'Het radicale design zal niet ieders smaak zijn'

Autonieuws | Lexus UX opent jacht op dikke Duitsers

Autonieuws • De nieuwe Lexus UX moet het merk een flinke boost geven in Nederland. Lexus verwacht dit jaar te verdubbelen in aantallen en marktaandeel, vooral dankzij deze auto. Het merk zet daarbij in op hybridetechnologie; de nieuwe crossover is alleen leverbaar met hybrideaandrijving, gekoppeld aan een CVT-transmissie. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
Het panel beoordeelt de Lexus met een 7,9. (Foto: Lexus)

Lexus hoopt zo in te breken in het segment van de Audi Q3 en Volvo XC40 (die dit jaar ook als EV moet komen) en net als Volvo hét alternatief te worden voor een dikke Duitser. De auto staat sinds vorige maand in de showroom.

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek. 

Wat spreekt in zijn voordeel?
Zijn lage CO₂-uitstoot maakt hem relatief scherp geprijsd, en het is de juiste auto op het juiste moment. Niet te groot, hybride, automaat, dat zijn zeker in dit segment aantrekkelijke eigenschappen. De prestaties van de nieuwe combinatie van 2,0-liter benzinemotor met hybride aandrijflijn zijn prima.
Wat in zijn nadeel?
Het radicale design zal niet ieders smaak zijn, en de bagageruimte houdt het zeker niet over.
Consumentenpotentieel
Een 8.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?
Dankzij de hybridetechniek ligt de uitstoot op 94 gr/km terwijl de motor toch 184 pk levert. Daardoor is er een concurrerende prijsstelling. Verder heeft de auto voldoende binnenruimte, een fijne aandrijflijn, de bekende Lexus-bouwkwaliteit en een onderscheidend aanbod.
Wat in zijn nadeel?
Het ontbreken van een elektrische variant. Anders minpuntjes zijn de kleine kofferruimte en de bediening van het multi-mediasysteem.
Leasepotentieel
Een 7.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Lexus staat in de top van bewezen productkwaliteit en dealerservice. De aandrijflijn is betrouwbaar en relatief zuinig.
En wat de zwakke?
Het design is te controversieel en Lexus houdt daar te krampachtig aan vast, net als aan het vermaledijde touchpad binnenin. Dat is een serieus probleem in zowel nieuwverkopen als restwaarde.
Restwaardepotentieel
Een 8. Vanwege de reputatie van Lexus en omdat we de verkoopaantallen niet zo hoog inschatten, dat is ook gunstig voor de restwaarde.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?
De lage CO₂-uitstoot. Die is interessant voor bedrijven waar de CO₂-limiet scherp is neergezet: onder de 100 g/km voor een stekkeloze suv is prima. Plus de premiumuitstraling en afwerking. Zakelijk succes lijkt binnen handbereik.
Wat in zijn nadeel?
De bijtelling is wel gewoon 22 procent. Daar kan Lexus natuurlijk ook niets aan doen, maar het zou zomaar kunnen dat volledig elektrische compact-suv’s straks een stuk van dit populaire segment gaan wegsnoepen.
Fleetpotentieel
Een 8.

Willem van den Brink, dataspecialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Lexus UX interessant?
Het is vooral de betrouwbare en beproefde hybridetechniek die Toyota en Lexus al jarenlang toepassen.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
De onderhoudsinterval van 15 duizend kilometer is korter dan bij de concurrentie. Verder is er geen keuze in de aandrijflijn, de UX is alleen in de 250h-uitvoering leverbaar. 
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
De exacte onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. Op basis van 48 maanden, 30.000 km/jr, verwachten wij rond de 50-55 euro per maand aan voorgeschreven onderhoud. Dit bedrag ligt wat hoger dan bij de concurrentie, vanwege de kortere onderhoudsinterval. Door de hoge betrouwbaarheid die we van Lexus gewend zijn, zijn de de onvoorziene kosten over het algemeen laag.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 8,5.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Autonieuws | Lexus UX opent jacht op dikke Duitsers | Automotive Online
'Het radicale design zal niet ieders smaak zijn'

Autonieuws | Lexus UX opent jacht op dikke Duitsers

Autonieuws • De nieuwe Lexus UX moet het merk een flinke boost geven in Nederland. Lexus verwacht dit jaar te verdubbelen in aantallen en marktaandeel, vooral dankzij deze auto. Het merk zet daarbij in op hybridetechnologie; de nieuwe crossover is alleen leverbaar met hybrideaandrijving, gekoppeld aan een CVT-transmissie. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
Het panel beoordeelt de Lexus met een 7,9. (Foto: Lexus)

Lexus hoopt zo in te breken in het segment van de Audi Q3 en Volvo XC40 (die dit jaar ook als EV moet komen) en net als Volvo hét alternatief te worden voor een dikke Duitser. De auto staat sinds vorige maand in de showroom.

