Autonieuws | Tesla schiet door

Autonieuws • Het feest houdt niet op voor Tesla. De Model 3 is nu een paar maanden op de markt en na drie maanden zijn er al ruim zesduizend geregistreerd. Met de aanstaande verhoging van de bijtelling, die volgend jaar van 4 naar 8 procent gaat, lijkt Tesla alle records te gaan breken. Want de meeste concurrenten hebben leveringsproblemen (terwijl Tesla vooral problemen heeft bij het afleveren). Maar hoe goed is de Model 3 nu eigenlijk?
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests  Autoweek.

autonieuws vermeulen

Wat spreekt in zijn voordeel?

De uitstekende rijeigenschappen en de hoge actieradius van de Long Range. Wij hebben er een test bijgehaald van een BMW 3-serie. Dat zegt wel iets over de dynamiek van het Model 3.

Wat in zijn nadeel?

De afwerking van binnen is van lager niveau dan bij de premium concurrenten. De auto is ook prijzig, de Standard Range (350 kilometer actieradius) kost 47.800 euro. Er zijn goedkopere EV’s die verder komen.

Consumentenpotentieel 

Een 6. 

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harms

Wat spreekt in zijn voordeel?  

Behalve de fiscale voordelen is het een uitstekende auto. Snel, rijdt goed en voorzien van nieuwe technologie. Het laadwerk is nu dusdanig dat je er mee op vakantie kan naar Italië. Positief is de  goede beschikbaarheid: een levertijd van 1 tot 2 maanden.

Wat in zijn nadeel?

Nadeel is het wisselende prijsbeleid van Tesla zelf.

Leasepotentieel: 

Tesla lost de hoge verwachtingen in. Leaserijders kiezen massaal voor de Model 3. Wij geven daarom een 9.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klaren

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

De allersterkste restwaardekant voor de Model 3 is de bewezen hoge restwaarden van de Model S. Daarnaast natuurlijk de innovatieve naam en alle andere voordelen, waaronder lage TCO en Over The Air updates.

En wat de zwakke?

Er zijn best wat kwaliteitsdingen en de afwerking is nog niet op Europees niveau.

Restwaardepotentieel 

Een dikke 9. Eigenlijk niets komt in de buurt van Tesla restwaarden momenteel.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollander

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Model 3 is voor veel zakelijke rijders erg aantrekkelijk: vrij snel  leverbaar en redelijk bereikbaar voor een aantal functieniveaus. De rijeigenschappen zijn prima, de binnenruimte is royaal en de actieradius is 500 kilometer.

Wat in zijn nadeel?

Tesla heeft een premium uitstraling, maar in de afwerking is er verschil met Duitse merken. Ook de introductie is rommelig verlopen, met prijswijzigingen en plotseling veranderende specificaties.

Fleetpotentieel

Dit jaar een 9. Het is afwachten hoe snel de concurrentie van de traditionele fabrikanten op gang komt.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brink

Welke (nieuwe) technieken maken de Tesla Model 3 interessant? 

De aandrijflijn van een elektrische auto is een stuk eenvoudiger. De Model 3 heeft als één van de weinige EV’s de mogelijkheid voor een trekhaak, waar een lichte aanhanger mee getrokken kan worden. De ‘over-the-air’-updates en de autopilot maken Model 3 een auto met vooruitstrevende techniek.

Wat hadden jullie graag anders gezien? 

De afwerking van de Model 3 en kwaliteit van de lak zijn nog niet op het niveau van de concurrenten. Bij de eerste leveringen waren wat kwaliteitsissues. Ook zijn er soms lange wachttijden zijn bij de Tesla Service Centers.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)? 

Tesla schrijft geen traditionele onderhoudsbeurt meer voor. Alleen het verversen van rem- en koelvloeistof van de batterij. En advies is de banden te rouleren. Slijtage van de remmen is bijna niet aan de orde. De onderhoudskosten zijn laag in vergelijking met de concurrenten. Er kan simpelweg minder kapot. Is er iets defect, dan kan een reparatie in de papieren lopen. Tesla biedt 4 jaar of 80.000 km garantie op de meeste componenten.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 8,5.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autonieuws | Tesla schiet door | Automotive Online

Autonieuws | Tesla schiet door

Autonieuws • Het feest houdt niet op voor Tesla. De Model 3 is nu een paar maanden op de markt en na drie maanden zijn er al ruim zesduizend geregistreerd. Met de aanstaande verhoging van de bijtelling, die volgend jaar van 4 naar 8 procent gaat, lijkt Tesla alle records te gaan breken. Want de meeste concurrenten hebben leveringsproblemen (terwijl Tesla vooral problemen heeft bij het afleveren). Maar hoe goed is de Model 3 nu eigenlijk?
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen, coördinator tests  Autoweek.

autonieuws vermeulen

Wat spreekt in zijn voordeel?

