Directeur Auto bij Van Tilburg-Bastianen

Interview | Dianne Netten: ‘Veilige omgeving leidt tot betere prestaties’

Interview • Dianne Netten, sinds begin dit jaar directeur bij Van Tilburg-Bastianen Auto, houdt medewerkers graag een spiegel voor. Maar ze spaart ook zichzelf niet. “Ik heb geleerd bruggen te bouwen.”
Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:
Dianne Netten (Foto: Willem Paterik)

U werkte bij Dubbeldam Schade Groep en nu bij Van Tilburg-Bastianen. Heeft u iets met familiebedrijven?

“Je voelt hier de familie-invloeden nog duidelijk. Meneer Bastianen komt op zaterdag de krant halen en maakt dan overal een praatje. Niet vanuit controle, maar vanuit betrokkenheid. Dochter Marie-Anne is grootaandeelhouder. Veel mensen werken hier al heel lang en zijn vergroeid met het bedrijf en de familie. Daarnaast hebben we een groepsdirectie die wat zakelijker is en dat geeft een mooie balans. Zelf ben ik ook een familiemens. Het gaat om betrokkenheid, trouw en de gunfactor.”

In het kort

Dianne Netten

Geboren: 1968 / Woonplaats: ’s Hertogenbosch / Relatie: woont samen met Floor / Hobby’s: hardlopen, lezen, theater, zingen en muziek / Opleiding: diverse hogere managementopleidingen / Carrière: eigen uitzendbureau, salesmanaging director ADC Autogroep, salesmanager Innovam, commercieel directeur Dubbeldam Groep, sinds 2019 directeur Auto bij Van Tilburg-Bastianen. 

U komt uit de uitzendbranche. Wat trok u zo aan in de autobranche?

“De liefde voor auto’s zat er al jong in. Als klein meisje kende ik alle auto’s uit de straat: modellen en kentekens wist ik uit mijn hoofd. Met mijn vader ging ik mee naar de garage en zag hoe er werd gewerkt in een gemoedelijk en duidelijke werkomgeving, waarbij mensen elkaar direct aanspreken. Ik voelde me prettig in zo’n omgeving. Na mijn studie kwam ik bij een uitzendorganisatie terecht: ik startte een franchise van uitzendorganisatie Olympia en gaf daarnaast commerciële trainingen in het mkb. Eén van mijn klanten was ADC Autogroep, een VW-, Audi- en Seat-dealer in Brabant. De directeur vroeg me als verkoopdirecteur. En hoewel ik het best lastig vond om het zelfstandig ondernemerschap op te geven, ging ik ervoor.”

Hoe was het om als vrouw in het mannenbolwerk van de autobranche te stappen?

“Ik kwam goed beslagen ten ijs en kon meteen een verschil maken. Het was een kwestie van credits opbouwen. Doen wat je belooft en jezelf laten zien. Dan krijgen mensen vertrouwen en maakt ervaring in een specifieke branche niet meer zoveel uit. Toen ik startte bij ADC was het net recessie. In de uitzendbranche was ik gewend om heel actief acquisitie te doen. Dat viel in de smaak. Mijn kracht is dat ik me kwetsbaar opstel. Ik leer graag van andere mensen, in welke positie zij ook zitten.”

Wat is uw missie hier? 

“Het is bij Van Tilburg-Bastianen roerig geweest de afgelopen jaren: er waren enkele directiewisselingen. Daarom was men op zoek naar iemand die de zaken heel mensgericht kon oppakken. Dat past bij mij. In de tamelijk conservatieve autobranche werken veel mannen. Met mannen of vrouwen werken, het maakt mij niet zoveel uit. Ook hier bij Van Tilburg-Bastianen kon ik meteen iets toevoegen door mijn mens- in plaats van productgerichte aanpak.”

Hoe ziet zo’n mensgerichte aanpak er uit?

“Een team moet complementair zijn aan elkaar. Dat betekent: doen waar je goed in bent, niet meer dan dat. De meesten hier willen iedereen helpen en alles doen. Ik kijk bewust met ze mee: wat ben je aan het doen, waarom doe jij dat en waarom niet iemand anders? Ik voer hier reflecterende gesprekken over, waarin ik mensen in een veilige setting een spiegel voorhoud. Dan kun je elkaar op een goede manier aanspreken en verder helpen.
Ik heb bijvoorbeeld gezien dat verkopers het lastig vinden dat klanten niet meer zomaar binnen komen wandelen. Ik ben met hen gaan uitzoeken waar het aan ligt dat ze hier zo’n moeite mee hebben. Nu hebben we een leadteam van twee dames in de showroom, die de leads opvangen en doorspelen naar de juiste afdeling. Ik vind het belangrijk om een veilige werkomgeving te scheppen. Die sfeer is nodig, anders komen mensen niet tot prestaties. Fouten maken mag, relflecteren en dan ervan leren. In de autobranche was men deze aanpak nog niet zo gewend. Daar zit ook mijn toegevoegde waarde.”

