Dealerverenigingen Peugeot, Citroën en DS vormen Frans bondje

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De drie verenigingen werkten al op meerdere vlakken samen. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse dealerverenigingen van Peugeot, Citroën en DS fuseren tot één vereniging. Dat meldt voorzitter Erik Tak aan Automotive. De dealerverenigingen spelen in op de integratie van de merken in Nederland. PSA heeft alle Nederlandse activiteiten van de merken samengevoegd in één organisatie. Ook Opel maakt daar inmiddels deel van uit. Maar de Opel-dealervereniging blijft vooralsnog zelfstandig. PSA heeft zelf de onderdelenretail (richting bedrijven) op zich genomen en stelt daarmee de dealers voor de uitdaging om margeverlies te voorkomen.

De drie verenigingen gaan verder onder de naam Vereniging Groupe PSA Contractpartners Nederland. Veel zaken deden de drie al gezamenlijk: zo waren al PSA-overkoepelende commissies voor aftersales, netwerk, opleiding, kwaliteit en IT. De verkoopactiviteiten blijven per merk strikt gescheiden: de drie sales- en marketingcommissies blijven dus bestaan. Vanuit alle merken zijn dealers toegetreden tot het nieuwe hoofdbestuur. Voorzitter is Eric Tak, voormalig voorzitter van de Peugeot dealervereniging. Rob Vermeij, voorzitter van de Citroën- en DS-vereniging, gaf eerder al aan dit najaar zijn functie neer te leggen.

De sales- en marketingcommissies blijven bestaan

Bestaansrecht

“Er zijn de komende jaren vele uitdagingen voor dealerbedrijven. Niet anticiperen en doorgaan zoals we nu doen, is geen optie. Dan worden we uiteindelijk overbodig”, licht Eric Tak de fusie toe. “Zolang een dealer toegevoegde waarde levert aan de merken heeft hij bestaansrecht. Groupe PSA heeft ook formeel aangegeven niet zonder dealernetwerk te kunnen en te willen”, aldus Tak.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Dealerverenigingen Peugeot, Citroën en DS vormen Frans bondje | Automotive Online

Dealerverenigingen Peugeot, Citroën en DS vormen Frans bondje

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De drie verenigingen werkten al op meerdere vlakken samen. (Foto: Shutterstock)

De Nederlandse dealerverenigingen van Peugeot, Citroën en DS fuseren tot één vereniging. Dat meldt voorzitter Erik Tak aan Automotive. De dealerverenigingen spelen in op de integratie van de merken in Nederland. PSA heeft alle Nederlandse activiteiten van de merken samengevoegd in één organisatie. Ook Opel maakt daar inmiddels deel van uit. Maar de Opel-dealervereniging blijft vooralsnog zelfstandig. PSA heeft zelf de onderdelenretail (richting bedrijven) op zich genomen en stelt daarmee de dealers voor de uitdaging om margeverlies te voorkomen.

De drie verenigingen gaan verder onder de naam Vereniging Groupe PSA Contractpartners Nederland. Veel zaken deden de drie al gezamenlijk: zo waren al PSA-overkoepelende commissies voor aftersales, netwerk, opleiding, kwaliteit en IT. De verkoopactiviteiten blijven per merk strikt gescheiden: de drie sales- en marketingcommissies blijven dus bestaan. Vanuit alle merken zijn dealers toegetreden tot het nieuwe hoofdbestuur. Voorzitter is Eric Tak, voormalig voorzitter van de Peugeot dealervereniging. Rob Vermeij, voorzitter van de Citroën- en DS-vereniging, gaf eerder al aan dit najaar zijn functie neer te leggen.

De sales- en marketingcommissies blijven bestaan

Bestaansrecht

“Er zijn de komende jaren vele uitdagingen voor dealerbedrijven. Niet anticiperen en doorgaan zoals we nu doen, is geen optie. Dan worden we uiteindelijk overbodig”, licht Eric Tak de fusie toe. “Zolang een dealer toegevoegde waarde levert aan de merken heeft hij bestaansrecht. Groupe PSA heeft ook formeel aangegeven niet zonder dealernetwerk te kunnen en te willen”, aldus Tak.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.