Stéphan Vermeulen, coördinator tests Autoweek. 

Wat spreekt in zijn voordeel?
Zijn lage CO₂-uitstoot maakt hem relatief scherp geprijsd, en het is de juiste auto op het juiste moment. Niet te groot, hybride, automaat, dat zijn zeker in dit segment aantrekkelijke eigenschappen. De prestaties van de nieuwe combinatie van 2,0-liter benzinemotor met hybride aandrijflijn zijn prima.
Wat in zijn nadeel?
Het radicale design zal niet ieders smaak zijn, en de bagageruimte houdt het zeker niet over.
Consumentenpotentieel
Een 8.

Paul Harms, directeur Mobility Service Nederland

Wat spreekt in zijn voordeel?
Dankzij de hybridetechniek ligt de uitstoot op 94 gr/km terwijl de motor toch 184 pk levert. Daardoor is er een concurrerende prijsstelling. Verder heeft de auto voldoende binnenruimte, een fijne aandrijflijn, de bekende Lexus-bouwkwaliteit en een onderscheidend aanbod.
Wat in zijn nadeel?
Het ontbreken van een elektrische variant. Anders minpuntjes zijn de kleine kofferruimte en de bediening van het multi-mediasysteem.
Leasepotentieel
Een 7.

Joost Klaren, restwaardespecialist bij Autotelex

Wat zijn de sterke restwaardekanten?
Lexus staat in de top van bewezen productkwaliteit en dealerservice. De aandrijflijn is betrouwbaar en relatief zuinig.
En wat de zwakke?
Het design is te controversieel en Lexus houdt daar te krampachtig aan vast, net als aan het vermaledijde touchpad binnenin. Dat is een serieus probleem in zowel nieuwverkopen als restwaarde.
Restwaardepotentieel
Een 8. Vanwege de reputatie van Lexus en omdat we de verkoopaantallen niet zo hoog inschatten, dat is ook gunstig voor de restwaarde.

Hans den Hollander, fleetmanager bij Cisco

Wat spreekt in zijn voordeel?
De lage CO₂-uitstoot. Die is interessant voor bedrijven waar de CO₂-limiet scherp is neergezet: onder de 100 g/km voor een stekkeloze suv is prima. Plus de premiumuitstraling en afwerking. Zakelijk succes lijkt binnen handbereik.
Wat in zijn nadeel?
De bijtelling is wel gewoon 22 procent. Daar kan Lexus natuurlijk ook niets aan doen, maar het zou zomaar kunnen dat volledig elektrische compact-suv’s straks een stuk van dit populaire segment gaan wegsnoepen.
Fleetpotentieel
Een 8.

Willem van den Brink, dataspecialist Mivar Group

Welke (nieuwe) technieken maken de Lexus UX interessant?
Het is vooral de betrouwbare en beproefde hybridetechniek die Toyota en Lexus al jarenlang toepassen.
Wat hadden jullie graag anders gezien?
De onderhoudsinterval van 15 duizend kilometer is korter dan bij de concurrentie. Verder is er geen keuze in de aandrijflijn, de UX is alleen in de 250h-uitvoering leverbaar. 
Hoe schatten jullie de onderhoudskosten in (in vergelijking tot vergelijkbare modellen)?
De exacte onderhoudsvoorschriften zijn nog niet bekend. Op basis van 48 maanden, 30.000 km/jr, verwachten wij rond de 50-55 euro per maand aan voorgeschreven onderhoud. Dit bedrag ligt wat hoger dan bij de concurrentie, vanwege de kortere onderhoudsinterval. Door de hoge betrouwbaarheid die we van Lexus gewend zijn, zijn de de onvoorziene kosten over het algemeen laag.
Welk cijfer geven jullie voor de auto?
Een 8,5.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.