U heeft ook bij Innovam gewerkt. Wat leerde u daar?

“Na mijn periode bij ADC kreeg ik bij Innovam de kans om mijn kennis te verbreden en uit mijn comfortzone te stappen. Ik was daar verantwoordelijk voor de buitendienst en was een snelle, resultaatgerichte verkoopafdeling gewend. Bij Innovam ging dat anders. Toen was het nog echt een kenniscentrum waar verkoop slechts een onderdeel was. Het was minder commercieel. In het begin maakte dat onzeker. Innovam heeft me veel gebracht, vooral het besef dat een team complementair aan elkaar moet zijn. Ik leerde bruggen bouwen. Mensen zijn gemaakt om elkaar aan te vullen.”

Daarna ging u naar de uitvaartbranche. Zijn er parallellen tussen auto- en uitvaartbranche?

“In beide branches heb je te maken met mensen. Net als in de autobranche moet je in de uitvaartbranche de wensen van klanten op korte termijn overtreffen. Het was een leerzame tijd, maar Monuta is van origine een verzekeraar. Het is vrij log. Daar voel ik me niet thuis. Ik houd meer van slagvaardige energie. Die vind ik in de automotive.” 

Wat is de rode draad in uw carrière?

“Voor mij is het belangrijkste dat niet het product, maar service centraal staat. Het gaat om de mens. In ons geval moeten mensen een goed gevoel krijgen bij Van Tilburg-Bastianen. Wij maken niet het verschil door de producten die we verkopen, maar door wie we als zijn bedrijf en de mensen daarachter. Een verkoper kan de aflevering van een auto bijvoorbeeld persoonlijk maken door de favoriete muziek van de klant af te spelen. Dan moet je wel weten wat je klant wil en dus naar hem luisteren.”

Eén van uw hobby’s is lezen. Wat leest u zoal?

“Ik vind het leuk om mezelf te verbeteren en me in te leven in de mens, collega en dus de klant. Daar kan ik veel mee in de dagelijkse praktijk. Ik lees daarom graag boeken over zelfontwikkeling en -ontplooiing. Het werk van de Belgische psychologe Esther Perel vind ik bijvoorbeeld erg goed.

Wat doet u verder om te ontspannen?

“Ik loop graag hard om mijn hoofd leeg te maken. Zingen vind ik heel leuk en ik ga graag naar theater en concerten. Ook ben ik als echte Brabantse regelmatig in de binnenstad van Den Bosch te vinden: gezellig aan de bar een biertje doen en eten en met vrienden en familie. Ik woon samen met Floor, we hebben een goed leven. En ik heb nu meer rust: ik ben inmiddels vijftig en zelfbewuster. Ouder worden vind ik aan de ene kant lastig en aan de andere kant prachtig. Je kent je eigen tekortkomingen en weet ook prima waar je goed in bent. Ik kan nu beter mijn eigen doen en laten in perspectief zetten, al heb ik me daar wel echt in moeten ontwikkelen.”

Over van Tilburg-Bastianen

In 1934 namen de heer Van Tilburg en mevrouw Bastianen een klein garagebedrijf in het centrum van Breda over. In 1947 verwierven zij het VW-dealerschap en daarnaast werd rondom DAF een bedrijfswagen-onderneming opgericht. In de zestiger jaren verwierf de Van Tilburg-Bastianen Groep het dealerschap van Audi en van een klein garagebedrijf groeide het uit tot een bedrijf met dealerschappen van Audi, Volkswagen personen- en bedrijfswagens, Seat, Skoda en DAF. Daarnaast zijn er divisies voor onderdelen, lease, occasions en personenauto- en truckverhuur. Het bedrijf, waarvan de aandelen nog steeds in handen zijn van de familie, bestaat dit jaar 85 jaar. Dianne Netten is er sinds 1 januari 2019 algemeen directeur Auto. Het bedrijf staat op plek 40 in de Automotive Dealerholding Top 60.