De uitstekende rijeigenschappen en de hoge actieradius van de Long Range. Wij hebben er een test bijgehaald van een BMW 3-serie. Dat zegt wel iets over de dynamiek van het Model 3.

Wat in zijn nadeel?

De afwerking van binnen is van lager niveau dan bij de premium concurrenten. De auto is ook prijzig, de Standard Range (350 kilometer actieradius) kost 47.800 euro. Er zijn goedkopere EV’s die verder komen.

Consumentenpotentieel 

Een 6. 

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

autonieuws harms

Wat spreekt in zijn voordeel?  

Behalve de fiscale voordelen is het een uitstekende auto. Snel, rijdt goed en voorzien van nieuwe technologie. Het laadwerk is nu dusdanig dat je er mee op vakantie kan naar Italië. Positief is de  goede beschikbaarheid: een levertijd van 1 tot 2 maanden.

Wat in zijn nadeel?

Nadeel is het wisselende prijsbeleid van Tesla zelf.

Leasepotentieel: 

Tesla lost de hoge verwachtingen in. Leaserijders kiezen massaal voor de Model 3. Wij geven daarom een 9.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

autonieuws klaren

Wat zijn de sterke restwaardekanten?

De allersterkste restwaardekant voor de Model 3 is de bewezen hoge restwaarden van de Model S. Daarnaast natuurlijk de innovatieve naam en alle andere voordelen, waaronder lage TCO en Over The Air updates.

En wat de zwakke?

Er zijn best wat kwaliteitsdingen en de afwerking is nog niet op Europees niveau.

Restwaardepotentieel 

Een dikke 9. Eigenlijk niets komt in de buurt van Tesla restwaarden momenteel.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

autonieuws den hollander

Wat spreekt in zijn voordeel?

De Model 3 is voor veel zakelijke rijders erg aantrekkelijk: vrij snel  leverbaar en redelijk bereikbaar voor een aantal functieniveaus. De rijeigenschappen zijn prima, de binnenruimte is royaal en de actieradius is 500 kilometer.

Wat in zijn nadeel?

Tesla heeft een premium uitstraling, maar in de afwerking is er verschil met Duitse merken. Ook de introductie is rommelig verlopen, met prijswijzigingen en plotseling veranderende specificaties.

Fleetpotentieel

Dit jaar een 9. Het is afwachten hoe snel de concurrentie van de traditionele fabrikanten op gang komt.

Willem van den Brink, data specialist Mivar Group

autonieuws van den brink

Welke (nieuwe) technieken maken de Tesla Model 3 interessant? 

De aandrijflijn van een elektrische auto is een stuk eenvoudiger. De Model 3 heeft als één van de weinige EV’s de mogelijkheid voor een trekhaak, waar een lichte aanhanger mee getrokken kan worden. De ‘over-the-air’-updates en de autopilot maken Model 3 een auto met vooruitstrevende techniek.

Wat hadden jullie graag anders gezien? 

De afwerking van de Model 3 en kwaliteit van de lak zijn nog niet op het niveau van de concurrenten. Bij de eerste leveringen waren wat kwaliteitsissues. Ook zijn er soms lange wachttijden zijn bij de Tesla Service Centers.

Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)? 

Tesla schrijft geen traditionele onderhoudsbeurt meer voor. Alleen het verversen van rem- en koelvloeistof van de batterij. En advies is de banden te rouleren. Slijtage van de remmen is bijna niet aan de orde. De onderhoudskosten zijn laag in vergelijking met de concurrenten. Er kan simpelweg minder kapot. Is er iets defect, dan kan een reparatie in de papieren lopen. Tesla biedt 4 jaar of 80.000 km garantie op de meeste componenten.

Welk cijfer geven jullie voor de auto?

Een 8,5.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.