven. De meeste pijn werd afgelopen jaar gevoeld in de keiharde euro’s, aangezien de stellingen over marges en bonussen en over de winstmogelijkheden voor de lange termijn beide gemiddeld met een rapportcijfer 5 of minder werden beoordeeld. Tevens werd op deze onderwerpen ook de grootste achteruitgang geboekt ten opzichte van RODI 2018. Bovendien gaf een derde van alle dealers aan dat de standards voor zowel sales als aftersales zijn verzwaard.

BMW-Mini vierde keer aan kop

Zojuist reikte De Kroon tijdens de Automotive Livestream rechtstreeks de RODI uit. En hoewel de importeur van BMW en MINI met een 8,8 dit jaar 0,3 punt lager scoort dan in 2018, voert deze voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan, met in het kielzog alle vier de merken van importeur Pon. Audi (8,2) en Volkswagen (8,1) completeren na BMW-Mini net als vorig jaar het podium, met een score van respectievelijk 0,4 en 0,3 punt hoger dan in 2018. Lees meer over de rendementsbeoordelingen in de Automotive Dealerholding Top 60.

Škoda (+0,6) en Seat (+0,3) completeren de top 5 met beide een score van 7,9. Daarachter maakten Mercedes-Benz (+0,8) en Hyundai (+0,7) een grote sprong qua waardering, waarbij de verbetering van het Koreaanse merk sinds de score van 5,1 in 2017 opmerkelijk is. Vooral de dealers van de (deels) Italiaanse en Franse conglomeraten blijken bijzonder ontevreden.

Bekijk de uitreiking van de RODI hieronder terug.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

BMW Nederland wint RODI voor vierde keer op rij | Automotive Online

BMW Nederland wint RODI voor vierde keer op rij

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
BMW Nederland wint voor de vierde keer de RODI. (Foto: Shutterstock)

Dealers waardeerden in 2019 de relatie met hun importeur gemiddeld met een 6,5. Dat is 0,1 procentpunt lager dan in 2018. Dat blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van Bovag. De beoordeling voor 2019 is het laagste waarderingscijfer in vijf jaar. Dealers hekelen vooral de magere vooruitzichten op winstgevendheid en op dat punt werd dan ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2018 genoteerd.

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, vestigt onder andere zijn hoop op de aanstaande nieuwe Franchisewet, die moet leiden tot meer beschaafd en eerlijk zakendoen: “Met deze woorden introduceerde staatssecretaris Keijzer haar wetsvoorstel en die wil ik graag herhalen. Vooral nu het coronavirus over ons land en over de hele wereld raast, is het zaak dat importeurs inzien dat we gezamenlijk deze grote uitdagingen het hoofd moeten bieden.” Lees het complete rapport RODI Personenauto’s 2019 in de Automotive Kennisbank.

De Kroon zag nog wel een lichtpuntje: “Vorig jaar was er meer waardering -hoewel nog steeds onvoldoende- van dealers voor de mate waarin geprofiteerd kon worden van afspraken tussen importeurs en leasemaatschappijen en fleetowners. De omgang met en de impact van klanttevredenheidsonderzoeken blijft echter een doorn in het oog van veel dealers, aangezien de meeste systemen totaal niet klantgericht, maar bonusgericht zijn. Het moet nu echt eens afgelopen zijn met importeurs die menen zelf wel winst te mogen maken, maar hun dealers niet.” 

Schouder aan schouder

De voorzitter benadrukt de penibele situatie in de branche, die ook duidelijk naar voren komt uit het gemiddelde rendement van 0,58 procent dat per vestiging in 2019 werd gedraaid: “Veel ondernemers staat het water aan de lippen. De importeur hoort schouder aan schouder te staan met zijn netwerk. Vooral nu de hele branche de coronacrisis het hoofd moet bieden, dient de onderlinge relatie te worden versterkt en verdiept. Deze crisistijd lijkt me een mooie kans om daar met oog voor ieders continuïteit echt inhoud aan te geven.”

Met een respons van ruim 57 procent geeft RODI 2019 een representatief beeld en het geeft tevens aan dat er veel behoefte onder autodealers is om hun mening te geven. De meeste pijn werd afgelopen jaar gevoeld in de keiharde euro’s, aangezien de stellingen over marges en bonussen en over de winstmogelijkheden voor de lange termijn beide gemiddeld met een rapportcijfer 5 of minder werden beoordeeld. Tevens werd op deze onderwerpen ook de grootste achteruitgang geboekt ten opzichte van RODI 2018. Bovendien gaf een derde van alle dealers aan dat de standards voor zowel sales als aftersales zijn verzwaard.

BMW-Mini vierde keer aan kop

Zojuist reikte De Kroon tijdens de Automotive Livestream rechtstreeks de RODI uit. En hoewel de importeur van BMW en MINI met een 8,8 dit jaar 0,3 punt lager scoort dan in 2018, voert deze voor het vierde jaar op rij de ranglijst aan, met in het kielzog alle vier de merken van importeur Pon. Audi (8,2) en Volkswagen (8,1) completeren na BMW-Mini net als vorig jaar het podium, met een score van respectievelijk 0,4 en 0,3 punt hoger dan in 2018. Lees meer over de rendementsbeoordelingen in de Automotive Dealerholding Top 60.

Škoda (+0,6) en Seat (+0,3) completeren de top 5 met beide een score van 7,9. Daarachter maakten Mercedes-Benz (+0,8) en Hyundai (+0,7) een grote sprong qua waardering, waarbij de verbetering van het Koreaanse merk sinds de score van 5,1 in 2017 opmerkelijk is. Vooral de dealers van de (deels) Italiaanse en Franse conglomeraten blijken bijzonder ontevreden.

Bekijk de uitreiking van de RODI hieronder terug.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.