Interview | Dianne Netten: ‘Veilige omgeving leidt tot betere prestaties’ | Automotive Online
Directeur Auto bij Van Tilburg-Bastianen

Interview | Dianne Netten: ‘Veilige omgeving leidt tot betere prestaties’

Interview • Dianne Netten, sinds begin dit jaar directeur bij Van Tilburg-Bastianen Auto, houdt medewerkers graag een spiegel voor. Maar ze spaart ook zichzelf niet. “Ik heb geleerd bruggen te bouwen.”
Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:
Dianne Netten (Foto: Willem Paterik)

U werkte bij Dubbeldam Schade Groep en nu bij Van Tilburg-Bastianen. Heeft u iets met familiebedrijven?

“Je voelt hier de familie-invloeden nog duidelijk. Meneer Bastianen komt op zaterdag de krant halen en maakt dan overal een praatje. Niet vanuit controle, maar vanuit betrokkenheid. Dochter Marie-Anne is grootaandeelhouder. Veel mensen werken hier al heel lang en zijn vergroeid met het bedrijf en de familie. Daarnaast hebben we een groepsdirectie die wat zakelijker is en dat geeft een mooie balans. Zelf ben ik ook een familiemens. Het gaat om betrokkenheid, trouw en de gunfactor.”

In het kort

Dianne Netten

Geboren: 1968 / Woonplaats: ’s Hertogenbosch / Relatie: woont samen met Floor / Hobby’s: hardlopen, lezen, theater, zingen en muziek / Opleiding: diverse hogere managementopleidingen / Carrière: eigen uitzendbureau, salesmanaging director ADC Autogroep, salesmanager Innovam, commercieel directeur Dubbeldam Groep, sinds 2019 directeur Auto bij Van Tilburg-Bastianen. 

U komt uit de uitzendbranche. Wat trok u zo aan in de autobranche?

“De liefde voor auto’s zat er al jong in. Als klein meisje kende ik alle auto’s uit de straat: modellen en kentekens wist ik uit mijn hoofd. Met mijn vader ging ik mee naar de garage en zag hoe er werd gewerkt in een gemoedelijk en duidelijke werkomgeving, waarbij mensen elkaar direct aanspreken. Ik voelde me prettig in zo’n omgeving. Na mijn studie kwam ik bij een uitzendorganisatie terecht: ik startte een franchise van uitzendorganisatie Olympia en gaf daarnaast commerciële trainingen in het mkb. Eén van mijn klanten was ADC Autogroep, een VW-, Audi- en Seat-dealer in Brabant. De directeur vroeg me als verkoopdirecteur. En hoewel ik het best lastig vond om het zelfstandig ondernemerschap op te geven, ging ik ervoor.”

Hoe was het om als vrouw in het mannenbolwerk van de autobranche te stappen?

“Ik kwam goed beslagen ten ijs en kon meteen een verschil maken. Het was een kwestie van credits opbouwen. Doen wat je belooft en jezelf laten zien. Dan krijgen mensen vertrouwen en maakt ervaring in een specifieke branche niet meer zoveel uit. Toen ik startte bij ADC was het net recessie. In de uitzendbranche was ik gewend om heel actief acquisitie te doen. Dat viel in de smaak. Mijn kracht is dat ik me kwetsbaar opstel. Ik leer graag van andere mensen, in welke positie zij ook zitten.”

Wat is uw missie hier? 

“Het is bij Van Tilburg-Bastianen roerig geweest de afgelopen jaren: er waren enkele directiewisselingen. Daarom was men op zoek naar iemand die de zaken heel mensgericht kon oppakken. Dat past bij mij. In de tamelijk conservatieve autobranche werken veel mannen. Met mannen of vrouwen werken, het maakt mij niet zoveel uit. Ook hier bij Van Tilburg-Bastianen kon ik meteen iets toevoegen door mijn mens- in plaats van productgerichte aanpak.”

Hoe ziet zo’n mensgerichte aanpak er uit?

“Een team moet complementair zijn aan elkaar. Dat betekent: doen waar je goed in bent, niet meer dan dat. De meesten hier willen iedereen helpen en alles doen. Ik kijk bewust met ze mee: wat ben je aan het doen, waarom doe jij dat en waarom niet iemand anders? Ik voer hier reflecterende gesprekken over, waarin ik mensen in een veilige setting een spiegel voorhoud. Dan kun je elkaar op een goede manier aanspreken en verder helpen.
Ik heb bijvoorbeeld gezien dat verkopers het lastig vinden dat klanten niet meer zomaar binnen komen wandelen. Ik ben met hen gaan uitzoeken waar het aan ligt dat ze hier zo’n moeite mee hebben. Nu hebben we een leadteam van twee dames in de showroom, die de leads opvangen en doorspelen naar de juiste afdeling. Ik vind het belangrijk om een veilige werkomgeving te scheppen. Die sfeer is nodig, anders komen mensen niet tot prestaties. Fouten maken mag, relflecteren en dan ervan leren. In de autobranche was men deze aanpak nog niet zo gewend. Daar zit ook mijn toegevoegde waarde.”

