Autonieuws | Tesla schiet door
Wat zeggen de experts?
Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek.
Wat spreekt in zijn voordeel?
De uitstekende rijeigenschappen en de hoge actieradius van de Long Range. Wij hebben er een test bijgehaald van een BMW 3-serie. Dat zegt wel iets over de dynamiek van het Model 3.
Wat in zijn nadeel?
De afwerking van binnen is van lager niveau dan bij de premium concurrenten. De auto is ook prijzig, de Standard Range (350 kilometer actieradius) kost 47.800 euro. Er zijn goedkopere EV’s die verder komen.
Consumentenpotentieel
Een 6.
Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland
Wat spreekt in zijn voordeel?
Behalve de fiscale voordelen is het een uitstekende auto. Snel, rijdt goed en voorzien van nieuwe technologie. Het laadwerk is nu dusdanig dat je er mee op vakantie kan naar Italië. Positief is de goede beschikbaarheid: een levertijd van 1 tot 2 maanden.
Wat in zijn nadeel?
Nadeel is het wisselende prijsbeleid van Tesla zelf.
Leasepotentieel:
Tesla lost de hoge verwachtingen in. Leaserijders kiezen massaal voor de Model 3. Wij geven daarom een 9.
Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex
Wat zijn de sterke restwaardekanten?
De allersterkste restwaardekant voor de Model 3 is de bewezen hoge restwaarden van de Model S. Daarnaast natuurlijk de innovatieve naam en alle andere voordelen, waaronder lage TCO en Over The Air updates.
En wat de zwakke?
Er zijn best wat kwaliteitsdingen en de afwerking is nog niet op Europees niveau.
Restwaardepotentieel
Een dikke 9. Eigenlijk niets komt in de buurt van Tesla restwaarden momenteel.
Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco
Wat spreekt in zijn voordeel?
De Model 3 is voor veel zakelijke rijders erg aantrekkelijk: vrij snel leverbaar en redelijk bereikbaar voor een aantal functieniveaus. De rijeigenschappen zijn prima, de binnenruimte is royaal en de actieradius is 500 kilometer.
Wat in zijn nadeel?
Tesla heeft een premium uitstraling, maar in de afwerking is er verschil met Duitse merken. Ook de introductie is rommelig verlopen, met prijswijzigingen en plotseling veranderende specificaties.
Fleetpotentieel
Dit jaar een 9. Het is afwachten hoe snel de concurrentie van de traditionele fabrikanten op gang komt.
Willem van den Brink, data specialist Mivar Group
Welke (nieuwe) technieken maken de Tesla Model 3 interessant?
De aandrijflijn van een elektrische auto is een stuk eenvoudiger. De Model 3 heeft als één van de weinige EV’s de mogelijkheid voor een trekhaak, waar een lichte aanhanger mee getrokken kan worden. De ‘over-the-air’-updates en de autopilot maken Model 3 een auto met vooruitstrevende techniek.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
De afwerking van de Model 3 en kwaliteit van de lak zijn nog niet op het niveau van de concurrenten. Bij de eerste leveringen waren wat kwaliteitsissues. Ook zijn er soms lange wachttijden zijn bij de Tesla Service Centers.
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (en vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
Tesla schrijft geen traditionele onderhoudsbeurt meer voor. Alleen het verversen van rem- en koelvloeistof van de batterij. En advies is de banden te rouleren. Slijtage van de remmen is bijna niet aan de orde. De onderhoudskosten zijn laag in vergelijking met de concurrenten. Er kan simpelweg minder kapot. Is er iets defect, dan kan een reparatie in de papieren lopen. Tesla biedt 4 jaar of 80.000 km garantie op de meeste componenten.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 8,5.