Ondanks uitspraken ceo: Fiat brengt nieuwe modellen in A-segment
FCA wil het A-segment, waarin het al zeker 80 jaar toonaangevend is, verlaten. Dit meldt Automotive News Europe op basis van een uitspraak van Mike Manley, ceo van Fiat Chrysler Automobiles. Hij deed deze volgens de site bij de presentatie van de Q3-cijfers van FCA. Volgens Manley zijn de marges op auto’s als de Panda en 500 te laag om de steeds hogere ontwikkelingskosten te dragen. Die kosten stijgen om ze aan strengere emissiewaarden te laten voldoen. Manley wil dat de huidige klanten van het kleinste segment overstappen naar het B-segment. “In de zeer nabije toekomst gaan wij ons heroriënteren op dit segment, dat een hoger volume en betere marges biedt.”
Het B-segment biedt een hoger volume en betere marges.
De driedeurs Fiat 500 en de Panda gaan al jaren mee en zijn binnen enkele jaren aan vervanging toe. De 500 werd in 2007 geïntroduceerd en zorgde voor enorme verkoopcijfers, maar minimale winst. De derde generatie Panda dateert van begin 2012. Vorig jaar scoorde de Panda nul sterren op de EuroNCAP-veiligheidstest.
Toch nieuwe modellen
Woordvoerder Mirco Rácz van Fiat Nederland ziet het niet snel gebeuren dat Fiat zich terugtrekt uit het A-segment. “Ik interpreteer de uitspraken van Manley anders. Fiat gaat meer aandacht besteden aan ontwikkeling van het B-segment. We hopen dat er mensen zullen overstappen. Maar komend voorjaar presenteren wij een vernieuwde volledig elektrische en mild-hybrid Fiat 500 en ook het voorseriemodel Centoventi is volop in ontwikkeling.”
Fusie met PSA
Manley gaf aan Automotive News ook geen termijn voor het verlaten van het A-segment. De site citeert wel insiders, die verwachten dat de verschuiving naar het B-segment in de komende vijf jaar plaats zou moeten vinden. Voor die periode staat waarschijnlijk ook de integratie met het PSA-concern in de agenda. Vorige week maakten FCA en PSA bekend te willen fuseren. Wat die fusie voor de modellenpolitiek van Fiat betekent, is nog onbekend. Lees hier de analyse van Wim Oude Weernink over de problemen en kansen van de FCA-PSA fusie.