U heeft ook bij Innovam gewerkt. Wat leerde u daar?

“Na mijn periode bij ADC kreeg ik bij Innovam de kans om mijn kennis te verbreden en uit mijn comfortzone te stappen. Ik was daar verantwoordelijk voor de buitendienst en was een snelle, resultaatgerichte verkoopafdeling gewend. Bij Innovam ging dat anders. Toen was het nog echt een kenniscentrum waar verkoop slechts een onderdeel was. Het was minder commercieel. In het begin maakte dat onzeker. Innovam heeft me veel gebracht, vooral het besef dat een team complementair aan elkaar moet zijn. Ik leerde bruggen bouwen. Mensen zijn gemaakt om elkaar aan te vullen.”

Daarna ging u naar de uitvaartbranche. Zijn er parallellen tussen auto- en uitvaartbranche?

“In beide branches heb je te maken met mensen. Net als in de autobranche moet je in de uitvaartbranche de wensen van klanten op korte termijn overtreffen. Het was een leerzame tijd, maar Monuta is van origine een verzekeraar. Het is vrij log. Daar voel ik me niet thuis. Ik houd meer van slagvaardige energie. Die vind ik in de automotive.” 

Wat is de rode draad in uw carrière?

“Voor mij is het belangrijkste dat niet het product, maar service centraal staat. Het gaat om de mens. In ons geval moeten mensen een goed gevoel krijgen bij Van Tilburg-Bastianen. Wij maken niet het verschil door de producten die we verkopen, maar door wie we als zijn bedrijf en de mensen daarachter. Een verkoper kan de aflevering van een auto bijvoorbeeld persoonlijk maken door de favoriete muziek van de klant af te spelen. Dan moet je wel weten wat je klant wil en dus naar hem luisteren.”

Eén van uw hobby’s is lezen. Wat leest u zoal?

“Ik vind het leuk om mezelf te verbeteren en me in te leven in de mens, collega en dus de klant. Daar kan ik veel mee in de dagelijkse praktijk. Ik lees daarom graag boeken over zelfontwikkeling en -ontplooiing. Het werk van de Belgische psychologe Esther Perel vind ik bijvoorbeeld erg goed.

Wat doet u verder om te ontspannen?

“Ik loop graag hard om mijn hoofd leeg te maken. Zingen vind ik heel leuk en ik ga graag naar theater en concerten. Ook ben ik als echte Brabantse regelmatig in de binnenstad van Den Bosch te vinden: gezellig aan de bar een biertje doen en eten en met vrienden en familie. Ik woon samen met Floor, we hebben een goed leven. En ik heb nu meer rust: ik ben inmiddels vijftig en zelfbewuster. Ouder worden vind ik aan de ene kant lastig en aan de andere kant prachtig. Je kent je eigen tekortkomingen en weet ook prima waar je goed in bent. Ik kan nu beter mijn eigen doen en laten in perspectief zetten, al heb ik me daar wel echt in moeten ontwikkelen.”

Over van Tilburg-Bastianen

In 1934 namen de heer Van Tilburg en mevrouw Bastianen een klein garagebedrijf in het centrum van Breda over. In 1947 verwierven zij het VW-dealerschap en daarnaast werd rondom DAF een bedrijfswagen-onderneming opgericht. In de zestiger jaren verwierf de Van Tilburg-Bastianen Groep het dealerschap van Audi en van een klein garagebedrijf groeide het uit tot een bedrijf met dealerschappen van Audi, Volkswagen personen- en bedrijfswagens, Seat, Skoda en DAF. Daarnaast zijn er divisies voor onderdelen, lease, occasions en personenauto- en truckverhuur. Het bedrijf, waarvan de aandelen nog steeds in handen zijn van de familie, bestaat dit jaar 85 jaar. Dianne Netten is er sinds 1 januari 2019 algemeen directeur Auto. Het bedrijf staat op plek 40 in de Automotive Dealerholding Top 60.